Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPPaPZ/DPaO/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
biológia - psychológia
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

SMERNICA č. 1/2011 o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, ich zverejnení a sprístupnení po dobu ich uchovávania a kontrole originality platnú pre UUPJŠ v Košiciach a jej súčasti

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačných listoch predmetov.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚGE/DPOU1/21
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
fyzika - geografia
matematika - geografia
biológia - geografia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
chémia - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
geografia - výchova k občianstvu
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚGE/GEOD/21
Názov:
Geografia a didaktika geografie
Študijný program:
fyzika - geografia
matematika - geografia
biológia - geografia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
chémia - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
geografia - výchova k občianstvu
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Regionálna geografia kontinentov - Fyzická a Humánna geografia Európy, Regionálna geografia Ameriky, Regionálna geografia Afriky a Austrálie, Regionálna geografia Ázie. Didaktika geografie - Didaktik geografie, Seminár z didaktiky geografie a Nové trendy vo vyučovaní geografie.

Regionálna geografia sveta:

Poznámka: komplexná charakteristika štátu zahŕňa fyzicko-geografickú a humánno-geografickú charakteristiku štátu (t. j. charakteristika prírodných pomerov, historického vývoja, geopolitických pomerov, obyvateľstva a hospodárstva v regióne, a špecifiká jednotlivých krajín). Odporúčame študentom, aby vo svojej odpovedi obsiahli obe zložky v pomere primeranom danému regiónu. Aj pri územiach, ktoré pozostávajú z väčšieho počtu štátov, je potrebné v prvom rade charakterizovať všeobecné znaky celého regiónu, až následne poukázať na špecifiká jednotlivých štátov.

A1. Všeobecná fyzicko-geografická charakteristika Európy.

A2. Historicko-politický vývoj Európy a jej všeobecná humánno-geografická charakteristika.

A3. Európska únia a regionálna politika.

A4. Komplexná geografická charakteristika regiónov severná Európa a Pobaltie (Nórsko, Švédsko, Fínsko, Dánsko, Island, Litva, Lotyšsko, Estónsko).

A5. Komplexná geografická charakteristika regiónu západná Európa (Spojené kráľovstvo, Írsko, Francúzsko, Benelux).

A6. Komplexná geografická charakteristika regiónu južnej Európy (Taliansko, Španielsko, Portugalsko, Grécko, Cyprus a Malta).

A7. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy I. – nemeckojazyčné štáty Nemecko, Rakúsko, Lichtenštajnsko a Švajčiarsko.

A8. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy II. – (Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvátsko).

A9. Komplexná geografická charakteristika regiónu východnej Európy (Rusko, Ukrajina a Bielorusko).

A10. Komplexná geografická charakteristika regiónu Balkán a juhovýchodná Európa (Srbsko, Bosna a Hercegovina, Macedónsko, Čierna Hora, Albánsko, Rumunsko a Bulharsko).

A11. Komplexná geografická charakteristika regiónu Východná Ázia (územie krajín Japonsko, Kórea, Čína – vrátane Taiwanu, Mongolsko).

A12. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhovýchodná Ázia (územie krajín Malajzia, Indonézia, Východný Timor, Filipíny, Brunej, Thajsko, Laos, Mjanmarsko, Vietnam, Kambodža).

A13. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Ázia (územie krajín India, Pakistan, Bangladéš, Srí Lanka, Nepál, Bhután).

A14. Komplexná geografická charakteristika regiónu kaukazských a stredoázijských krajín (Arménsko, Azerbajdžan, Gruzínsko, Kazachstan, Uzbekistan, Turkménsko, Tadžikistan, Kirgizsko).

A15. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhozápadná Ázia (územie krajín Turecko, Izrael, Sýria, Libanon, Jordánsko, Saudská Arábia, Jemen, Omán, Kuvajt, Katar, SAE, Irak, Irán, Afganistan).

A16. Komplexná geografická charakteristika regiónu Severná Afrika (územie krajín Egypt, Sudán, Líbya, Tunisko, Alžírsko, Maroko, Západná Sahara).

A17. Komplexná geografická charakteristika regiónu Subsaharská Afrika.

A18. Komplexná geografická charakteristika regiónu Anglosaská Amerika (územie krajín USA a Kanada).

A19. Komplexná geografická charakteristika regiónu Stredná Amerika (územie krajín Mexiko, Guatemala, Belize, Honduras, Salvádor, Nikaragua, Kostarika, Panama + Veľké a Malé Antily).

A20. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Amerika.

A21. Komplexná geografická charakteristika regiónu Austrália a Oceánia.

