Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/PSDG/15
Názov:
Psychodiagnostika
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Psychodiagnostika sylabus štátnice 1. Všeobecné otázky psychodiagnostiky – psychodiagnostika ako odbor, činnosť, diagnostická metóda, psychologická diagnóza, etapy a štruktúra psychologického vyšetrenia, situácia psychologického vyšetrenia – špecifiká u detí a dospelých. Profesné a etické zásady práce s diagnostickými metódami (používanie diagnostických metód, vzťah klient - examinátor, interpretácia výsledkov, profesionálne a osobnostné vlastnosti psychológa). Psychologický záver (typy záverov) a dokumentácia- 2. História (predvedecké, vedecké obdobie, súčasné smerovanie, história psychodiagnostiky na Slovensku), klasifikácia diagnostických metód (podľa rôznych kritérií – spôsob administrácie, funkcie.....) a psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metód (objektivita, štandardizácia, reliabilita, validita). 3. Klinické metódy – pozorovanie, rozhovor, anamnéza a analýza produktov činnosti (charakteristika, druhy, výhody, nevýhody). Možnosti a limity ich použitia a špecifiká v diagnostike detí a dospelých 4. Raná diagnostika – novorodenecké (Brazeltonova škála, Grahamovej test, Kornerovej škála) a vývinové škály (Gesellova škála, Bayleyovej škála, Mníchovská diagnostika, Kleinkindertest). Ich charakteristika, teoretické východiská, možnosti použitia, výhody a obmedzenia. Diagnostika psychomotorickej retardácie. 5. Hodnotenie psychických funkcií (percepcia – zraková, sluchová, pozornosť, pamäť.....). Teoretické východiská. Testy psychických funkcií ich charakteristika, možnosti použitia. 6. Hodnotenie rozumových schopností. Teoretické východiská. Možnosti merania úrovne rozumových schopností. Testy inteligencie – ich klasifikácia, charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity (Ravenove testy, Kohsove kocky, TIP, CF.2.A, Domino, Wechslerove škály, Stenford-Binet, Kaufmanov ABC, SON 2 ½-7, TSI, ISA, ATI, TURS, VIT, Orientačná skúška, TKS) 7. Hodnotenie špeciálnych (technických, umeleckých, verbálnych, matematických, motorických, lateralita.....) a kombinovaných schopností. Teoretické východiská. Jednotlivé testy a subtesty, ich charakteristika, výhody, limity. Testy vedomostí. 8. Diagnostika osobnosti – charakteristika. Objektívne testy osobnosti (špeciálne konštruované metódy), dotazníky (jednodimenzionálne, viacdimenzionálne / osobnostné, záujmové, motivačné, adaptačné......), škály (správania, klinického stavu / subjektívne, objektívne.....), projektívne metódy (verbálne, grafické, manipulačné) – charakteristika, klasifikácia, možnosti použitia, výhody, limity jednotlivých metód. Špecifiká ich použitia v diagnostike detí. 9. Kresebné techniky (hodnotenie úrovne rozumových schopností, vývinu jemnej motoriky a vizuálnej percepcie). Charakteristika, možnosti využitia, výhody a limity jednotlivých techník. 10. Neuropsychologické vyšetrenie – ciele neuropsychologického vyšetrenia, diagnostika organického psychosyndrómu, testové súbory v používané neuropsychológii – ich charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity. 11. Diagnostika školskej zrelosti, vzťahov (rodinná diagnostika), profesná orientácia a výber pracovníkov na určitú pracovnú pozíciu. Diagnostika MR (F70-73), Diagnostika špecifických porúch vývinu školských zručností (F81), špecifických porúch správania (hyperkinetické poruchy) (F90), afektívnych porúch (F30-39), neurotických (úzkostných) porúch (F40-48), špecifických porúch osobnosti (F60). Pravidlá, postupy a jednotlivé diagnostické metódy – ich charakteristika. Literatúra: 1. Svoboda, M., 2010: Psychologická diagnostika dospělých, Praha: Portál 2. Stančák, A., 1996: Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof 3. Heretik, A., a kol., 2007: Klinická psychológia. Nové Zámky: Psychoprof – vybrané kapitoly 4. Říčan, P., Ženatý, J., 1988:K teorii a praxi projektivních technik, Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy n.p. 5. Svoboda, M., Vágnerová, M., 2009: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál 6. Říčan, P., Krejčířová, D., 2008: Detská klinická psychologie. Praha: Grada (vybrané kapitoly) 7. Manuály k jednotlivým testom. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SKLIN/15
Názov:
Klinická psychológia
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Klinická psychológia, Psychoterapia, Psychiatria a psychopatológia pre psychológov, Prístup zameraný na človeka v poradenstve a psychoterapii, Kognitívno behaviorálna terapia, Psychodynamická terapia). |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPOR/22
Názov:
Poradenská a školská psychológia
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
PORADENSKÁ A ŠKOLSKÁ PSYCHOLÓGIA Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Pedagogická psychológia, Školská psychológia, Poradenská psychológia pre deti a mládež, Poradenská psychológia pre dospelých a seniorov, Iné PVP predmety z poradenskej psychológie). |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPRAC/15
Názov:
Psychológia práce a organizácií
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy z predmetov Psychológia práce, Psychológia organizácie, Psychológ ako HR špecialista; Policajná a väzenská psychológia 1. Psychológia práce a organizácie. Predmet. Subdisciplíny. Činnosť pracovného psychológa, úlohy, etické zásady, kompetencie, uplatnenie. 2. Metódy pracovnej psychológie, ich delenie a využitie. Základné psychologické metódy a ich uplatnenie v pracovnej oblasti. 3. Analýza práce a pracovnej činnosti, metódy 4. Nábor a výber zamestnancov, postup, metódy, modely rozhodovania 5. Vedenie výberového rozhovoru a jeho špecifiká v pracovnej psychológii. 6. Interaktívna diagnostika: Assessment/Development Centre. 7. Rozvoj, tréning a vzdelávanie zamestnancov, cyklus, metódy. 8. Hodnotenie zamestnancov, proces hodnotenia, metódy, úloha pracovných psychológov. 9. Manažér – jeho charakteristiky, štýly vedenia, špecifiká jeho výberu a ďalšieho rozvoja. 10. Tím, pracovná skupina, typológia, modely, metódy pri práci so skupinami, negatívne javy na pracovisku 11. Negatívne javy na pracovisku, charakteristiky, dopady. Kontraproduktívne pracovné správanie (absencie, neskoré príchody, fluktuácia). Workoholizmus. Technofília. Burnout – spúšťače, symptómy, Dotazník MBI. Mobbing, mobber. Bossing. 12. Základné charakteristiky organizácií. Organizácia ako útvar a ako činnosť. Znaky formálnych organizácií. Organizácia a manažment. Organizačné správanie. 13. Kultúra organizácie. Definície organizačnej kultúry. Prejavy organizačnej kultúry. Sila organizačnej kultúry. Organizačná kultúra a manažment. 14. Štruktúra organizácie. Charakteristika a funkcia štruktúry organizácie. Princípy vytvárania štruktúry organizácie. Línia právomocí a deľba práce ako základ vytvárania štruktúry organizácie. Typy organizačných štruktúr. 15. Pracovná motivácia. Teórie motivácie a oblasti práce. Teórie obsahu (potrieb) – teórie Maslowa, Alderfera, Herzberga. Procesuálne teórie – motivácia a očakávania, spravodlivosť, atribúcie. 16. Postavenie psychológa v podmienkach väzenstva. |