Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/OBP/15
Názov:
Bakalárska práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/PPEO/15
Názov:
Psychológia poznávania a emócií v kontexte ontogenézy
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPS/KOGPS/11
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy otázok na BC štátnice z predmetu „Psychológia poznávania a emócií v kontexte ontogenézy“ 1. Kognitívna psychológia ako vedná disciplína a jej história – predmet, história štúdia kognitívnych procesov v období vzniku psychológie, podmienky vzniku disciplíny. Celková charakteristika ľudského poznávania, modely poznávania (zmyslové a racionálne poznávanie, kognitívne procesy, poznávanie ako spracovanie informácií). Prehľad teórií kognitívneho vývinu (J. Piaget, R.Case, J.Pascual-Leonová...) 2. Senzorické a percepčné procesy - prijímanie informácií, zmyslové orgány, psychofyzika. Vnímanie – percepčné procesy, organizácia percepčného poľa, teórie a modely uvedených procesov. Pozornosť - funkcie a vlastnosti pozornosti, teórie selekcie a delenia pozornosti, vývin pozornosti v ontogenéze. 3. Pamäť – krátkodobá pamäť - funkcia pamäti, pamäť v kontexte modelu spracovania informácií. Druhy pamäti. Krátkodobá pamäť. Vývin pamäte v priebehu vývinových období. Dlhodobá pamäť - organizácia údajov DDP. Typy DDP. Pamäťové procesy, zabúdanie, pracovná pamäť (Baddeley – model pracovnej pamäti). 4. Podmieňovanie a iné formy učenia - klasické podmieňovanie, operantné podmieňovanie, komplexné a sociálne učenie. 5. Predstavivosť - základné charakteristiky predstáv a predstavivosti, teórie predstavivosti a druhy predstáv. Vývin predstavivosti v rámci ontogenézy. 6. Myslenie - základné myšlienkové operácie, vývin myslenia v ontogenéze, pojmové myslenie, jazyk a reč a jej vývin. Charakteristika deduktívneho a induktívneho usudzovania, popis procesu rozhodovania a riešenia problémov, prehľad teórií a modelov rozhodovania. Otázka tvorivosti. 7. Inteligencia – definície, história zisťovania IQ, prístupy a teórie. 8. Súčasné chápanie podstaty a vzniku emócií (s dôrazom na základné zložky a základné kategórie emócií). Súčasné dominantné teórie emócií – kognitívny prístup (Schachterova a Singerova teória, Lazarusova koncepcia). Subjektívny aspekt emócií a psychologická štruktúra emócie. 9. Tradičné prístupy k emóciám – fyziologické a neurologické prístupy (James-Langeho teória, Cannon-Bardova teória), evolučnopsychologické a neurofyziologické prístupy vysvetľovania emócií (Plutchikov prínos, chápanie emócií u Henryho a LeDouxa). 10. Emočný výraz (univerzalita a individualita vo výrazoch tváre). Schererova koncepcia emócií založená na poznávaní emocionálneho výrazu (hlasové charakteristiky a tvárové výrazy emócií). 11. Popis funkcií emócií v živote človeka – intrapersonálna, sociálna a vývinová funkcia. Definícia a teórie väzby a jej význam z hľadiska ontogenézy. 12. Koncepcia emocionálnej regulácie – Grossov prístup. Stratégie, typy emocionálnej regulácie, jej dôsledky. Zvládanie a emócie. 13. Chápanie motivácie s dôrazom na vymedzenie základných pojmov a modelov motivácie. Objasnenie podstaty homeostatických modelov a ich prínosu (Lewinov prístup k motivácii). Výkonová motivácia a výkonové motívy (koncepcie H. Murraya, Atkinsona, McClellanda). Atribučný prístup k vysvetľovaniu podstaty motivácie (Kelleyho teória. Weinerov model intrapersonálnej a interpersonálnej motivácie). Humanistická psychológia a jej prínos (Allportova, Maslowova teória, chápanie sebaaktualizačnej motivácie). 14. Vybrané súčasné teórie motivácie (E. L. Deci, R. M. Ryan - sebadeterminačná teória, A. Bandura self-efficcacy teória, Ecclesovej model). Teórie motivácie a vôle (Heckhausenov a Kuhlov prínos). |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPSO/15
Názov:
Sociálna psychológia a osobnosť
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPS/SP1/06
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Štátna skúška pozostáva z predmetov: Psychológia osobnosti, Psychológia osobnosti 2, Sociálna psychológia 1. Predmet štúdia a história sociálnej psychológie. Predpoklady vzniku sociálnej psychológie (SP) ako vednej disciplíny. Základné etapy vývoja SP. Ideové zdroje vzniku SP: základné explanačné princípy sociálneho správania (filozofia), psychológia davu, psychológia národov, skupinová myseľ. Vznik SP a prvá etapa jej vývoja (1908-1945). Zlatá éra SP: 1945-1970. Kríza v disciplíne a vývoj SP v pokrízovom období (1970 - ). 2. Poznávanie sociálneho sveta. Poznávanie sociálneho prostredia: poznávanie ľudí, poznávanie sociálnych situácií. Kategorizácia a stereotypizácia. Pozorovanie: elementy sociálnej percepcie. Atribúcie: od elementov k dispozíciám. Integrácia: od elementov k formovaniu dojmu. Od dojmov k realite: stereotypy, predsudky a diskriminácia. 3. Sociálna komunikácia. Chápanie komunikácie v sociálnej psychológii. Druhy sociálnej komunikácie. Neverbálna komunikácia, jej špecifickosť a druhy. Verbálna komunikácia. 4. Identita. Prístupy k skúmaniu identity v sociálnej psychológii. Vymedzenie pojmu identita. Vývoj identity jedinca. Sociálna a kultúrna podmienenosť identity. 5. Sociálne postoje. Vnútorná štruktúra postojov. Organizácia postojov do sústav. Triáda postoje - hodnotové orientácie - ideológia. Teória a výskum persuázie. Etapy persuazívneho procesu: Zdroj informácie, obsah informácie, informačný kanál, faktory prijímateľa informácie, cieľ persuázie. Iné stratégie (ne-persuazívneho charakteru) zamerané na zmeny postojov. 6. Konformita. Sociálny vplyv a konformita. Kooperácia a ochota vyhovieť. Norma reciprocity. Poslušnosť a Milgramove experimenty. Kontinuum sociálneho vplyvu. 7. Vzťahy v dyádach. Dyády – vymedzenie oblasti v SP. Pojem osobné vzťahy – H.H. Kelley. Blízkosť vzťahu a možnosti jej merania. Úloha záväzkov v osobných vzťahoch. Princíp spravodlivej rovnosti. Fenomenológia intimity. O štruktúre blízkych vzťahov. Sociálna sieť. 8. Afiliácia, atraktivita, láska. Afiliácia a jej zdroje. Atraktivita: faktory situácie a faktory osoby (objektu). Láska. Typy lásky. 9. Prosociálne správanie. Význam pojmov prosociálne správanie a altruizmus v sociálnej psychológii. Prečo pomáhame? Kedy pomáhame? Komu pomáhame? Existuje ozajstný altruizmus? 10. Agresia a agresivita. Agresia, agresivita a príbuzné pojmy. Typy agresie. Teórie agresie. Situačné faktory agresie. Biologické faktory agresie. Osobné faktory agresie. Faktory sociálneho prostredia a agresia. 11. Psychológia rodu. Rod (Gender) – sociálna psychológia ženy a muža. Tradičné prístupy k skúmaniu mužov a žien v psychológii. Prehľad najdôležitejších výsledkov psychologického štúdia pohlavných rozdielov. Psychológia rodu. 12. Sociálna inteligencia a sociálna kompetencia. Sociálna inteligencia a vývoj jej skúmania. Sociálna inteligencia a iné druhy inteligencie. Problém merania sociálnej inteligencie. Sociálna kompetencia. Múdrosť. 13. Malé sociálne skupiny a skupinové vplyvy. Čo sú malé sociálne skupiny? Skupinová štruktúra a kompozícia skupiny. Typy malých sociálnych skupín. Vývoj skupiny. Socializácia jedinca v skupine. Sociálna facilitácia. Sociálne zaháľanie. Deindividuácia. Skupinová polarizácia. 