Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/OBP/15
Názov:
Bakalárska práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/PPEO/15
Názov:
Psychológia poznávania a emócií v kontexte ontogenézy
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy otázok na BC štátnice z predmetu „Psychológia poznávania a emócií v kontexte ontogenézy“ 1. Kognitívna psychológia ako vedná disciplína a jej história – predmet, história štúdia kognitívnych procesov v období vzniku psychológie, podmienky vzniku disciplíny. Celková charakteristika ľudského poznávania, modely poznávania (zmyslové a racionálne poznávanie, kognitívne procesy, poznávanie ako spracovanie informácií). Prehľad teórií kognitívneho vývinu (J. Piaget, R.Case, J.Pascual-Leonová...) 2. Senzorické a percepčné procesy - prijímanie informácií, zmyslové orgány, psychofyzika. Vnímanie – percepčné procesy, organizácia percepčného poľa, teórie a modely uvedených procesov. Pozornosť - funkcie a vlastnosti pozornosti, teórie selekcie a delenia pozornosti, vývin pozornosti v ontogenéze. 3. Pamäť – krátkodobá pamäť - funkcia pamäti, pamäť v kontexte modelu spracovania informácií. Druhy pamäti. Krátkodobá pamäť. Vývin pamäte v priebehu vývinových období. Dlhodobá pamäť - organizácia údajov DDP. Typy DDP. Pamäťové procesy, zabúdanie, pracovná pamäť (Baddeley – model pracovnej pamäti). 4. Podmieňovanie a iné formy učenia - klasické podmieňovanie, operantné podmieňovanie, komplexné a sociálne učenie. 5. Predstavivosť - základné charakteristiky predstáv a predstavivosti, teórie predstavivosti a druhy predstáv. Vývin predstavivosti v rámci ontogenézy. 6. Myslenie - základné myšlienkové operácie, vývin myslenia v ontogenéze, pojmové myslenie, jazyk a reč a jej vývin. Charakteristika deduktívneho a induktívneho usudzovania, popis procesu rozhodovania a riešenia problémov, prehľad teórií a modelov rozhodovania. Otázka tvorivosti. 7. Inteligencia – definície, história zisťovania IQ, prístupy a teórie. 8. Súčasné chápanie podstaty a vzniku emócií (s dôrazom na základné zložky a základné kategórie emócií). Súčasné dominantné teórie emócií – kognitívny prístup (Schachterova a Singerova teória, Lazarusova koncepcia). Subjektívny aspekt emócií a psychologická štruktúra emócie. 9. Tradičné prístupy k emóciám – fyziologické a neurologické prístupy (James-Langeho teória, Cannon-Bardova teória), evolučnopsychologické a neurofyziologické prístupy vysvetľovania emócií (Plutchikov prínos, chápanie emócií u Henryho a LeDouxa). 10. Emočný výraz (univerzalita a individualita vo výrazoch tváre). Schererova koncepcia emócií založená na poznávaní emocionálneho výrazu (hlasové charakteristiky a tvárové výrazy emócií). 11. Popis funkcií emócií v živote človeka – intrapersonálna, sociálna a vývinová funkcia. Definícia a teórie väzby a jej význam z hľadiska ontogenézy. 12. Koncepcia emocionálnej regulácie – Grossov prístup. Stratégie, typy emocionálnej regulácie, jej dôsledky. Zvládanie a emócie. 13. Chápanie motivácie s dôrazom na vymedzenie základných pojmov a modelov motivácie. Objasnenie podstaty homeostatických modelov a ich prínosu (Lewinov prístup k motivácii). Výkonová motivácia a výkonové motívy (koncepcie H. Murraya, Atkinsona, McClellanda). Atribučný prístup k vysvetľovaniu podstaty motivácie (Kelleyho teória. Weinerov model intrapersonálnej a interpersonálnej motivácie). Humanistická psychológia a jej prínos (Allportova, Maslowova teória, chápanie sebaaktualizačnej motivácie). 14. Vybrané súčasné teórie motivácie (E. L. Deci, R. M. Ryan - sebadeterminačná teória, A. Bandura self-efficcacy teória, Ecclesovej model). Teórie motivácie a vôle (Heckhausenov a Kuhlov prínos). |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPSO/15
Názov:
Sociálna psychológia a osobnosť
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Štátna skúška pozostáva z predmetov: Psychológia osobnosti, Psychológia osobnosti 2, Sociálna psychológia, , Sociálna psychológia 2 1. Predmet štúdia a história sociálnej psychológie. Predpoklady vzniku sociálnej psychológie (SP) ako vednej disciplíny. Základné etapy vývoja SP. Ideové zdroje vzniku SP: základné explanačné princípy sociálneho správania (filozofia), psychológia davu, psychológia národov, skupinová myseľ. Vznik SP a prvá etapa jej vývoja (1908-1945). Zlatá éra SP: 1945-1970. Kríza v disciplíne a vývoj SP v pokrízovom období (1970 - ). 2. Poznávanie sociálneho sveta. Poznávanie sociálneho prostredia: poznávanie ľudí, poznávanie sociálnych situácií. Kategorizácia a stereotypizácia. Pozorovanie: elementy sociálnej percepcie. Atribúcie: od elementov k dispozíciám. Integrácia: od elementov k formovaniu dojmu. Od dojmov k realite: stereotypy, predsudky a diskriminácia. 3. Sociálna komunikácia. Chápanie komunikácie v sociálnej psychológii. Druhy sociálnej komunikácie. Neverbálna komunikácia, jej špecifickosť a druhy. Verbálna komunikácia. 4. Identita. Prístupy k skúmaniu identity v sociálnej psychológii. Vymedzenie pojmu identita. Vývoj identity jedinca. Sociálna a kultúrna podmienenosť identity. 5. Sociálne postoje. Vnútorná štruktúra postojov. Organizácia postojov do sústav. Triáda postoje - hodnotové orientácie - ideológia. Teória a výskum persuázie. Etapy persuazívneho procesu: Zdroj informácie, obsah informácie, informačný kanál, faktory prijímateľa informácie, cieľ persuázie. Iné stratégie (ne-persuazívneho charakteru) zamerané na zmeny postojov. 6. Konformita. Sociálny vplyv a konformita. Kooperácia a ochota vyhovieť. Norma reciprocity. Poslušnosť a Milgramove experimenty. Kontinuum sociálneho vplyvu. 7. Vzťahy v dyádach. Dyády – vymedzenie oblasti v SP. Pojem osobné vzťahy – H.H. Kelley. Blízkosť vzťahu a možnosti jej merania. Úloha záväzkov v osobných vzťahoch. Princíp spravodlivej rovnosti. Fenomenológia intimity. O štruktúre blízkych vzťahov. Sociálna sieť. 8. Afiliácia, atraktivita, láska. Afiliácia a jej zdroje. Atraktivita: faktory situácie a faktory osoby (objektu). Láska. Typy lásky. 9. Prosociálne správanie. Význam pojmov prosociálne správanie a altruizmus v sociálnej psychológii. Prečo pomáhame? Kedy pomáhame? Komu pomáhame? Existuje ozajstný altruizmus? 10. Agresia a agresivita. Agresia, agresivita a príbuzné pojmy. Typy agresie. Teórie agresie. Situačné faktory agresie. Biologické faktory agresie. Osobné faktory agresie. Faktory sociálneho prostredia a agresia. 11. Psychológia rodu. Rod (Gender) – sociálna psychológia ženy a muža. Tradičné prístupy k skúmaniu mužov a žien v psychológii. Prehľad najdôležitejších výsledkov psychologického štúdia pohlavných rozdielov. Psychológia rodu. 12. Sociálna inteligencia a sociálna kompetencia. Sociálna inteligencia a vývoj jej skúmania. Sociálna inteligencia a iné druhy inteligencie. Problém merania sociálnej inteligencie. Sociálna kompetencia. Múdrosť. 13. Malé sociálne skupiny a skupinové vplyvy. Čo sú malé sociálne skupiny? Skupinová štruktúra a kompozícia skupiny. Typy malých sociálnych skupín. Vývoj skupiny. Socializácia jedinca v skupine. Sociálna facilitácia. Sociálne zaháľanie. Deindividuácia. Skupinová polarizácia 14. Vodcovstvo a konflikty. Povaha vodcovstva. Štýly vodcovstva. Vlastnosti vedúceho. Situačné okolnosti a vodcovstvo. Vymedzenie pojmu konflikt. Druhy konfliktov v sociálnej psychológii a ich dynamika. Riešenie konfliktu. Vyjednávanie.
15. Veľké sociálne skupiny. Psychológia masových javov. Klasifikácia masových javov. Výskum davového správania. 16. Medzikultúrna psychológia a psychológia etnických spoločenstiev. 17. Predmet štúdia a história psychológie osobnosti. Základné otázky, prístupy k skúmaniu osobnosti. Etapy rozvoja psychológie osobnosti, príčiny krízy rozvoja psychológie osobnosti. Súčasné témy a aktuálne výskumné trendy v psychológii osobnosti. 18. Zameranie na psychodynamické sily, všeobecné tendencie predstaviteľov tejto skupiny psychológie osobnosti. Zhodnotenie, podobnosti a odlišnosti klasickej psychoanalýzy, súčasnej psychoanalytickej psychológie, analytickej psychológie, interpersonálnej dynamiky. 19. Klasická psychoanalýza Sigmunda Freuda. Fázy psychoanalytickej teórie (fáza afektu a traumy, topografický model, štrukturálny model). Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie. 20. Psychoanalytická tradícia a ego-psychológia. Zhodnotenie súčasnej psychoana-lytickej teórie. Ego ako rovnocenný partner. Autonómne ego. Potreba kompetencie ega. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie. 21. Analytická psychológia C. G. Junga. Štruktúra osobnosti. Dynamika osobnosti. Vývin osobnosti. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie v kontexte psychodynamicky orientovaných teórií osobnosti. 22. Individuálna psychológia A. Adlera. Komplex menejcennosti. Úsilie o nadradenosť. Fiktívne ciele. Maskulínny protest. Životný štýl. Tvorivé Ja. Sociálny záujem. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie v kontexte psychodynamicky orientovaných teórií osobnosti. 23. Interpersonálna dynamika a jej zhodnotenie v psychológii osobnosti. Prístup a charakteristika osobnosti podľa K. Horneyovej, E. Fromma, H. S. Sullivana. Zhodnotenie v kontexte psychodynamicky orientovaných teórií osobnosti.. 24. Zameranie na prežívajúceho človeka. Prístup a charakteristika osobnosti podľa A. Maslowa. Prístup a charakteristika osobnosti podľa C. Rogersa. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie humanistického a holistického prístupu. 25. Osobný svet: K. Lewin a G. Kelly. Štruktúra a dynamika osobnosti podľa K. Lewina. Ťažisko výskumu a metódy v teórii K. Lewina. Zhodnotenie Lewinovej teórie. Teória osobných konštruktov G. Kellyho. Štruktúra a dynamika osobnosti podľa G. Kellyho. 26. Dôraz na trvalé charakteristiky osobnosti. Personológia: H. Murray. Trvalé aspekty osobnosti. Dynamika osobnosti. Ťažisko výskumu a metódy. Jedinečnosť človeka: G. Allport. Štruktúra a dynamika osobnosti. Ťažisko výskumu a metódy. Zhodnotenie. 27. Dôraz na trvalé charakteristiky osobnosti. R. Cattell: osobnosť ako štruktúra čŕt. H. J. Eysenck: definícia osobnosti, trvalé aspekty osobnosti. Zhodnotenie teórií R. Cattella a H. J. Eysencka v psychológii osobnosti. 28. Päťfaktorový model štruktúry rysov osobnosti. Popis modelu. Lexikálny a dotazníkový prístup v skúmaní päťfaktorovej štruktúry osobnosti. Zhodnotenie. 29. Teórie temperamentu založené na výskume detskej populácie. Teória temperamentu podľa A. Thomasa a S. Chessovej. Teória EAS A. Bussa a R. Plomina. Emočná teória detského temperamentu H. Goldsmitha a J. Camposa. Teória temperamentu podľa J. Kagana. 30. Teórie temperamentu založené na výskume dospelej populácie. Neurobiologický model temeramentu R. Cloningera. Neuropsychologická teória temperamentu J. Graya. Regulačná teória temperamentu J. Strealaua. Teória temperamentu M. Zuckermana. Teórie temperamentu V. Nebylicyna a V. Merlina. 31. Kruhové modely interpersonálnych rysov osobnosti. T. Leary. J. Wiggins. Spoločné charakteristiky kruhových modelov. Porovnanie kruhových modelov s 5-faktorovou štruktúrou rysov osobnosti (Big 5). 32. Teória sociálneho učenia v kontexte súčasnej psychológie osobnosti. Osobnosť ako sociálne učenie. A. Bandura, M. Seligman, W. Mischel a ich podiel na rozvoji psychológie osobnosti. 33. Pozitívna psychológia. Dispozičný optimizmus. Nádej. Duševná pohoda. Silné stránky charakteru. Spiritualita. Zhodnotenie pozitívnej psychológie. |