Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/PSDG/15
Názov:
Psychodiagnostika
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Psychodiagnostika sylabus štátnice 1. Všeobecné otázky psychodiagnostiky (základné pojmy – psychodiagnostika ako odbor, činnosť, diagnostická metóda, psychologická diagnóza, etapy a štruktúra psychologického vyšetrenia, situácia psychologického vyšetrenia – špecifiká u detí a dospelých. Profesné a etické zásady práce s diagnostickými metódami (používanie diagnostických metód, vzťah klient – examinátor, interpretácia výsledkov, profesionálne a osobnostné vlastnosti psychológa). Psychologický záver (typy záverov) a dokumentácia. 2. História (predvedecké, vedecké obdobie, psychodiagnostika na Slovensku, súčasné smerovanie), klasifikácia diagnostických metód (podľa rôznych kritérií – spôsob administrácie, funkcie.....) a psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metód (objektivita, štandardizácia, reliabilita, validita). 3. Klinické metódy – pozorovanie, rozhovor, anamnéza a analýza produktov činnosti (charakteristika, druhy, výhody, nevýhody). Možnosti a limity ich použitia, a špecifiká v diagnostike detí a dospelých 4. Raná diagnostika – novorodenecké (Brazeltonova škála, Grahamovej test, Kornerovej škála) a vývinové škály (Gesellova škála, Bayleyovej škála, Mníchovská diagnostika, Kleinkindertest). Ich charakteristika, teoretické východiská, možnosti použitia, výhody a obmedzenia. Diagnostika psychomotorickej retardácie. 5. Hodnotenie psychických funkcií (percepcia – zraková, sluchová, pozornosť, pamäť.....). Teoretické východiská. Testy psychických funkcií, ich charakteristika, možnosti použitia. 6. Hodnotenie rozumových schopností. Teoretické východiská. Možnosti merania úrovne rozumových schopností. Testy inteligencie – ich klasifikácia, charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity (Ravenove testy, Kohsove kocky, TIP, CF.2.A, Domino, Wechslerove škály, Stanford-Binet, Kaufmanov ABC, SON-R 2 ½-7, TSI, ISA, AIT, TURS, VIT, Orientačná skúška, TKS) 7. Hodnotenie špeciálnych (technických, umeleckých, verbálnych, matematických, motorických, lateralita.....) a kombinovaných schopností. Teoretické východiská. Jednotlivé testy a subtesty, ich charakteristika, výhody, limity. Testy vedomostí. 8. Diagnostika osobnosti – charakteristika. Objektívne testy osobnosti (špeciálne konštruované metódy), dotazníky (jednodimenzionálne, viacdimenzionálne / osobnostné, záujmové, motivačné, adaptačné......), škály (správania, klinického stavu / subjektívne, objektívne.....), projektívne metódy (verbálne, grafické, manipulačné) – charakteristika, klasifikácia, možnosti použitia, výhody, limity jednotlivých metód. Špecifiká ich použitia v diagnostike detí. 9. Kresebné techniky (hodnotenie úrovne rozumových schopností, vývinu jemnej motoriky a vizuálnej percepcie). Tvorivosť. Charakteristika, možnosti využitia, výhody a limity jednotlivých techník. 10. Neuropsychologické vyšetrenie – ciele neuropsychologického vyšetrenia, diagnostika organického psychosyndrómu, testové súbory v používané neuropsychológii – ich charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity. 11. Diagnostika školskej zrelosti, vzťahov (rodinná diagnostika), profesná orientácia a výber pracovníkov na určitú pracovnú pozíciu. Diagnostika MR (F70-73), Diagnostika špecifických porúch vývinu školských zručností (F81), špecifických porúch správania (hyperkinetické poruchy) (F90), afektívnych porúch (F30-39), neurotických (úzkostných) porúch (F40-48), špecifických porúch osobnosti (F60). Pravidlá, postupy a jednotlivé diagnostické metódy – ich charakteristika. Literatúra: 1. Svoboda, M., 2010: Psychologická diagnostika dospělých, Praha: Portál 2. Stančák, A., 1996: Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof 3. Heretik, A., a kol., 2007: Klinická psychológia. Nové Zámky: Psychoprof – vybrané kapitoly 4. Říčan, P., Ženatý, J., 1988:K teorii a praxi projektivních technik, Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy n.p. 5. Svoboda, M., Vágnerová, M., 2009: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál 6. Říčan, P., Krejčířová, D., 2008: Detská klinická psychologie. Praha: Grada (vybrané kapitoly) 7. Manuály k jednotlivým testom. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SKLIN/15
Názov:
Klinická psychológia
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Klinická psychológia, Psychoterapia, Psychiatria a psychopatológia pre psychológov, PVP predmety z psychoterapie. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPOR/22
Názov:
Poradenská a školská psychológia
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
PORADENSKÁ A ŠKOLSKÁ PSYCHOLÓGIA Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Pedagogická psychológia, Školská psychológia, Poradenská psychológia pre deti a mládež, Poradenská psychológia pre dospelých a seniorov, Iné PVP predmety z poradenskej psychológie). |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPS/SPRAC/15
Názov:
Psychológia práce a organizácií
|
Študijný program:
psychológia
psychológia
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Okruhy z predmetov Psychológia práce, Psychológia organizácie, Psychológia trhu a reklamy 1. Psychológia práce a organizácie. Predmet. Subdisciplíny. Činnosť pracovného psychológa, úlohy, etické zásady, kompetencie, uplatnenie. 2. Metódy pracovnej psychológie, ich delenie a využitie. Základné psychologické metódy a ich uplatnenie v pracovnej oblasti. 3. Analýza práce a pracovnej činnosti, metódy 4. Nábor a výber zamestnancov, postup, metódy, modely rozhodovania 5. Vedenie výberového rozhovoru a jeho špecifiká v pracovnej psychológii. 6. Interaktívna diagnostika: Assessment/Development Centre. 7. Rozvoj, tréning a vzdelávanie zamestnancov, cyklus, metódy. 8. Hodnotenie zamestnancov, proces hodnotenia, metódy, úloha pracovných psychológov. 9. Manažér a vodcovstvo – jeho charakteristiky, štýly vedenia, špecifiká jeho výberu a ďalšieho rozvoja. 10. Základné charakteristiky organizácií. Organizácia ako útvar a ako činnosť. Znaky formálnych organizácií. Organizácia a manažment. Organizačné správanie 11. Štruktúra organizácie. Charakteristika a funkcia štruktúry organizácie. Princípy vytvárania štruktúry organizácie. Línia právomocí a deľba práce ako základ vytvárania štruktúry organizácie. Typy organizačných štruktúr. 12. Kultúra organizácie. Definície organizačnej kultúry. Prejavy organizačnej kultúry. Sila organizačnej kultúry. Organizačná kultúra a manažment. 13. Vývin a zmena. Východiská a prístupy. Motory zmeny. Organizačné zmeny a ich špecifiká (odpor a jeho prekonávanie). 14. Pracovná motivácia. Teórie motivácie v oblasti práce. Teórie obsahu a procesuálne teórie. Staršie vs. novšie teórie. 15. Pracovná spokojnosť, zaangažovanosť a záväzok (spätnosť s organizáciou). 16. Tím, pracovná skupina, typológia, modely, metódy pri práci so skupinami. 17. Negatívne javy na pracovisku a deviácie v práci (organizačné a interpersonálne). 18. Psychologická charakteristika trhu. Vymedzenie pojmu spotrebiteľské správanie a jeho hlavné determinanty. 19. Kognitívne determinanty spotrebiteľského správania. 20. Sociálne determinanty spotrebiteľského správania – kultúra, sociálna skupina, sociálne normy, názoroví vodcovia. Rodina a jej význam pre spotrebiteľské správanie, životný cyklus rodiny a spotrebiteľské správanie. 21. Osobnosť a motivácia ako determinanty spotrebiteľského správania. Rola osobnostných čŕt a sebapoňatia v nakupovaní. Motivácia spotrebiteľského správania. 22. Reklama, model reklamy. Psychologické procesy v reklame. Prvky efektívnosti v reklame. 23. Problém testovania účinnosti reklamy. Zisťovanie pôsobenia reklamy. Testovanie tlačených reklám a televíznych reklám. Techniky a technické prostriedky využívané pri výskume reklamy. 24. Psychologická charakteristika imidžu. Metódy analýzy imidžu. Obal a jeho pôsobenie na spotrebiteľa. Zásady a postupy testovania obalov. Značka a metódy jej testovania. 25. Typológie spotrebiteľov a segmentačný výskum. Pojem segment trhu. Segmentačné premenné. Metódy a kroky segmentácie trhu. Oblasti aplikácie segmentačného výskumu. |