14. Vodcovstvo a konflikty. Povaha vodcovstva. Štýly vodcovstva. Vlastnosti vedúceho. Situačné okolnosti a vodcovstvo. Vymedzenie pojmu konflikt. Druhy konfliktov v sociálnej psychológii a ich dynamika. Riešenie konfliktu. Vyjednávanie. 15. Veľké sociálne skupiny. Psychológia masových javov. Klasifikácia masových javov. Výskum davového správania. 16. Medzikultúrna psychológia a psychológia etnických spoločenstiev. 17. Predmet štúdia a história psychológie osobnosti. Základné otázky, prístupy k skúmaniu osobnosti. Etapy rozvoja psychológie osobnosti, príčiny krízy rozvoja psychológie osobnosti. Súčasné témy a aktuálne výskumné trendy v psychológii osobnosti. 18. Zameranie na psychodynamické sily, všeobecné tendencie predstaviteľov tejto skupiny psychológie osobnosti. Zhodnotenie, podobnosti a odlišnosti klasickej psychoanalýzy, súčasnej psychoanalytickej psychológie, analytickej psychológie, interpersonálnej dynamiky. 19. Klasická psychoanalýza Sigmunda Freuda. Fázy psychoanalytickej teórie (fáza afektu a traumy, topografický model, štrukturálny model). Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie. 20. Psychoanalytická tradícia a ego-psychológia. Zhodnotenie súčasnej psychoanalytickej teórie. Ego ako rovnocenný partner. Autonómne ego. Potreba kompetencie ega. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie. 21. Analytická psychológia C. G. Junga. Štruktúra osobnosti. Dynamika osobnosti. Vývin osobnosti. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie v kontexte psychodynamicky orientovaných teórií osobnosti. 22. Individuálna psychológia A. Adlera. Komplex menejcennosti. Úsilie o nadradenosť. Fiktívne ciele. Maskulínny protest. Životný štýl. Tvorivé Ja. Sociálny záujem. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie v kontexte psychodynamicky orientovaných teórií osobnosti. 23. Interpersonálna dynamika a jej zhodnotenie v psychológii osobnosti. Prístup a charakteristika osobnosti podľa K. Horneyovej, E. Fromma, H. S. Sullivana. Zhodnotenie v kontexte psychodynamicky orientovaných teórií osobnosti.. 24. Zameranie na prežívajúceho človeka. Prístup a charakteristika osobnosti podľa A. Maslowa. Prístup a charakteristika osobnosti podľa C. Rogersa. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie humanistického a holistického prístupu. 25. Osobný svet: K. Lewin a G. Kelly. Štruktúra a dynamika osobnosti podľa K. Lewina. Ťažisko výskumu a metódy v teórii K. Lewina. Zhodnotenie Lewinovej teórie. Teória osobných konštruktov G. Kellyho. Štruktúra a dynamika osobnosti podľa G. Kellyho. 26. Dôraz na trvalé charakteristiky osobnosti. Personológia: H. Murray. Trvalé aspekty osobnosti. Dynamika osobnosti. Ťažisko výskumu a metódy. Jedinečnosť človeka: G. Allport. Štruktúra a dynamika osobnosti. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie. 27. Dôraz na trvalé charakteristiky osobnosti. R. Cattell: osobnosť ako štruktúra čŕt. H. J. Eysenck: definícia osobnosti, trvalé aspekty osobnosti. Zhodnotenie teórií R. Cattella a H. J. Eysencka v psychológii osobnosti. 28. Štrukturálne modely čŕt osobnosti. Big 5: Päťfaktorový model štruktúry rysov osobnosti. Model EAS A. Bussa a R. Plomina. Model R. Cloningera. Zhodnotenie. 29. Kruhové modely interpersonálnych rysov osobnosti. T. Leary. J. Wiggins. Spoločné charakteristiky kruhových modelov. Porovnanie kruhových modelov s 5-faktorovou štruktúrou rysov osobnosti (Big 5). 30. Teória sociálneho učenia v kontexte súčasnej psychológie osobnosti. Osobnosť ako sociálne učenie. A. Bandura, M. Seligman, W. Mischel a ich podiel na rozvoji psychológie osobnosti. 31. Pozitívna psychológia. Dispozičný optimizmus. Nádej. Duševná pohoda. Silné stránky charakteru. Spiritualita. Zhodnotenie pozitívnej psychológie. |