Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚBEV/BDB/15
Názov:
Biológia a didaktika biológie
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
(ÚBEV/MKVU/15 alebo ÚBEV/VMK/22) a ÚBEV/VEK1/03 a ÚBEV/DIB1/03
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

1. Prostredie organizmov a základné ekologické faktory a podmienky. Zákony minima a tolerancie. Stanovište, ekologická nika. Príklady.

SŠ: Stratégia problémového vyučovania biológie. Vytvorte problémovú úlohu na sledovanie a hodnotenie vzájomného pôsobenia abiotických a biotických zložiek prostredia.

2. Abiotické faktory prostredia a ich vplyvy na organizmy a ekosystémy. Biologický význam svetla a tepla. Príklady.

ZŠ: Analýza výhod a nevýhod jednotlivých foriem žiackeho záznamu (tabuľka, nákres, fotografia, videozáznam). Navrhnite žiacke pozorovanie alebo pokus a spôsob záznamu vplyvu svetla a teploty na organizmy.

3. Zloženie a vlastnosti vzdušného prostredia, vplyv na organizmy. Znečistenie atmosféry. Príklady.

ZŠ: Charakteristika projektového vyučovania biológie. Navrhnite konkrétnu tému a motiváciu pre žiacky projekt s cieľom monitorovať znečistenie ovzdušia v okolí školy/bydliska a vyvodiť dôsledky pre organizmy žijúce na danom mieste.

4. Zloženie a vlastnosti vodného prostredia, eutrofizácia a saprobita. Klasifikácia vodných organizmov a ich morfologické a fyziologické adaptácie. Príklady.

ZŠ: Modelovanie javov v biológii. Charakterizujte obsah učiva „Vodné spoločenstvo“ a navrhnite vzdelávací postup a pomôcky, aby žiaci na konci hodiny vedeli zdôvodniť potravné vzťahy organizmov žijúcich v modelovom vodnom spoločenstve.

5. Zloženie a vlastnosti pôdneho prostredia. Klasifikácia pôdnych organizmov a ich morfologické a fyziologické adaptácie. Príklady.

ZŠ: Bádateľský cyklus vo výučbe biológie. Navrhnite bádateľskú aktivitu s pozorovaním pôdnych organizmov.

6. Klasifikácia organizmov podľa výživy. Účasť organizmov na toku energie a kolobehu látok, typy potravných reťazcov. Príklady.

ZŠ: Hierarchia a rozsah a obsah biologických pojmov. Navrhnite postup sprístupnenia pojmov pojmov producent, konzument, reducent pomocou konkrétnych príkladov.

7. Vnútrodruhové a medzidruhové vzťahy a interakcie. Neutrálne, kladné a záporné vzťahy. Teritórium, „home range“. Príklady.

ZŠ: Pojmové mapy – význam pre výučbu biológie a príklady softvéru na ich tvorbu. Konkretizujte úlohu pre žiakov s cieľom vytvoriť pojmovú mapu vzájomných vzťahov organizmov.

8. Populácia. Typy populácií, ich vonkajšie a vnútorné parametre, životné stratégie, populačná dynamika (rast populácie, gradológia) a štruktúra populácie.

ZŠ: Diskusia a jej význam pre nácvik argumentácie. Navrhnite metodický postup pre navodenie diskusie k téme „Príčiny premnoženia niektorých druhov organizmov a dôsledok pre lesné a poľné spoločenstvá“.

9. Ekosystém. Potravné reťazce. Primárna a sekundárna produkcia ekosystémov a jej meranie. Sukcesný vývoj ekosystémov. Príklady.

SŠ: Chyby v pojmotvornom procese v biológii. Príklady miskoncepcií. Navrhnite úlohy na podporu porozumenia pojmov neutralizmus, symbióza, konkurencia, predácia, parazitizmus.

