Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/DPaO/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
SMERNICA č. 1/2011 o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, ich zverejnení a sprístupnení po dobu ich uchovávania a kontrole originality platnú pre UUPJŠ v Košiciach a jej súčasti Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačných listoch predmetov. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/DPOm/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/ETVY/22
Názov:
Etická výchova
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
OTÁZKY ŠT. SKÚŠKA II. STUPEŇ (Mgr.) - ETICKÁ VÝCHOVA 1. a.) Základné pojmy etickej výchovy a filozofie výchovy. b.) Ciele etickej výchovy, formulácia cieľov v etickej výchove, špecifické ciele a ich dimenzie.
2. a.) Ponímanie výchovy v dejinách západnej kultúry (historická reflexia). b.) Učivo etickej výchovy, didaktická analýza učiva: pojmová analýza, operačná analýza, medzipredmetová analýza. Analýza pracovných zošitov (obsahová analýza). 3. a.) Evolúcia názorov a prístupov k výchove v dejinách. b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby – vyučovanie ako dvojsmerný proces: učiteľ a žiak (vzájomná interakcia). Žiak ako subjekt výchovy.
4. a.) Sofisti, Sokrates, Platón a Aristoteles - ich odkazy a miesto vo filozofii výchovy. b.) Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy (osobnosť učiteľa) a jeho špecifické kompetencie a zručnosti. Príprava učiteľa na vyučovanie.
5. a.) Nová obsahová stratifikácia etickej výchovy – princípy globálnej a proprírodnej výchovy. b.) Štátny vzdelávací program a pedagogické kurikulum. 6. a.) Aristoteles a výchova ako intelektuálna fronesis (súčasná reflexia v programe etickej výchovy). b.) Špecifické metódy etickej výchovy a výber vhodných metód. Didaktická účinnosť metód.
7. a.) Metodologické stratégie vo filozofii výchovy. b.) Organizačné formy vyučovania etickej výchovy.
8. a.) Postmoderný posun vo vnímaní výchovy a vzdelávania – kontextuálne reflexie. b.) Metódy tvorivej dramatiky (dramatická výchova).
9. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove. b.) Skúsenostné metódy a metódy riešenia problémov (heuristika). Kooperatívne vyučovanie a jeho aplikácia v etickej výchove. 10. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy - ľudská podstata (prirodzenosť) a filozofia výchovy. b.) Sociálne učenie ako prostriedok nadobúdania sociálnych zručností. Sociálne učenie formou hrania rolí.
11. a.) Identifikácia pojmu výchova - súvislosť s pokusmi definovať človeka b.) Axiologická dimenzia etickej výchovy (hodnotová reflexia a trinitárny model).
12. a.) J. Habermas – diskurzívny (komunikatívny) projekt výchovy. b.) Domény etickej výchovy (vízia, program, výchovný štýl a špeciálne metódy etickej výchovy). 13. a.) J. A. Komenský - vízia vzdelanosti v službách človeka. b.) Genéza koncepcie predmetu etická výchova na školách SR a analýza filozofie tohto predmetu (obhajoba a kritika súčasného modelu R. R. Olivara). 14. a.) Tradičný vs. humanistický spôsob vyučovania. b.) Špecifické postavenie v realizácii predmetu etická výchova, kroky k prosociálnosti a fázy výchovného procesu.
15. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove. b.) Didaktické kompetencie učiteľa etickej výchovy (príprava na vyučovanie), základné pedagogické zručnosti, výber metód a výber prostriedkov na vyučovanie.
16. a.) Hermeneutika a hermeneutická pozícia vo filozofii výchovy. b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).
17. a.) Pozícia tzv. kritickej teórie vo filozofii výchovy. b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby: učiteľ a žiak - ich vzájomné interakcie. Žiak ako subjekt výchovy. Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy a jeho špecifické kompetencie. 18. a.) Terapeutické pôsobenie výchovy – pragmatizmus a reforma vzdelávania. b.) Procesuálna stránka etickej výchovy: zásady etickej výchovy konkretizované do didaktických zásad.
19. a.) J. Dewey – projekt progresívnej výchovy. b.) Charakteristika predmetu etická výchova a jeho špecifiká. Miesto etickej výchovy v štruktúre vzdelávania a školskom programe. Školský vzdelávací program 20. a.) Filozofia výchovy ako transmisia, terapeutikum (logoterapia) a jej proprírodný kontext. b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: základné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara
21. a.) F. Bacon - úvod do výchovy bez predsudkov, bariér a idolov a možnosti jeho pokračovania v digitalizovanej dobe. b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: aplikačné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara
22. a.) Filozofia výchovy – metódy, prístupy, stratégie – kontext s etickou výchovou. b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).
23. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy (neurovedecké poznatky v školskej praxi). Odvodzovanie zdrojov morálky z naturalisticko/biologických faktov o našej evolučnej minulosti – evolučná etika. b.) Špecifiká práce na hodinách etickej výchovy (vertikálna a horizontálna dimenzia výučby). 24. a.) Model etickej výchovy v školách SR: prosociálnosť R. Roche Olivara. Genéza koncepcie EV a jej aplikácia v študijných plánoch na školách v SR. b.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy (hodnoty v etickej a mravnej výchove, M. Buber).
25. a.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy: J. Dewey – projekt progresívnej výchovy. b.) Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa (KEMSAK). Jednotlivé kroky nonkognitívneho rozvoja a ich aplikácia do edukácie etickej výchovy. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/PSYDP/22
Názov:
Psychológia a didaktika psychológie
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPPaPZ/PaSPP/09 a KPPaPZ/DPs/09
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Psychológia: 1. Pedagogická psychológia, základné funcie a oblasti, zmyslupnosť Pedagogickej psychológie pre prácu učiteľa v kontexte jej premeny v čase. 2. Poslanie Pedagogickej psychológie v kontexte možných premien osobnosti 3. História a súčasnosť školskej psychológie. 4. Ciele a štandardy v práci školského psychológa. 5. Profesionálne formy kontroly a pomoci v školskej praxi, špecifiká v práci učiteľa a psychológa. 6. Ciele psychológie výchovy. 7. Trest a odmena v práci učiteľa. 8. Psychológia vyučovania, učenie v pedagogických situáciách. 9. Psychológia vyučovania, hodnotenie školského výkonu žiakov. 10. Učiteľ (profesionálna zdatnosť, vyučovací štýl, postoje k žiakom, očakávania učiteľov, zvládanie záťaže, syndróm vyhorenia). 11. Žiaci v kontexte školskej úspešnosti. 12. Školská trieda (malá sociálna skupina), psychosociálna klíma školskej triedy, škola (kultúra a klíma). 13. Etické aspekty práce školského psychológa, morálny distres školských psychológov. 14. Úloha školských psychológov v škole (vo vzťahu k riaditeľovi, učiteľom, rodičom). Didaktika psychológie 1. Vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) z pohľadu psychoanalytického prístupu 2. Analytický prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 3. Prvky individuálna psychológie vo vyučovaní psychológie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 4. Vplyv existenciálneho prístupu na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 5. Aplikácia myšlienok humanistickej psychológie –prístup zameraný na človeka, vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 6. Kognitívny prístup a jeho vplyv na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 7. Odraz behaviorálneho prístupu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 8. Kognitívno-behaviorálny prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 9. Prvky konštruktivizmu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 10. Didaktické zásady vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 11. Ciele vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 12. Učivo-jeho tvorba a výber z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 13. Metódy vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 14. Osobnosť učiteľa z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) |