Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚGE/DPOU/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
Geografia - informatika
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
Biológia - geografia
Geografia - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
Fyzika - geografia
Geografia - výchova k občianstvu
Chémia - geografia
Matematika - geografia
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚGE/GEOD/15
Názov:
Geografia a didaktika geografie
|
Študijný program:
Geografia - informatika
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
Biológia - geografia
Geografia - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
Fyzika - geografia
Geografia - výchova k občianstvu
Chémia - geografia
Matematika - geografia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Regionálna geografia kontinentov - Fyzická a Humánna geografia Európy, Regionálna geografia Ameriky, Regionálna geografia Afriky a Austrálie, Regionálna geografia Ázie. Didaktika geografie - Didaktik geografie, Seminár z didaktiky geografie a Nové trendy vo vyučovaní geografie. Regionálna geografia sveta: Poznámka: komplexná charakteristika štátu zahŕňa fyzicko-geografickú a humánno-geografickú charakteristiku štátu (t. j. charakteristika prírodných pomerov, historického vývoja, geopolitických pomerov, obyvateľstva a hospodárstva v regióne, a špecifiká jednotlivých krajín). Odporúčame študentom, aby vo svojej odpovedi obsiahli obe zložky v pomere primeranom danému regiónu. Aj pri územiach, ktoré pozostávajú z väčšieho počtu štátov, je potrebné v prvom rade charakterizovať všeobecné znaky celého regiónu, až následne poukázať na špecifiká jednotlivých štátov. A1. Všeobecná fyzicko-geografická charakteristika Európy. A2. Historicko-politický vývoj Európy a jej všeobecná humánno-geografická charakteristika. A3. Európska únia a regionálna politika. A4. Komplexná geografická charakteristika regiónov severná Európa a Pobaltie (Nórsko, Švédsko, Fínsko, Dánsko, Island, Litva, Lotyšsko, Estónsko). A5. Komplexná geografická charakteristika regiónu západná Európa (Spojené kráľovstvo, Írsko, Francúzsko, Benelux). A6. Komplexná geografická charakteristika regiónu južnej Európy (Taliansko, Španielsko, Portugalsko, Grécko, Cyprus a Malta). A7. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy I. – nemeckojazyčné štáty Nemecko, Rakúsko, Lichtenštajnsko a Švajčiarsko. A8. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy II. – (Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvátsko). A9. Komplexná geografická charakteristika regiónu východnej Európy (Rusko, Ukrajina a Bielorusko). A10. Komplexná geografická charakteristika regiónu Balkán a juhovýchodná Európa (Srbsko, Bosna a Hercegovina, Macedónsko, Čierna Hora, Albánsko, Rumunsko a Bulharsko). A11. Komplexná geografická charakteristika regiónu Východná Ázia (územie krajín Japonsko, Kórea, Čína – vrátane Taiwanu, Mongolsko). A12. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhovýchodná Ázia (územie krajín Malajzia, Indonézia, Východný Timor, Filipíny, Brunej, Thajsko, Laos, Mjanmarsko, Vietnam, Kambodža). A13. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Ázia (územie krajín India, Pakistan, Bangladéš, Srí Lanka, Nepál, Bhután). A14. Komplexná geografická charakteristika regiónu kaukazských a stredoázijských krajín (Arménsko, Azerbajdžan, Gruzínsko, Kazachstan, Uzbekistan, Turkménsko, Tadžikistan, Kirgizsko). A15. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhozápadná Ázia (územie krajín Turecko, Izrael, Sýria, Libanon, Jordánsko, Saudská Arábia, Jemen, Omán, Kuvajt, Katar, SAE, Irak, Irán, Afganistan). A16. Komplexná geografická charakteristika regiónu Severná Afrika (územie krajín Egypt, Sudán, Líbya, Tunisko, Alžírsko, Maroko, Západná Sahara). A17. Komplexná geografická charakteristika regiónu Subsaharská Afrika. A18. Komplexná geografická charakteristika regiónu Anglosaská Amerika (územie krajín USA a Kanada). A19. Komplexná geografická charakteristika regiónu Stredná Amerika (územie krajín Mexiko, Guatemala, Belize, Honduras, Salvádor, Nikaragua, Kostarika, Panama + Veľké a Malé Antily). A20. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Amerika. A21. Komplexná geografická charakteristika regiónu Austrália a Oceánia. Didaktika geografie: Okruhy z didaktiky geografie tvoria konzistentný celok a obsahovo sa môžu prelínať. Študent počas odpovede uvádza príklady z vyučovania geografie a zo skúseností svojej pedagogickej praxe. Otázka č. 11 predpokladá, že si študent vyberie jeden ľubovoľný tematický celok a na jeho príklade zodpovie otázku. B1. Didaktika geografie – pojem, objekt skúmania, úlohy a výskum v didaktike geografie. Stručný vývoj geografie ako vyučovacieho predmetu v historickom vývoji Slovenska až do súčasnosti. B2.Postavenie geografie v kurikulárnych dokumentoch na Slovensku. Rámcový učebný plán a obsah vyučovania geografie na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania. B3. Ciele geografického vzdelávania a kľúčové kompetencie geografického vzdelávania. Taxonómie vzdelávacích cieľov s príkladmi z geografie. B4.Prehľad metód vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie. B5. Aktivizujúce metódy vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie. B6. Využitie IKT vo vyučovaní geografie. Príklady práce s tabletom, internetom, webovými GISmi. B7. Organizačné formy vyučovania geografie. Vyučovacia hodina, jej štruktúra a typy. B8.Vychádzky, exkurzie a terénne vyučovanie geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie. B9. Materiálne vyučovanie prostriedky (pomôcky) a moderná didaktická technika vo vyučovaní geografie. Moderné vybavenie učebne geografie. B10.Učebnica geografie, pracovný zošit a atlas vo vyučovaní geografie. Doplnková literatúra, časopisy s geografickou tematikou. B11. Didaktická analýza učiva na príklade vybraného tematického celku. Príprava učiteľa na vyučovanie. B12.Osobnosť učiteľa geografie – odborné a osobnostné predpoklady učiteľa geografie. B13. Hodnotenie v geografii. Didaktický test, jeho vlastnosti a špecifiká tvorby testových otázok v geografii. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PPD/15
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
Biológia - chémia
Geografia - informatika
Matematika - chémia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
Fyzika - biológia
Matematika - fyzika
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
Chémia - informatika
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
Biológia - geografia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
Matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
Fyzika - informatika
Matematika - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
Biológia - psychológia
Geografia - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
Biológia - informatika
Fyzika - geografia
Matematika - biológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
Geografia - výchova k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Fyzika - chémia
Chémia - geografia
Matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/ŠSm/15
Názov:
Etická výchova
|
Študijný program:
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
|
Podmieňujúce predmety:
KF/DE2m/15 a KF/MPPd*/15 a KF/FIVm/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
OTÁZKY ŠT. SKÚŠKA II. STUPEŇ (Mgr.) - ETICKÁ VÝCHOVA 1. a.) Základné pojmy etickej výchovy a filozofie výchovy. b.) Ciele etickej výchovy, formulácia cieľov v etickej výchove, špecifické ciele a ich dimenzie.
2. a.) Ponímanie výchovy v dejinách západnej kultúry (historická reflexia). b.) Učivo etickej výchovy, didaktická analýza učiva: pojmová analýza, operačná analýza, medzipredmetová analýza. Analýza pracovných zošitov (obsahová analýza). 3. a.) Evolúcia názorov a prístupov k výchove v dejinách. b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby – vyučovanie ako dvojsmerný proces: učiteľ a žiak (vzájomná interakcia). Žiak ako subjekt výchovy.
4. a.) Sofisti, Sokrates, Platón a Aristoteles - ich odkazy a miesto vo filozofii výchovy. b.) Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy (osobnosť učiteľa) a jeho špecifické kompetencie a zručnosti. Príprava učiteľa na vyučovanie.
