Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/PSDG/15
Názov:
Psychodiagnostika
Študijný program:
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Psychodiagnostika sylabus štátnice

1. Všeobecné otázky psychodiagnostiky (základné pojmy – psychodiagnostika ako odbor, činnosť, diagnostická metóda, psychologická diagnóza, etapy a štruktúra psychologického vyšetrenia, situácia psychologického vyšetrenia – špecifiká u detí a dospelých. Profesné a etické zásady práce s diagnostickými metódami (používanie diagnostických metód, vzťah klient – examinátor, interpretácia výsledkov, profesionálne a osobnostné vlastnosti psychológa). Psychologický záver (typy záverov) a dokumentácia.

2. História (predvedecké, vedecké obdobie, psychodiagnostika na Slovensku, súčasné smerovanie), klasifikácia diagnostických metód (podľa rôznych kritérií – spôsob administrácie, funkcie.....) a psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metód (objektivita, štandardizácia, reliabilita, validita).

3. Klinické metódy – pozorovanie, rozhovor, anamnéza a analýza produktov činnosti (charakteristika, druhy, výhody, nevýhody). Možnosti a limity ich použitia, a špecifiká v diagnostike detí a dospelých

4. Raná diagnostika – novorodenecké (Brazeltonova škála, Grahamovej test, Kornerovej škála) a vývinové škály (Gesellova škála, Bayleyovej škála, Mníchovská diagnostika, Kleinkindertest). Ich charakteristika, teoretické východiská, možnosti použitia, výhody a obmedzenia. Diagnostika psychomotorickej retardácie.

5. Hodnotenie psychických funkcií (percepcia – zraková, sluchová, pozornosť, pamäť.....). Teoretické východiská. Testy psychických funkcií, ich charakteristika, možnosti použitia.

6. Hodnotenie rozumových schopností. Teoretické východiská. Možnosti merania úrovne rozumových schopností. Testy inteligencie – ich klasifikácia, charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity (Ravenove testy, Kohsove kocky, TIP, CF.2.A, Domino, Wechslerove škály, Stanford-Binet, Kaufmanov ABC, SON-R 2 ½-7, TSI, ISA, AIT, TURS, VIT, Orientačná skúška, TKS)

7. Hodnotenie špeciálnych (technických, umeleckých, verbálnych, matematických, motorických, lateralita.....) a kombinovaných schopností. Teoretické východiská. Jednotlivé testy a subtesty, ich charakteristika, výhody, limity. Testy vedomostí.

8. Diagnostika osobnosti – charakteristika. Objektívne testy osobnosti (špeciálne konštruované metódy), dotazníky (jednodimenzionálne, viacdimenzionálne / osobnostné, záujmové, motivačné, adaptačné......), škály (správania, klinického stavu / subjektívne, objektívne.....), projektívne metódy (verbálne, grafické, manipulačné) – charakteristika, klasifikácia, možnosti použitia, výhody, limity jednotlivých metód. Špecifiká ich použitia v diagnostike detí.

9. Kresebné techniky (hodnotenie úrovne rozumových schopností, vývinu jemnej motoriky a vizuálnej percepcie). Tvorivosť. Charakteristika, možnosti využitia, výhody a limity jednotlivých techník.

10. Neuropsychologické vyšetrenie – ciele neuropsychologického vyšetrenia, diagnostika organického psychosyndrómu, testové súbory v používané neuropsychológii – ich charakteristika, možnosti použitia, výhody, limity.

11. Diagnostika školskej zrelosti, vzťahov (rodinná diagnostika), profesná orientácia a výber pracovníkov na určitú pracovnú pozíciu. Diagnostika MR (F70-73), Diagnostika špecifických porúch vývinu školských zručností (F81), špecifických porúch správania (hyperkinetické poruchy) (F90), afektívnych porúch (F30-39), neurotických (úzkostných) porúch (F40-48), špecifických porúch osobnosti (F60). Pravidlá, postupy a jednotlivé diagnostické metódy – ich charakteristika.

Literatúra:

1. Svoboda, M., 2010: Psychologická diagnostika dospělých, Praha: Portál

2. Stančák, A., 1996: Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof

3. Heretik, A., a kol., 2007: Klinická psychológia. Nové Zámky: Psychoprof – vybrané kapitoly

4. Říčan, P., Ženatý, J., 1988:K teorii a praxi projektivních technik, Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy n.p.

