Predmet štátnej skúšky
Kód:
KF/DPOm/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KF/ETVY/22
Názov:
Etická výchova
Študijný program:
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

OTÁZKY ŠT. SKÚŠKA II. STUPEŇ (Mgr.) - ETICKÁ VÝCHOVA

1. a.) Základné pojmy etickej výchovy a filozofie výchovy.

b.) Ciele etickej výchovy, formulácia cieľov v etickej výchove, špecifické ciele a ich dimenzie.

2. a.) Ponímanie výchovy v dejinách západnej kultúry (historická reflexia).

b.) Učivo etickej výchovy, didaktická analýza učiva: pojmová analýza, operačná analýza, medzipredmetová analýza. Analýza pracovných zošitov (obsahová analýza).

3. a.) Evolúcia názorov a prístupov k výchove v dejinách.

b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby – vyučovanie ako dvojsmerný proces: učiteľ a žiak (vzájomná interakcia). Žiak ako subjekt výchovy.

4. a.) Sofisti, Sokrates, Platón a Aristoteles - ich odkazy a miesto vo filozofii výchovy.

b.) Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy (osobnosť učiteľa) a jeho špecifické kompetencie a zručnosti. Príprava učiteľa na vyučovanie.

5. a.) Nová obsahová stratifikácia etickej výchovy – princípy globálnej a proprírodnej výchovy.

b.) Štátny vzdelávací program a pedagogické kurikulum.

6. a.) Aristoteles a výchova ako intelektuálna fronesis (súčasná reflexia v programe etickej výchovy).

b.) Špecifické metódy etickej výchovy a výber vhodných metód. Didaktická účinnosť metód.

7. a.) Metodologické stratégie vo filozofii výchovy.

b.) Organizačné formy vyučovania etickej výchovy.

8. a.) Postmoderný posun vo vnímaní výchovy a vzdelávania – kontextuálne reflexie.

b.) Metódy tvorivej dramatiky (dramatická výchova).

9. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove.

b.) Skúsenostné metódy a metódy riešenia problémov (heuristika). Kooperatívne vyučovanie a jeho aplikácia v etickej výchove.

10. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy - ľudská podstata (prirodzenosť) a filozofia výchovy.

b.) Sociálne učenie ako prostriedok nadobúdania sociálnych zručností. Sociálne učenie formou hrania rolí.

11. a.) Identifikácia pojmu výchova - súvislosť s pokusmi definovať človeka

b.) Axiologická dimenzia etickej výchovy (hodnotová reflexia a trinitárny model).

12. a.) J. Habermas – diskurzívny (komunikatívny) projekt výchovy.

b.) Domény etickej výchovy (vízia, program, výchovný štýl a špeciálne metódy etickej výchovy).

13. a.) J. A. Komenský - vízia vzdelanosti v službách človeka.

b.) Genéza koncepcie predmetu etická výchova na školách SR a analýza filozofie tohto predmetu (obhajoba a kritika súčasného modelu R. R. Olivara).

14. a.) Tradičný vs. humanistický spôsob vyučovania.

b.) Špecifické postavenie v realizácii predmetu etická výchova, kroky k prosociálnosti a fázy výchovného procesu.

15. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove.

b.) Didaktické kompetencie učiteľa etickej výchovy (príprava na vyučovanie), základné pedagogické zručnosti, výber metód a výber prostriedkov na vyučovanie.

16. a.) Hermeneutika a hermeneutická pozícia vo filozofii výchovy.

b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).

17. a.) Pozícia tzv. kritickej teórie vo filozofii výchovy.

b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby: učiteľ a žiak - ich vzájomné interakcie. Žiak ako subjekt výchovy. Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy a jeho špecifické kompetencie.

18. a.) Terapeutické pôsobenie výchovy – pragmatizmus a reforma vzdelávania.

b.) Procesuálna stránka etickej výchovy: zásady etickej výchovy konkretizované do didaktických zásad.

19. a.) J. Dewey – projekt progresívnej výchovy.

b.) Charakteristika predmetu etická výchova a jeho špecifiká. Miesto etickej výchovy v štruktúre vzdelávania a školskom programe. Školský vzdelávací program

20. a.) Filozofia výchovy ako transmisia, terapeutikum (logoterapia) a jej proprírodný kontext.

b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: základné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara

21. a.) F. Bacon - úvod do výchovy bez predsudkov, bariér a idolov a možnosti jeho pokračovania v digitalizovanej dobe.

b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: aplikačné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara

22. a.) Filozofia výchovy – metódy, prístupy, stratégie – kontext s etickou výchovou.

b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).

23. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy (neurovedecké poznatky v školskej praxi). Odvodzovanie zdrojov morálky z naturalisticko/biologických faktov o našej evolučnej minulosti – evolučná etika.

b.) Špecifiká práce na hodinách etickej výchovy (vertikálna a horizontálna dimenzia výučby).

24. a.) Model etickej výchovy v školách SR: prosociálnosť R. Roche Olivara. Genéza koncepcie EV a jej aplikácia v študijných plánoch na školách v SR.

b.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy (hodnoty v etickej a mravnej výchove, M. Buber).

25. a.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy: J. Dewey – projekt progresívnej výchovy.

b.) Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa (KEMSAK). Jednotlivé kroky nonkognitívneho rozvoja a ich aplikácia do edukácie etickej výchovy.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KH/Odpu/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KH/SS_SaSDu/22
Názov:
Slovenské a svetové dejiny
Študijný program: