Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/OBP/15
Názov:
Bakalárska práca a jej obhajoba
Študijný program:
psychológia
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/PPEO/15
Názov:
Psychológia poznávania a emócií v kontexte ontogenézy
Študijný program:
psychológia
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy otázok na BC štátnice z predmetu „Psychológia poznávania a emócií v kontexte ontogenézy“

1. Kognitívna psychológia ako vedná disciplína a jej história – predmet, história štúdia kognitívnych procesov v období vzniku psychológie, podmienky vzniku disciplíny. Celková charakteristika ľudského poznávania, modely poznávania (zmyslové a racionálne poznávanie, kognitívne procesy, poznávanie ako spracovanie informácií). Prehľad teórií kognitívneho vývinu (J. Piaget, R.Case, J.Pascual-Leonová...)

2. Senzorické a percepčné procesy - prijímanie informácií, zmyslové orgány, psychofyzika. Vnímanie – percepčné procesy, organizácia percepčného poľa, teórie a modely uvedených procesov. Pozornosť - funkcie a vlastnosti pozornosti, teórie selekcie a delenia pozornosti, vývin pozornosti v ontogenéze.

3. Pamäť – krátkodobá pamäť - funkcia pamäti, pamäť v kontexte modelu spracovania informácií. Druhy pamäti. Krátkodobá pamäť. Vývin pamäte v priebehu vývinových období. Dlhodobá pamäť - organizácia údajov DDP. Typy DDP. Pamäťové procesy, zabúdanie, pracovná pamäť (Baddeley – model pracovnej pamäti).

4. Podmieňovanie a iné formy učenia - klasické podmieňovanie, operantné podmieňovanie, komplexné a sociálne učenie.

5. Predstavivosť - základné charakteristiky predstáv a predstavivosti, teórie predstavivosti a druhy predstáv. Vývin predstavivosti v rámci ontogenézy.

6. Myslenie - základné myšlienkové operácie, vývin myslenia v ontogenéze, pojmové myslenie, jazyk a reč a jej vývin. Charakteristika deduktívneho a induktívneho usudzovania, popis procesu rozhodovania a riešenia problémov, prehľad teórií a modelov rozhodovania. Otázka tvorivosti.

7. Súčasné chápanie podstaty a vzniku emócií (s dôrazom na základné zložky a základné kategórie emócií). Súčasné dominantné teórie emócií – kognitívny prístup (Schachterova a Singerova teória, Lazarusova koncepcia). Subjektívny aspekt emócií a psychologická štruktúra emócie.

8. Tradičné prístupy k emóciám – fyziologické a neurologické prístupy (James-Langeho teória, Cannon-Bardova teória), evolučnopsychologické a neurofyziologické prístupy vysvetľovania emócií (Plutchikov prínos, chápanie emócií u Henryho a LeDouxa).

9. Emočný výraz (univerzalita a individualita vo výrazoch tváre). Schererova koncepcia emócií založená na poznávaní emocionálneho výrazu (hlasové charakteristiky a tvárové výrazy emócií).

10. Popis funkcií emócií v živote človeka – intrapersonálna, sociálna a vývinová funkcia. Definícia a teórie väzby a jej význam z hľadiska ontogenézy.

11. Koncepcia emocionálnej regulácie – Grossov prístup. Stratégie, typy emocionálnej regulácie, jej dôsledky. Zvládanie a emócie.

12. Chápanie motivácie s dôrazom na vymedzenie základných pojmov a modelov motivácie. Výkonová motivácia a výkonové motívy (koncepcie Atkinsona, McClellanda). Atribučný prístup k vysvetľovaniu podstaty motivácie (Kelleyho teória. Weinerov model intrapersonálnej a interpersonálnej motivácie).

13. Vybrané súčasné teórie motivácie (E. L. Deci, R. M. Ryan - sebadeterminačná teória, A. Bandura self-efficcacy teória, Ecclesovej model). Teórie motivácie a vôle (Heckhausenov a Kuhlov prínos).

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/SPSO/15
Názov:
Sociálna psychológia a osobnosť
Študijný program:
psychológia
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Štátna skúška pozostáva z predmetov: Psychológia osobnosti, Psychológia osobnosti 2, Sociálna psychológia, Sociálna psychológia 2