Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/DPP/14
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Pedagogika: Pedagogika – pojem a predmet pedagogiky, základné pedagogické kategórie. Didaktické zásady vyučovacieho procesu, historický vývoj, charakteristika a ich uplatňovanie vo vyučovacom procese. Vznik pedagogiky ako vedy. Sústava pedagogických vedných disciplín a ich charakteristika. Vyučovacie metódy. Klasifikácia, funkcie a výber vyučovacích metód. Podstata a teoretické základy výchovno-vzdelávacieho procesu. Organizačné formy vyučovania. Klasifikácia a charakteristika jednotlivých organizačných foriem. Exogénne a endogénne činitele výchovy. Vzťah exogénnych a endogénnych činiteľov. Obsah vzdelávania. Výber obsahu vzdelávania, didaktická klasifikácia učiva – základné učivo, rozširujúce učivo. Škola a jej funkcie. Formulácia konkrétnych cieľov vyučovania. Práca učiteľa s cieľmi vyučovania. Žiak v edukačnom procese. Základné etapy vyučovacieho procesu (motivácia, expozícia, fixácia a verifikácia) a vysvetlenie ich didaktických funkcií. Učiteľ v edukačnom procese. Učiteľské kompetencie a pedagogická profesia. Hodnotenie v školskej edukácii. Typy, funkcie a kritériá hodnotenia. Humanizácia výchovy a vzdelávania. Prvky a zložky učiva, vzdelávacie štandardy, kurikulum. Tradičné a súčasné poňatie zložiek výchovy. Základné pedagogické dokumenty. Medzipredmetové vzťahy. Tematický plán. Proces výchovy. Ciele a zásady výchovy. Didaktika – pojem a predmet didaktiky, základné otázky didaktiky, súčasné východiská didaktiky. Vznik didaktiky ako vedy. Školský systém Slovenskej republiky. Požiadavky na ciele vyučovacieho procesu. Hierarchia cieľov. Štruktúra didaktickej vedy, jej vznik a vývoj. Perspektívy a problémy rozvoja didaktiky. Druhy didaktík. Metódy a formy pedagogickej kontroly. Základné problémy hodnotenia výkonov žiakov. Charakteristika súčasného stavu a základných východísk zmien školskej sústavy SR. Učebnica. Funkcie a štrukturálne zložky učebnice. Didaktická analýza učiva. Význam didaktiky pre prácu učiteľa. Základné problémy didaktiky. Vyučovacia hodina ako základná organizačná forma, etapy vyučovacej hodiny, typy vyučovacích hodín. Sociálne formy práce žiakov. Didaktické testy ako nástroj objektivizácie hodnotenia výkonov žiakov. Charakteristika plánovaných zmien v jednotlivých prvkoch systému celoživotného vzdelávania v SR v najbližších 15 – 20 rokoch (Milénium). Charakteristika vybraných expozičných vyučovacích metód. Ciele školskej edukácie, ich funkcia a klasifikácia. Písomná príprava učiteľa na vyučovanie. Plánovanie práce učiteľa. Požiadavky na plánovaciu činnosť. Motivačné a fixačné vyučovacie metódy. Súčasné koncepcie vyučovacieho procesu. Charakteristika podstaty, spôsobu realizácie, výhod a nevýhod slovného hodnotenia. Metódy výchovy. Taxonómie cieľov. Psychológia: Pociťovanie, pocity, vnímanie, vnem, pozornosť. Zvláštnosti uvedených poznávacích procesov vo vzťahu ku školskej úspešnosti/neúspešnosti. Pamäť. Pamäťové procesy. Myslenie. Vlastnosti a druhy myslenia. Myslenie ako riešenie problémov. Zvláštnosti uvedených poznávacích procesov vo vzťahu ku školskej úspešnosti/ neúspešnosti. Kognitivistický a behaviorálny prístup k učeniu. Analýza učenej činnosti. Kognitívne, učebné a intelektoré štýly. Motivácia, city. Nonkognitívne predpoklady školskej úspešnosti (Poznávacie, výkonové, sociálne potreby žiaka. Perspektívna orientácia žiaka. Odmeny a tresty. Nuda a strach. Učebné návyky a výkonnosť žiaka). Koncepcie osobnosti. Temperament. Charakter. Sebavedomie žiaka a školský výkon. Inteligencia. Tvorivosť. Nadanie. Osobnostné zvláštnosti, typológia nadaných detí, práca s nadanými žiakmi. Psychologické koncepcie osobnosti a ich odraz v perspektívach výchovy a vzdelávania. (Psychoanalýza. Individuálna psychológia. Logoterapia. Behaviorizmus a ekobehaviorálny prístup). Psychologické koncepcie osobnosti a ich odraz v perspektívach