Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/DPAO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
slovakisticko-mediálne štúdiá
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/JESPT/22
Názov:
Jazykové, estetické a semiotické parametre textu
|
Študijný program:
slovakisticko-mediálne štúdiá
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
1. Akusticko-auditívna komunikácia I, II (20 bodov) TÉZY: Akustika a reč 1. Komplexný oblúk rečovej komunikácie v akusticko-auditívnom kanáli. 2. Vzťah segmentálneho a suprasegmentálneho podsystému zvukovej reči. 3. Artikulačná, akusticko-auditívna a percepčná podstata slabiky ako základnej komplexnej zvukovej jednotky; zložky slabiky. 4. Zvuk, šírenie zvuku, harmonický tón a jeho parametre. 5. Zložený tón, šumy, impulzy, rezonancia, vlastné a vynútené kmity. 6. Artikulačný trakt, jeho stavba, generovanie akustického rečového signálu. 7. Percepčné ústroje, vonkajšie, stredné a vnútorné ucho, vnímanie a rozpoznávanie zvukov reči. 8. Vlastnosti sluchu, jednotky hertz, mel, decibel, fón a son. Fletcher-Munsonove krivky, maskovanie zvuku, binaurálny vnem zvuku. Segmenty reči 9. Komplexná fónická a funkčná charakteristika vokálov a konsonantov v slovenčine. Centrálne a periférne fonémy v slovenčine. 10. Diferencovanosť a afinita v zvukových reťazcoch a ortoepická prax. 11. Vokály; spektrum, formanty, formantová schéma. 12. Spektrogram a sonagram. Širokopásmový a úzkopásmový sonagram. Hlasivkové kmity, formanty a vyššie harmonické zložky. 13. Diftongy; priebeh ich formantov, trvanie diftongov. Hiáty. 14. Spektrálna skladba sonórnych spoluhlások l a ľ, ich sonagram a LPC spektrum. 15. Šumové spoluhlásky s, š; ich modelovanie bielym a ružovým šumom. Afrikáty. 16. Explozívy p, t, k, záverová fáza, tranzient. 17. Znelé šumové spoluhlásky. Frikatívy h, x, γ, ich spektrum. Suprasegmenty 18. Suprasegmenty vznikajúce časovou, silovou a tónovou moduláciou a registre vznikajúce kvalitatívnou moduláciou artikulačného prúdu. 19. Meranie časovej modulácie reči: kvantity, pauzy, tempa a rytmu. Kvantita a hlasivkové kmity. Tempo v súčasných médiách. 20. Hlasový register a melódia. Meranie základného tónu, melodické kontúry viet. 21. Intenzita reči, dôraz a emfáza, ich vzájomný vzťah. 22. Prízvuk, parametrový kontrast, prízvučnosť. LITERATÚRA: KRÁĽ, Ábel – SABOL, Ján: Fonetika a fonológia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo 1989. SABOL, Ján: Syntetická fonologická teória. Bratislava: Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied 1989. SABOL, Ján – BÓNOVÁ, Iveta – SOKOLOVÁ, Miloslava: Kultúra hovoreného prejavu. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta 2006. SABOL, Ján – ZIMMERMANN, Július: Komunikačný štatút prízvuku v spisovnej slovenčine. Prešov: Filozofická fakulta Univerzity P. J. Šafárika 1994. SABOL, Ján – ZIMMERMANN, Július: Akustický signál – semióza – komunikácia. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta 2002. SABOL, Ján – ZIMMERMANN, Július: Akusticko-auditívna komunikácia. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2014. SABOL, Ján – ZIMMERMANN, Július: Základy akustiky reči. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach 2015. 2. Štylistika a rétorika I, II (30 bodov) TÉZY: 1. Hĺbková a povrchová štruktúra textu. 2. Základné znaky jednotlivých štýlov. Kreovanie žánrov. 3. Slohové postupy. 4. Kohézia a koherencia v textoch informačného, opisného, rozprávacieho a výkladového slohového postupu. 5. Fónické, lexikálne, morfologické, syntaktické a kompozičné štylémy. 6. Mimojazykové (nonverbálne) prostriedky komunikácie. Intra-, para- a extralingválne a intra-, para- a extrakomunikačné zvukové prostriedky. Rečník v procese komunikácie. Jazykovo-semiotické špecifiká mediálnej komunikácie. 7. Argumentácia. 8. Kontext. Semiotické (ikonicko-symbolické a arbitrárne), tematické (zážitkové a pojmové) a sémantické (symetria a asymetria formy a obsahu) súvzťažnosti výrazových prostriedkov v štylisticky diferencovaných textoch. 9. Štýlotvorné činitele. LITERATÚRA: DOLNÍK, Juraj – BAJZÍKOVÁ, Eugénia: Textová lingvistika. Bratislava: STIMUL – Centrum informatiky a vzdelávania FIF UK 1998. FINDRA, Ján: Štylistika slovenčiny. Martin: Osveta 2004. FINDRA, Ján: Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania. Martin: Osveta 2013. MINÁŘOVÁ, Eva: Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada 2011. MISTRÍK, Jozef: Rétorika. 3. vyd. Bratislava: SPN 1987. MISTRÍK, Jozef: Štruktúra textu. Bratislava: Metodicko-výskumný kabinet Československého rozhlasu 1975. MISTRÍK, Jozef: Štylistika. 3. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo 1997. SABOL, Ján – BÓNOVÁ, Iveta – SOKOLOVÁ, Miloslava: Kultúra hovoreného prejavu. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta 2006. SLANČOVÁ, Dana: Praktická štylistika. Prešov: Slovacontact 1996. SLANČOVÁ, Dana: Základy praktickej rétoriky. Prešov: Náuka 2001. ŠKVARENINOVÁ, Oľga: Rečová komunikácia. 2. vyd. Bratislava: SPN 2004. 3. Dejiny svetovej literatúry I (15 bodov) TÉZY: 1. Pojmy a definície svetovej literatúry. Koncepcie svetovej literatúry. Periodizácia svetovej literatúry. 2. Staroveké literatúry – orientálna literatúra, antická grécka a antická rímska literatúra. 3. Stredovek. Náboženská a svetská literatúra. 4. Humanizmus a renesancia. Podoby renesančnej literatúry v jednotlivých národoch. 5. Barok. Podoby baroka v jednotlivých národných literatúrach. 6. Klasicizmus a osvietenstvo. Podoby klasicistickej literatúry v jednotlivých národoch. Osvietenská spisba. 7. Preromantizmus a romantizmus. Podoby romantickej literatúry v jednotlivých národoch. 8. Realizmus a naturalizmus. Podoby realistickej literatúry v jednotlivých národoch. Diela naturalistov. 4. Dejiny svetovej literatúry II (15 bodov) TÉZY: 1. Pojem literárna moderna. Širšie a užšie chápanie moderny. 2. Symbolizmus, dekadencia, prekliati básnici, fin de siécle, l' art pour art -izmus. 3. Avantgardné smery (expresionizmus, kubizmus, futurizmus, kubofuturizmus, dadaizmus, konštruktivizmus, imagizmus (imidžizmus), imažinizmus, surrealizmus, poetizmus), hermetizmus. 4. Stratená generácia, Literatúra amerického Juhu, Beat generation. 5. Existencializmus (literárny aj filozofický), absurdná dráma, antiromán 6. Postmoderna. Magický realizmus. LITERATÚRA: Auerbach, E.: Mimesis. Praha: Mladá fronta 1998. Bloom, H.: Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků. Praha: Prostor, 1994. Černý, V.: Kapitoly ze světové literatury. Ďurišin, D.: Čo je svetová literatúra? Obzor, Bratislava 1992. Ďurišin, D.: Teória literárnej komparatistiky. Eco, U.: Dějiny krásy. Praha : Argo, 2005. Fisher-Lichte, E.: Dejiny drámy. Bratislava : Divadelný ústav, 2003. Gombrich, E. H.: Příběh umění. Praha: Argo 2006. Pavelka, J. – Pospíšil, I.: Slovník epoch, směru, skupin a manifestů. Brno 1993. Peprník, M.: Směry literární interpretace XX. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000 Pišút, Milan, ed.: Dejiny svetovej literatúry. Osveta, Bratislava 1963. Slobodník, D. a kol.: Encyklopédia spisovateľov sveta. Bratislava 1987. Valcerová, A.: Svetová literatúra I. Kapitoly z obdobia staroveku a stredoveku. Prešov 2010. 5. Teória kultúry (10 bodov) TÉZY: 1. Definície kultúry (školy, prístupy a taxonómie). Zmena konceptu kultúry v dejinách od antiky po súčasnosť. 2. Miesto kultúry v diskurze o ľudskej prirodzenosti (biologický determinizmus a prostredie). Kultúra a jazyk. 3. Spoločenské systémy. Kultúrny status a rola. Rod a pohlavie. 4. Sociálna norma a kontrola. Spoločenská trieda a kasta. 5. Ekonomická a politologická antropológia. 6. Definícia civilizácie v kontexte kulturológie. Rozdelenie civilizácií, diachronické a synchronické kontakty civilizácií. 7. Náboženstvá z pohľadu kulturológie. Evolučne primárne typy náboženských prejavov. Západné a východné svetové náboženstvá. 8. Mýtus ako kultúrny model sveta. Slovanská mytológia (pramene, kozmogónia a teogónia, miesto archaického človeka v mýtickom svete) 9. Veda ako centrum kognitívnej kultúry. Epistemológia (fakt, teória a paradigma). 10. Špecifiká umeleckého kultúrneho modelu. Semiologická jedinečnosť umenia. Dialektika umeleckého diela. Taxonómia umenia. LITERATÚRA: Literatúra: Základná: Murphy, R.,F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: SLON 2001 (kapitoly 1. - 3., 6. - 9.) Soukup, V.: Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál 2000. (celé) Odporúčaná literatúra: Barker, Ch.: Slovník kulturálních studií. Praha 2006. Bowie, F.: Antropologie náboženství. Praha: Portál 2008. Budil, I. T.: Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton 2003. Burke, P.: Variety kulturních dějin. Praha: CDK 2006. Eliade, M.: Mýtus o věčném návratu (Archetypy a opakování). Praha: IDE 1993. Frazer, J. G.: Zlatá ratolest. Praha: Mladá fronta 1994. Graham G.: Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal 2000. Huntington, S.: Střet civilizací. Praha: Rybka 2002. Kuhn, T.: Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh1997. Lawless, R.: Co je kultura. Olomouc: Votobia 1996. Mukařovský, J.: Studie z estetiky. Praha: ODEON 1966, 1972 a ďalšie vyd. Profantová, N. - Profant, M.: Encyklopedie slovanských bohů a mýtů. Praha: Libri 2004. 6. SEMIOTIKA (10 bodov) TÉZY: 1.Čo je estetika. Človek a predmety estetických významov. Podoby estetiky. Estetika myslenia a tvorby. Estetika symbolov.. 2.Priraďovanie znakov. Pomenovanie. Označovanie. Ukazovanie. Zastupovanie. Reprezentovanie. Kódy. Stupnica kódov (podľa U. Eca). Komunikácia (Zákl. tézy: Tondl, Bühler, Jakobson, Morris). Komunikačný a dynamický model semiotiky. 3. Semiotika. Obor alebo metóda? Systémová odpoveď (Dilthey, Weber, Simon, Morris). Historická odpoveď. Starovek (Zákl. tézy: Platon, Aristoteles, Stoici, Epikuros). Stredovek (realizmus, nominalizmus). Novovek (Zákl. tézy: J. Locke. J. S. Mill. F. L. Frege). 4. Semiológia.F. de Saussure. Signifiant. Signifié. Langage. Langue. Parole. Syntagmatické a paradigmatické vzťahy.( Zákl. tézy: L.Hjelmslev. N. Chomsky). 5. Triadická koncepcia. Ch. S. Pierce. Objekt. Znak. Interpretant. Semióza. Index. Ikona. Symbol. Ch. K. Odgens. I. A. Richards – trojuholník referencie. 6. Interpretácia a nadinterpretácia. Vzťah autor – dielo – čitateľ. Tri ciele limitujúce interpretáciu: Zámer autora: Zámer diela: Zámer čitateľa: 7. Ch. W. Morris. (Zákl. tézy: Semiotická situácia. Znaková vehicula. Pragmatické pravidlo). 8. Teória ostenzie. Ukazovanie a predvádzanie. Osolsobě (Zákl. tézy: Semiotika a teória modelovania). Umberto Eco. (Zákl. tézy: ostenzia ako jazyková hra). 9. Symbol. Pasívne, aktívne a analytické poňatie symbolu. (Zákl. tézy: Augustin. Pseuddionyzos. Herder. Goethe. Von Humboldt. Blake. Hegel. Jung. Cessirer. Losev. Langerová. Bertalanffy ...). 10. Artefakt. Vnútorné a vonkajšie prostredie. 11.Lotman. Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky. 12.Semiotická analýza. LITERATÚRA: DOUBRAVOVÁ, Jarmila: Sémiotika v teorii a praxi. Proměny a stav oboru do konce 20. století. Praha : Portál, 2002. ECO, Umberto – RORTY, Richard – CULLER, Jonathan; BROOKE-ROSEOVÁ, Christine: Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava : Archa, 1995. LOTMAN, Jurij M.: Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 1984. LOTMAN, Jurij M.: Štruktúra umeleckého textu. Bratislava : Tatran, 1990. ŽILKA, Tibor: Poetický slovník. Bratislava : Tatran, 1987. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/TPMK/15
Názov:
Teória a prax mediálnej komunikácie
|
Študijný program:
slovakisticko-mediálne štúdiá
|