5. a.) Nová obsahová stratifikácia etickej výchovy – princípy globálnej a proprírodnej výchovy. b.) Štátny vzdelávací program a pedagogické kurikulum. 6. a.) Aristoteles a výchova ako intelektuálna fronesis (súčasná reflexia v programe etickej výchovy). b.) Špecifické metódy etickej výchovy a výber vhodných metód. Didaktická účinnosť metód.
7. a.) Metodologické stratégie vo filozofii výchovy. b.) Organizačné formy vyučovania etickej výchovy.
8. a.) Postmoderný posun vo vnímaní výchovy a vzdelávania – kontextuálne reflexie. b.) Metódy tvorivej dramatiky (dramatická výchova).
9. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove. b.) Skúsenostné metódy a metódy riešenia problémov (heuristika). Kooperatívne vyučovanie a jeho aplikácia v etickej výchove. 10. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy - ľudská podstata (prirodzenosť) a filozofia výchovy. b.) Sociálne učenie ako prostriedok nadobúdania sociálnych zručností. Sociálne učenie formou hrania rolí.
11. a.) Identifikácia pojmu výchova - súvislosť s pokusmi definovať človeka b.) Axiologická dimenzia etickej výchovy (hodnotová reflexia a trinitárny model).
12. a.) J. Habermas – diskurzívny (komunikatívny) projekt výchovy. b.) Domény etickej výchovy (vízia, program, výchovný štýl a špeciálne metódy etickej výchovy). 13. a.) J. A. Komenský - vízia vzdelanosti v službách človeka. b.) Genéza koncepcie predmetu etická výchova na školách SR a analýza filozofie tohto predmetu (obhajoba a kritika súčasného modelu R. R. Olivara). 14. a.) Tradičný vs. humanistický spôsob vyučovania. b.) Špecifické postavenie v realizácii predmetu etická výchova, kroky k prosociálnosti a fázy výchovného procesu.
15. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove. b.) Didaktické kompetencie učiteľa etickej výchovy (príprava na vyučovanie), základné pedagogické zručnosti, výber metód a výber prostriedkov na vyučovanie.
16. a.) Hermeneutika a hermeneutická pozícia vo filozofii výchovy. b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).
17. a.) Pozícia tzv. kritickej teórie vo filozofii výchovy. b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby: učiteľ a žiak - ich vzájomné interakcie. Žiak ako subjekt výchovy. Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy a jeho špecifické kompetencie. 18. a.) Terapeutické pôsobenie výchovy – pragmatizmus a reforma vzdelávania. b.) Procesuálna stránka etickej výchovy: zásady etickej výchovy konkretizované do didaktických zásad.
19. a.) J. Dewey – projekt progresívnej výchovy. b.) Charakteristika predmetu etická výchova a jeho špecifiká. Miesto etickej výchovy v štruktúre vzdelávania a školskom programe. Školský vzdelávací program 20. a.) Filozofia výchovy ako transmisia, terapeutikum (logoterapia) a jej proprírodný kontext. b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: základné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara
21. a.) F. Bacon - úvod do výchovy bez predsudkov, bariér a idolov a možnosti jeho pokračovania v digitalizovanej dobe. b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: aplikačné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara
22. a.) Filozofia výchovy – metódy, prístupy, stratégie – kontext s etickou výchovou. b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).
23. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy (neurovedecké poznatky v školskej praxi). Odvodzovanie zdrojov morálky z naturalisticko/biologických faktov o našej evolučnej minulosti – evolučná etika. b.) Špecifiká práce na hodinách etickej výchovy (vertikálna a horizontálna dimenzia výučby). 24. a.) Model etickej výchovy v školách SR: prosociálnosť R. Roche Olivara. Genéza koncepcie EV a jej aplikácia v študijných plánoch na školách v SR. b.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy (hodnoty v etickej a mravnej výchove, M. Buber).
25. a.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy: J. Dewey – projekt progresívnej výchovy. b.) Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa (KEMSAK). Jednotlivé kroky nonkognitívneho rozvoja a ich aplikácia do edukácie etickej výchovy. |