výchovy a vzdelávania. (Humanistická psychológia. Koncepcia tvorivo-humanistickej výchovy. Kognitívna psychológia. Konštruktivizmus. Naratívna psychológia.) Školská pripravenosť, zrelosť a mladší školský vek. Puberta. Psychologické zvláštnosti obdobia adolescencie a dospelosti. Zvláštnosti kognitívneho a psychosociálneho vývinu jedinca (Teórie kognitívneho vývinu J. Piageta, L. Vygotského, J. Brunera. Teória psychosociálneho vývinu E. H. Eriksona.) Sociálne vnímanie, poznávanie, komunikácia. Agresivita a násilie. Rodina. (Rodina ako meniaci sa systém. Faktory ovplyvňujúce funkčnosť rodiny. Dysfunkcia a rozpad rodiny. Problémy spojené s nevhodným pôsobením rodiny. Násilie v rodine.) Malé sociálne skupiny. Sociálno-psychologická a pedagogicko-psychologická podstata školskej triedy. Postavenie žiaka v triede a vzťahy medzi žiakmi. Problémové správanie žiakov a jeho riešenie. Konflikt, frustrácia, stres, ich dôsledky na prežívanie a správanie sa žiakov a učiteľov. Mechanizmy psychickej adaptácie na záťažové situácie. Stratégie zvládania a riadenia procesov v triede vo vzťahu k problémovému správaniu žiakov. Interakcia učiteľa a žiaka (Rolové správanie sa učiteľa. Individuálne a osobnostné charakteristiky učiteľa. Výchovný štýl učiteľa. Postoj učiteľa k žiakovi ). Pedagogicko-psychologické poradenstvo. Fázy poradenského procesu. Krízová intervencia v škole. Spolupráca učiteľa a psychológa. Psychologické vyšetrenie. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/DZPO/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KFaDF/OZPdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KGER/OZPdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/OZPdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KAE/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KAaA/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Literature: 1. Murray, Denise E., Christison, MaryAnn: What English Language Teachers Need to Know, Volume I, Understanding Learning, Routledge, 2011, ISBN13:978-0-415-80639-8 2. Murray, Denise E., Christison, MaryAnn: What English Language Teachers Need to Know, Volume II, Facilitating Learning, Routledge, 2011, ISBN13:978-0-415-80641-1 3. Michael Toolan, Language Teaching Integrational Linguistic Approaches, 2011, Routledge, ISBN: 978-0-415-80806-4 4. Lubna Alsagoff, Sandra Lee Mckay, Guangwei Hu, Willy A. Renandya, Principles and Practices for Teaching English as an International Language2012, Routledge, ISBN: 978-0-415-89167-7 5. Hossein Nassaji, Sandra S. Fotos, Teaching Grammar in Second Language Classrooms Integrating Form-Focused Instruction in Communicative Context, 2010, Routledge, ISBN: 978-0-415-80205-5 6. Elaine Payne, Lesley Wiitaker, Developing Essential Study Skills, 2nd Edition, Pearson Education Limited, Prentice Hall, 2006, ISBN: 13:978-0-273-68804-4 |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KFaDF/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Tematické okruhy: Didaktika slovenského jazyka 1. Problematika vyučovania zvukovej roviny jazyka. Integrácia zvukovej roviny a slohovej zložky vo vyučovaní slovenského jazyka. 2. Lingvodidaktická interpretácia vyučovania suprasegmentálnych javov a ich vplyv na rozvoj rečníckych prejavov žiakov. 3. Zásady vyučovania pravopisných javov. Pravopisné princípy a ich uplatnenie pri vyučovaní gramatických javov. 4. Problematika vyučovania morfologickej roviny. Postup pri vyučovaní slovných druhov. Typy morfologických cvičení. 5. Problematika vyučovania syntaktickej roviny. Postup pri vyučovaní vetných členov. Syntaktické cvičenia. Integrácia syntaktickej roviny a slohovej výchovy. 6. Didaktická interpretácia vyučovania lexikálnej roviny. Metódy na rozvoj slovnej zásoby žiakov. Typy lexikálnych cvičení. 7. Možnosti využitia elektronických slovníkov na hodinách slovenského jazyka – Krátky slovník slovenského jazyka, Synonymický slovník slovenčiny, Pravidlá slovenského pravopisu, Morfologický analyzátor, a Slovník cudzích slov (akademický). 