Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/PSDG/15
Názov:
Psychodiagnostika
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Psychodiagnostika sylabus štátnice 1. Všeobecné otázky psychodiagnostiky – psychodiagnostika ako odbor, činnosť, diagnostická metóda, psychologická diagnóza, etapy a štruktúra psychologického vyšetrenia, situácia psychologického vyšetrenia – špecifiká u detí a dospelých. Profesné a etické zásady práce s diagnostickými metódami (používanie diagnostických metód, vzťah klient - examinátor, interpretácia výsledkov, profesionálne a osobnostné vlastnosti psychológa). Psychologický záver (typy záverov) a dokumentácia- 2. História (predvedecké, vedecké obdobie, súčasné smerovanie, história psychodiagnostiky na Slovensku), klasifikácia diagnostických metód (podľa rôznych kritérií – spôsob administrácie, funkcie.....) a psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metód (objektivita, štandardizácia, reliabilita, validita). 3. Klinické metódy – pozorovanie, rozhovor, anamnéza a analýza produktov činnosti (charakteristika, druhy, výhody, nevýhody). Možnosti a limity ich použitia a špecifiká v diagnostike detí a dospelých 4. Raná diagnostika – novorodenecké (Brazeltonova škála, Grahamovej test, Kornerovej škála) a vývinové škály (Gesellova škála, Bayleyovej škála, Mníchovská diagnostika, Kleinkindertest). Ich charakteristika, teoretické východiská, možnosti použitia, výhody a obmedzenia. Diagnostika psychomotorickej retardácie. 5. Hodnotenie psychických funkcií (percepcia – zraková, sluchová, pozornosť, pamäť.....). Teoretické východiská. Testy psychických funkcií ich charakteristika, možnosti použitia. 6. Hodnotenie rozumových schopností. Teoretické východiská. Možnosti merania úrovne rozumových schopností. Testy inteligencie – ich klasifikácia, charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity (Ravenove testy, Kohsove kocky, TIP, CF.2.A, Domino, Wechslerove škály, Stenford-Binet, Kaufmanov ABC, SON 2 ½-7, TSI, ISA, ATI, TURS, VIT, Orientačná skúška, TKS) 7. Hodnotenie špeciálnych (technických, umeleckých, verbálnych, matematických, motorických, lateralita.....) a kombinovaných schopností. Teoretické východiská. Jednotlivé testy a subtesty, ich charakteristika, výhody, limity. Testy vedomostí. 8. Diagnostika osobnosti – charakteristika. Objektívne testy osobnosti (špeciálne konštruované metódy), dotazníky (jednodimenzionálne, viacdimenzionálne / osobnostné, záujmové, motivačné, adaptačné......), škály (správania, klinického stavu / subjektívne, objektívne.....), projektívne metódy (verbálne, grafické, manipulačné) – charakteristika, klasifikácia, možnosti použitia, výhody, limity jednotlivých metód. Špecifiká ich použitia v diagnostike detí. 9. Kresebné techniky (hodnotenie úrovne rozumových schopností, vývinu jemnej motoriky a vizuálnej percepcie). Charakteristika, možnosti využitia, výhody a limity jednotlivých techník. 10. Neuropsychologické vyšetrenie – ciele neuropsychologického vyšetrenia, diagnostika organického psychosyndrómu, testové súbory v používané neuropsychológii – ich charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity. 11. Diagnostika školskej zrelosti, vzťahov (rodinná diagnostika), profesná orientácia a výber pracovníkov na určitú pracovnú pozíciu. Diagnostika MR (F70-73), Diagnostika špecifických porúch vývinu školských zručností (F81), špecifických porúch správania (hyperkinetické poruchy) (F90), afektívnych porúch (F30-39), neurotických (úzkostných) porúch (F40-48), špecifických porúch osobnosti (F60). Pravidlá, postupy a jednotlivé diagnostické metódy – ich charakteristika. Literatúra: 1. Svoboda, M., 2010: Psychologická diagnostika dospělých, Praha: Portál 2. Stančák, A., 1996: Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof 3. Heretik, A., a kol., 2007: Klinická psychológia. Nové Zámky: Psychoprof – vybrané kapitoly 4. Říčan, P., Ženatý, J., 1988:K teorii a praxi projektivních technik, Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy n.p. 5. Svoboda, M., Vágnerová, M., 2009: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál 6. Říčan, P., Krejčířová, D., 2008: Detská klinická psychologie. Praha: Grada (vybrané kapitoly) 7. Manuály k jednotlivým testom. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SKLIN/15
Názov:
Klinická psychológia
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Klinická psychológia, Psychoterapia, Psychiatria a psychopatológia pre psychológov, Prístup zameraný na človeka v poradenstve a psychoterapii, Kognitívno behaviorálna terapia, Psychodynamická terapia). |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPOR/15
Názov:
Poradenská a školská psychológia
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
PORADENSKÁ A ŠKOLSKÁ PSYCHOLÓGIA Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Pedagogická psychológia, Školská psychológia, Poradenská psychológia pre deti a mládež, Poradenská psychológia pre dospelých a seniorov, Psychológia rodiny). 1. Význam, charakteristika taxonómií vzdelávacích cieľov a ich aplikácia v kontexte vzdelávania. 2. Prínos významového učenia a učenia objavovaním pri zvyšovaní efektivity školského učenia a priebehu osvojovania fluencie a porozumenia čítania. Prehľad a charakteristika schopností dôležitých pre osvojenie základov matematiky. 3. Charakteristika a konfrontácia tradičných a alternatívnych metód diagnostiky schopností ako predpokladov školského výkonu. Popis cieľov, podstaty a modelov dynamického hodnotenia učebného potenciálu. 4. Prehľad postupov poznávania a zvládania porúch učenia založené na učebných osnovách. Podstata a kroky pedagogicko-psychologickej konzultácie v škole s cieľom skvalitniť proces vyučovania. 5. Charakteristika individualizovaného vzdelávacieho programu (IVP) a úloha psychológa pri jeho vypracovaní. Intervenčné edukačné programy a ich efektivita. 6. Školská kultúra, sociálna klíma školy a triedy, atmosféra školy a triedy ako pozadie školských výkonov a správania žiakov. Model kvality života v školskom prostredí. 7. Náročné situácie v školskom prostredí z pozície žiaka a učiteľa. Pôsobenie faktorov udržiavajúcich, posilňujúcich a podporujúcich zdravie učiteľov a žiakov. 8. Charakteristika výchovne problémového správania a možnosti korekcie rušivého a nerušivého výchovne problémového správania. Možnosti využitia mediácie ako alternatívneho spôsobu riešenia konfliktných situácií v práci školského psychológa. 9. Charakteristika a porovnanie profesionálnych a neprofesionálnych foriem kontroly a pomoci v práci školského psychológa. Vymedzenie oblastí a možností krízovej intervencie v práci školského psychológa. 10. Kariérny vývin ako celoživotný proces, voľba povolania ako životná vývinová úloha. Úlohy výchovy k povolaniu, kariérne poradenstvo a možnosti konzultácie v práci školského psychológa. 11. Stratégie a efektívnosť prevenčnej práce v práci školského psychológa. Primárna, sekundárna a terciálna prevencia užívania drog. 12. Špecifiká poradenského procesu a rozhovoru u starších dospelých a seniorov. 13. Poradenské kompetencie a pomáhajúce spôsobilosti v poradenskej práci so staršími dospelými a seniormi. Štruktúra psychologického pomáhania v prípade starších dospelých a seniorov. 14. Metódy poradenstva starším dospelým a seniorom – skupinové poradenstvo pre seniorov, práca so spomienkami u seniorov, svojpomocné skupiny. 15. Špecifické oblasti poradenstva u starších dospelých a seniorov - inštitucionalizácia seniorov , odchod do dôchodku. 16. Úvod do smútkového poradenstva – vymedzenie smútenia, jeho funkcie a význam, porovnanie komplikovaného a nekomplikovaného smútenia, fázy procesu spracovávania straty, ciele smútkového poradenstva a jeho princípy. 17. Vymedzte predmet psychológie rodiny, jej ciele, úlohy, perspektívy a aplikačné oblasti. Popíšte základné charakteristiky a funkcie rodiny. 18. Systémový a systemický prístup k rodine – porovnanie, využitie, obmedzenia uplatnenia. Vymedzte pojmy systém, rodinný systém a vybrané pojmy - adaptabilita, kohézia, normalita, interakcia, identita. 19. Charakterizujte komunikáciu v rodine – roviny komunikácie, komunikáciu vo vzťahu, špecifikujte komunikačné problémy. Vymedzte osobitné formy komunikácie: rodinné rituály, rodinné mýty. 20. Charakterizujte a porovnajte teórie rodinného stresu a jeho zvládania. Vymedzte pojem rodinná reziliencia (odolnosť) a jej zdroje. Rodinná kríza z pohľadu psychológie rodiny. 21. Psychorozvod – etapy, rozvodový potenciál. Rekonštruovaná rodina a jej problémy. Striedavá rodičovská starostlivosť- pravidlá, výhody a obmedzenia. 22. Modely a zásady psychologického poradenstva pre deti, jeho špecifické črty. 23. Psychologické poradenstvo u detí a mládeže so zlozvykmi a tikmi, enuréze, mentálnej anorexii, pri poruchách sexuálneho vývinu, pri depresii, pri seba poškodzujúcom a sebevražednom správaním. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPRAC/15
Názov:
Psychológia práce a organizácií
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy Z PREDMETU PSYCHOLÓGIA PRÁCE A ORGANIZÁCIÍ z predmetov Psychológia práce, Psychológia organizácie, Psychológia trhu a reklamy 1. Psychológia práce a organizácie. Predmet. Subdisciplíny. Činnosť pracovného psychológa, úlohy, etické zásady, kompetencie, uplatnenie. 2. Metódy pracovnej psychológie, ich delenie a využitie. Základné psychologické metódy a ich uplatnenie v pracovnej oblasti. 3. Analýza práce a pracovnej činnosti, metódy 4. Nábor a výber zamestnancov, postup, metódy, modely rozhodovania 5. Vedenie výberového rozhovoru a jeho špecifiká v pracovnej psychológii. 6. Interaktívna diagnostika: Assessment/Development Centre. 7. Rozvoj, tréning a vzdelávanie zamestnancov, cyklus, metódy. 8. Hodnotenie zamestnancov, proces hodnotenia, metódy, úloha pracovných psychológov. 9. Manažér – jeho charakteristiky, štýly vedenia, špecifiká jeho výberu a ďalšieho rozvoja. 10. Tím, pracovná skupina, typológia, modely, metódy pri práci so skupinami, negatívne javy na pracovisku 11. Negatívne javy na pracovisku, charakteristiky, dopady. Kontraproduktívne pracovné správanie (absencie, neskoré príchody, fluktuácia). Workoholizmus. Technofília. Burnout – spúšťače, symptómy, Dotazník MBI. Mobbing, mobber. Bossing. 12. Základné charakteristiky organizácií. Organizácia ako útvar a ako činnosť. Znaky formálnych organizácií. Organizácia a manažment. Organizačné správanie. 13. Kultúra organizácie. Definície organizačnej kultúry. Prejavy organizačnej kultúry. Sila organizačnej kultúry. Organizačná kultúra a manažment. 14. Štruktúra organizácie. Charakteristika a funkcia štruktúry organizácie. Princípy vytvárania štruktúry organizácie. Línia právomocí a deľba práce ako základ vytvárania štruktúry organizácie. Typy organizačných štruktúr. 15. Pracovná motivácia. Teórie motivácie a oblasti práce. Teórie obsahu (potrieb) – teórie Maslowa, Alderfera, Herzberga. Procesuálne teórie – motivácia a očakávania, spravodlivosť, atribúcie. 16. Psychologická charakteristika trhu. Vymedzenie pojmu spotrebiteľské správanie a jeho hlavné determinanty. Nákup ako rozhodovací proces. 17. Vnímanie a pozornosť spotrebiteľa. Aktívne a pasívne vyhľadávanie informácií. Využívanie poznatkov o rozdielovom a absolútnom prahu vnímania. Podprahové vnímanie spotrebiteľa.Učenie a pamäť v nákupnom správaní. 18. Učenie a pamäť v nákupnom správaní 19. Sociálne determinanty spotrebiteľského správania. Kultúra ako determinant spotrebiteľského správania. Sociálna skupina a jej vplyv na spotrebiteľské správanie. Názoroví vodcovia. Rodina a jej význam pre spotrebiteľské správanie, životný cyklus rodiny a spotrebiteľské správanie. 20. Osobnosť a motivácia ako determinanty spotrebiteľského správania. Rola osobnostných čŕt a sebapoňatia v nakupovaní. Motivácia spotrebiteľského správania. 21. Osobnosť zákazníka a predajcu. Klasifikácia a charakteristika osobnostných typov zákazníkov. Osobnostné črty úspešných predajcov. 22. Reklama. Vymedzenie pojmu reklama. Model reklamy. Psychologické procesy a reklama Apely reklamy. Prvky efektívnosti v reklame. 23. Problém účinnosti reklamy. Meranie pôsobenia reklamy. Testovanie tlačených reklám a televíznych reklám. Techniky a technické prostriedky využívané pri výskume reklamy. 24. Psychologická charakteristika imidžu. Metódy analýzy imidžu. Obal a jeho pôsobenie na spotrebiteľa. Zásady a postupy testovania obalov. 25. Typológie spotrebiteľov a segmentačný výskum. Pojem segment trhu. Segmentačné premenné. Metódy a kroky segmentácie trhu. Oblasti aplikácie segmentačného výskumu. 26. Výskumné metódy psychológie trhu a reklamy. Využitie fokusových skupín a posudzovacích škál, repertoárovej mriežky vo výskume spotrebiteľského správania a reklamy. |