Didaktika geografie:

Okruhy z didaktiky geografie tvoria konzistentný celok a obsahovo sa môžu prelínať. Študent počas odpovede uvádza príklady z vyučovania geografie a zo skúseností svojej pedagogickej praxe. Otázka č. 11 predpokladá, že si študent vyberie jeden ľubovoľný tematický celok a na jeho príklade zodpovie otázku.

B1. Didaktika geografie – pojem, objekt skúmania, úlohy a výskum v didaktike geografie. Stručný vývoj geografie ako vyučovacieho predmetu v historickom vývoji Slovenska až do súčasnosti.

B2.Postavenie geografie v kurikulárnych dokumentoch na Slovensku. Rámcový učebný plán a obsah vyučovania geografie na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania.

B3. Ciele geografického vzdelávania a kľúčové kompetencie geografického vzdelávania. Taxonómie vzdelávacích cieľov s príkladmi z geografie.

B4.Prehľad metód vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie.

B5. Aktivizujúce metódy vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie.

B6. Využitie IKT vo vyučovaní geografie. Príklady práce s tabletom, internetom, webovými GISmi.

B7. Organizačné formy vyučovania geografie. Vyučovacia hodina, jej štruktúra a typy.

B8.Vychádzky, exkurzie a terénne vyučovanie geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie.

B9. Materiálne vyučovanie prostriedky (pomôcky) a moderná didaktická technika vo vyučovaní geografie. Moderné vybavenie učebne geografie.

B10.Učebnica geografie, pracovný zošit a atlas vo vyučovaní geografie. Doplnková literatúra, časopisy s geografickou tematikou.

B11. Didaktická analýza učiva na príklade vybraného tematického celku. Príprava učiteľa na vyučovanie.

B12.Osobnosť učiteľa geografie – odborné a osobnostné predpoklady učiteľa geografie.

B13. Hodnotenie v geografii. Didaktický test, jeho vlastnosti a špecifiká tvorby testových otázok v geografii.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - geografia
matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
fyzika - chémia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
chémia - informatika
matematika - biológia
matematika - informatika
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
biológia - informatika
chémia - geografia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
fyzika - informatika
matematika - fyzika
matematika - chémia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
geografia - výchova k občianstvu
biológia - psychológia
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - geografia
matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
fyzika - chémia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
chémia - informatika
matematika - biológia
matematika - informatika
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
biológia - informatika
chémia - geografia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
fyzika - informatika
matematika - fyzika
matematika - chémia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
geografia - výchova k občianstvu
biológia - psychológia
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPPaPZ/PSYDP/22
Názov:
Psychológia a didaktika psychológie
Študijný program:
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
biológia - psychológia
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Podmieňujúce predmety:
KPPaPZ/PaSPP/09 a KPPaPZ/DPs/09
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Psychológia:

1. Pedagogická psychológia, základné funcie a oblasti, zmyslupnosť Pedagogickej psychológie pre prácu učiteľa v kontexte jej premeny v čase.

2. Poslanie Pedagogickej psychológie v kontexte možných premien osobnosti

3. História a súčasnosť školskej psychológie.

4. Ciele a štandardy v práci školského psychológa.

5. Profesionálne formy kontroly a pomoci v školskej praxi, špecifiká v práci učiteľa a psychológa.

6. Ciele psychológie výchovy.

7. Trest a odmena v práci učiteľa.

8. Psychológia vyučovania, učenie v pedagogických situáciách.

9. Psychológia vyučovania, hodnotenie školského výkonu žiakov.

10. Učiteľ (profesionálna zdatnosť, vyučovací štýl, postoje k žiakom, očakávania učiteľov, zvládanie záťaže, syndróm vyhorenia).

11. Žiaci v kontexte školskej úspešnosti.

12. Školská trieda (malá sociálna skupina), psychosociálna klíma školskej triedy, škola (kultúra a klíma).

13. Etické aspekty práce školského psychológa, morálny distres školských psychológov.

14. Úloha školských psychológov v škole (vo vzťahu k riaditeľovi, učiteľom, rodičom).

Didaktika psychológie

1. Vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) z pohľadu psychoanalytického prístupu

2. Analytický prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

3. Prvky individuálna psychológie vo vyučovaní psychológie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

4. Vplyv existenciálneho prístupu na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

5. Aplikácia myšlienok humanistickej psychológie –prístup zameraný na človeka, vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

6. Kognitívny prístup a jeho vplyv na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

7. Odraz behaviorálneho prístupu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

8. Kognitívno-behaviorálny prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

9. Prvky konštruktivizmu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania )

10. Didaktické zásady vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický)

11. Ciele vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický)

12. Učivo-jeho tvorba a výber z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický)

13. Metódy vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický)

14. Osobnosť učiteľa z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický)