Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/BPAO/15
Názov:
Bakalárska práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
politológia - masmediálne štúdia
masmediálne štúdiá
masmediálne štúdiá
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/SSJMP/15
Názov:
Súčasný slovenský jazyk v mediálnom prostredí
|
Študijný program:
masmediálne štúdiá
masmediálne štúdiá
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
I. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Fonetika a fonológia slovenčiny“. 1. Zvukový prejav v sústave jazykovej komunikácie (špecifiká a diferenciácie vo vzťahu k písanému prejavu). Vzťah zvuku a významu. Komunikačné stupne a priebeh akusticko-auditívnej komunikácie v mediálnom priestore. 2. Znelostná asimilácia (podstata, miesta realizácie, výnimky) v previazanosti na jej fonologickú interpretáciu (neutralizáciu fonologického protikladu Vc - Vc0) v akusticko-auditívnom type mediálnej komunikácie. 3. Segmentálny podsystém spisovnej slovenčiny ‒ fonetická (artikulačná, akustická, percepčná), fonologická (funkčná) a ortoepická (s dôrazom na diferencovanú výslovnosť diftongov a hiátov) charakteristika slovenských vokálov (krátkych, dlhých monoftongov a diftongov) a ich fungovanie v mediálnom zvukovom texte. 4. Segmentálny podsystém spisovnej slovenčiny ‒ fonetická (artikulačná, akustická, percepčná), fonologická (funkčná) a ortoepická (s dôrazom na výslovnosť d, t, n, l, ď, ť, ň, ľ v previazanosti na neutralizáciu D ‒ D0) charakteristika slovenských konsonantov a ich fungovanie v mediálnom zvukovom texte. 5. Suprasegmentálny podsystém spisovnej slovenčiny ‒ funkčné využitie časovou moduláciou tvorených suprasegmentálnych javov v mediálnom prostredí. 6. Suprasegmentálny podsystém spisovnej slovenčiny ‒ funkčné využitie silovou moduláciou tvorených suprasegmentálnych javov v mediálnom prostredí. 7. Suprasegmentálny podsystém spisovnej slovenčiny ‒ funkčné využitie tónovou moduláciou tvorených suprasegmentálnych javov v mediálnom prostredí. 8. Slabika ako základná jednotka súvislej reči. Spolupôsobenie prvkov segmentálneho a suprasegmentálneho zvukového podsystému (ich charakteristika s ohľadom na tvorenie a funkciu). 9. Zjednodušovanie a zmeny spoluhláskových skupín v previazanosti na fonologickú interpretáciu zvukových javov (neutralizáciu fonologického protikladu S ‒ S0, A ‒ A0) v mediálnom prostredí. 10. Štylistické využitie zvukových prvkov segmentálneho a suprasegmentálneho podsystému v mediálnom priestore. II. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Praktická morfológia“. 1. Morfologická rovina slovenského jazyka v mediálnom priestore. Morfológia ako jazykovedná disciplína – definícia základných pojmov (gramatický tvar, paradigma, gramatická kategória). Morfematika (morféma a jej definícia, typy morfém a submorfém). 2. Slovné druhy (klasifikácia podľa lexikálneho, morfologického a syntaktického kritéria; základná definícia) a ich funkcie v mediálnych textoch (charakteristika slovných druhov z formálneho, sémantického a komunikačno-pragmatického hľadiska. Slovnodruhová homonymia. Slovnodruhové prechody. 3. Substantíva – definícia a sémanticko-gramatická klasifikácia. Menné gramatické kategórie substantív (rod, číslo, pád) a ich využitie v mediálnych textoch. Kategória prirodzeného rodu a kategória životnosti. Problematika skloňovania substantív (deklinačný systém vo vzťahu k jazykovej praxi). 4. Adjektíva v mediálnych komunikátoch – definícia, klasifikácia, funkcia. Kategória kongruencie vo vzťahu k nesamostatnosti adjektív. Gradácia (pozitív, komparatív, superlatív – tvorenie) a funkčné využitie špecifických typov stupňovania (absolútne stupňovanie, relatívne stupňovanie). Adjektiváliá – forma a funkcia v mediálnom texte. 5. Slovesá v mediálnych komunikátoch (definícia, klasifikácia, funkcia). Gramatické (osoba, číslo, čas, spôsob, rod), lexikálno-gramatické (vid) a funkčno-sémantické (akcio verbi) kategórie slovies a ich funkcie. Konjugačný systém slovies (konjugačné typy, funkcia tematickej submorfémy). Jednoduché a zložené tvary slovies. Charakteristika určitých a neurčitých slovesných tvarov (tvorenie a forma) a ich funkcia v mediálnom texte. 