Predmet štátnej skúšky
Kód:
KGER/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KF/DPOm/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KF/ETVY/22
Názov:
Etická výchova
Študijný program:
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

OTÁZKY ŠT. SKÚŠKA II. STUPEŇ (Mgr.) - ETICKÁ VÝCHOVA

1. a.) Základné pojmy etickej výchovy a filozofie výchovy.

b.) Ciele etickej výchovy, formulácia cieľov v etickej výchove, špecifické ciele a ich dimenzie.

2. a.) Ponímanie výchovy v dejinách západnej kultúry (historická reflexia).

b.) Učivo etickej výchovy, didaktická analýza učiva: pojmová analýza, operačná analýza, medzipredmetová analýza. Analýza pracovných zošitov (obsahová analýza).

3. a.) Evolúcia názorov a prístupov k výchove v dejinách.

b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby – vyučovanie ako dvojsmerný proces: učiteľ a žiak (vzájomná interakcia). Žiak ako subjekt výchovy.

4. a.) Sofisti, Sokrates, Platón a Aristoteles - ich odkazy a miesto vo filozofii výchovy.

b.) Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy (osobnosť učiteľa) a jeho špecifické kompetencie a zručnosti. Príprava učiteľa na vyučovanie.

5. a.) Nová obsahová stratifikácia etickej výchovy – princípy globálnej a proprírodnej výchovy.

b.) Štátny vzdelávací program a pedagogické kurikulum.

6. a.) Aristoteles a výchova ako intelektuálna fronesis (súčasná reflexia v programe etickej výchovy).

b.) Špecifické metódy etickej výchovy a výber vhodných metód. Didaktická účinnosť metód.

7. a.) Metodologické stratégie vo filozofii výchovy.

b.) Organizačné formy vyučovania etickej výchovy.

8. a.) Postmoderný posun vo vnímaní výchovy a vzdelávania – kontextuálne reflexie.

b.) Metódy tvorivej dramatiky (dramatická výchova).

9. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove.

b.) Skúsenostné metódy a metódy riešenia problémov (heuristika). Kooperatívne vyučovanie a jeho aplikácia v etickej výchove.

10. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy - ľudská podstata (prirodzenosť) a filozofia výchovy.

b.) Sociálne učenie ako prostriedok nadobúdania sociálnych zručností. Sociálne učenie formou hrania rolí.

11. a.) Identifikácia pojmu výchova - súvislosť s pokusmi definovať človeka

b.) Axiologická dimenzia etickej výchovy (hodnotová reflexia a trinitárny model).

12. a.) J. Habermas – diskurzívny (komunikatívny) projekt výchovy.

b.) Domény etickej výchovy (vízia, program, výchovný štýl a špeciálne metódy etickej výchovy).

13. a.) J. A. Komenský - vízia vzdelanosti v službách človeka.

b.) Genéza koncepcie predmetu etická výchova na školách SR a analýza filozofie tohto predmetu (obhajoba a kritika súčasného modelu R. R. Olivara).

14. a.) Tradičný vs. humanistický spôsob vyučovania.

b.) Špecifické postavenie v realizácii predmetu etická výchova, kroky k prosociálnosti a fázy výchovného procesu.

15. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove.

b.) Didaktické kompetencie učiteľa etickej výchovy (príprava na vyučovanie), základné pedagogické zručnosti, výber metód a výber prostriedkov na vyučovanie.

16. a.) Hermeneutika a hermeneutická pozícia vo filozofii výchovy.

b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).

17. a.) Pozícia tzv. kritickej teórie vo filozofii výchovy.

b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby: učiteľ a žiak - ich vzájomné interakcie. Žiak ako subjekt výchovy. Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy a jeho špecifické kompetencie.

18. a.) Terapeutické pôsobenie výchovy – pragmatizmus a reforma vzdelávania.

b.) Procesuálna stránka etickej výchovy: zásady etickej výchovy konkretizované do didaktických zásad.

19. a.) J. Dewey – projekt progresívnej výchovy.

b.) Charakteristika predmetu etická výchova a jeho špecifiká. Miesto etickej výchovy v štruktúre vzdelávania a školskom programe. Školský vzdelávací program

20. a.) Filozofia výchovy ako transmisia, terapeutikum (logoterapia) a jej proprírodný kontext.

b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: základné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara

21. a.) F. Bacon - úvod do výchovy bez predsudkov, bariér a idolov a možnosti jeho pokračovania v digitalizovanej dobe.

b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: aplikačné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara

22. a.) Filozofia výchovy – metódy, prístupy, stratégie – kontext s etickou výchovou.

b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).

23. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy (neurovedecké poznatky v školskej praxi). Odvodzovanie zdrojov morálky z naturalisticko/biologických faktov o našej evolučnej minulosti – evolučná etika.

b.) Špecifiká práce na hodinách etickej výchovy (vertikálna a horizontálna dimenzia výučby).

24. a.) Model etickej výchovy v školách SR: prosociálnosť R. Roche Olivara. Genéza koncepcie EV a jej aplikácia v študijných plánoch na školách v SR.

b.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy (hodnoty v etickej a mravnej výchove, M. Buber).

25. a.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy: J. Dewey – projekt progresívnej výchovy.

b.) Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa (KEMSAK). Jednotlivé kroky nonkognitívneho rozvoja a ich aplikácia do edukácie etickej výchovy.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KGER/NJM/22
Názov:
Nemecký jazyk a literatúra - učiteľstvo akademických predmetov
Študijný program:
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

STAATSEXAMEN – LEHRAMT DAF. THEMENBEREICHE ZUR DIDAKTISCHEN ANALYSE UND UNTERRICHTSVORBEREITUNG DER TEXTE.

1. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen

- Kann-Bestimmungen für die einzelnen Sprachniveaus in allen kommunikativen Sprachaktivitäten, um die Eignung des Textes für ein bestimmtes Sprachniveau zu beurteilen und um weitere Schritte in der Textarbeit (z.B. Grammatikerklären, Wortschatzvermittlung) dem Sprachniveau anzupassen

2. Leseverstehen (LV) als Rezeptionsaktivität

- Grundcharakteristik Leseverstehen (Ziele, Determinanten, Spezifika des LV in der Fremdsprache im Vergleich zu Muttersprache, Anforderungen an fremdsprachige Lesetexte)

- Rezeptionsstile/Lesestile und ihre Anwendung in einzelnen Phasen des LV

- Phasierung der Arbeit mit den Texten (Typen von Aufgaben vor, während, und nach dem Lesen, Sinn der einzelnen Phasen)

- Verfahren beim Lesen (stilles Lesen vs. lautes Vorlesen, weniger übliche Verfahren

3. Didaktische Prinzipien im Unterricht

- Lernerorientierung (unter Berücksichtigung entwicklungspsychologischer Kenntnisse zu älteren Kindern (Sek I) und Jugendlichen (Sek II)

- Handlungsorientierung (Aufgabenorientierung)

- Interaktionsorientierung

- Mehrsprachigkeitsorientierung (falls möglich)

- Binnendifferenzierung

4. Komponente Grammatik

- Gramm. Lernstoff für die einzelnen Sprachniveaus erklären können – pädagogische Grammatik

- induktives (SOS-Methode) und deduktives Vorgehen bei der Grammatikvermittlung

- Übungstypen zur Festigung der Grammatik (inklusive spielerischer Übungen und Verwendung sog. neuer Medien)

5. Komponente Wortschatz

- Produktiver, rezeptiver und potenzieller Wortschatz

- Kriterien für die Auswahl des Wortschatzes für Lernzwecke

- Strategien für Semantisierung unbekannter Lexeme im Text (4 Strategiefragen)

- Bedeutungsvermittlung – sprachliche und nichtsprachliche Verfahren

- Übungstypen zur Festigung des Wortschatzes (inklusive spielerischer Übungen und Verwendung sog. neuer Medien)

6. Komponente Landeskunde und interkulturelles Lernen

- explizite und implizite Landeskunde

- Zusatzmaterialien für die Vermittlung von Landeskunde und Anregung interkulturellen Lernens

7. Übergang von rezeptiven zu produktiven Sprachaktivitäten

- mündliche Produktion (monologisches Sprechen), mündliche Interaktion, Kommunikationsfähigkeit, Zieldimensionen beim Sprechen, Spezifika der gesprochenen Sprache, Phasierung der Unterrichtssequenzen zum Sprechen

- schriftliche Produktion (kreatives Schreiben, Berichte und Aufsätze), schriftliche Interaktion (Korrespondenz), Textualitätskriterien, Textproduktionsmodell, individuelles und kooperatives Schreiben

- Sprech- und Schreibanlässe, Aufgaben zum Sprechen und Schreiben (empfohlene Bestandteile: Spezifizierungen)

8. Sozialformen

- Vor- und Nachteile der einzelnen Sozialformen

- Korrespondenz zwischen dem Typ der Aufgabe/Übung und der Wahl der Sozialform

- Lehrkraft als Koordinator

9. Rolle von Hausaufgaben

- Funktionen von Hausaufgaben

- Typen von Hausaufgaben (nacharbeitend, wiederholend, vorarbeitend; geschlossen vs. offen)

10. Testen und Prüfen

- Testaufgaben zum Schwerpunkt der Stunde (Lexik, Grammatik, Leseverstehen, Schreiben)

- Offene vs. geschlossene Aufgabenformate

- Bewertung und Rückmeldung von Prüfungsleitungen (Fehler und Fehlerkorrektur)

LITERATUREMPFEHLUNGEN:

Bohn, Rainer (1999): Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin: Langenscheidt.

Brinitzer, Michaela et al. (2017): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Klett.

Čapek, Robert (2015): Moderní didaktika. Praha: Grada.

Ende, Karin et al. (2020): DLL 6. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Stuttgart: Klett.

Fedáková, Katarína (2015): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung in die Fachdidaktik und -methodik. Košice: UPJŠ.

Funk, Hermann / Koenig, Michael (1997): Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt.

Funk, Hermann et al. (2018): DLL 4. Aufgaben, Übungen, Interaktion. München: Klett-Langenscheidt.

Council of Europe (2020): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lehren, lernen, beurteilen. Begleitband. Stuttgart: Klett.

Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen – die neueste Version (eng.) https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4

Grotjahn, Rüdiger / Kleppin, Karin (2020): DLL 7. Prüfen, Testen, Evaluieren. Stuttgart: Klett.

Häussermann, Ulrich / Piepho, Hans-Eberhard (1996): Aufgaben-Handbuch. München: Iudicum.

Huneke, Hans-Werner / Steinig, Wolfgang (2010): Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt.

Rössler Dietmar / Würffel, Nicola (2020): DLL 5. Lernmaterialien und Medien. Stuttgart: Klett.

Surkamp, Carola (ed.): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart: J.B. Metzler.

Westhoff, Gerard (2001): Fertigkeit Lesen. Berlin: Langenscheidt.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu.