Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/BPaOBP/15
Názov:
Bakalárska práca a obhajoba bakalárskej práce
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPPaPZ/PSBc/06
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
SMERNICA č. 1/2011 o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, ich zverejnení a sprístupnení po dobu ich uchovávania a kontrole originality platnú pre UUPJŠ v Košiciach a jej súčasti Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačných listoch predmetov. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/BPO/14
Názov:
Bakalárska práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Prezentácia výsledkov bakalárskej práce, zodpovedanie na otázky oponenta a zodpovedanie otázok členov skúšobnej komisie. Ďalej študent ústne odpovedá na otázku, ktorú si vyberá podľa zamerania bakalárskej práce z oblastí biológia rastlín alebo biológia živočíchov alebo molekulová biológia a genetika v rozsahu predmetov prerekvizít. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/BRm/19
Názov:
Biológia rastlín
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/CYT1/15 a ÚBEV/VB1/01 a ÚBEV/FR1/10 a (ÚBEV/BO1/03 alebo ÚBEV/BO1/15) a (ÚBEV/BOT1/03
alebo ÚBEV/BOT1/15)
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Štátna skúška pozostáva z ústnej odpovede. Od študentov sa očakáva preukázanie schopnosti syntetizovať a zovšeobecňovať poznatky na rôznej úrovni stavby živých organizmov, nachádzať súvislosti a vedieť odlíšiť podstatu od podrobností. Študent má dokázať, že vie adekvátne používať príslušné biologické pojmy a v biologických intenciách logicky rozmýšľa. Biológia rastlín 1. Rastlinné pletivá: meristematické, asimilačné, krycie, vylučovacie, mechanické, vodivé a zásobné. 2. Koreň. Anatomická a morfologická stavba: rastový vrchol, primárne pletivá, sekundárna stavba, špecializácia koreňa na rôzne funkcie. 3. Stonka. Anatomická a morfologická stavba: prvotná stavba, hrubnutie stonky, rozkonárovanie stoniek, metamorfózy stoniek. 4. List. Hlavné časti listu, anatomická stavba. Morfológia listu, metamorfózy listov. Kvet. Základná stavba kvetu a jeho častí. Pohlavné a nepohlavné rozmnožovanie krytosemenných rastlín. Súkvetia. Semená a plody. 5. Pravé huby oddelení Ascomycota a Basidiomycota. Všeobecná charakteristika, ekológia a hospodársky význam, taxonómia, fylogenéza. 6. Cyanophyta (sinice), charakteristika, ekológia a hospodársky význam, taxonómia, fylogenéza. Endosymbiotická teória a pôvod chloroplastov eukaryotických rastlinných buniek. 7. Eukaryotické riasy: životné cykly a organizačné stupne rias, porovnanie základných rozdielov medzi jednotlivými oddeleniami eukaryotických rias (ultraštruktúra, anatómia a morfológia, biochemické charakteristiky, rozmnožovanie, ekologický a ekonomický význam). 8. Chlorophyta (zelené riasy), všeobecná charakteristika, ekológia a hospodársky význam, taxonómia, fylogenéza. Význam zelených rias v evolúcii vyšších rastlín. 9. Machorasty. Všeobecná charakteristika, ekológia a hospodársky význam, taxonómia, fylogenéza. 10. Lišajníky. Všeobecná charakteristika, ekológia a hospodársky význam, taxonómia, fylogenéza. 11. Cievnaté rastliny, vznik a fylogenéza cievnatých rastlín, hlavné evolučné vetvy a ich charakteristika. 12. Výtrusné cievnaté rastliny. Životný cyklus a charakteristika hlavných skupín s príkladmi (Lycopodiophyta, Monilophyta: Equisetales, Polypodiales). 13. Nahosemenné rastliny. Charakteristika, rozmnožovanie, hlavné systematické skupiny a príklady zástupcov (Cycadales, Ginkgoales, Pinales, Gnetales). 14. Bazálne vetvy krytosemenných rastlín, magnoliidová vetva, jednoklíčnolistové rastliny (na príklade vybraných čeľadí z radov Nympheales, Liliales, Asparagales, Poales). 15. Pravé dvojklíčnolistové rastliny. Bazálne vetvy (Ranunculales). Caryophyllales. Rosidová vetva (príklady z radov Malpighiales, Fabales, Rosales, Fagales, Brassicales). 16. Pravé dvojklíčnolistové rastliny. Asteridová vetva (príklady z radov Solanales, Lamiales, Apiales, Asterales).+ 17. Vodný režim rastlín. Vodný potenciál. Príjem, transport a výdaj vody. 18. Minerálna výživa. Mechanizmy transportu minerálnych živín. 19. Biogenne prvky a ich funkcie v rastlinach, metabolizmus dusika a siry 20. Fotosyntéza - Komplexy tylakoidov, elektrónový a protónový transport, fotofosforylácia. Fixácia CO2 a syntéza cukrov. 21. Fotosyntéza - Syndróm C3, C4 a CAM. Faktory prostredia. 22. Respirácia. Odburávanie sacharidov, citrátový cyklus, dýchací reťazec a oxidatívna fosforylácia. 23. Metabolizmus lipidov, glyoxalátový cyklus. 24. Terpény, fenoly a alkaloidy. Mechanizny obrany rastlín. 25. Rast a vývin. Fázy rastu, diferenciácia. 26. Fotoreceptory. Etiolizácia a fotomorfogenéza. 27. Fytochrómy a receptory modrého svetla. 28. Hormóny rastlín. Fyziologické účinky auxínov, giberelínov, cytokinínov, kyseliny abscisovej, etylénu a brasinosteroidov. 29. Biologické rytmy - orientácia rastlín v čase. Dormancia a klíčenie. Starnutie a programovaná smrť bunky. 30. Kvitnutie, determinácia a indukcia, vývin kvetných častí, tuberizácia. 31. Pohyby - orientácia rastlín v priestore. Mechanizmy taxií, tropizmov a nastií. 32. Fyziológia stresu. Biotické a abiotické stresory, priebeh stresu, adaptácie rastlín. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/BZm/19
Názov:
Biológia živočíchov
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/CYT1/15 a ÚBEV/PMZ/10 a ÚBEV/FZ1/10 a (ÚBEV/ZO1/03 alebo ÚBEV/ZO1/15) a (ÚBEV/ZOO1/03
alebo ÚBEV/ZOO1/15)
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Štátna skúška pozostáva z ústnej odpovede. Od študentov sa očakáva preukázanie schopnosti syntetizovať a zovšeobecňovať poznatky na rôznej úrovni stavby živých organizmov, nachádzať súvislosti a vedieť odlíšiť podstatu od podrobností. Študent má dokázať, že vie adekvátne používať príslušné biologické pojmy a v biologických intenciách logicky rozmýšľa. Biológia živočíchov 1. Fyziológia a morfológia krvi a krvotvorných orgánov. Formované krvné elementy: morfológia a funkcie. Zloženie a funkcie krvnej plazmy. Funkčná anatómia a histológia kostnej drene a sleziny. Krvotvorba. Krvné skupiny. Hemostáza. 2. Morfológia a fyziológia kardiovaskulárneho systému. Funkčná morfológia srdca. Histológia, fyziologické a elektrické vlastnosti srdcového svalu. Srdcový cyklus. nervová a hormonálna regulácia srdcovej činnosti. Záznam EKG. 3. Morfológia a fyziológia kardiovaskulárneho systému. Histológia cievnej steny. Krvný tlak a jeho meranie. Prietok krvi artériami. Činnosť venózneho systému. Regulácia obehu krvi. 4. Morfológia a fyziológia lymfatického systému. Histologická stavba týmusu a lymfatickej uzliny. Lymfa, zloženie lymfy. Tvorba lymfy. Mechanizmy a význam prúdenia lymfy. 5. Morfológia a fyziológia dýchacieho systému. Funkčná anatómia a histológia dýchacích ciest a pľúc. Mechanizmy pľúcnej ventilácie. Výmena dýchacích plynov v pľúcach a prenos dýchacích plynov krvou. Regulácia dýchania. 6. Morfológia a fyziológia tráviaceho systému. Morfologická stavba gastrointestinálneho traktu. Všeobecná štruktúra steny GIT. Nervová a hormonálna regulácia činnosti tráviaceho systému. Spracovanie potravy a vstrebávanie živín v jednotlivých oddieloch GIT. 7. Tráviace žľazy: morfológia a sekrečná činnosť. Morfologická stavba a funkcie pečene. Morfologický stavba a funkcie pankreasu. Slinné žľazy. 8. Morfológia a fyziológia vylučovacieho systému. Funkčná morfológia obličiek. Nefrón ako základná morfologická a funkčná jednotka obličiek. Glomerulárne a tubulárne funkcie nefrónu. Hormonálna regulácia činnosti obličiek. Histológia vývodných močových ciest a močového mechúra. 9. Morfológia a fyziológia žliaz s vnútorným vylučovaním. Hypotalamo-hypofyzárny systém. Histologická stavba hypofýzy. Hormóny hypofýzy a ich funkcia. 10. Morfológia a fyziológia žliaz s vnútorným vylučovaním. Štítna žľaza a jej hormóny. Histológia a hormóny nadobličiek. Histológia a endokrinné funkcie pankreasu. Hormonálna regulácia metabolizmu vápnika. 11. Morfológa a fyziológia samčích reprodukčných orgánov. Funkčná histológia semenníkov. Spermiogenéza. Samčie pohlavné hormóny. 12. Morfológa a fyziológia samičích reprodukčných orgánov. Funkčná histológia vaječníkov a maternice. Oogenéza. Samičie pohlavné hormóny. Hormonálne a histologické zmeny počas ovariálneho a menštruačného cyklu. 13. Neurón ako základná funkčná a morfologická jednotka nervového systému. Tvorba a vedenie nervových vzruchov. Morfológia synapsy a mechanizmy prenosu nervových vzruchov. Nervová glia. 14. Anatomické členenie centrálneho a periférneho nervového systému. Organizácia nervových dráh a nervových ústredí. Somestetické receptory. Histologická stavba miechy. Senzorické dráhy a ústredia. Reflexný oblúk. 15. Histologická stavba a fyziológia jednotlivých oddielov CNS. Funkcie mozgového kmeňa a mozočka. Histologická stavba mozočka. Cytoarchitektonika mozgovej kôry. Motorické funkcie bazálnych ganglií, talamu a mozgovej kôry. Pyramidálna a extrapyramidálna dráha. Vyššie nervové funkcie. Funkcie limbického systému. Vyššie kôrové funkcie. Asociačné oblasti mozgovej kôry. Pamäť a učenie. Funkcie hippokampu. 16. Anatomické členenie a fyziológia autonómneho nervového systému. Sympatikus a parasympatikus. Riadenie fyziologických funkcií autonómnym nervovým systémom. Autonómne centrá v CNS. 17. Pohybový a podporný aparát. Mikroskopická a submikroskopická štruktúra priečne pruhovaného a hladkého svalu. Molekulárny mechanizmus svalovej kontrakcie. Biomechanika a energetika svalu. 18. Pohybový a podporný aparát. Histológická stavba kostného a chrupkového tkaniva. Metabolizmus kostného tkaniva. 19. Hospodársky významné skupiny živočíchov – veterinárni a medicínski škodcovia (príklady zástupcov), škodcovia potravín (príklady skupín) – adaptácie a „prerekvizity“ k takémuto spôsobu života. 20. Taxonómia kmeňa Arthropoda, kritériá, znaky, príklady. 21. Mollusca ako príklad úspešnosti starobylej skupiny a prispôsobeniu sa meniacim evolučným nárokom, morfologický a anatomický popis, spôsob rozmnožovania, taxonómia skupiny. Iné príklady prežívania starobylých foriem (Chondrichthyes, Merostomata ...). 22. Planktonické formy živočíchov, morfológia, bionómia, spôsoby rozmnožovania, príklady skupín (Rotifera, Branchiata ...). 23. Živočíšne skupiny pri prechode stavovcov z vody na suchú zem – morfologické, anatomické, bionomické zmeny, charakteristika skupín (Osteichthyes, Amphibia), taxonómia. 24. Základné pravidlá adaptácií živočíchov na parazitický spôsob života. Hlavné parazitické skupiny (Plathelminthes, Nematoda, Acanthocephala, Acarida ...), ich zatriedenie v systéme, taxonómia. 25. Dravý spôsob príjmu potravy ako adaptačný faktor pre morfológiu a bionómiu živočíchov, príklady raritných skupín (Chelicerata, Chondrichtyes, Reptilia, Falconiformes, Carnivora...). 26. Fylogenetické postavenie prechodných, ťažko zaraditeľných skupín živočíchov (Tardigrada, Onychophora, Chaetognatha ...), charakteristika, príklady, taxonómia. 27. Hlavné znaky skupiny kmeňov Ecdysozoa, čo tam patrí, prečo, fylogenetické vzťahy, systém. 28. Evolučné výhody zástupcov Hexapoda v suchozemských ekosystémoch, najrozšírenejšie skupiny, charakteristika, spôsob vývinu, taxonómia. 29. Morfologická, anatomická, komparácia dvoch taxonomicky príbuzných skupín v kmeni Annelida – spoločné a rozdielne atribúty. 30. Členenie a základné znaky doplnkových systematických kategórií kmeňa Chordata, príklady. 31. Priebeh špecializácie a diferenciácie nervového systému ako prejav evolučnej vyspelosti živočíchov (typ NS, schopnosti, zmysly...). 32. Evolučná radiácia zástupcov skupiny Mammalia, potravné, lokomočné, morfologické, fyziologické adaptácie – taxonómia a príklady druhov. 33. Príklady inštinktívneho správania sa živočíchov (sociálne skupiny, reprodukčné správanie, starostlivosť potomstvo a pod.) 34. Kritéria zlučovania živočíšnych kmeňov do vyšších taxonomických celkov (Radiata, Gastroneuralia, Spiralia, Trochozoa, Ecdysozoa ...), porovnanie so staršími systémami. 35. Výhody a nevýhody sesilne žijúcich živočíchov, morfológia, spôsob rozmnožovania, príklady skupín (Porifera, Cnidaria, Brachiozoa, Enteropneusta, Tunicata ...), taxonómia. 36. Evolučná radiácia zástupcov skupiny Aves, potravné, lokomočné, morfologické, fyziologické adaptácie pri osídľovaní vzdušného priestoru – taxonómia a príklady druhov. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/MBGm/19
Názov:
Molekulová biológia a genetika
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/CYT1/15 a ÚBEV/MB1/01 a ÚBEV/GE1/10
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Štátna skúška pozostáva z ústnej odpovede. Od študentov sa očakáva preukázanie schopnosti syntetizovať a zovšeobecňovať poznatky na rôznej úrovni stavby živých organizmov, nachádzať súvislosti a vedieť odlíšiť podstatu od podrobností. Študent má dokázať, že vie adekvátne používať príslušné biologické pojmy a v biologických intenciách logicky rozmýšľa. Molekulová biológia a genetika 1. 150 rokov po Mendelovi. Najvýznamnejšie míľniky v rozvoji genetiky, ktoré ovplyvnili súčasný stav poznania. Význam Mendelovho učenia, chromozómová teória dedičnosti, od objavu genetickej funkcie DNA po postgenomickú éru. 2. Modelové organizmy v genetike. Ich stručná charakteristika a význam pre štúdium geneticky podmienených javov a procesov. 3. Od genotypu k fenotypu: nezávislá kombinácia, epistatický účinok génov, pleiotropný účinok génov, väzba génov. Charakteristika a genetické dôsledky. 4. Základné atribúty vzťahu medzi génmi a chromozómami. Chromozómová teória dedičnosti. 5. Genetická determinácia pohlavia. Základné typy chromozómovej determinácie pohlavia. Stručný fylogenetický prehľad genetickej determinácie pohlavia. 6. Genetika prokaryotických organizmov. Genóm bakteriálnej bunky. Operónová štruktúra. Mechanizmy horizontálneho prenosu génov a ich dôsledky. Transpozóny a transpozícia v bakteriálnych bunkách. Regulácia génovej expresie v prokaryotických bunkách. Restrikčno-modifikačné systémy baktérií a ich využitie. Genóm vírusov a viroidov. 7. Replikácia DNA. Enzýmy replikácie. Replikácia DNA ako proces. Rozdiely v replikácii prokaryotickej, eukaryotickej, plazmidovej a vírusovej DNA. 8. Génová expresia. Transkripcia DNA. Regulácia transkripcie v prokaryotických a eukaryotických bunkách. Charakteristika primárnych transkriptov. Posttranskripčné modifikácie. Zostrih a mechanizmy zostrihu. Genetický kód a jeho vlastnosti. Translácia. Mechanizmus proteosyntézy v prokaryotických a eukaryotických bunkách. Regulácia génovej expresie na úrovni translácie a postranslačných úprav polypeptidov. Regulácia génovej expresie v eukaryotických organizmoch. 9. Gén. Definícia génu. Genomika. Komparatívna a funkčná genomika. Charakteristika „omics“ úrovní. 10. Mutácie, typy mutácií, genetické dôsledky. Detekcia mutácií. Mechanizmy reparácie poškodení DNA. 11. Poznatky získané z mapovania ľudského genómu a genómov modelových organizmov. Význam a využitie týchto poznatkov. Najnovšie technológie mapovania genómov a transkriptómov – sekvenovanie novej generácie (NGS). 