Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/DPP/14
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
((KPPaPZ/PPgUdps/15 alebo KPPaPZ/PPgU/15) a (KPE/PDUdps/15 alebo KPE/PDU/15))
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Pedagogika: Pojem a predmet pedagogiky, základné pedagogické kategórie. Vznik pedagogiky ako vedy. Sústava pedagogických vedných disciplín a ich charakteristika. Proces výchovy. Ciele a zásady výchovy. Exogénne a endogénne činitele výchovy. Vzťah exogénnych a endogénnych činiteľov. Žiak v edukačnom procese. Učiteľ v edukačnom procese. Učiteľské kompetencie a pedagogická profesia. Škola a jej funkcie. Školský systém Slovenskej republiky. Charakteristika súčasného stavu a základných východísk zmien školskej sústavy SR. Humanizácia výchovy a vzdelávania. Tradičné a súčasné poňatie zložiek výchovy. Metódy výchovy. Podstata a teoretické základy vyučovacieho procesu. Pojem a predmet didaktiky, základné otázky didaktiky, súčasné východiská didaktiky. Vznik didaktiky ako vedy. Štruktúra didaktickej vedy, jej vznik a vývoj. Perspektívy a problémy rozvoja didaktiky. Druhy didaktík. Význam didaktiky pre prácu učiteľa. Ciele školskej edukácie, ich funkcia a klasifikácia. Požiadavky na ciele vyučovacieho procesu. Taxonómie cieľov. Formulácia konkrétnych cieľov vyučovania. Práca učiteľa s cieľmi vyučovania. Základné etapy vyučovacieho procesu (motivácia, expozícia, fixácia a verifikácia) a vysvetlenie ich didaktických funkcií. Obsah vzdelávania. Výber obsahu vzdelávania, didaktická klasifikácia učiva, základné učivo, rozširujúce učivo. Didaktická analýza učiva. Prvky a zložky učiva, vzdelávacie štandardy, kurikulum. Vyučovacie metódy. Klasifikácia, funkcie a výber vyučovacích metód. Organizačné formy vyučovania. Klasifikácia a charakteristika jednotlivých organizačných foriem. Sociálne formy práce žiakov. Vyučovacia hodina ako základná organizačná forma, etapy vyučovacej hodiny, typy vyučovacích hodín. Didaktické zásady vyučovacieho procesu, historický vývoj, charakteristika a ich uplatňovanie vo vyučovacom procese. Hodnotenie v školskej edukácii. Typy, funkcie a kritériá hodnotenia. Základné pedagogické dokumenty. Tematický plán. Medzipredmetové vzťahy. Metódy a formy pedagogickej kontroly. Didaktické testy ako nástroj objektivizácie hodnotenia výkonov žiakov. Charakteristika podstaty, spôsobu realizácie, výhod a nevýhod slovného hodnotenia. Základné problémy hodnotenia výkonov žiakov. Učebnica. Funkcie a štrukturálne zložky učebnice. Plánovanie práce učiteľa. Požiadavky na plánovaciu činnosť. Písomná príprava učiteľa na vyučovanie. Súčasné koncepcie vyučovacieho procesu. Psychológia pre externých študentov (pre študentov súbežného štúdia platia okruhy tém predmetu KPPaPZ/PPgU/15) Pociťovanie, pocity, vnímanie, vnem, pozornosť. Zvláštnosti uvedených poznávacích procesov vo vzťahu ku školskej úspešnosti/neúspešnosti. Pamäť. Pamäťové procesy. Myslenie. Vlastnosti a druhy myslenia. Myslenie ako riešenie problémov. Zvláštnosti uvedených poznávacích procesov vo vzťahu ku školskej úspešnosti/ neúspešnosti. Kognitivistický a behaviorálny prístup k učeniu. Analýza učenej činnosti. Kognitívne, učebné a intelektoré štýly. Motivácia, city. Nonkognitívne predpoklady školskej úspešnosti (Poznávacie, výkonové, sociálne potreby žiaka. Perspektívna orientácia žiaka. Odmeny a tresty. Nuda a strach. Učebné návyky a výkonnosť žiaka). Koncepcie osobnosti. Temperament. Charakter. Sebavedomie žiaka a školský výkon. Inteligencia. Tvorivosť. Nadanie. Osobnostné zvláštnosti, typológia nadaných detí, práca s nadanými žiakmi. Psychologické koncepcie osobnosti a ich odraz v perspektívach výchovy a vzdelávania. (Psychoanalýza. Individuálna psychológia. Logoterapia. Behaviorizmus a ekobehaviorálny prístup). Psychologické koncepcie osobnosti a ich odraz v perspektívach výchovy a vzdelávania. (Humanistická psychológia. Koncepcia tvorivo-humanistickej výchovy. Kognitívna psychológia. Konštruktivizmus. Naratívna psychológia.) Školská pripravenosť, zrelosť a mladší školský vek. Puberta. Psychologické zvláštnosti obdobia adolescencie a dospelosti. Zvláštnosti kognitívneho a psychosociálneho vývinu jedinca (Teórie kognitívneho vývinu J. Piageta, L. Vygotského, J. Brunera. Teória psychosociálneho vývinu E. H. Eriksona.) Sociálne vnímanie, poznávanie, komunikácia. Agresivita a násilie. Rodina. (Rodina ako meniaci sa systém. Faktory ovplyvňujúce funkčnosť rodiny. Dysfunkcia a rozpad rodiny. Problémy spojené s nevhodným pôsobením rodiny. Násilie v rodine.) Malé sociálne skupiny. Sociálno-psychologická a pedagogicko-psychologická podstata školskej triedy. Postavenie žiaka v triede a vzťahy medzi žiakmi. Problémové správanie žiakov a jeho riešenie. Konflikt, frustrácia, stres, ich dôsledky na prežívanie a správanie sa žiakov a učiteľov. Mechanizmy psychickej adaptácie na záťažové situácie. Stratégie zvládania a riadenia procesov v triede vo vzťahu k problémovému správaniu žiakov. Interakcia učiteľa a žiaka (Rolové správanie sa učiteľa. Individuálne a osobnostné charakteristiky učiteľa. Výchovný štýl učiteľa. Postoj učiteľa k žiakovi ). Pedagogicko-psychologické poradenstvo. Fázy poradenského procesu. Krízová intervencia v škole. Spolupráca učiteľa a psychológa. Psychologické vyšetrenie. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/DZPO/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/OZPdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KGER/OZPdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/OZPdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KAaA/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Literature: 1. Murray, Denise E., Christison, MaryAnn: What English Language Teachers Need to Know, Volume I, Understanding Learning, Routledge, 2011, ISBN13:978-0-415-80639-8 2. Murray, Denise E., Christison, MaryAnn: What English Language Teachers Need to Know, Volume II, Facilitating Learning, Routledge, 2011, ISBN13:978-0-415-80641-1 3. Michael Toolan, Language Teaching Integrational Linguistic Approaches, 2011, Routledge, ISBN: 978-0-415-80806-4 4. Lubna Alsagoff, Sandra Lee Mckay, Guangwei Hu, Willy A. Renandya, Principles and Practices for Teaching English as an International Language2012, Routledge, ISBN: 978-0-415-89167-7 5. Hossein Nassaji, Sandra S. Fotos, Teaching Grammar in Second Language Classrooms Integrating Form-Focused Instruction in Communicative Context, 2010, Routledge, ISBN: 978-0-415-80205-5 6. Elaine Payne, Lesley Wiitaker, Developing Essential Study Skills, 2nd Edition, Pearson Education Limited, Prentice Hall, 2006, ISBN: 13:978-0-273-68804-4 |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPPaPZ/DPsdps/15 alebo KPPaPZ/DPs/09
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
1. Vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) z pohľadu psychoanalytického prístupu 2. Analytický prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 3. Prvky individuálna psychológie vo vyučovaní psychológie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 4. Vplyv existenciálneho prístupu na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 5. Aplikácia myšlienok humanistickej psychológie –prístup zameraný na človeka, vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 6. Kognitívny prístup a jeho vplyv na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 7. Odraz behaviorálneho prístupu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 8. Kognitívno-behaviorálny prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 9. Prvky konštruktivizmu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 10. Didaktické zásady vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 11. Ciele vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 12. Učivo-jeho tvorba a výber z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 13. Metódy vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 14. Osobnosť učiteľa z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KSSFaK/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Tematické okruhy: Didaktika slovenského jazyka 1. Problematika vyučovania zvukovej roviny jazyka. Integrácia zvukovej roviny a slohovej zložky vo vyučovaní slovenského jazyka. 2. Lingvodidaktická interpretácia vyučovania suprasegmentálnych javov a ich vplyv na rozvoj rečníckych prejavov žiakov. 3. Zásady vyučovania pravopisných javov. Pravopisné princípy a ich uplatnenie pri vyučovaní gramatických javov. 4. Problematika vyučovania morfologickej roviny. Postup pri vyučovaní slovných druhov. Typy morfologických cvičení. 5. Problematika vyučovania syntaktickej roviny. Postup pri vyučovaní vetných členov. Syntaktické cvičenia. Integrácia syntaktickej roviny a slohovej výchovy. 6. Didaktická interpretácia vyučovania lexikálnej roviny. Metódy na rozvoj slovnej zásoby žiakov. Typy lexikálnych cvičení. 7. Možnosti využitia elektronických slovníkov na hodinách slovenského jazyka – Krátky slovník slovenského jazyka, Synonymický slovník slovenčiny, Pravidlá slovenského pravopisu, Morfologický analyzátor, a Slovník cudzích slov (akademický). 8. Štýlotvorný proces (invencia, kompozícia, štylizácia) a jeho vplyv na vyučovanie slohu. Problematika vyučovania slohových útvarov. 9. Problematika vyučovania slohových postupov jazyka a ich vzájomné väzby (hybridnosť). Metódy vo vyučovaní slohu. Koncept a jeho didaktický prínos pre učiteľa a žiaka. 10. Didaktická interpretácia vyučovania funkčných štýlov a štylistické rozvrstvenie jazykových prostriedkov. 11. Využitie výrazových kategórií, pri uplatnení komunikačnej kompetencie, na vyučovaní slovenského jazyka a slohu. Študijná literatúra Betáková, V – Jacko, J. – Rýzková, A.: Teória vyučovania slovenského jazyka. Bratislava. SPN 1984. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha, Portál 1996. Somorová, R.: Vzdelávací štandard s exemplifikačnými úlohami zo slovenského jazyka pre 5. – 9. ročník ZŠ. Bratislava. Media trade 2000. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci: Praha. Karolinum 1999. Štátny vzdelávací program na úrovni ISCED 2 – nižšie sekundárne vzdelávanie. Štátny vzdelávací program na úrovni ISCED 3A - vyššie sekundárne vzdelávanie. Učebné osnovy pre gymnáziá a stredné školy .Schválené Ministerstvom školstva Slovenskej republiky 24. 2. 1997 pod číslom 1252/96-15 s platnosťou od 1. 9. 1997. Vavreková, Ľ. – Somorová, R.: Vzdelávací štandard zo slovenského jazyka pre 5. – 9. ročník ZŠ. Bratislava. Media trade 1999. Vavreková, Ľ. – Cangár, J. – Krpčiar, J.: Učebné osnovy. Slovenský jazyk a literatúra pre 5. – 9. ročník ZŠ. Bratislava. Media trade 1997. Učebnice slovenského jazyka pre 2. stupeň ZŠ. Učebnice slovenského jazyka pre gymnáziá. Učebnice slovenského jazyka pre stredné odborné školy. Didaktika literatúry 1. Školské literárne texty, typy čitateľov, čítania; ŠVP a koncepcia vyučovania literatúry na ZŠ aj SŠ; 2. Interpretácia a literárna komunikácia, rozvoj interpretačných kompetencií; 3. Práca s literárnym textom (algoritmus); 4. Typy hodín a príprava na vyučovaciu hodinu literatúry (od heuristickej metódy ku konštruktivizmu); 5. Klasifikácia a formy preverovania vedomostí (subjektívnosť a objektívnosť hodnotenia, parciálne a komplexné hodnotenie, motivácia); 6. Modernizácia vo vyučovaní literatúry (konštruktivistická stratégia EUR, projektové vyučovanie, využitie interaktívnych prezentácií, webquestu a ďašie formy IKT); 7. Didaktická transformácia konkrétnej literárnovednej problematiky (stanovenie cieľov, povrchová a hĺbková analýza lyrických a epických textov, aplikácia, špecifického a nešpecifického transferu); Študijná literatúra Jurčo, J. – Obert, V.: Didaktika literatúry. Bratislava, SPN 1984 Obert, V.: Kapitoly z didaktiky literatúry. Nitra, Pedagogická fakulta 1992 Obert, V.: Komunikatívnosť v čitateľskej recepcii a interpretácii. Nitra, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, FHV, 1998; Obert, V.: State z didaktiky literatúry. Učebné texty pre štúdium slovenskej literatúty. Nitra, Pedagogická fakulta 1990; Beránková, E.: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla, Plzeň, Fraus 2002, 106s. Maukšová, F. – Moško, G.: Kapitoly z didaktiky slovenského jazyka a literatúry. Košice, FF UPJŠ 1989; Obert, V.: Problémy didaktiky literatúry. Bratislava, SPN 1979 Petlák, E.: Všeobecná didaktika. Iris 2004 Košťálová H. – Š. Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2007 Košťálová, H. – Straková, J.: Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). SKAV 2008. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KKF/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KH/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KGER/SPDdps/14
Názov:
Predmetová didaktika
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
1) Grammatikvermittlung (Lernziele, Grammatikarten, Rolle der Grammatik in unterschiedlichen Ansätzen des Fremdsprachenunterrichts (GÜM, auditive/audiolinguale Methode, kommunikative Methode) grammatische Progression, deduktive und induktive Grammatik, Übungsmöglichkeiten, spielerische Formen der Grammatikfestigung) 2) Wortschatzvermittlung (Arten von Lernwortschatz, Lernziele der Wortschatzarbeit, Prinzipien für die Einführung des Wortschatzes, verbale und nonverbale Erklärungsverfahren, zu vermittelnde Komponenten einer lexikalischen Einheit, Einsatz von Wörterbüchern im Unterricht, Übungsmöglichkeiten 3) Vermittlung rezeptiver Fertigkeiten (Lernziele, Rezeptionsstile, Auswahl von Hör- und Lesetexten, Strategien, Phasierung des Hör- und Leseverstehens, Aufgabentypen) 4) Vermittlung produktiver Fertigkeiten (Lernziele, Aufgaben zum Training von Sprechen und Schreiben, Phasen des Schreibprozesses) 5) Neue Medien im Unterricht (Gründe für die Integration neuer Medien, E-Learning, Blended Learning, Vergleich von Präsenz- und Online-Unterrichts |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/SPDdps*/14
Názov:
Predmetová didaktika *
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KAaA/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KH/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KKF/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/ZPOdps/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
SMERNICA č. 1/2011 o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, ich zverejnení a sprístupnení po dobu ich uchovávania a kontrole originality platnú pre UUPJŠ v Košiciach a jej súčasti |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KF/ZPOdps*/14
Názov:
Záverečná práca a jej obhajoba *
|
Študijný program:
|