Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/BPaOBP/15
Názov:
Bakalárska práca a obhajoba bakalárskej práce
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
SMERNICA č. 1/2011 o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, ich zverejnení a sprístupnení po dobu ich uchovávania a kontrole originality platnú pre UUPJŠ v Košiciach a jej súčasti Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačných listoch predmetov. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/OZPb/15
Názov:
Bakalárska práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/P/15
Názov:
Psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPS/PEM/05 a KPS/KOGPS/11 a KPPaPZ/PSO/09
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Psychológia poznávania, emócií a motivácie, osobnosti Tematické okruhy pre štátnu skúšku z Psychológie MOS psychológie Psychologické aspekty ľudského poznávania. História kognitívnej psychológie. Celková charakteristika ľudského poznávania, modely poznávania. Vnímanie. Senzorické a percepčné procesy. Základné otázky prijímania informácií, organizácia percepčného poľa a rozpoznávanie objektov. Teórie a modely uvedených procesov. Pozornosť. Základné funkcie a vlastnosti pozornosti. Teórie selekcie a delenia pozornosti. Pamäť a učenie. Druhy pamäti. Zabúdanie. Podmieňovanie a iné formy učenia. Nové prístupy k pamäti. Predstavivosť. Základné charakteristiky predstáv a predstavivosti. Teórie predstavivosti. Druhy predstáv. Myslenie. Základné myšlienkové operácie. Pojmy. Myslenie, jazyk a reč. Usudzovanie. Rozhodovanie a riešenie problémov. Teórie a modely rozhodovania. Tvorivosť Inteligencia. Definície. História zisťovania IQ. Prístupy a teórie. Psychológia emócií. Vymedzenie základných pojmov: emócia, cit, emočné správanie, emočné stavy, emočné epizódy, nálady. Situácie vzbudzujúce emócie. Funkcie emócií. Regulácia emócií a emocionálna inteligencia. Coping a emócie. Tradičné a súčasné prístupy k štúdiu emócií: Filozofický, historický, biologický, neurofyziologický a psychologický prístup k štúdiu emócií. Evolučnopsychologická a psychofyziologická teória emócií. Kognitívne prístupy k vysvetľovaniu emócií. Hlasová komunikácia emócií a tvárové výrazy. Funkcionálny prístup k emóciám. Intrapersonálna, sociálna a vývinová funkcia emócií. Klasifikácia emócií. Charakteristika a výskumné zistenia týkajúce sa základných emócií: Radosť a šťastie. Láska a náklonnosť. Nenávisť a hnev. Strach a smútok. Odpor, hnus a hnev. Emócie spojené s JA. Pojem motivácia, motív. Kategorizácia motívov. Primárne a sekundárne motívy. Výkonové motívy. Sociálne motívy.Prístupy k štúdiu motivácie. Klasické prístupy a teórie: Teória pudov a inštinktov. Základné homeostatické modely. Humanistické teórie motivácie. Teória výkonovej motivácie, atribučná teória motivácie a kognitívne prístupy k motivácii. Vybrané súčasné prístupy k štúdiu motivácie. Teórie založené na očakávaní, aktuálnych záujmoch, dôvodoch pre zapojenie do činnosti. Teórie integrujúce očakávanie a hodnotu. Teórie motivácie a volície. Zameranie na psychodynamické sily, všeobecné tendencie predstaviteľov tejto skupiny Psychológie osobnosti. Zhodnotenie Klasickej Psychoanalýzy Sigmunda Freuda. Psychoanalytická tradícia a Ego-Psychológia. Zhodnotenie súčasnej Psychoanalytickej teórie. Trvalé črty osobnosti podľa Analytickej psychológie C. G. Junga. Zhodnotenie Jungiánskej teórie v Psychológii osobnosti. Hlavné charakteristiky Individuálnej psychológie A. Adlera. Ťažisko výskumu a zhodnotenie Individuálnej psychológie A. Adlera. Interpersonálna dynamika a jej zhodnotenie v Psychológii osobnosti. Zameranie na prežívajúceho človeka a zhodnotenie teórii osobnosti predstaviteľov Humanistického a Holistického prístupu. Existenciálna psychológia osobnosti a Fenomenologický prístup k osobnosti. Štruktúra osobnosti podľa K. Lewina a kritika Lewinovej teórie. Teória osobných konštruktov G. Kellyho a kritika Kellyho teórie. Dôraz na trvalé charakteristiky; zhodnotenie prínosu teoretikov Psychológie osobnosti: H. Murraya a G. Allporta. Zhodnotenie prínosu W. H. Sheldona v Psychológii osobnosti. Zhodnotenie teórie R. Cattella a H. J. Eysencka v Psychológii osobnosti. Štrukturálne modely čŕt osobnosti. Trojfaktorové modely osobnosti a Big five. Zhodnotenie Teórie sociálneho učenia v kontexte súčasnej Psychológie osobnosti. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/SLb/15
Názov:
Slovenský jazyk a slovenská literatúra
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
1. Slovenská stredoveká literatúra (historicko-kultúrne východiská; periodizácia; veľkomoravská literárna škola, prekladová a pôvodná tvorba; latinská stredoveká literatúra). Syntaktický systém jazyka: Syntagma (vzťahy, prostriedky a jednotky, kolokabilita a kolokácia). Veta (definícia, klasifikácia, vlastnosti vety). Jadro jednočlenných a dvojčlenných viet (fundament, subjekt, predikát – definícia, klasifikácia). 2. Literatúra humanizmu a renesancie na Slovensku (kultúrno-náboženské pozadie; časové vymedzenie; základné umelecké znaky obdobia; dominantné žánre poézie, prózy a drámy; najvýznamnejší autori a diela). Povrchová štruktúra textu. Typy štylém. Vymedzenie štýlov. 3. Slovenský literárny barok (časové vymedzenie; základné umelecké znaky obdobia; literárne jazyky; náboženské a svetské žánre; najvýznamnejší autori a diela). Fonologická charakteristika prvkov segmentálneho podsystému. Konsonantické a vokalické fonémy ako zväzky dištinktívnych príznakov. 4. Žánre klasicistickej a romantickej poézie. Lexikálna zásoba. Spôsoby jej obohacovania a jej klasifikácia zo štylistického, časového a sociálneho hľadiska v prepojenosti na príslušné typy lexikálnych motivácií. 5. Porovnanie kategórií času, priestoru a postavy v klasicistickej a romantickej próze. Súvetie – jednoduché súvetie (parataxa a hypotaxa) a zložené súvetie. Klasifikácia a štruktúra súvetných modelov. Príznakové syntaktické konštrukcie. Nepravidelnosti vo vetnej stavbe (gramaticky nesprávne konštrukcie, štylisticky príznakové členy). 6. Základná charakteristika preromantickej poetiky v slovenskej literatúre národného obrodenia. Neutralizačné fonologické procesy v spisovnej slovenčine. Podstata a priebeh neutralizácie vokalického fonologického protikladu Lg ‒ Lg0 a neutralizácie konsonantického fonologického protikladu Vc ‒ Vc0. 7. Spoločenské a kultúrne podmienky nástupu nového estetického kánonu v období realizmu (generačná výmena a filozoficko-estetické inšpirácie dvoch generácií slovenských realistov). Gramatický tvar a jeho stavba, relačná a lexikálna časť gramatického tvaru. Analytický a syntetický gramatický tvar. Analytická a syntetická lexéma. Morfematika (klasifikácia morfém, morfematická štruktúra). Morfologický typ slovenčiny. Nesamostatné slovné druhy (predložky, spojky, častice – definícia a klasifikácia, funkcia; citoslovcia). 