12. Mimojadrové genetické determinanty. Organizácia a gény mitochondriálneho genómu. Mutácie mt genómu a ich dôsledky u človeka. Organizácia a gény plastidového genómu. Mutácie v genóme chloroplastov a ich dôsledky. Expresia mt a cp genómov. Maternitné efekty. Príčina a molekulová podstata. Infekčná dedičnosť, epigenetická dedičnosť, genómový imprinting. 13. Základy genetiky človeka. Fyziologická a patologická variabilita. Metódy v genetike človeka. Genetická podstata patologických javov. Skupiny genetických chorôb človeka na základe typu genetickej príčiny (génová mutácia, chromozómová aberácia, polyfaktoriálna dedičnosť). 14. Komplexné znaky a ich genetická charakteristika. Diskontinuálna a kontinuálna premenlivosť. Odhad miery genetickej determinácie komplexného znaku. Heritabilita a koeficient heritability. 15. Základy genetiky populácií. Rovnovážny stav v populácii. Hardyho a Weibergov zákon o populačnej rovnováhe. Frekvencia alel a frekvencia genotypov. Faktory narúšajúce rovnováhu v populácii. 16. Vnútrobunkové trávenie. Endocytóza. Regulované a neregulované trávenie vlastného a prijatého materiálu bunkou. Stavba a funkcia lyzozómov. Špecifická degradácia bielkovín proteazómami. 17. Poškodenie DNA. Reparácia poškodenia DNA. Rozhodovanie o osude bunky s poškodenou DNA. Molekulárna podstata karcinogenézy. 18. Štruktúra a dynamika prokaryotických a eukaryotických chromozómov. Hierarchické usporiadanie DNA v chromatínových vláknach interkinetického jadra a chromozómov. Mikroskopická a molekulová stavba mitotických a meiotických chromozómov. 19. Životný cyklus bunky. Priebeh mitózy a meiózy. Cytokinéza živočíšnej a rastlinnej bunky. Mechanizmy regulácie bunkového cyklu. 20. Materiálna podstata génu. Štruktúra a funkcia prokaryotickej DNA (chromozómovej, plazmidovej) a eukaryotickej DNA (jadrovej, mitochondriovej, plastidovej). Genetický kód. 21. Zachovanie a prenos genetickej informácie. Replikácia DNA v prokaryotických bunkách (chromozómovej a plazmidovej DNA) a v eukaryotických bunkách (jadrovej a mitochondriovej DNA). Mechanizmy a genetická kontrola replikácie DNA. 22. Génová expresia. Štruktúra a funkcie mRNA, tRNA, rRNA, ribozómov, ribozómová aktivita. Mechanizmus transkripcie v prokaryotických a eukaryotických bunkách. 23. Posttranskripčná úprava RNA. Formy alternatívneho zostrihu, bázová modifikácia a editovanie. 24. Translácia genetickej informácie. Mechanizmus proteosyntézy v prokaryotických a eukaryotických bunkách. 25. Význam a mechanizmy regulácie génovej expresie v prokaryotických bunkách. Funkcia a charakteristika operónu. Enzýmová indukcia, katabolická represia a enzýmová represia. Atenuácia. 26. Význam a mechanizmy regulácie génovej expresie v eukaryotických bunkách. Kontrola transkripcie. Posttranskripčná kontrola. Regulácia expresie génov na úrovni RNA. Význam degradácie RNA. Antisense RNA, siRNA, miRNA a úloha riboswitchov. 27. Funkcia promótora a ďalších regulačných elementov transkripcie. Responzívne elementy DNA. DNA-viažúce bielkoviny. Všeobecné a špeciálne transkripčné faktory. Vplyv mimobunkových signálov na génovú expresiu. 28. Mobilné génové elementy. Plazmidová DNA, charakteristika a význam v génových manipuláciách. Mechanizmy transpozície. Repetitívne sekvencie DNA. 29. Molekulárne mechanizmy signalizácie. Membránové receptory. Druhy signálov, signálne molekuly, intra- a extracelulárna signalizácia, amplifikácia signálu. Proteínkinázy a ďalšie enzýmy v signálnych dráhach. Cytokíny. Prenos signálov. 30. Rast, starnutie a smrť živých systémov. Kontrola bunkového cyklu, úloha proteínov pRb, p53, p21. Úloha telomér v programovaní počtu delení. Apoptóza. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/P/15
Názov:
Psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPS/PEM/05 a KPS/KOGPS/11 a KPPaPZ/PSO/09
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Psychológia poznávania, emócií a motivácie, osobnosti Tematické okruhy pre štátnu skúšku z Psychológie MOS psychológie Psychologické aspekty ľudského poznávania. História kognitívnej psychológie. Celková charakteristika ľudského poznávania, modely poznávania. Vnímanie. Senzorické a percepčné procesy. Základné otázky prijímania informácií, organizácia percepčného poľa a rozpoznávanie objektov. Teórie a modely uvedených procesov. Pozornosť. Základné funkcie a vlastnosti pozornosti. Teórie selekcie a delenia pozornosti. Pamäť a učenie. Druhy pamäti. Zabúdanie. Podmieňovanie a iné formy učenia. Nové prístupy k pamäti. Predstavivosť. Základné charakteristiky predstáv a predstavivosti. Teórie predstavivosti. Druhy predstáv. Myslenie. Základné myšlienkové operácie. Pojmy. Myslenie, jazyk a reč. Usudzovanie. Rozhodovanie a riešenie problémov. Teórie a modely rozhodovania. Tvorivosť Inteligencia. Definície. História zisťovania IQ. Prístupy a teórie. Psychológia emócií. Vymedzenie základných pojmov: emócia, cit, emočné správanie, emočné stavy, emočné epizódy, nálady. Situácie vzbudzujúce emócie. Funkcie emócií. Regulácia emócií a emocionálna inteligencia. Coping a emócie. Tradičné a súčasné prístupy k štúdiu emócií: Filozofický, historický, biologický, neurofyziologický a psychologický prístup k štúdiu emócií. Evolučnopsychologická a psychofyziologická teória emócií. Kognitívne prístupy k vysvetľovaniu emócií. Hlasová komunikácia emócií a tvárové výrazy. Funkcionálny prístup k emóciám. Intrapersonálna, sociálna a vývinová funkcia emócií. Klasifikácia emócií. Charakteristika a výskumné zistenia týkajúce sa základných emócií: Radosť a šťastie. Láska a náklonnosť. Nenávisť a hnev. Strach a smútok. Odpor, hnus a hnev. Emócie spojené s JA. Pojem motivácia, motív. Kategorizácia motívov. Primárne a sekundárne motívy. Výkonové motívy. Sociálne motívy.Prístupy k štúdiu motivácie. Klasické prístupy a teórie: Teória pudov a inštinktov. Základné homeostatické modely. Humanistické teórie motivácie. Teória výkonovej motivácie, atribučná teória motivácie a kognitívne prístupy k motivácii. Vybrané súčasné prístupy k štúdiu motivácie. Teórie založené na očakávaní, aktuálnych záujmoch, dôvodoch pre zapojenie do činnosti. Teórie integrujúce očakávanie a hodnotu. Teórie motivácie a volície. Zameranie na psychodynamické sily, všeobecné tendencie predstaviteľov tejto skupiny Psychológie osobnosti. Zhodnotenie Klasickej Psychoanalýzy Sigmunda Freuda. Psychoanalytická tradícia a Ego-Psychológia. Zhodnotenie súčasnej Psychoanalytickej teórie. Trvalé črty osobnosti podľa Analytickej psychológie C. G. Junga. Zhodnotenie Jungiánskej teórie v Psychológii osobnosti. Hlavné charakteristiky Individuálnej psychológie A. Adlera. Ťažisko výskumu a zhodnotenie Individuálnej psychológie A. Adlera. Interpersonálna dynamika a jej zhodnotenie v Psychológii osobnosti. Zameranie na prežívajúceho človeka a zhodnotenie teórii osobnosti predstaviteľov Humanistického a Holistického prístupu. Existenciálna psychológia osobnosti a Fenomenologický prístup k osobnosti. Štruktúra osobnosti podľa K. Lewina a kritika Lewinovej teórie. Teória osobných konštruktov G. Kellyho a kritika Kellyho teórie. Dôraz na trvalé charakteristiky; zhodnotenie prínosu teoretikov Psychológie osobnosti: H. Murraya a G. Allporta. Zhodnotenie prínosu W. H. Sheldona v Psychológii osobnosti. Zhodnotenie teórie R. Cattella a H. J. Eysencka v Psychológii osobnosti. Štrukturálne modely čŕt osobnosti. Trojfaktorové modely osobnosti a Big five. Zhodnotenie Teórie sociálneho učenia v kontexte súčasnej Psychológie osobnosti. |