6. Adverbiá v mediálnych komunikátoch – definícia, klasifikácia, funkcia. Tvorenie a pravopis prísloviek (kodifikačná norma). Stupňovanie prísloviek. 7. Číslovky a zámená v mediálnych komunikátoch – slovnodruhová problematika, funkčná a formálna charakteristika. Klasifikácia čísloviek. Klasifikácia zámen. Ortografia čísloviek (kodifikačná norma). Zámená ako konektory v mediálnom texte. 8. Neplnovýznamové slovné druhy v mediálnych komunikátoch – definícia, funkčná charakteristika, klasifikácia. Primárne a sekundárne predložky. Parataktické a hypotaktické spojky. Komunikačná funkcia citosloviec a častíc v mediálnych komunikátoch. III. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Praktická syntax“. 1. Syntax slovenského jazyka v mediálnom priestore. Syntaktický systém jazyka (syntaktické vzťahy, syntaktické prostriedky a syntaktické jednotky). Vzťah obsahu a formy v mediálnom texte. 2. Syntaktické jadro vety v mediálnom priestore. Základné vetné členy v jednočlennej (fundament) a v dvojčlennej vete (predikát., subjekt). Komunikačný status jednočlennej vety. Klasifikácia jednočlenných viet. 3. Vedľajšie vetné členy v mediálnom priestore. Predmet ako väzobné doplnenie slovesa v mediálnom texte (typy predmetov). Príslovkové určenie (typy a ich charakteristika). Problematika prívlastku v mediálnom texte. 4. Polovetné konštrukcie v mediálnom priestore. Doplnok (definícia, klasifikácia a funkcia), prístavok (definícia, klasifikácia a funkcia), príslovková a prívlastková polovetná konštrukcia (pravidlá písania čiarky vo vzťahu k tzv. voľnej a tzv. tesnej polovetnej prívlastkovej konštrukcii). 5. Súvetie v mediálnom priestore. Jednoduché súvetie – definícia, typológia, klasifikácia. Nepravá parataxa a hypotaxa. Zložené súvetie. 6. Veta a výpoveď v mediálnom priestore. Modálnosť jednoduchej vety a súvetia. Komunikačné funkcie výpovede (vzťah modálnosti a komunikačnej funkcie). Aktuálne členenie výpovede (prostriedky a metódy členenia výpovede). 7. Koherencia a kohézia v mediálnom komunikáte. Vlastnosti písaných a hovorených prejavov. Syntaktické osobitosti hovoreného prejavu (signály vyššej miery redundancie, signály vyššej miery entropie, signály myšlienkovej a formulačnej rozptýlenosti). 8. Príznakové syntaktické konštrukcie a ich funkcia v mediálnom priestore. Syntaktické prostriedky parcelácie a kompletácie textu. Gramaticky nekorektné nepravidelnosti v mediálnom texte. IV. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Praktická lexikológia“. 1. Lexikológia (jej predmet bádania a vnútorné členenie). Lexikálna jednotka ako základný jazykový znak vo vzťahu k slovu (vymedzenie pojmov: lexéma, lexia, slovo). Využitie lexikografických prác v mediálnom priestore. 2. Diferenciácia slovnej zásoby z časového hľadiska, z hľadiska pôvodu, spisovnosti/nespisovnosti a jej aplikácia na mediálny priestor v prepojenosti na príslušné typy lexikálnej motivácie (najmä temporálnu, akceptačnú, stratifikačnú, teritoriálnu). 3. Diferenciácia slovnej zásoby z hľadiska utvorenosti. Slovotvorná motivácia (centrálny typ lexikálnych motivácií) v mediálnom texte. Motivanty a motiváty ako súčasti 4 typov motivačnej intencie. 4. Diferenciácia slovnej zásoby z hľadiska štýlovej príslušnosti v previazanosti na stratifikačný typ lexikálnej motivácie. Využitie stratifikačne motivovaných lexikálnych jednotiek v štylisticky diferencovaných textoch. 5. Paradigmatické a syntagmatické vzťahy v lexikálnej zásobe. Synonymia, homonymia, paronymia, hyponymia, hyperonymia, antonymia. Kolokácia a kolokabilita v mediálnom texte. 6. Lexikálny význam (definícia a jeho určovanie). Jednovýznamovosť a viacvýznamovosť (polysémia, kosémia, multisémia) lexikálnych jednotiek v mediálnom texte. Sémantická derivácia lexií. Vzťah lexikálneho a slovotvorného významu. 