Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/BDB/15
Názov:
Biológia a didaktika biológie
|
Študijný program:
Biológia - chémia
Fyzika - biológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
Biológia - geografia
Biológia - psychológia
Biológia - informatika
Matematika - biológia
Biológia - výchova k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
|
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/MKVU/15 a ÚBEV/VEK1/03 a ÚBEV/DIB1/03
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Absolvent preukáže znalosť biologického obsahu v súvislostiach. Aplikuje didaktické poznatky na daný biologický obsah. Biologický obsah: Architektúra vírusov. Štruktúra, výživa, rast, rozmnožovanie a genetika mikroorganizmov. Patogenita a virulencia. Organizačné úrovne eukaryont. Organizmy a ich životné prostredie. Ekologické faktory. Vlastnosti a vzťahy populácií a spoločenstiev. Štruktúra a funkcia ekosystémov. Tok energie v ekosystémoch. Didaktický obsah: Štátny vzdelávací program ISCED2, ISCED3 – Biológia. Zásady vyjadrenia kognitívnych cieľov vyučovacej jednotky. Pojmotvorný proces a logické postupy vo výučbe biológie. Rozvíjanie zručností a kompetencií žiakov. Výučba biológie založená na prvkoch bádania, stupne bádania. Žiacky biologický projekt. Formatívne a sumatívne hodnotenie v procese výučby biológie. Podrobnejšie: Mikrobiológia a virológia 1. a) Mikrobiológia ako biologická veda. Dejiny mikrobiológie, objav mikroskopu, vyvrátenie teórie samoplodenia, Kochove postuláty. Molekulová mikrobiológia. b) SŠ: Navrhnite tri rôzne spôsoby motivácie pred výučbou tematického celku mikroskopické organizmy. Funkcie evokácie v rámci EUR. 2. a) Porovnanie organizácie prokaryotickej a eukaryotickej bunky, vonkajšie a vnútorné štruktúry bunky. b) SŠ: Navrhnite didakticky vhodné objekty na pozorovanie prokaryotickej a eukaryotickej bunky optickým mikroskopom. Základné zručnosti pri príprave a pozorovaní preparátu. 3. a) Metódy štúdia mikrobiálnych buniek, mikroskopia, farbiace techniky, Gramovo farbenie, kultivačné metódy, molekulové techniky b) SŠ: Kultivácia a pozorovanie mikroskopických húb - námety na praktické úlohy. Zásady bezpečnosti práce s biologickým materiálom v škole. Školský laboratórny poriadok. 4. a) Fyziológia, genetika a metabolizmus mikroorganizmov, trofické módy, fototrofia, chemotrofia, autotrofia, heterotrofia. b) SŠ: Mikroorganizmy a prostredie. Návrh témy školského vzdelávacieho programu. Štátny a vzdelávací program a miesto biológie v ňom. Školský vzdelávací program. 5. a) Morfológia a rozmnožovanie baktérií. Ovplyvňovanie rastu mikroorganizmov, antibiotiká, rezistencia voči antibiotikám. b) 7. ročník ZŠ: Postup pri navodení diskusie o účinnosti antibiotík pri liečbe infekčných ochorení a vzniku rezistencie. Rozvíjanie zdravotnej gramotnosti žiakov v oblasti prevencie prenosných ochorení. 6. a) Archeóny, ich fyziológia a metabolizmus, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. b) SŠ: Biotechnológie – príklad nového obsahového prvku biologického učiva. Navodenie problémovej situácie a diskusie na tému GMO. 7. a) Cyanobacteria, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. b) SŠ: Námety na pozorovanie siníc. Kútik živej prírody ako zdroj biologického materiálu na výučbu. 8. a) Gram-pozitívne baktérie s nízkym obsahom GC párov, bacily a klostrídie, sporulácia, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. b) SŠ: Uveďte a zdôvodnite príklad témy vhodnej na párovú diskusiu pri riešení problému. Organizačné formy žiackej práce. 9. a) Gram-pozitívne baktérie s vysokým obsahom GC párov, aktinobaktérie, streptomycéty, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. b) SŠ: Navrhnite navodenie problémovej situácie ako východisko pre hodnotiacu diskusiu na tému význam baktérií. Inscenačná a situačná metóda. 10. a) Proteobaktérie, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. b) SŠ: Navrhnite o význame baktérií úlohu vyžadujúcu syntézu poznatkov (podľa Bloomovej taxonómie). Logické postupy uplatniteľné pri výučbe témy Baktérie. 11. a) Eukaryotické mikroorganizmy, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický význam, mikromycéty. b) SŠ: Navrhnite vhodné objekty pre didaktické pozorovanie jednobunkových eukaryotických mikroorganizmov. Príprava materiálu. Kritériá pre hodnotenie žiackeho protokolu z praktického cvičenia. 12. a) Mikroorganizmy v životnom prostredí, mikrobiológia vody, vzduchu, pôdy. b) SŠ: Navrhnite bádateľskú aktivitu na tému mikroorganizmy a pitná voda. Hodnotenie bádateľských zručností žiakov. 13. a) Podiel mikroorganizmov na kolobehu látok v prírode, atmosferické cykly, cyklus kyslíka, uhlíka a dusíka, metanogény, geochemické cykly, cyklus síry. b) 8. ročník ZŠ: Navrhnite prácu s pojmovou alebo myšlienkovou mapou o význame mikroorganizmov pre obeh látok a energie v prírode. Pojmové a myšlienkové mapy. 14. a) Symbiotické vzťahy medzi mikro- a makroorganizmami, biofilmy, lichenizmus, symbióza s rastlinami, nitrifikačné baktérie, mykoríza, symbióza so živočíchmi, interakcie v tráviacom trakte. b) 6. ročník ZŠ: Navrhnite úlohu pre žiakov s cieľom reflexie o význame mikroorganizmov pre poľnohospodárov a pestovateľov. Školská záhrada a jej význam pre povinné biologické vzdelávanie. 15. a) Mikrobiológia ľudského tela, normálna mikroflóra, významní pôvodcovia mikrobiálnych ochorení, mechanizmy virulencie a patogenity, probiotiká. b) 7. ročník ZŠ: Plán vyučovacej hodiny pre rámec EUR s cieľom sprístupniť pojmy infekčná choroba, choroboplodné mikroorganizmy, inkubačná doba, probiotiká. Rámec EUR pre kritické myslenie. 16. a) Aplikovaná mikrobiológia, využitie mikroorganizmov v biotechnologických procesoch, etanolové kvasenie, baktérie mliečneho kvasenia, biopalivá, bioremediácia. b) SŠ: Navrhnite aspoň tri témy vhodné pre žiacky projekt na tému biosuroviny alebo biotechnológie. Fázy priebehu žiackeho projektu.
17. a) Základy virológie, vlastnosti, klasifikácia, nomenklatúra a architektúra vírusov. Interakcie vírusov a hostiteľskej bunky. Metódy štúdia vírusov. Životný cyklus vírusov. Bakteriofágy. Subvírusové agensy: viroidy, prióny. b) SŠ: Navrhnite aspoň dva spôsoby motivácie pred vysvetlením priebehu vírusovej infekcie. Význam interaktívnej animácie vo výučbe biológie. Interaktívna demonštrácia. Všeobecná ekológia 18. a) Prostredie organizmov a základné ekologické faktory a podmienky. Zákony minima a tolerancie. Stanovište, ekologická nika. Príklady. b) SŠ: Vytvorte problémovú úlohu, kde má žiak sledovať a hodnotiť vzájomné pôsobenie abiotických a biotických zložiek prostredia. Bloomova taxonómia. 19. a) Abiotické faktory prostredia a ich vplyvy na organizmy a ekosystémy. Biologický význam svetla a tepla. Príklady. b) 5. ročník ZŠ: Navrhnite žiacke pozorovanie alebo pokus na sledovanie vplyvu svetla a teploty na organizmy, cieľom je zhotoviť a interpretovať záznam z pozorovania. Analýza výhod a nevýhod jednotlivých foriem žiackeho záznamu (tabuľka, nákres, fotografia, videozáznam). 20. a) Ekologické faktory vzdušného prostredia. Fyzika, znečistenie atmosféry. Vplyv na organizmy. Príklady. b) 8. ročník ZŠ: Navrhnite témy a motiváciu pre žiacky projekt s cieľom monitorovať znečistenie ovzdušia, vody alebo pôdy v okolí školy a bydliska a vyvodiť dôsledky pre organizmy žijúce na danom mieste. Charakteristika projektového vyučovania. 21. a) Ekologické faktory vodného prostredia, vlastnosti vody. Vplyv na organizmy, morfologické a fyziologické adaptácie. Príklady. b) 5. ročník ZŠ: Vodné spoločenstvo – charakterizujte obsah učiva. Navrhnite vzdelávací postup a pomôcky, aby žiaci na konci hodiny vedeli zdôvodniť potravné vzťahy organizmov žijúcich v modelovom vodnom spoločenstve. Modelovanie javov. 22. a) Ekologické faktory pôdy, vplyv na organizmy, morfologické a fyziologické adaptácie pôdnych organizmov. Príklady. b) 6.a 9. ročník ZŠ: Pôda vznik pôdy, starostlivosť o pôdu. Navrhnite bádateľskú aktivitu s pozorovaním pôdnych organizmov. Bádateľský cyklus vo výučbe. 23. a) Charakterizácia organizmov podľa výživy. Účasť organizmov na toku energie a kolobehu látok, typy potravných reťazcov. Príklady. b) 9. ročník ZŠ: Výklad pojmov producent, konzument, reducent na príkladoch. Hierarchia a rozsah a obsah pojmov. 24. a) Vnútrodruhové a medzidruhové vzťahy a interakcie. Neutrálne, kladné a záporné vzťahy. Teritórium, „home range“. b) 8. ročník ZŠ: Konkretizujte úlohu pre žiakov s cieľom vytvoriť pojmovú mapu vzájomných vzťahov organizmov a prostredia. Typy pojmových máp. Príklady softvéru na tvorbu pojmových máp. 25. a) Populácia, definícia, parametre, rast populácie a populačná dynamika. Zloženie populácie a faktory ho ovplyvňujúce. b) 5. ročník ZŠ: Žiaci majú vedieť zdôvodniť škodlivosť a príčiny premnoženia niektorých druhov organizmov pre lesné a poľné spoločenstvo. Navrhnite metodický postup pre navodenie diskusie k téme. Význam diskusie pre nácvik argumentácie. 