8. Štýlotvorný proces (invencia, kompozícia, štylizácia) a jeho vplyv na vyučovanie slohu. Problematika vyučovania slohových útvarov. 9. Problematika vyučovania slohových postupov jazyka a ich vzájomné väzby (hybridnosť). Metódy vo vyučovaní slohu. Koncept a jeho didaktický prínos pre učiteľa a žiaka. 10. Didaktická interpretácia vyučovania funkčných štýlov a štylistické rozvrstvenie jazykových prostriedkov. 11. Využitie výrazových kategórií, pri uplatnení komunikačnej kompetencie, na vyučovaní slovenského jazyka a slohu. Študijná literatúra Betáková, V – Jacko, J. – Rýzková, A.: Teória vyučovania slovenského jazyka. Bratislava. SPN 1984. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha, Portál 1996. Somorová, R.: Vzdelávací štandard s exemplifikačnými úlohami zo slovenského jazyka pre 5. – 9. ročník ZŠ. Bratislava. Media trade 2000. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci: Praha. Karolinum 1999. Štátny vzdelávací program na úrovni ISCED 2 – nižšie sekundárne vzdelávanie. Štátny vzdelávací program na úrovni ISCED 3A - vyššie sekundárne vzdelávanie. Učebné osnovy pre gymnáziá a stredné školy .Schválené Ministerstvom školstva Slovenskej republiky 24. 2. 1997 pod číslom 1252/96-15 s platnosťou od 1. 9. 1997. Vavreková, Ľ. – Somorová, R.: Vzdelávací štandard zo slovenského jazyka pre 5. – 9. ročník ZŠ. Bratislava. Media trade 1999. Vavreková, Ľ. – Cangár, J. – Krpčiar, J.: Učebné osnovy. Slovenský jazyk a literatúra pre 5. – 9. ročník ZŠ. Bratislava. Media trade 1997. Učebnice slovenského jazyka pre 2. stupeň ZŠ. Učebnice slovenského jazyka pre gymnáziá. Učebnice slovenského jazyka pre stredné odborné školy. Didaktika literatúry 1. Školské literárne texty, typy čitateľov, čítania; ŠVP a koncepcia vyučovania literatúry na ZŠ aj SŠ; 2. Interpretácia a literárna komunikácia, rozvoj interpretačných kompetencií; 3. Práca s literárnym textom (algoritmus); 4. Typy hodín a príprava na vyučovaciu hodinu literatúry (od heuristickej metódy ku konštruktivizmu); 5. Klasifikácia a formy preverovania vedomostí (subjektívnosť a objektívnosť hodnotenia, parciálne a komplexné hodnotenie, motivácia); 6. Modernizácia vo vyučovaní literatúry (konštruktivistická stratégia EUR, projektové vyučovanie, využitie interaktívnych prezentácií, webquestu a ďašie formy IKT); 7. Didaktická transformácia konkrétnej literárnovednej problematiky (stanovenie cieľov, povrchová a hĺbková analýza lyrických a epických textov, aplikácia, špecifického a nešpecifického transferu); Študijná literatúra Jurčo, J. – Obert, V.: Didaktika literatúry. Bratislava, SPN 1984 Obert, V.: Kapitoly z didaktiky literatúry. Nitra, Pedagogická fakulta 1992 Obert, V.: Komunikatívnosť v čitateľskej recepcii a interpretácii. Nitra, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, FHV, 1998; Obert, V.: State z didaktiky literatúry. Učebné texty pre štúdium slovenskej literatúty. Nitra, Pedagogická fakulta 1990; Beránková, E.: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla, Plzeň, Fraus 2002, 106s. Maukšová, F. – Moško, G.: Kapitoly z didaktiky slovenského jazyka a literatúry. Košice, FF UPJŠ 1989; Obert, V.: Problémy didaktiky literatúry. Bratislava, SPN 1979 Petlák, E.: Všeobecná didaktika. Iris 2004 Košťálová H. – Š. Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2007 Košťálová, H. – Straková, J.: Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). SKAV 2008. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KKF/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KH/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KGER/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KAaA/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KH/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KKF/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KAE/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
|