Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/PSDG/15
Názov:
Psychodiagnostika
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Psychodiagnostika sylabus štátnice 1. Všeobecné otázky psychodiagnostiky – psychodiagnostika ako odbor, činnosť, diagnostická metóda, psychologická diagnóza, etapy a štruktúra psychologického vyšetrenia, situácia psychologického vyšetrenia – špecifiká u detí a dospelých. Profesné a etické zásady práce s diagnostickými metódami (používanie diagnostických metód, vzťah klient - examinátor, interpretácia výsledkov, profesionálne a osobnostné vlastnosti psychológa). Psychologický záver (typy záverov) a dokumentácia- 2. História (predvedecké, vedecké obdobie, súčasné smerovanie, história psychodiagnostiky na Slovensku), klasifikácia diagnostických metód (podľa rôznych kritérií – spôsob administrácie, funkcie.....) a psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metód (objektivita, štandardizácia, reliabilita, validita). 3. Klinické metódy – pozorovanie, rozhovor, anamnéza a analýza produktov činnosti (charakteristika, druhy, výhody, nevýhody). Možnosti a limity ich použitia a špecifiká v diagnostike detí a dospelých 4. Raná diagnostika – novorodenecké (Brazeltonova škála, Grahamovej test, Kornerovej škála) a vývinové škály (Gesellova škála, Bayleyovej škála, Mníchovská diagnostika, Kleinkindertest). Ich charakteristika, teoretické východiská, možnosti použitia, výhody a obmedzenia. Diagnostika psychomotorickej retardácie. 5. Hodnotenie psychických funkcií (percepcia – zraková, sluchová, pozornosť, pamäť.....). Teoretické východiská. Testy psychických funkcií ich charakteristika, možnosti použitia. 6. Hodnotenie rozumových schopností. Teoretické východiská. Možnosti merania úrovne rozumových schopností. Testy inteligencie – ich klasifikácia, charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity (Ravenove testy, Kohsove kocky, TIP, CF.2.A, Domino, Wechslerove škály, Stenford-Binet, Kaufmanov ABC, SON 2 ½-7, TSI, ISA, ATI, TURS, VIT, Orientačná skúška, TKS) 7. Hodnotenie špeciálnych (technických, umeleckých, verbálnych, matematických, motorických, lateralita.....) a kombinovaných schopností. Teoretické východiská. Jednotlivé testy a subtesty, ich charakteristika, výhody, limity. Testy vedomostí. 8. Diagnostika osobnosti – charakteristika. Objektívne testy osobnosti (špeciálne konštruované metódy), dotazníky (jednodimenzionálne, viacdimenzionálne / osobnostné, záujmové, motivačné, adaptačné......), škály (správania, klinického stavu / subjektívne, objektívne.....), projektívne metódy (verbálne, grafické, manipulačné) – charakteristika, klasifikácia, možnosti použitia, výhody, limity jednotlivých metód. Špecifiká ich použitia v diagnostike detí. 9. Kresebné techniky (hodnotenie úrovne rozumových schopností, vývinu jemnej motoriky a vizuálnej percepcie). Charakteristika, možnosti využitia, výhody a limity jednotlivých techník. 10. Neuropsychologické vyšetrenie – ciele neuropsychologického vyšetrenia, diagnostika organického psychosyndrómu, testové súbory v používané neuropsychológii – ich charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity. 11. Diagnostika školskej zrelosti, vzťahov (rodinná diagnostika), profesná orientácia a výber pracovníkov na určitú pracovnú pozíciu. Diagnostika MR (F70-73), Diagnostika špecifických porúch vývinu školských zručností (F81), špecifických porúch správania (hyperkinetické poruchy) (F90), afektívnych porúch (F30-39), neurotických (úzkostných) porúch (F40-48), špecifických porúch osobnosti (F60). Pravidlá, postupy a jednotlivé diagnostické metódy – ich charakteristika. Literatúra: 1. Svoboda, M., 2010: Psychologická diagnostika dospělých, Praha: Portál 2. Stančák, A., 1996: Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof 3. Heretik, A., a kol., 2007: Klinická psychológia. Nové Zámky: Psychoprof – vybrané kapitoly 4. Říčan, P., Ženatý, J., 1988:K teorii a praxi projektivních technik, Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy n.p. 5. Svoboda, M., Vágnerová, M., 2009: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál 6. Říčan, P., Krejčířová, D., 2008: Detská klinická psychologie. Praha: Grada (vybrané kapitoly) 7. Manuály k jednotlivým testom. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SKLIN/15
Názov:
Klinická psychológia
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Klinická psychológia, Psychoterapia, Psychiatria a psychopatológia pre psychológov, Prístup zameraný na človeka v poradenstve a psychoterapii, Kognitívno behaviorálna terapia, Psychodynamická terapia). 1. Klinická psychológia ako odbor (história a súčasný stav, etické aspekty, interdisciplinárny charakter). 2. Náplň práce klinického psychológa, profesijné požiadavky a zásady tímovej práce. 3. Koncepcie normality a abnormality. Klasifikačné systémy v psychiatrii. (MKCH 10, charakteristika základných kategórií psychických porúch a DSM V - poňatie klasifikácie psychických porúch, princíp multiaxiálnej diagnostiky). 4. Psychopatologické zmeny kognitívnych funkcií (vnímanie, pozornosť, myslenie, pamäť) 5. Psychopatologické zmeny emócií 6. Modely vzniku psychopatológie v poňatí jednotlivých psychologických škôl (psychoanalýza a psychodynamické teórie, behaviorizmus, kognitívna psychológia, humanistická psychológia). 7. Etiológia psychických a psychosomatických porúch (bio-psycho-sociálne poňatie zdravia a choroby, problematika hereditárnych a exogénnych faktorov). 8. Vývinové aspekty klinickej psychológie (psychodynamické vývinové teórie, vývin jednotlivých oblastí ľudského prežívania a správania, vzťahy, afektivita, zmyslový a kognitívny vývin). 9. Stres (modely stresu, reakcie na stres, poruchy prispôsobenia, teória životných udalostí, životné krízy, hardiness a salutogenéza, copingové stratégie, intervencia). 10. Suicidalita (história, epidemiológia a fenomenológia, etiológia, rizikové faktory a prevencia, formy intervencií). 11. Psychosomatika (psychologické aspekty kardiovaskulárnych, gastrointestinálnych, kožných, respiračných, gynekologických a onkologických ochorení), behaviorálna medicína a psychológia zdravia. 12. Úzkostné (neurotické) poruchy (biologické a psychologické koncepty úzkosti, epidemiológia úzkostných porúch a ich klasifikácia, prejavy, terapia). 13. Afektívne poruchy (etiopatogenéza, symptomatológia, epidemiológia a klasifikácia, psychologické teórie vzniku, možnosti terapie). 14. Psychotické poruchy schizofrénneho okruhu a poruchy s bludmi (epidemiológia, etiológia, symptomatológia, klasifikácia a psychodiagnostika psychóz, psychosociálne intervencie). 15. Poruchy osobnosti (súčasné chápanie pojmu „porucha osobnosti“, klasifikácia, charakteristika jednotlivých typov, psychodiagnostika a psychoterapia). 16. Psychológia závislostí (tabak, alkohol, drogy, nelátkové závislosti – epidemiológia, koncepcie závislostí, prevencia, liečba a psychoterapia). 17. Poruchy príjmu potravy (mentálna anorexia, bulímia – epidemiológia, etiológia, klasifikácia, symptomatológia, liečba a psychoterapia). 18. Patopsychológia pri mentálnom postihnutí (mentálne postihnutie, definície, etiológia, klasifikácie, adaptabilita). 19. Patopsychológia pri zmyslovom a telesnom postihnutí (sluchové, zrakové a telesné postihnutie, narušená komunikačná schopnosť – psychologické problémy adaptability). 20. Psychologická sexuológia (predmet odboru, sexuálne dysfunkcie, sexuálne deviácie, poradenstvo a psychoterapia). 21. Neuropsychológia (postavenie neuropsychológie v systéme vied, úlohy a ciele, základné pojmy, neuropsychodiagnostika; prejavy agnózie, afázie, apraxie, mnestické poruchy, poruchy pozornosti, dysexekutívny syndróm, poruchy emócií, rehabilitácia). 22. Psychoterapia (historický vývoj odboru, hlavné psychoterapeutické školy, vzdelávanie v psychoterapii, indikačné okruhy, formy a ciele psychoterapie). 23. Psychoanalýza a psychodynamické prístupy (jednotlivé školy, ich teoretické východiská a charakteristika psychoterapeutického procesu). 24. Kognitívno-behaviorálna terapia (teoretické východiská, metódy a charakteristika terapeutického procesu). 25. Terapia zameraná na človeka (teoretické východiská, psychopatológia, terapeutický proces). 26. Integratívne a eklektické poňatie psychoterapie a problematika účinných faktorov v psychoterapii. Základná literatúra 1. Heretik, A. a kol.: Klinická psychológia, Psychoprof, Nové Zámky, 2016. 2. Kondáš, O. : Klinická psychológia, Osveta, Bratislava, 1977. 3. Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie, Portál, 2006 Doporučená literatúra 1. Kolibáš, E.: Všeobecná psychiatria, UK, Bratislava, 1997 2. Baštecký a kol. Psychosomatická medicína, Grada,Praha, 1993 3. Plante T.G.: Současná klinická psychologie, Grada, Praha 2001. 4. Vágnerová M.: Psychopatologie pro pomáhajíci profese. Portál,Praha, 2008. 5. Baštecká B., Goldman, P.: Základy klinické psychologie. Portál,Praha, 2001. 6. Preiss, M. a kol.: Neuropsychologie v psychiatrii, Grada, Praha, 2006. 7. Hoschl a kol.: Psychiatrie, Tigis, Praha, 2002. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPOR/15
Názov:
Poradenská a školská psychológia
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
PORADENSKÁ A ŠKOLSKÁ PSYCHOLÓGIA Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Pedagogická psychológia, Školská psychológia, Poradenská psychológia pre deti a mládež, Poradenská psychológia pre dospelých a seniorov) 1. Význam, charakteristika taxonómií vzdelávacích cieľov a ich aplikácia v kontexte vzdelávania. 2. Prínos významového učenia a učenia objavovaním pri zvyšovaní efektivity školského učenia a priebehu osvojovania fluencie a porozumenia čítania. Prehľad a charakteristika schopností dôležitých pre osvojenie základov matematiky. 3. Charakteristika a konfrontácia tradičných a alternatívnych metód diagnostiky schopností ako predpokladov školského výkonu. Popis cieľov, podstaty a modelov dynamického hodnotenia učebného potenciálu. 4. Prehľad postupov poznávania a zvládania porúch učenia založené na učebných osnovách. Podstata a kroky pedagogicko-psychologickej konzultácie v škole s cieľom skvalitniť proces vyučovania. 5. Charakteristika individualizovaného vzdelávacieho programu (IVP) a úloha psychológa pri jeho vypracovaní. Intervenčné edukačné programy a ich efektivita. 6. Školská kultúra, sociálna klíma školy a triedy, atmosféra školy a triedy ako pozadie školských výkonov a správania žiakov. Model kvality života v školskom prostredí. 7. Náročné situácie v školskom prostredí z pozície žiaka a učiteľa. Pôsobenie faktorov udržiavajúcich, posilňujúcich a podporujúcich zdravie učiteľov a žiakov. 8. Charakteristika výchovne problémového správania a možnosti korekcie rušivého a nerušivého výchovne problémového správania. Možnosti využitia mediácie ako alternatívneho spôsobu riešenia konfliktných situácií v práci školského psychológa. 9. Charakteristika a porovnanie profesionálnych a neprofesionálnych foriem kontroly a pomoci v práci školského psychológa. Vymedzenie oblastí a možností krízovej intervencie v práci školského psychológa. 10. Kariérny vývin ako celoživotný proces, voľba povolania ako životná vývinová úloha. Úlohy výchovy k povolaniu, kariérne poradenstvo a možnosti konzultácie v práci školského psychológa. 11. Stratégie a efektívnosť prevenčnej práce v práci školského psychológa. Primárna, sekundárna a terciálna prevencia užívania drog. 12. Špecifiká poradenského procesu a rozhovoru u starších dospelých a seniorov. 13. Poradenské kompetencie a pomáhajúce spôsobilosti v poradenskej práci so staršími dospelými a seniormi. Štruktúra psychologického pomáhania v prípade starších dospelých a seniorov. 14. Metódy poradenstva starším dospelým a seniorom – skupinové poradenstvo pre seniorov, práca so spomienkami u seniorov, svojpomocné skupiny. 15. Špecifické oblasti poradenstva u starších dospelých a seniorov - inštitucionalizácia seniorov , odchod do dôchodku. 