5. Svoboda, M., Vágnerová, M., 2009: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál

6. Říčan, P., Krejčířová, D., 2008: Detská klinická psychologie. Praha: Grada (vybrané kapitoly)

7. Manuály k jednotlivým testom.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/SKLIN/15
Názov:
Klinická psychológia
Študijný program:
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Klinická psychológia, Psychoterapia, Psychiatria a psychopatológia pre psychológov, PVP predmety z psychoterapie.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/SPOR/22
Názov:
Poradenská a školská psychológia
Študijný program:
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

PORADENSKÁ A ŠKOLSKÁ PSYCHOLÓGIA

Okruhy k štátnym záverečným skúškam (obsah zodpovedá predmetom Pedagogická psychológia, Školská psychológia, Poradenská psychológia pre deti a mládež, Poradenská psychológia pre dospelých a seniorov, Iné PVP predmety z poradenskej psychológie).

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPS/SPRAC/15
Názov:
Psychológia práce a organizácií
Študijný program:
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu

Okruhy z predmetov Psychológia práce, Psychológia organizácie, Psychológia trhu a reklamy

1. Psychológia práce a organizácie. Predmet. Subdisciplíny. Činnosť pracovného psychológa, úlohy, etické zásady, kompetencie, uplatnenie.

2. Metódy pracovnej psychológie, ich delenie a využitie. Základné psychologické metódy a ich uplatnenie v pracovnej oblasti.

3. Analýza práce a pracovnej činnosti, metódy

4. Nábor a výber zamestnancov, postup, metódy, modely rozhodovania

5. Vedenie výberového rozhovoru a jeho špecifiká v pracovnej psychológii.

6. Interaktívna diagnostika: Assessment/Development Centre.

7. Rozvoj, tréning a vzdelávanie zamestnancov, cyklus, metódy.

8. Hodnotenie zamestnancov, proces hodnotenia, metódy, úloha pracovných psychológov.

9. Manažér a vodcovstvo – jeho charakteristiky, štýly vedenia, špecifiká jeho výberu a ďalšieho rozvoja.

10. Základné charakteristiky organizácií. Organizácia ako útvar a ako činnosť. Znaky formálnych organizácií. Organizácia a manažment. Organizačné správanie

11. Štruktúra organizácie. Charakteristika a funkcia štruktúry organizácie. Princípy vytvárania štruktúry organizácie. Línia právomocí a deľba práce ako základ vytvárania štruktúry organizácie. Typy organizačných štruktúr.

12. Kultúra organizácie. Definície organizačnej kultúry. Prejavy organizačnej kultúry. Sila organizačnej kultúry. Organizačná kultúra a manažment.

13. Vývin a zmena. Východiská a prístupy. Motory zmeny. Organizačné zmeny a ich špecifiká (odpor a jeho prekonávanie).

14. Pracovná motivácia. Teórie motivácie v oblasti práce. Teórie obsahu a procesuálne teórie. Staršie vs. novšie teórie.

15. Pracovná spokojnosť, zaangažovanosť a záväzok (spätnosť s organizáciou).

16. Tím, pracovná skupina, typológia, modely, metódy pri práci so skupinami.

17. Negatívne javy na pracovisku a deviácie v práci (organizačné a interpersonálne).

18. Psychologická charakteristika trhu. Vymedzenie pojmu spotrebiteľské správanie a jeho hlavné determinanty.

19. Kognitívne determinanty spotrebiteľského správania.

20. Sociálne determinanty spotrebiteľského správania – kultúra, sociálna skupina, sociálne normy, názoroví vodcovia. Rodina a jej význam pre spotrebiteľské správanie, životný cyklus rodiny a spotrebiteľské správanie.

21. Osobnosť a motivácia ako determinanty spotrebiteľského správania. Rola osobnostných čŕt a sebapoňatia v nakupovaní. Motivácia spotrebiteľského správania.

22. Reklama, model reklamy. Psychologické procesy v reklame. Prvky efektívnosti v reklame.

23. Problém testovania účinnosti reklamy. Zisťovanie pôsobenia reklamy. Testovanie tlačených reklám a televíznych reklám. Techniky a technické prostriedky využívané pri výskume reklamy.

24. Psychologická charakteristika imidžu. Metódy analýzy imidžu. Obal a jeho pôsobenie na spotrebiteľa. Zásady a postupy testovania obalov. Značka a metódy jej testovania.

25. Typológie spotrebiteľov a segmentačný výskum. Pojem segment trhu. Segmentačné premenné. Metódy a kroky segmentácie trhu. Oblasti aplikácie segmentačného výskumu.