26. a) Ekosystém. Potravné reťazce. Sukcesný vývoj ekosystémov, primárna a sekundárna produkcia, meranie produkcie. b) SŠ: Vytvorte úlohy pre žiakov na podporu porozumenia pojmov neutralizmus, symbióza, konkurencia, predácia, parazitizmus. Chyby v pojmotvornom procese. Príklady miskoncepcií. 27. a) Spoločenstvá (cenózy), definícia. Kvantitatívne znaky a štruktúra spoločenstiev, metódy štúdia spoločenstiev. b) 5. ročník ZŠ: Žiaci majú vedieť rozlíšiť spoločenstvá podľa zastúpenia organizmov a rozhodnúť o zaradení vybraných organizmov do lesného, vodného, poľného, lúčneho a vysokohorského spoločenstva. Navrhnite aspoň dva spôsoby precvičovania učiva na konci tematického celku o spoločenstvách. Funkcie pracovných listov. 28. a) Biocenóza, typy, charakteristiky. Zákonitosti formovania a časovo-priestorovej dynamiky biocenóz. Vlastnosti biocenóz. b) SŠ: Navrhnite obsahovú náplň, vzdelávacie ciele a organizáciu exkurzie zameranej na štúdium biocenózy v blízkosti vášho bydliska. Príprava učiteľa a žiakov na exkurziu. 29. a) Biómy sveta. Charakteristika, definičné druhy a vlastnosti, rozšírenie, zmeny. Príklady. b) SŠ: Možnosti poznávania definičných druhov rôznych biómov. Vzdelávacie funkcie botanických a zoologických záhrad. 30. a) Hydrologický cyklus, obeh látok v prostredí, biogénne prvky v biosfére. b) SŠ: Navrhnite aspoň tri úlohy pre žiakov na porozumenie a hodnotenie vzájomného pôsobenia abiotických a biotických zložiek prostredia. Porovnajte školský pokus a pozorovanie. 31. a) Biodiverzita. Alfa, beta, gama diverzita. Počet druhov, kryptická diverzita. Vymieranie druhov z pohľadu ochrany prírody. b) 9. ročník ZŠ: Konkretizujte zadanie, kde žiaci majú analyzovať umelý a prírodný ekosystém z hľadiska druhovej rozmanitosti. Charakteristika riadeného bádania. 32. a) Biosféra. Biosférické cykly. Globálne zmeny biosféry. Teória Gaia. b) SŠ: Navrhnite tri rôzne spôsoby navodenia diskusie na tri rôzne problémy aplikovateľné v reflexii učiva o biosfére. Charakteristika reflexie ako záverečnej fázy rámca EUR. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/DPaO/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
Matematika - psychológia
Biológia - psychológia
Geografia - psychológia
Chémia - psychológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/DPOU/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
Biológia - chémia
Fyzika - biológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
Biológia - geografia
Biológia - psychológia
Biológia - informatika
Matematika - biológia
Biológia - výchova k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
|
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/DPP3/14
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Vyhotovenie a odovzdanie diplomovej práce do CRZP. Odovzdanie tlačenej verzie na oponentúru. Prezentácia výsledkov práce a odpovede na otázky oponentov. Kvalifikovaná diskusia o téme s komisiou pre magisteské štátne záverečné skúšky. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PPD/15
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
Biológia - chémia
Geografia - informatika
Matematika - chémia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
Fyzika - biológia
Matematika - fyzika
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
Biológia - geografia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
Matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
Fyzika - informatika
Matematika - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
Biológia - psychológia
Geografia - psychológia
Chémia - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
Biológia - informatika
Fyzika - geografia
Matematika - biológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
Geografia - výchova k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Fyzika - chémia
Chémia - geografia
Matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/PSYDP/14
Názov:
Psychológia a didaktika psychológie
|
Študijný program:
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
Matematika - psychológia
Biológia - psychológia
Geografia - psychológia
Chémia - psychológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
|
Podmieňujúce predmety:
KPPaPZ/PaSPP/09 a KPPaPZ/DPs/09
|