16. Úvod do smútkového poradenstva – vymedzenie smútenia, jeho funkcie a význam, porovnanie komplikovaného a nekomplikovaného smútenia, fázy procesu spracovávania straty, ciele smútkového poradenstva a jeho princípy. 17. Vymedzte predmet psychológie rodiny, jej ciele, úlohy, perspektívy a aplikačné oblasti. Popíšte základné charakteristiky a funkcie rodiny. 18. Systémový a systemický prístup k rodine – porovnanie, využitie, obmedzenia uplatnenia. Vymedzte pojmy systém, rodinný systém a vybrané pojmy - adaptabilita, kohézia, normalita, interakcia, identita. 19. Charakterizujte komunikáciu v rodine – roviny komunikácie, komunikáciu vo vzťahu, špecifikujte komunikačné problémy. Vymedzte osobitné formy komunikácie: rodinné rituály, rodinné mýty. 20. Charakterizujte a porovnajte teórie rodinného stresu a jeho zvládania. Vymedzte pojem rodinná reziliencia (odolnosť) a jej zdroje. Rodinná kríza z pohľadu psychológie rodiny. 21. Psychorozvod – etapy, rozvodový potenciál. Rekonštruovaná rodina a jej problémy. Striedavá rodičovská starostlivosť- pravidlá, výhody a obmedzenia. 22. Modely a zásady psychologického poradenstva pre deti, jeho špecifické črty. 23. Psychologické poradenstvo u detí a mládeže so zlozvykmi a tikmi, enuréze, mentálnej anorexii, pri poruchách sexuálneho vývinu, pri depresii, pri seba poškodzujúcom a sebevražednom správaním. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPRAC/15
Názov:
Psychológia práce a organizácií
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Psychológia práce, Aplikovaná sociálna psychológia I., Psychológia trhu a reklamy, Psychológ ako HR špecialista). 1. Psychológia práce a organizácie. Predmet. Subdisciplíny. Činnosť pracovného psychológa, úlohy, etické zásady, kompetencie, uplatnenie. Psychológia práce a organizácie ako psychologická disciplína. Čo je jej predmetom a ktoré subdisciplíny zastrešuje. Asociácie, časopisy, konferencie. Kto je pracovný psychológ? Aké sú jeho úlohy a akými etickými zásadami sa riadi? Popíšte činnosti, ktoré pracovný psychológ vykonáva a kde nachádza uplatnenie. 2. Metódy pracovnej psychológie, ich delenie a využitie. Základné psychologické metódy a ich uplatnenie v pracovnej oblasti. Využitie a príklady. Popíšte posudzovanie pracovnej spôsobilosti, metódy posudzovania pracovných kompetencií, posudzovanie psychickej záťaže. 3. Teória a výskum pracovnej psychológie, teórie z oblasti pracovnej psychológie, spôsoby výskumu. Čo je dobrá teória? Popíšte teórie v pracovnej psychológii napr. McGregor, Ouchi, Belbin, Holland. Spôsoby a formy výskumu. 4. Analýza práce a pracovnej činnosti, metódy. Čo je analýza pracovnej činnosti a aký je postup pri jej realizácii? Zameranie na činnosť a zameranie na zamestnanca. Požiadavky. Relevantné metódy. Profesiografia. Odkiaľ možno čerpať informácie o pracovných pozíciách? 5. Výber zamestnancov, postup, metódy, modely rozhodovania, headhunting. 6. Nábor – koho osloviť a ako. Postup pri výbere zamestnancov, prediktory, metódy, modely rozhodovania, iné formy výberu (headhunting) 7. Rozvoj, tréning a vzdelávanie zamestnancov, cyklus, metódy. O čom je rozvoj a koho sa týka? Kroky tréningového cyklu. Metódy tréningových programov a ich výhody (prednášky, inštrukcie, simulácie...), koučing, mentoring. 8. Hodnotenie zamestnancov, proces hodnotenia, metódy, psychologický posudok. Úloha pracovných psychológov v procese hodnotenia, proces hodnotenia a jeho význam. Čo obsahuje psychologický posudok a kedy sa vystavuje? 9. Osobnosť manažéra, vodca, líder, charakteristiky. Vedenie a riadenie pracovníkov štýly vedenia, rodové rozdiely v manažérskych pozíciách. Výchova manažérov. Pojmy manažér, vodca, líder. Prístupy k vodcovstvu a štýly vedenia. Požiadavky na manažéra, pyramída manažérskych zručností. Muži a ženy v manažérskych pozíciách, sklenený strop. Talent pool. 10. Tím, pracovná skupina, typológia, modely, metódy pri práci so skupinami. Znaky skupiny a tímu, typológia pracovných skupín/tímov, tímové roly, Tuckmanov a Gershikovej model vývinu skupiny. Sociometria a T-skupiny. 11. Negatívne javy na pracovisku, charakteristiky, dopady. Kontraproduktívne pracovné správanie (absencie, neskoré príchody, fluktuácia). Workoholizmus. Technofília. Burnout – spúšťače, symptómy, Dotazník MBI. Mobbing, mobber. Bossing. 12. Vedenie rozhovoru a jeho špecifiká v pracovnej psychológii Individuálny kontext – zručnosti v odhade ľudí, odolnosť voči chybám a predsudkom, profesionálny kontext – akceptácia, empatia, etika, ovládanie techniky rozhovoru Štruktúra rozhovoru, stratégia, práca s otázkami, druhy rozhovoru, záznam a spracovanie informácií 13. Interaktívna diagnostika: Assessment/Development Centre. Charakteristika, definovanie cieľov, tvorba programu, výber techník a modelových situácií, hodnotiace kritériá, pozorovacie schémy, výber a zapracovanie hodnotiteľov, spracovanie výstupov, prezentácia zadávateľovi a účastníkom, úskalia poskytovania FB na strane psychológa, práca s problematickým klientom, etické princípy v referovaní nadriadeným. 14. Psychodiagnostika v HR, spracovávanie výstupov z personálnej analýzy, AC, DC a ich prezentácia. Postup pri tvorbe testovej batérie, zber údajov, vyhodnotenie a spracovanie výsledkov, kvalitatívna analýza, diagnostické hypotézy, syntetizovanie výsledkov, zásady písania záverov, ich obsah a štruktúra, rozvojové námety, prezentácia výsledkov zadávateľovi. 15. Princípy a technika 360° spätnej väzby. Základná charakteristika, cieľ, návrh a aplikácia programu, tvorba metodiky, zásady poskytovania spätnej väzby účastníkom, výstupy z 360° spätnej väzby, prínosy a riziká. 16. Základné charakteristiky organizácií. Organizácia ako útvar a ako činnosť. Znaky formálnych organizácií. Organizácia a manažment. Organizačné správanie. 17. Kultúra organizácie. Definície organizačnej kultúry. Prejavy organizačnej kultúry. Sila organizačnej kultúry. Organizačná kultúra a manažment. 18. Štruktúra organizácie. Charakteristika a funkcia štruktúry organizácie. Princípy vytvárania štruktúry organizácie. Línia právomocí a deľba práce ako základ vytvárania štruktúry organizácie. Typy organizačných štruktúr. 19. Pracovná motivácia. Teórie motivácie a oblasti práce. Teórie obsahu (potrieb) – teórie Maslowa, Alderfera, Herzberga. Procesuálne teórie – motivácia a očakávania, spravodlivosť, atribúcie. 20. Psychologická charakteristika trhu. Vymedzenie pojmu spotrebiteľské správanie a jeho hlavné determinanty. Nákup ako rozhodovací proces. 21. Vnímanie a pozornosť spotrebiteľa. Aktívne a pasívne vyhľadávanie informácií. Využívanie poznatkov o rozdielovom a absolútnom prahu vnímania. Podprahové vnímanie spotrebiteľa. 22. Učenie a pamäť v nákupnom správaní. 23. Osobnosť a motivácia ako determinanty spotrebiteľského správania. Rola osobnostných čŕt a sebapoňatia v nakupovaní. Motivácia spotrebiteľského správania. 24. Sociálne determinanty spotrebiteľského správania. Kultúra ako determinant spotrebiteľského správania. Sociálna skupina a jej vplyv na spotrebiteľské správanie. Názoroví vodcovia. Rodina a jej význam pre spotrebiteľské správanie, životný cyklus rodiny a spotrebiteľské správanie. 25. Osobnosť zákazníka a predajcu. Klasifikácia a charakteristika osobnostných typov zákazníkov. Osobnostné črty úspešných predajcov. 26. Reklama. Vymedzenie pojmu reklama. Model reklamy. Psychologické procesy a reklama Apely reklamy. Prvky efektívnosti v reklame. 27. Problém účinnosti reklamy. Meranie pôsobenia reklamy. Testovanie tlačených reklám a televíznych reklám. Techniky a technické prostriedky využívané pri výskume reklamy. 28. Psychologická charakteristika imidžu. Metódy analýzy imidžu. Obal a jeho pôsobenie na spotrebiteľa. Zásady a postupy testovania obalov. 29. Typológie spotrebiteľov a segmentačný výskum. Pojem segment trhu. Segmentačné premenné. Metódy a kroky segmentácie trhu. Oblasti aplikácie segmentačného výskumu. 30. Výskumné metódy psychológie trhu a reklamy. Využitie fokusových skupín a posudzovacích škál, repertoárovej mriežky vo výskume spotrebiteľského správania a reklamy. 31. Postavenie psychológa v podmienkach väzenstva. |