10. Spoločenstvá (cenózy). Kvantitatívne znaky a štruktúra spoločenstiev, metódy štúdia spoločenstiev.

ZŠ: Pracovné listy a nástroje formatívneho hodnotenia. Navrhnite aspoň dve úlohy na precvičovania učiva o spoločenstvách a jeden nástroj formatívneho hodnotenia.

11. Biocenóza, typy, charakteristiky. Zákonitosti formovania a časovo-priestorovej dynamiky biocenóz. Vlastnosti biocenóz. Príklady.

SŠ: Príprava učiteľa a žiakov na exkurziu. Navrhnite obsah, vzdelávacie ciele a organizáciu exkurzie zameranej na štúdium biocenózy v blízkosti vášho bydliska.

12. Biómy sveta. Klasifikácia terestrických, morských a limnických biómov, charakteristika, rozšírenie, antropogénne vplyvy. Príklady.

SŠ: Vzdelávacie funkcie botanických a zoologických záhrad, vzdelávacie aktivity ponúkané rôznymi organizáciami na poznávanie definičných druhov rôznych biómov.

13. Hydrologický cyklus, obeh látok v prostredí, biogénne prvky v biosfére.

ZŠ: Porovnajte školský biologický pokus a pozorovanie. Navrhnite úlohu na porozumenie a hodnotenie obehu látok a prítomnosti biogénnych prvkov v prostredí.

14. Biodiverzita. Alfa, beta, gama a globálna diverzita. Počet druhov-veľkosť plochy a efekt vzdialenosti, kryptická diverzita. Klasifikácia druhov z pohľadu ochrany prírody.

ZŠ: Charakteristika riadeného bádania. Konkretizujte zadanie, kde žiaci majú analyzovať a porovnať umelý a prírodný ekosystém z hľadiska druhovej rozmanitosti.

15. Biosféra. Biosférické cykly. Globálne zmeny biosféry. Teória Gaia.

SŠ: Charakteristika reflexie ako záverečnej fázy rámca EUR. Navrhnite tri rôzne spôsoby navodenia diskusie na tri rôzne problémy aplikovateľné v reflexii učiva o biosfére.

16. Mikrobiológia ako biologická veda. Dejiny mikrobiológie, objav mikroskopu, vyvrátenie teórie samoplodenia, Kochove postuláty. Molekulová mikrobiológia.

SŠ: Funkcie evokácie v rámci EUR. Navrhnite dva rôzne spôsoby evokácie pred výučbou tematického celku mikroskopické organizmy a vysvetlite ako plnia všetky tieto funkcie.

17. Porovnanie organizácie prokaryotickej a eukaryotickej bunky, vonkajšie a vnútorné štruktúry bunky.

SŠ: Nácvik základných zručností pri príprave a pozorovaní natívneho preparátu. Navrhnite didakticky vhodné objekty na pozorovanie prokaryotickej a eukaryotickej bunky optickým mikroskopom.

18. Metódy štúdia mikrobiálnych buniek, mikroskopia, farbiace techniky, Gramovo farbenie, kultivačné metódy, molekulové techniky

SŠ: Zásady bezpečnosti práce s biologickým materiálom v škole. Školský laboratórny poriadok. Kultivácia a pozorovanie mikroorganizmov – príklady vhodných organizmov a cieľ, čo pozorovanie žiakom demonštruje.

19. Fyziológia, genetika a metabolizmus mikroorganizmov, trofické módy - fototrofia, chemotrofia, autotrofia, heterotrofia.

SŠ: Biologické databázy a možnosti ich využitia vo výučbe biológie.

20. Morfológia a rozmnožovanie baktérií. Ovplyvňovanie rastu mikroorganizmov, antibiotiká, rezistencia voči antibiotikám.

ZŠ: Rozvíjanie zdravotnej gramotnosti žiakov v oblasti prevencie prenosných ochorení. Predstavte postup pri navodení diskusie o účinnosti antibiotík pri liečbe infekčných ochorení a vzniku rezistencie.

