Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KH/DPaOm/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PPD/15
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KH/SS_sas/15
Názov:
Slovenské a svetové dejiny
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/ŠSm/15
Názov:
Etická výchova
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KF/DE2m/15 a KF/MPPd*/15 a KF/FIVm/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
OTÁZKY ŠT. SKÚŠKA II. STUPEŇ (Mgr.) - ETICKÁ VÝCHOVA 1. a.) Základné pojmy etickej výchovy a filozofie výchovy. b.) Ciele etickej výchovy, formulácia cieľov v etickej výchove, špecifické ciele a ich dimenzie.
2. a.) Ponímanie výchovy v dejinách západnej kultúry (historická reflexia). b.) Učivo etickej výchovy, didaktická analýza učiva: pojmová analýza, operačná analýza, medzipredmetová analýza. Analýza pracovných zošitov (obsahová analýza). 3. a.) Evolúcia názorov a prístupov k výchove v dejinách. b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby – vyučovanie ako dvojsmerný proces: učiteľ a žiak (vzájomná interakcia). Žiak ako subjekt výchovy.
4. a.) Sofisti, Sokrates, Platón a Aristoteles - ich odkazy a miesto vo filozofii výchovy. b.) Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy (osobnosť učiteľa) a jeho špecifické kompetencie a zručnosti. Príprava učiteľa na vyučovanie.
5. a.) Nová obsahová stratifikácia etickej výchovy – princípy globálnej a proprírodnej výchovy. b.) Štátny vzdelávací program a pedagogické kurikulum. 6. a.) Aristoteles a výchova ako intelektuálna fronesis (súčasná reflexia v programe etickej výchovy). b.) Špecifické metódy etickej výchovy a výber vhodných metód. Didaktická účinnosť metód.
7. a.) Metodologické stratégie vo filozofii výchovy. b.) Organizačné formy vyučovania etickej výchovy.
8. a.) Postmoderný posun vo vnímaní výchovy a vzdelávania – kontextuálne reflexie. b.) Metódy tvorivej dramatiky (dramatická výchova).
9. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove. b.) Skúsenostné metódy a metódy riešenia problémov (heuristika). Kooperatívne vyučovanie a jeho aplikácia v etickej výchove. 10. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy - ľudská podstata (prirodzenosť) a filozofia výchovy. b.) Sociálne učenie ako prostriedok nadobúdania sociálnych zručností. Sociálne učenie formou hrania rolí.
11. a.) Identifikácia pojmu výchova - súvislosť s pokusmi definovať človeka b.) Axiologická dimenzia etickej výchovy (hodnotová reflexia a trinitárny model).
12. a.) J. Habermas – diskurzívny (komunikatívny) projekt výchovy. b.) Domény etickej výchovy (vízia, program, výchovný štýl a špeciálne metódy etickej výchovy). 13. a.) J. A. Komenský - vízia vzdelanosti v službách človeka. b.) Genéza koncepcie predmetu etická výchova na školách SR a analýza filozofie tohto predmetu (obhajoba a kritika súčasného modelu R. R. Olivara). 14. a.) Tradičný vs. humanistický spôsob vyučovania. b.) Špecifické postavenie v realizácii predmetu etická výchova, kroky k prosociálnosti a fázy výchovného procesu.
15. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove. b.) Didaktické kompetencie učiteľa etickej výchovy (príprava na vyučovanie), základné pedagogické zručnosti, výber metód a výber prostriedkov na vyučovanie.
16. a.) Hermeneutika a hermeneutická pozícia vo filozofii výchovy. b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).
17. a.) Pozícia tzv. kritickej teórie vo filozofii výchovy. b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby: učiteľ a žiak - ich vzájomné interakcie. Žiak ako subjekt výchovy. Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy a jeho špecifické kompetencie. 18. a.) Terapeutické pôsobenie výchovy – pragmatizmus a reforma vzdelávania. b.) Procesuálna stránka etickej výchovy: zásady etickej výchovy konkretizované do didaktických zásad.
19. a.) J. Dewey – projekt progresívnej výchovy. b.) Charakteristika predmetu etická výchova a jeho špecifiká. Miesto etickej výchovy v štruktúre vzdelávania a školskom programe. Školský vzdelávací program 20. a.) Filozofia výchovy ako transmisia, terapeutikum (logoterapia) a jej proprírodný kontext. b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: základné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara
21. a.) F. Bacon - úvod do výchovy bez predsudkov, bariér a idolov a možnosti jeho pokračovania v digitalizovanej dobe. b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: aplikačné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara
22. a.) Filozofia výchovy – metódy, prístupy, stratégie – kontext s etickou výchovou. b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).
23. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy (neurovedecké poznatky v školskej praxi). Odvodzovanie zdrojov morálky z naturalisticko/biologických faktov o našej evolučnej minulosti – evolučná etika. b.) Špecifiká práce na hodinách etickej výchovy (vertikálna a horizontálna dimenzia výučby). 24. a.) Model etickej výchovy v školách SR: prosociálnosť R. Roche Olivara. Genéza koncepcie EV a jej aplikácia v študijných plánoch na školách v SR. b.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy (hodnoty v etickej a mravnej výchove, M. Buber).
25. a.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy: J. Dewey – projekt progresívnej výchovy. b.) Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa (KEMSAK). Jednotlivé kroky nonkognitívneho rozvoja a ich aplikácia do edukácie etickej výchovy. |