7. Frazeológia. Frazeologická motivácia (v kooperácii s inými typmi lexikálnej motivácie). Frazémy (ich vlastnosti, pôvod a podoby) v mediálnej praxi. 8. Slovná zásoba a spôsoby jej obohacovania. Jednoslovné a viacslovné lexikálne jednotky v mediálnom texte. LITERATÚRA (k okruhom I, II, III, IV): DOLNÍK, J. – BAJZÍKOVÁ, E.: Textová lingvistika. Bratislava: Stimul 1998. DOLNÍK, J.: Lexikológia. Bratislava 2003. DVONČ, L.: Dynamika slovenskej morfológie. Bratislava: Veda 1984. FURDÍK, J.: Slovenská slovotvorba. Prešov: Náuka 2004. GREGOVÁ, R. – RUSNÁK, J. – SABOL, J. S.: Interpretácia textov elektronických masových médií. Stručný terminologický slovník. Prešov: FF PU 2004. IVANOVÁ, M.: Syntax slovenského jazyka. Prešov: Vydavateľstvo PU 2011. KRÁĽ, Á. – SABOL, J.: Fonetika a fonológia. Bratislava: SPN 1989. Krátky slovník slovenského jazyka. 4. vyd. Bratislava 2003. MISTRÍK, J.: Žánre vecnej literatúry. Bratislava: SPN 1975. MLACEK, J.: Tvary a tváre frazém v slovenčine. Bratislava 2001. MOŠKO, G. – NIŽNÍKOVÁ, J. – SABOL, J: Súčasný slovenský jazyk. Cvičenia zo syntaxe. Košice: Rektorát Univerzity P. J. Šafárika 1993. ONDRUS, P. – HORECKÝ, J. – FURDÍK, J.: Súčasný slovenský jazyk. Lexikológia. Seminárne cvičenia. Bratislava 1989. ONDRUS, P. – HORECKÝ, J. – FURDÍK, J.: Súčasný spisovný jazyk. Lexikológia. Bratislava: SPN 1980. ORAVEC, J. – BAJZÍKOVÁ, E. – FURDÍK, J.: Súčasný slovenský spisovný jazyk. Morfológia. Bratislava: 1984. ORAVEC, J. – BAJZÍKOVÁ, E.: Súčasný slovenský spisovný jazyk. Syntax. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo 1986. OSVALDOVÁ, B. – HALADA, J. a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri 1999. SABOL, J. – BÓNOVÁ, I. – SOKOLOVÁ, M.: Kultúra hovoreného prejavu. Prešov: FF PU 2006. SABOL, J. – ZIMMERMANN, J.: Komunikačný štatút prízvuku v spisovnej slovenčine. Prešov: FF UPJŠ 1994. Teorie informace a jazykověda. Red. L. Doležel. Praha: Nakladatelství ČSAV 1964. TUŠER, A.: Ako sa robia noviny. Bratislava: Sofa 1999. VAŇKO, J.: Komunikácia a jazyk. Nitra: FF UKF 1999. WIENER, N.: Kybernetika a společnost. Praha: Academia 1963. V. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Žurnalistické žánre v printových a elektronických médiách“. – už inovované 1. Žáner: definícia, klasifikácia, vzťah žánru a štýlu (s dôrazom na publicistický štýl). 2. Spravodajské žánre: definícia, funkcie, povaha, prístup, stvárňovanie (správa – krátka, rozšírená a úradná; referát, rozhovor, riport). 3. Žánre publicistiky racionálneho typu I: definícia, funkcie, povaha, prístup, stvárňovanie (úvodník, komentár, poznámka, recenzia, interview). 4. Žánre publicistiky racionálneho typu II: definícia, funkcie, povaha, prístup, stvárňovanie (rozbor, beseda, epištolárna publicistika, úvaha, nekrológ). 5. Žánre publicistiky emocionálneho typu I: definícia, funkcie, povaha, prístup, stvárňovanie (reportáž, fejtón, besednica, causerie, glosa). 6. Žánre publicistiky emocionálneho typu II: definícia, funkcie, povaha, prístup, stvárňovanie (črta, esej, stĺpček, kurzíva, entrefilet). 7. Hybridné a synkretické žánre v súčasných slovenských elektronických médiách (fíčer, dokudráma, dokusoap, dokukomédia, dramédia). 8. Televízny seriál (sitkom, soap opera, telenovela, kriminálny seriál) a žáner rozprávky (filmová rozprávka, rozprávka na dobrú noc, rozprávková hra) v súčasných slovenských elektronických médiách. Literatúra: Gladiš, M.: Žáner v prostredí masových médií. Košice 2015. Jacz, Ľ. a kol.: Malá encyklopédia žurnalistiky. Bratislava 1982. Kadnár, E.: Novinárska publicistika II. Beletristické novinárske žánre. Bratislava 1983. Mistrík, J.: Štylistika. Bratislava 1989. Mistrík, J.: Žánre vecnej literatúry. Bratislava 1975. Mrlian, R.: Encyklopédia dramatických umení Slovenska I. a II. Bratislava 1989 a 1990. Rončáková, T.: Žurnalistické žánre. Ružomberok 2011. Rusnák, J.: Textúry elektronických médií (Vývoj a súčasný stav). Prešov 2009. Rusnák, J. a kol.: Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník. Prešov 2010. Rusnák, J. a kol.: Tvorba a recepcia rozhlasového a televízneho textu. Prešov 2014. Russ-Mohl, S. – Bakičová, H.: Žurnalistika. Praha 2005. Slančová, D.: Praktická štylistika. Prešov 1996. Trampota, T.: Zpravodajství. Praha 2006. Tušer, A.: Ako sa robia noviny. Bratislava 2010. Tušer, A. a kol.: Praktikum mediálnej tvorby. Bratislava 2010. Valček, P.: Slovník teórie médií. Bratislava 2011. Veľas, Š.: Novinárska publicistika I. Publicistika racionálneho typu. Bratislava 1983. VI. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Teória informácie a informačné systémy“. 1. Teória informácie a teória komunikácie a využitie ich teorém a podnetov v mediálnej praxi. 2. Využitie základných veličín teórie informácie (reálna a relatívna entropia, informácia, redundancia). 3. Optimálne, zabezpečujúce a utajujúce kódovanie informácie. Možnosti aplikácie v mediálnom prostredí. 4. Vzťah expedienta a percipienta v komunikačnom kanáli reči. Akusticko-auditívny a opticko-vizuálny komunikačný kanál. Shannonova teória komunikácie. VII. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Online žurnalistika“ 1. Základné termíny v oblasti online žurnalistiky: digimodernizmus, ergodická literatúra, cybertext, multimedialita, interaktivita, intertext, hypertext, metatext, html, html editor, archív, tag, online, web, blog, vlog, fórum, sociálna sieť, spravodajský portál, hoax, fake news, pay per click, clickbait, infografika, responzívny web, 2. Pozícia online žurnalistiky v porovnaní s inými médiami: online a printová žurnalistika (odlišnosti v žánroch, aktualizácia, odkazy, kotvy, kľúčové slová vyhľadávania), online a televízna žurnalistika (odlišnosti v žánroch, produkčné nároky, umiestenie, formát, thumbnail, gif,) online a rozhlasová žurnalistika (odlišnosti v žánroch, produkčné nároky, stream, podcast, internetové rádio) 3. Kritické čítanie online žurnalistických textov: komerčné požiadavky v online žurnalistike, seriózna online žurnalistika, bulvárna online žurnalistika, občianska žurnalistika, formálne znaky neserióznosti v online svete, obsahové znaky neserióznosti v online svete, etika v online žurnalistike (citovanie zdrojov a autorské práva, priznané a nepriznané aktualizovanie textu) 4. Praktické zručnosti v online žurnalistike: orientácia v zdrojovom kóde webu, identifikácia zdrojov pomocou ich prípon, vyhľadávanie zdrojov (video, obrázok, audionahrávka) a overenie ich pôvodu a autenticity, základná úprava obrázkov, videa a zvuku, identifikácia kľúčových slov pre vyhľadávanie, základy html – vložiť zdroje a alternovať ich parametre (upraviť rozmer, pridať alternatívny text, zadať cieľ zobrazenia odkazu...), vytvorenie infografiky, plné využitie multimediálnych možností (kvalita a kvantita audiovizuálnych prvkov), plné využitie hypertextových možností (kvalita a kvantita interných a externých odkazov), plné využitie interaktivity (navigačnej, funkčnej i adaptívnej), práca s okamžitou spätnou väzbou, štylistika v špecifických žánroch online žurnalistiky (používanie emotikonov, skratiek...) etiketa v online priestore pri interakcii s percipientom. Literatúra: AARSETH, E. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1997. ALLAN, S.: Online news: journalism and the internet. New York, 2006. ALLAN, S.; THORSEN, E.: Citiyen Journalism.New York, 2009. BRADSHAW, P.; ROHUMAA, L.: The online journalism textbook. New York, 2011. BRIGGS, M.: Journalism 2.0: How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. Online: http://www.kcnn.org/images/uploads/Journalism_20.pdf FOUST C. J.: Online journalism. Portland, 2004. FRIEND, C.; SINGER B. J.: Online journalism ethics. Armonk, 2007. GILLMOR, D.: We the media. Sebastopol, 2006. HALL, Jim. Online journalism: A critical primer. Sterling, 2001. RETTBERG, J. W.: Blogging. Cambridge, 2008. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/TDMMKaSVP/15
Názov:
Teória a dejiny mediálnej a marketingovej komunikácie a spoločenskovedné predmety
|
Študijný program:
masmediálne štúdiá
masmediálne štúdiá