21. Archeóny, ich fyziológia a metabolizmus, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Rozvoj biologických vied a implementácia nových prvkov obsahu do výučby. Vysvetlite na príklade učiva o archeónoch.

22. Gram-pozitívne baktérie s nízkym obsahom GC párov - streptokoky, stafyloky, bacily a klostrídie, sporulácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Školský vzdelávací program. Mikroorganizmy v praxi. Vymedzte obsah témy školského vzdelávacieho programu na dve vyučovacie hodiny.

23. Gram-pozitívne baktérie s vysokým obsahom GC párov, aktinobaktérie, mykobaktérie, streptomycéty, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Nástroje formatívneho hodnotenia. Navrhnite dva nástroje na hodnotenie porozumenia rozdielu medzi ekologickým, biologickým a hospodárskym významom baktérií.

24. Proteobaktérie, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Typy pojmových máp. Navrhnite dve pojmové mapy, ktoré triedia proteobaktérie podľa odlišných kritérií a zdôvodnite výber ich formy.

25. Eukaryotické mikroorganizmy, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický význam, mikromycéty.

SŠ: Formy žiackej dokumentácie praktického pozorovania eukaryotických organizmov (vrátane makroskopických). Navrhnite vhodné objekty pre didaktické pozorovanie jednobunkových eukaryotických mikroorganizmov vrátane prípravy materiálu.

26. Mikroorganizmy v životnom prostredí, mikrobiológia vody, vzduchu, pôdy.

ZŠ: Práca v teréne, zásady a bezpečnosť. Odber vzoriek organizmov z vody a pôdy. Zisťovanie kvality vody – príklad postupu.

27. Symbiotické vzťahy medzi mikro- a makroorganizmami, biofilmy, lichenizmus, symbióza s rastlinami, nitrifikačné baktérie, mykoríza, symbióza so živočíchmi, interakcie v tráviacom trakte.

ZŠ: Materiálne prostriedky výučby biológie – rozdelenie. Prírodniny ako objekt pozorovania demonštrujte na príklade lišajníkov. Navrnite dve rôzne úlohy pre žiakov.

28. Mikrobiológia ľudského tela, normálna mikroflóra, významní pôvodcovia mikrobiálnych ochorení, mechanizmy virulencie a patogenity, probiotiká.

ZŠ: Nasmerované bádanie - charakteristika. Navrhnite námet a postup nasmerovaného bádania zameraného na uvedomenie si významu probiotík.

29. Aplikovaná mikrobiológia, využitie mikroorganizmov v biotechnologických procesoch, etanolové kvasenie, baktérie mliečneho kvasenia, biopalivá, bioremediácia.

SŠ: Vplyv rozvoja technológií na výučbu biológie. Ilustrujte na príkladoch, ako prenikajú biotechnológie a digitálne technológie do obsahu a metód výučby biológie v súčasnosti.

30. Základy virológie, vlastnosti, klasifikácia, nomenklatúra a architektúra vírusov. Interakcie vírusov a hostiteľskej bunky. Metódy štúdia vírusov. Životný cyklus vírusov. Bakteriofágy. Subvírusové agensy: viroidy, prióny.

SŠ: Simulácie a modelovanie. Predstavte model SIR na príklade šírenia vírusovej infekcie.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚBEV/DPOU/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/DPP3/14
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Vyhotovenie a odovzdanie diplomovej práce do CRZP.

Odovzdanie tlačenej verzie na oponentúru.

Prezentácia výsledkov práce a odpovede na otázky oponentov.

Kvalifikovaná diskusia o téme s komisiou pre magisteské štátne záverečné skúšky.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚCHV/DPOU/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
ÚCHV/DPP3/14
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚCHV/MSSU1/14
Názov:
Chémia a didaktika chémie I
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
ÚCHV/DCH1/15 a ÚCHV/VKAU/04
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚCHV/MSSU2/14
Názov:
Chémia a didaktika chémie II
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
ÚCHV/DCH2/15 a ÚCHV/VKOCH/03
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PPD/15
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu.