Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/DPP/14
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
doplňujúce pedagogické štúdium
Podmieňujúce predmety:
((KPPaPZ/PPgUdps/15 alebo KPPaPZ/PPgU/15) a (KPE/PDUdps/15 alebo KPE/PDU/15))
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Pedagogika: Pojem a predmet pedagogiky, základné pedagogické kategórie. Vznik pedagogiky ako vedy. Sústava pedagogických vedných disciplín a ich charakteristika. Proces výchovy. Ciele a zásady výchovy. Exogénne a endogénne činitele výchovy. Vzťah exogénnych a endogénnych činiteľov. Žiak v edukačnom procese. Učiteľ v edukačnom procese. Učiteľské kompetencie a pedagogická profesia. Škola a jej funkcie. Školský systém Slovenskej republiky. Charakteristika súčasného stavu a základných východísk zmien školskej sústavy SR. Humanizácia výchovy a vzdelávania. Tradičné a súčasné poňatie zložiek výchovy. Metódy výchovy. Podstata a teoretické základy vyučovacieho procesu. Pojem a predmet didaktiky, základné otázky didaktiky, súčasné východiská didaktiky. Vznik didaktiky ako vedy. Štruktúra didaktickej vedy, jej vznik a vývoj. Perspektívy a problémy rozvoja didaktiky. Druhy didaktík. Význam didaktiky pre prácu učiteľa. Ciele školskej edukácie, ich funkcia a klasifikácia. Požiadavky na ciele vyučovacieho procesu. Taxonómie cieľov. Formulácia konkrétnych cieľov vyučovania. Práca učiteľa s cieľmi vyučovania. Základné etapy vyučovacieho procesu (motivácia, expozícia, fixácia a verifikácia) a vysvetlenie ich didaktických funkcií. Obsah vzdelávania. Výber obsahu vzdelávania, didaktická klasifikácia učiva, základné učivo, rozširujúce učivo. Didaktická analýza učiva. Prvky a zložky učiva, vzdelávacie štandardy, kurikulum. Vyučovacie metódy. Klasifikácia, funkcie a výber vyučovacích metód. Organizačné formy vyučovania. Klasifikácia a charakteristika jednotlivých organizačných foriem. Sociálne formy práce žiakov. Vyučovacia hodina ako základná organizačná forma, etapy vyučovacej hodiny, typy vyučovacích hodín. Didaktické zásady vyučovacieho procesu, historický vývoj, charakteristika a ich uplatňovanie vo vyučovacom procese. Hodnotenie v školskej edukácii. Typy, funkcie a kritériá hodnotenia. Základné pedagogické dokumenty. Tematický plán. Medzipredmetové vzťahy. Metódy a formy pedagogickej kontroly. Didaktické testy ako nástroj objektivizácie hodnotenia výkonov žiakov. Charakteristika podstaty, spôsobu realizácie, výhod a nevýhod slovného hodnotenia. Základné problémy hodnotenia výkonov žiakov. Učebnica. Funkcie a štrukturálne zložky učebnice. Plánovanie práce učiteľa. Požiadavky na plánovaciu činnosť. Písomná príprava učiteľa na vyučovanie. Súčasné koncepcie vyučovacieho procesu.

Psychológia pre externých študentov (pre študentov súbežného štúdia platia okruhy tém predmetu KPPaPZ/PPgU/15)

Pociťovanie, pocity, vnímanie, vnem, pozornosť. Zvláštnosti uvedených poznávacích procesov vo vzťahu ku školskej úspešnosti/neúspešnosti. Pamäť. Pamäťové procesy. Myslenie. Vlastnosti a druhy myslenia. Myslenie ako riešenie problémov. Zvláštnosti uvedených poznávacích procesov vo vzťahu ku školskej úspešnosti/ neúspešnosti. Kognitivistický a behaviorálny prístup k učeniu. Analýza učenej činnosti. Kognitívne, učebné a intelektoré štýly. Motivácia, city. Nonkognitívne predpoklady školskej úspešnosti (Poznávacie, výkonové, sociálne potreby žiaka. Perspektívna orientácia žiaka. Odmeny a tresty. Nuda a strach. Učebné návyky a výkonnosť žiaka). Koncepcie osobnosti. Temperament. Charakter. Sebavedomie žiaka a školský výkon. Inteligencia. Tvorivosť. Nadanie. Osobnostné zvláštnosti, typológia nadaných detí, práca s nadanými žiakmi. Psychologické koncepcie osobnosti a ich odraz v perspektívach výchovy a vzdelávania. (Psychoanalýza. Individuálna psychológia. Logoterapia. Behaviorizmus a ekobehaviorálny prístup). Psychologické koncepcie osobnosti a ich odraz v perspektívach výchovy a vzdelávania. (Humanistická psychológia. Koncepcia tvorivo-humanistickej výchovy. Kognitívna psychológia. Konštruktivizmus. Naratívna psychológia.) Školská pripravenosť, zrelosť a mladší školský vek. Puberta. Psychologické zvláštnosti obdobia adolescencie a dospelosti. Zvláštnosti kognitívneho a psychosociálneho vývinu jedinca (Teórie kognitívneho vývinu J. Piageta, L. Vygotského, J. Brunera. Teória psychosociálneho vývinu E. H. Eriksona.) Sociálne vnímanie, poznávanie, komunikácia. Agresivita a násilie. Rodina. (Rodina ako meniaci sa systém. Faktory ovplyvňujúce funkčnosť rodiny. Dysfunkcia a rozpad rodiny. Problémy spojené s nevhodným pôsobením rodiny. Násilie v rodine.) Malé sociálne skupiny. Sociálno-psychologická a pedagogicko-psychologická podstata školskej triedy. Postavenie žiaka v triede a vzťahy medzi žiakmi. Problémové správanie žiakov a jeho riešenie. Konflikt, frustrácia, stres, ich dôsledky na prežívanie a správanie sa žiakov a učiteľov. Mechanizmy psychickej adaptácie na záťažové situácie. Stratégie zvládania a riadenia procesov v triede vo vzťahu k problémovému správaniu žiakov. Interakcia učiteľa a žiaka (Rolové správanie sa učiteľa. Individuálne a osobnostné charakteristiky učiteľa. Výchovný štýl učiteľa. Postoj učiteľa k žiakovi ). Pedagogicko-psychologické poradenstvo. Fázy poradenského procesu. Krízová intervencia v škole. Spolupráca učiteľa a psychológa. Psychologické vyšetrenie.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚGE/SPDdps/20
Názov:
Didaktika geografie
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚMV/SPDdps/20
Názov:
Didaktika matematiky
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚBEV/SPDdps/20
Názov:
Didaktika biológie
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

1. Plánovanie priebehu vyučovacej jednotky biológie.

2. Medzipredmetové vzťahy biológie.

3. Biologické krúžky, projekty a súťaže

4. Práca s biologickým odborným textom. Druhy odborného textu. Čítanie s porozumením v biológii.

5. Práca s otázkami, modifikovaná Bloomova taxonómia otázok a úloh. Príklady úloh na rozvíjanie jednotlivých dimenzií.

6. Diskusné aktivity na hodinách biológie. Príklady vhodných tém. Argumentácia a kritické myslenie.

7. Význam tvorby textu žiakmi. Účel žiackych poznámok, voľného písania, eseje a odborných prác s biologickým obsahom (SOČ, plagát, referát a pod.).

8. Pojmotvorný proces vo vyučovaní biológie. Hierarchia pojmov. Obsah a rozsah pojmov. Definícia.

9. Pojmové a myšlienkové mapy – porovnanie, charakteristika, spôsoby použitia. Význam pre biologické vzdelávanie.

10. Chyby v pojmotvornom procese. Príklady miskoncepcií v biológii.

11. Porovnávanie, abstrakcia a zovšeobecňovanie. Príklady uplatnenia v biológii.

12. Analýza a syntéza v biológii. Príklady uplatnenia vo výučbe.

13. Interaktívne digitálne prostriedky – význam pre výučbu biologického obsahu, ako zdolať prekážky uplatnenia v praxi.

14. Pokusy a pozorovanie na hodinách biológie – význam a ako zdolať prekážky uplatnenia v praxi.

15. Navodenie problémovej situácie a postup pri riešení problému. Porovnanie problémového vyučovania a BOV.

16. Sumatívne hodnotenie biologických vedomostí: test, písomná a ústna skúška. Špecifiká biologického obsahu pri overovaní vedomostí a zručností.

17. Formatívne hodnotenie v biológii. Osvedčené nástroje.

18. Životný štýl a ochrana zdravia. Príklady tém a metód výchovného pôsobenia.

19. Životné prostredie a ochrana prírody. Príklady tém a metód výchovného pôsobenia.

20. Bezpečnosť pri práci s prírodným a živým materiálom.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚFV/SPDdps/20
Názov:
Didaktika fyziky
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚCHV/SPDdps/20
Názov:
Didaktika chémie
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚINF/SPDdps/20
Názov:
Didaktika informatiky
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚBEV/ZPOdps/20
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚCHV/ZPOdps/20
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚGE/ZPOdps/20
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚFV/ZPOdps/20
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚMV/ZPOdps/20
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚINF/ZPOdps/20
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
Študijný program:
doplňujúce pedagogické štúdium