8. Genologické, verzologické, štýlové a ideovo-tematické osobitosti realizmu konkretizované v tvorbe slovenských realistov. Hĺbková štruktúra textu. Charakteristika slohových postupov. 9. Estetické špecifiká v tvorbe predstaviteľov Slovenskej literárnej moderny (spoločensko-kultúrne podmienky, poetologické inšpirácie reflektované v tvorbe konkrétnych predstaviteľov). Fonetická charakteristika prvkov segmentálneho podsystému. Konsonantické a vokalické fóny (ich charakteristika a klasifikácia). 10. Spoločensko-kultúrne podmienky rozvoja literatúry po r. 1918: politické a spoločensko-kultúrne medzníky obdobia, zástoj divadelníctva a časopisectva, diferenciácia literatúry. Slovotvorná motivácia. Členenie lexikálnej zásoby z hľadiska utvorenosti (motivanty a motiváty). Slovotvorná a obsahová štruktúra motivátov. Vzťah slovotvorného a lexikálneho významu. 11. Estetický pluralizmus vo vývine slovenskej medzivojnovej poézie: ideovo-estetické východiská, manifestácia poetík a konkrétne autorské zoskupenia. Vedľajšie vetné členy (objekt, adverbiále, atribút – definícia a klasifikácia). Problematika polopredikatívnych konštrukcií (komplement a apozícia, adverbiálna a atributívna polovetná konštrukcia). 12. Estetický pluralizmus vo vývine slovenskej medzivojnovej prózy: diferenciácia realizmu, vplyv naturalizmus a expresionizmu – premeny poetiky v 20. a 30. rokoch. Prozodické javy v zvukovom systéme slovenčiny (ich vznik, charakteristika a funkcie v porovnaní s prvkami segmentálneho podsystému). Časová, silová a tónová modulácia výdychového prúdu. 13. Poetika románu, kratšej prózy a drámy v slovenskej literatúre po roku 1945. Substantíva (klasifikácia a gramatické kategórie). Nový deklinačný systém slovenčiny (kritériá na vyčleňovanie skloňovacích typov substantív). Adjektíva (definícia a sémantická klasifikácia). Stupňovanie adjektív. Číslovky a zámená (vymedzenie a klasifikácia, sémantická a morfologická charakteristika, deklinácia). Vzťah zámen k pomenovacím slovným druhom a ich komunikačná funkcia. 14. Generačné a poetologické procesy v slovenskej básnickej tvorbe po roku 1945. Alternácie v spisovnej slovenčine (ich podstata, klasifikácia a porovnanie s neutralizačnými procesmi). 15. Slovenská literárna veda po roku 1945 a jej najvýznamnejší predstavitelia. Štylistická charakteristika odborných textov. Vedecko-náučný a populárno-náučný štýl. Argumentácia. 16. Štruktúra a poetika básnického textu (verš, obraznosť, špecifiká básnického jazyka). Slovesá a ich využitie v texte (klasifikácia slovies, infinitív a jeho syntaktické funkcie, zvratnosť slovies). Kategórie slovies (morfologické, lexikálno-gramatické a funkčno-sémantické verbálne kategórie). Adverbiá (definícia, morfologická charakteristika a syntaktické funkcie). Obsahové (vetné) príslovky. Gradácia adverbií. 17. Štruktúra a poetika prozaického textu (kategória rozprávača, postavy, času a priestoru, vzťah látky a témy, kompozičné osobitosti prózy). Polysémia a polylexia ako dôsledok asymetrického dualizmu v jazyku. Sémantická derivácia. Paradigmatické vzťahy v lexikálnej zásobe (synonymá, homonymá, hyponymá, hyperonymá, kohyponymá, antonymá a paronymá). 18. Štruktúra a poetika dramatického textu (dvojdomosť dramatického textu, zákon troch jednôt, postavy a čas v dráme, kompozícia dramatického diela). Zvuková stavba súvislej reči. Slabika (jej podstata a hranice). |