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
I. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETOCH „Úvod do štúdia mediálnej komunikácie a Úvod do dejín mediálnej komunikácie“. 1. Komunikácia. Masová, masmediálna, mediálna komunikácia. Typy, roviny komunikácie. Tradície analýzy komunikácie. Komunikácia a komunikačné modely. 2. Základné teoretické koncepcie masmediálnej komunikácie: funkcionalistická teória médií a spoločnosti, frankfurtská škola, birminghamská škola, torontská škola, marxistická a neomarxistická teória médií a spoločnosti. Hlavní predstavitelia. Dominantná a alternatívna paradigma. 3. Typológia masových médií podľa rôznych kritérií: druh použitej technológie, dosah, vlastníctvo, technologická úroveň, tematické zacielenie (obsah), vzťah k ľudským zmyslom, rýchlosť prenosu informácií, vývojové etapy, delenie podľa serióznosti a pod. Etika médií a novinára (samoregulácia, štyri teórie tlače, spoločenská zodpovednosť médií). 4. Produkcia mediálnej kultúry. Mediálny produkt a jeho charakteristika. (obsah, forma, objektivita, vyváženosť, reprezentácia sociálnej skutočnosti, požiadavky na MP, vplyvy, ktoré ho formujú, klasifikácia a význam MP). Gatekeeping. Predpojatosť výberu; prístup zdrojov do médií; spracovanie informácií. Globalizácia kultúry. Agenda setting. 5. Semiotika mediálneho textu. Rôznorodosť významov. denotácia a konotácia. Kódovanie. Dekódovanie. Preferované čítanie. Ideológia. Hegemónia. Základné čitateľské pozície. Predpojatosť. Otvorené, uzavreté texty. Serialita. Realizmus. Riadenie a kontrola informácií. Mediálne texty, formované na základe rodu. 6. Mediálne publikum (masa, publikum, verejnosť, mediálne publikum, spotrebitelia, predstavy o vývoji mediálneho publika, pasívne, aktívne a interaktívne publikum, tradície výskumu publika, typy publika). Sociálny charakter zážitkov publika. 7. Moc médií. Teórie účinkov masových médií. Krátkodobé, dlhodobé, zámerné, nezámerné účinky. 8. Dejiny masmediálnej komunikácie a médií v období staroveku (Platón – 1. mediálna teória, učenie o ideách; Aristoteles; Dionýzie; obdobie Rímskeho cisárstva: Marcus Antonius verzus Octavius Augustus; Saturnálie; informačné médiá) 9. Dejiny masmediálnej komunikácie a médií v období stredoveku (vznik kresťanstva; Milánsky edikt; Byzantská ríša; Svätá ríša rímska národa nemeckého; ikonoklazmus; inkvizícia; obchod s odpustkami; divadlo). 10. Dejiny masmediálnej komunikácie a médií v období od vynájdenia kníhtlače po začiatok protireformácie. (Guttenberg; newe zeytungen; cenzúra a inkvizícia; Martin Luther ako 1. mediálna hviezda; letáky; štandardizácia, stereotypizácia; tiráž; prvé týždenníky; pojem nestranný; Propaganda fide) 11. Dejiny masmediálnej komunikácie a médií v období od 1. teórie médií novoveku po rok 1770. (1. teória médií novoveku; Anglická revolúcia v tlači; Thomas Hobbes; Slávna revolúcia v Anglicku a sloboda tlače. John Locke; neseriózna komerčná tlač; 1. verejná kritika novinárov – „A Cofee Man“; Voltaire; J. J. Rousseau). 12. Dejiny masmediálnej komunikácie a médií v rokoch 1770 – 1820 (masy; Homo oeconomicus; Americká revolúcia a sloboda tlače; Francúzska revolúcia, Nemecko (Hegel, Goethe), penny press; Auguste Comte – teória manipulácie masami; vznik a vývoj fotografie; revolučné roky 1848/49 a tlač; kontrarevolúcie, reakčná tlač; Karl Marx, Friedrich Engels; music halls; Parížska komúna; vznik Nemecka) Základná literatúra: BURTON, G. JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno, 2001. MCQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, 1999. (2009) PROKOP, D.: Boj o média. Praha, 2005. Odporúčaná literatúra: BARKER, CH.: Slovník kulturálních studií. Praha, 2006. DEFLEUR, M. BALL-ROKEACHOVÁ, S.: Teorie masové komunikace. Praha, 1996. HVÍŽĎALA, K.: Jak myslet média. Praha, 2005. JIRÁK, J. KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha, 2003. KUNCZIK, M.: Základy masové komunikace. Praha, 1995. MCLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha, 1990. MCLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultúra. Brno, 2000. Mičienka, M. JIRÁK, J.: Základy mediální výchovy. Praha, 2007. MISTRÍKOVA, Z. (a kol.): Vývoj súkromného rozhlasového a televízneho vysielania na Slovensku 1990 – 1999. Bratislava, 2000. REIFOVÁ, I. A KOL.: Slovník mediální komunikace. Praha, 2004. Remišová, A.: Etika médií. Bratislava, 2010. SCHULZ, W.; SCHERE, H.; HAGEN, L.; REIFOVÁ, I.; KONČELÍK, J.: Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha, 2004. THOMPSON, J. B.: Média a modernita. Praha, 2004. II. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Dejiny slovenskej a svetovej žurnalistiky“. 1. Predchodcovia periodickej tlače – písané noviny, novinové letáky, letákové noviny. 2. Počiatky periodickej tlače. Prvé noviny vo svete a v Uhorsku, resp. na území dnešného Slovenska. Prvé pravidelne vychádzajúce noviny v slovenčine. 3. Šestáková a bulvárna tlač. Vývoj vo svete a na Slovensku. 4. Bernolákovsko-štúrovská koncepcia politických novín. 5. Nástup éry filmu. Vývoj vo svete a na území dnešného Slovenska. 6. Slovenské novinárstvo na prelome 19. a 20. storočia a po vzniku Československa. 7. Vznik a vývoj rozhlasového vysielania vo svete a na Slovensku (v Československu). Zlatý vek rozhlasu. Odlišnosti vývoja rozhlasového vysielania v Európe a USA. 8. Vznik a vývoj televízneho vysielania vo svete a na Slovensku (v Československu). Zlatý vek televízie. Dôvody zaostávania ČSR v rozvoji televízneho vysielania za západnou Európou a USA. 9. Zmeny v slovenskom novinárstve po roku 1989. Vývoj novinárskej organizovanosti po roku 1989. 10. Duálny systém vysielania elektronických médií – vývoj vo svete a na Slovensku (v Československu). Literatúra: Brečka, S. a kol.: Médiá a novinári na Slovensku 2010. Bratislava 2010. Brečka, S. a kol.: Od tamtamov po internet. Bratislava 2009. Darmo, J.: Slovenská žurnalistika 1918 – 1938. Martin 1966. Charvát, J.: Novinárska komunikácie II. Trnava 1997. Iłowiecki, M. – Zasępa, T.: Moc a nemoc médií. Bratislava 2003. Jacz, Ľ. a kol.: Malá encyklopédia žurnalistiky. Bratislava 1982. Jirák, J. – Köpplová, B.: Masová média. Praha 2009. Končelík, J. a kol.: Dějiny českých médií 20. století. Praha 2010. Köpplová, B.: Dějiny světové žurnalistiky I. Celý svět je v novinách. Praha 1989. Krno, D. M.: Náčrt dejín svetového novinárstva. Bratislava 1955. Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha 1995. McLuhan, M.: Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Praha 1991. McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha 2009. Postman, N.: Ubavit se k smrti (Veřejná komunikace ve věku zábavy). Praha 1999. Prokop, D.: Boj o média. Praha 2005. Rusnák, J.: Textúry elektronických médií (Vývoj a súčasný stav). Prešov 2009. Rusnák, J. a kol.: Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník. Prešov 2010. Rusnák, J. a kol.: Tvorba a recepcia rozhlasového a televízneho textu. Prešov 2014. Serafínová, D. – Vatrál, J.: Náčrt dejín slovenskej žurnalistiky. Ružomberok 2005. Tušer, A.: Ako sa robia noviny. Bratislava 2010. Žibritová, G.: Vznik a vývoj komunikovania v spoločnosti. Bratislava 1977. III. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETOCH „Marketingová komunikácia v médiách“ a „Marketingová komunikácia v médiách – PR“. 1. Teoretické východiská marketingovej komunikácie. Základné pojmy. Relationship Marketing; Marketing Management; Demarketing; fázy vývoja marketingu (masový, cieľový, trhový a spoločenský, globálny). Koncepcie marketingového riadenia (výrobná, výrobková, predajná, marketingová, koncepcia spoločenského marketingu). 2. Marketingový mix. Nástroje marketingu: produkt, cena, distribúcia, komunikácia. Marketingový komunikačný mix. Reklama. Podpora predaja. Osobný predaj. Vzťahy s verejnosťou. Nadlinkové a podlinkové komunikačné aktivity. Priamy marketing. Koncepcia 4C. Koncepcia 4P. 3. Reklamná kampaň. Ciele kampane (informatívna, presvedčovacia, pripomínacia reklama). Stanovenie a potvrdenie rozpočtu (metódy, faktory, ktoré ho ovplyvňujú). Cieľová skupina. Tvorba komunikovaného posolstva. Media mix (výber médií). Kontrola výsledkov činnosti danej kampane vo vzťahu k naplneniu stanovených cieľov. (Pre-testy, Priebežné testy. Post-testy Trackingové štúdie) Meranie výsledkov (účinnosti) reklamnej kampane vo vzťahu k stanoveným cieľom. (súťaž EFFIE) 4. Marketingové prostredie firmy. Makroprostedie. Mikroprostredie. SWOT analýza. Konkurencia. Corporate Identity (Logo. Značka. Firemná kultúra. Corporate design. Corporate communication. Corporate behavior.). 5. Strategické plánovanie a marketingový proces (stanovenie koncepcie a cieľov; analýza podnikateľských aktivít: Metóda BCG; rastové stratégie; plánovanie multifunkčných stratégií; riadenie marketingových aktivít). Spoločenská zodpovednosť a etika v marketingu (spoločenská kritika marketingu; občianske a verejné akcie pre reguláciu marketingu; nové trendy v podnikaní). 6. Marketing v období rozvoja internetu (faktory, ovplyvňujúce rozvoj internetovej spoločnosti; marketingové stratégie v období rozvoja internetu; elektronické obchodovanie a jeho využívanie v praxi; využívanie elektronického obchodovania). 7. Tvorba mediálnych produktov a programming (Prime time. Off time. Mapping study. Prieskumy sledovanosti. Hot clock. Reklamný spot. Reklamný oznam. Ceny reklamných spotov. Verejnoprávne a komerčné médiá (televízia a rozhlas). Programová štruktúra. Zdroje financovania. Formáty rozhlasových staníc. 8. PR v marketingu (história; významné osobnosti; rozdiely medzi PR a reklamou; plánovanie PR; rozpočet PR; ciele PR; organizácie PR vo svete a na Slovensku; typy PR; lobbying). Media relations (komunikačné kanály; nástroje; zdroje). 9. PR komunikácia v krízovom období a PR na internete. Opatrenia pred krízou; príčiny krízy; postupy po vypuknutí krízy a trendy v riešení. Nové pravidlá pre tvorbu PR na internete. 10. Asertivita a záťaž. Pravidlá asertívnej komunikácie; 4 základné komunikačné štýly; konštruktívna a deštruktívna hádka; 10 asertívnych pravidiel; stupne záťaže; základné typy situácií psychickej záťaže; riešenie konfliktov. 11. Propaganda (história, biela, čierna, šedá; propaganda činom; terorizmus). 12. Manipulácia. Stereotypy a mýty spoločnosti. Metódy manipulácie – CIA, klasické metódy manipulácie. Základná literatúra: BITTMAN, L.: Medzinárodní dezinformace. Praha, 2000. BRATSKÁ, M.: Vieme riešiť záťažové situácie? Bratislava, 1992. KOTLER, PH.; ARMSTRONG, G.: Marketing. Praha, 2004. Google – Digitálna garáž. Odporúčaná literatúra: BAJČAN, R.: Techniky public relations aneb jak pracovat s médií. Praha, 2003. BLAHA, J.; DYTRT, Z.: Manažerská etika. Praha, 2003. CAYWOOD, C., L.: Public Relations řízená komunikace podniku s veřejností. Brno, 2003. CLEMENTE, M. N.: Slovník marketingu. Brno, 2004. DE PELSMACKER, P. (a kol.): Marketingová komunikace. Praha, 2003. DUDINSKÁ, E. (a kol.): Základy marketingu. Bratislava, 2000. DU PLESSIS, E.: Jak zákazník vnímá reklamu. Brno, 2007. HANKUSOVÁ, V.: Vývoj výskumu rozhlasových posluchačů v Československu a v České republice. Praha, 2006. HRADISKÁ, E.: Psychológia a reklama. Bratislava, 1998. MISTRÍKOVA, Z. (a kol.): Vývoj súkromného rozhlasového a televízneho vysielania na OSVALDOVÁ, B.; HALADA, J.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha, 2007. POSTLER, M.: Média v reklamě. Televize, rozhlas, tisk. Praha, 2003. REIFOVÁ, I. (a kol.): Slovník mediální komunikace. Praha, 2004. Slovensku 1990 – 1999. Bratislava, 2000. RUSHKOFF, D.: Manipulatívny nátlak. Praha, 2002. SCOTT, D.M.: Nová pravidla marketingu a PR. Brno, 2007. SVOBODA, V.: Public relations moderně a účinne. Praha, 2006. ŠRONĚK, I.: Etika a etiketa v podnikání. Praha, 1995. TELLIS, G. J.: Reklama a podpora prodeje. Praha, 2000. TOSCANI, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Praha, 1996. VERČÁK, V.; GIRGAŠOVÁ J.; LIŠKAŘOVÁ, R.: Media Relations není manipulace. Praha, 2004. VYSEKALOVÁ, J.; KOMÁRKOVÁ, R.: Psychologie reklamy. Praha, 2002. VYSEKALOVÁ, J.; MIKEŠ, J.: Reklama. Jak dělat reklamu. Praha, 2003. Zákon č. 308 zo 14. septembra 2000 o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách. Dostupné na internete: http://www.radia.sk/?zobraz=zákony/ [31.8.2007]. IV. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Televízna tvorba“. 1. Televízna tvorba (vymedzenie pojmu, základy redakčnej práce v televízii, postavenie dramaturga a zodpovedného redaktora, základné pojmy televíznej dramaturgie). 2. Spravodajské a publicistické televízne žánre (základy strihu, ozvučenia, výber hudby, titulkovanie). 3. Dokumentárny film (vývoj audiovizuálneho diela, produkcia, postprodukcia). 4. Legislatívny a etický rámec televíznej tvorby. Literatúra: BLÁHA, Z.: Základní pojmy filmové a televizní dramaturgie. Praha 1992 BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha 2006 DOBIŠ, I.: Dokumentárny film. História, teória, realizácia. Bratislava 2005 HLADKÝ, M.: Žurnalistika v televizi. Praha 1986 JACZ, Ľ. a kol.: Malá encyklopédia žurnalistiky. Bratislava 1982 KUKLIŠ, Ľ.: Regulácia elektronických médií. Bratislava 2015 LÁBIK, Ľ.: Strihová skladba v spravodajských a publicistických televíznych žánroch. Bratislava 2011 LEXMANN, J.: Hudobná dramaturgia filmovej a televíznej tvorby. Bratislava 2005 LÁBIK, Ľ.: Dramaturgia strihovej skladby. Bratislava 2013 RUSNÁK, J. A kol: Texty elektronických médií. Prešov 2010 V. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Teória a dejiny slovenskej literatúry“. 1. Periodizácia slovenskej literatúry. 2. Vývoj literárnych druhov a žánrov. 3. Základné poetologické termíny. 4. Staršia slovenská literatúra (stredovek, humanizmus a renesancia, barok). 5. Literatúra slovenského národného obrodenia (klasicizmus a romantizmus). 6. Slovenská literatúra realizmu a moderny. 7. Slovenská literatúra medzivojnového obdobia. 8. Slovenská literatúra od konca druhej svetovej vojny do roku 1989. 9. Slovenská literatúra po roku 1989. Literatúra: Čúzy, L. a kol.: Panoráma slovenskej literatúry I. SPN 2004. Čúzy, L. a kol.: Panoráma slovenskej literatúry II. SPN 2005. Čúzy, L. a kol.: Panoráma slovenskej literatúry III. SPN 2006. Marčok, V. a kol.: Dejiny slovenskej literatúry III. Bratislava: LIC 2004. Sedlák, I. a kol.: Dejiny slovenskej literatúry I., II. LIC: Martin 2009, 2009. Šmatlák, S. a kol.: Dejiny slovenskej literatúry I., II . Bratislava: LIC 2002, 1999. VI. OKRUHY TÉM ŠTÁTNEJ BAKALÁRSKEJ SKÚŠKY V ŠTUDIJNOM PROGRAME MASMEDIÁLNE ŠTÚDIÁ V PREDMETE „Antropológia umenia“. 1. Antropologické vedy a vedy o umení. Antropológia umenia ako subdisciplína sociálnej a kultúrnej antropológie. Interdisciplinárny charakter antropológie umenia. Predmet a metódy výskumu antropológie umenia. 2. Estetická funkcia a sociálno-kultúrny svet človeka. Estetická situácia (estetický objekt, estetický subjekt, estetická a umelecká hodnota a norma). Estetické kategórie (komika, gýč). 3. Počiatky umenia, obraz duchovnej kultúry pravekých spoločností. Prvotné umenie Oceánie. 4. Neolitické umenie prvých civilizácií Blízkeho východu, artefakty bronzovej doby, počiatky literárneho umenia. Vysoké umenie starého Egypta a ľudová produkcia subsaharskej africkej zóny. 5. Umenie starovekej indickej civilizácie a jeho difúzia do stredoázijského a juhoázijského priestoru. Umenie starovekej Číny v komparácii s juhovýchodným orientom: Paralelizmus či difúzia? Najstaršie predkolumbovské umenie Ameriky. 6. Umelecká produkcia stredoeurópskeho človeka železnej doby. Staroveké Grécko, kolíska umenia západnej kultúry. Obrat v antickom umení, staroveký Rím. Literatúra: GOMBRICH, E. H.: Příběh umění. Praha: Odeon 1992. KULKA, T.: Umění a kýč. Praha: TORST 1994. MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z estetiky. Praha: ODEON 1966. MURPHY, R.,F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: SLON 2001. PIJOÁN, J.: Dejiny umenia 1. Bratislava: Tatran 1982. PIJOÁN, J.: Dejiny umenia 4. Bratislava: Tatran 1988. ZUSKA, V.: Estetika – úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton 2001. |