Predmet štátnej skúšky
Kód:
KF/DPOm/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
geografia - výchova k občianstvu
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Predmet štátnej skúšky
Kód:
KF/ETVY/22
Názov:
Etická výchova
Študijný program:
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

OTÁZKY ŠT. SKÚŠKA II. STUPEŇ (Mgr.) - ETICKÁ VÝCHOVA

1. a.) Základné pojmy etickej výchovy a filozofie výchovy.

b.) Ciele etickej výchovy, formulácia cieľov v etickej výchove, špecifické ciele a ich dimenzie.

2. a.) Ponímanie výchovy v dejinách západnej kultúry (historická reflexia).

b.) Učivo etickej výchovy, didaktická analýza učiva: pojmová analýza, operačná analýza, medzipredmetová analýza. Analýza pracovných zošitov (obsahová analýza).

3. a.) Evolúcia názorov a prístupov k výchove v dejinách.

b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby – vyučovanie ako dvojsmerný proces: učiteľ a žiak (vzájomná interakcia). Žiak ako subjekt výchovy.

4. a.) Sofisti, Sokrates, Platón a Aristoteles - ich odkazy a miesto vo filozofii výchovy.

b.) Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy (osobnosť učiteľa) a jeho špecifické kompetencie a zručnosti. Príprava učiteľa na vyučovanie.

5. a.) Nová obsahová stratifikácia etickej výchovy – princípy globálnej a proprírodnej výchovy.

b.) Štátny vzdelávací program a pedagogické kurikulum.

6. a.) Aristoteles a výchova ako intelektuálna fronesis (súčasná reflexia v programe etickej výchovy).

b.) Špecifické metódy etickej výchovy a výber vhodných metód. Didaktická účinnosť metód.

7. a.) Metodologické stratégie vo filozofii výchovy.

b.) Organizačné formy vyučovania etickej výchovy.

8. a.) Postmoderný posun vo vnímaní výchovy a vzdelávania – kontextuálne reflexie.

b.) Metódy tvorivej dramatiky (dramatická výchova).

9. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove.

b.) Skúsenostné metódy a metódy riešenia problémov (heuristika). Kooperatívne vyučovanie a jeho aplikácia v etickej výchove.

10. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy - ľudská podstata (prirodzenosť) a filozofia výchovy.

b.) Sociálne učenie ako prostriedok nadobúdania sociálnych zručností. Sociálne učenie formou hrania rolí.

11. a.) Identifikácia pojmu výchova - súvislosť s pokusmi definovať človeka

b.) Axiologická dimenzia etickej výchovy (hodnotová reflexia a trinitárny model).

12. a.) J. Habermas – diskurzívny (komunikatívny) projekt výchovy.

b.) Domény etickej výchovy (vízia, program, výchovný štýl a špeciálne metódy etickej výchovy).

13. a.) J. A. Komenský - vízia vzdelanosti v službách človeka.

b.) Genéza koncepcie predmetu etická výchova na školách SR a analýza filozofie tohto predmetu (obhajoba a kritika súčasného modelu R. R. Olivara).

14. a.) Tradičný vs. humanistický spôsob vyučovania.

b.) Špecifické postavenie v realizácii predmetu etická výchova, kroky k prosociálnosti a fázy výchovného procesu.

15. a.) Koncepčné a metodologické východiská etiky - aplikovanej etiky – etickej výchovy, vzájomné vzťahy a podmienenosť. Etické kategórie v etickej výchove.

b.) Didaktické kompetencie učiteľa etickej výchovy (príprava na vyučovanie), základné pedagogické zručnosti, výber metód a výber prostriedkov na vyučovanie.

16. a.) Hermeneutika a hermeneutická pozícia vo filozofii výchovy.

b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).

17. a.) Pozícia tzv. kritickej teórie vo filozofii výchovy.

b.) Predmet etická výchova ako konkrétna forma procesu výučby: učiteľ a žiak - ich vzájomné interakcie. Žiak ako subjekt výchovy. Profesionálna identita učiteľa etickej výchovy a jeho špecifické kompetencie.

18. a.) Terapeutické pôsobenie výchovy – pragmatizmus a reforma vzdelávania.

b.) Procesuálna stránka etickej výchovy: zásady etickej výchovy konkretizované do didaktických zásad.

19. a.) J. Dewey – projekt progresívnej výchovy.

b.) Charakteristika predmetu etická výchova a jeho špecifiká. Miesto etickej výchovy v štruktúre vzdelávania a školskom programe. Školský vzdelávací program

20. a.) Filozofia výchovy ako transmisia, terapeutikum (logoterapia) a jej proprírodný kontext.

b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: základné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara

21. a.) F. Bacon - úvod do výchovy bez predsudkov, bariér a idolov a možnosti jeho pokračovania v digitalizovanej dobe.

b.) Teoretické východiská a analýza učiva etickej výchovy: aplikačné témy modelu prosociálnosti R. R. Olivara

22. a.) Filozofia výchovy – metódy, prístupy, stratégie – kontext s etickou výchovou.

b.) Psychologické základy etiky a etickej výchovy (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).

23. a.) Biologické základy etiky a etickej výchovy (neurovedecké poznatky v školskej praxi). Odvodzovanie zdrojov morálky z naturalisticko/biologických faktov o našej evolučnej minulosti – evolučná etika.

b.) Špecifiká práce na hodinách etickej výchovy (vertikálna a horizontálna dimenzia výučby).

24. a.) Model etickej výchovy v školách SR: prosociálnosť R. Roche Olivara. Genéza koncepcie EV a jej aplikácia v študijných plánoch na školách v SR.

b.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy (hodnoty v etickej a mravnej výchove, M. Buber).

25. a.) Sociálne a kultúrne základy etiky a etickej výchovy: J. Dewey – projekt progresívnej výchovy.

b.) Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa (KEMSAK). Jednotlivé kroky nonkognitívneho rozvoja a ich aplikácia do edukácie etickej výchovy.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - geografia
matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
fyzika - chémia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
chémia - informatika
matematika - biológia
matematika - informatika
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
biológia - informatika
chémia - geografia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
fyzika - informatika
matematika - fyzika
matematika - chémia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
geografia - výchova k občianstvu
biológia - psychológia
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KSSFaK/PDPUAP/22
Názov:
Projektová diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

1. Písomná obhajoba práce: zahŕňa odborne kompetentné odpovede na otázky oponentov k odborovodidaktickej problematike slovenského jazyka a literatúry (3 + 3) s ohľadom na problematiku práce, ale tiež z otázok širšieho jazykovedného a literárnovedného zamerania (1 + 1); 2. Prezentovanie zámerov projektovej práce a dosiahnutých výsledkov.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - geografia
matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
fyzika - chémia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
chémia - informatika
matematika - biológia
matematika - informatika
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
biológia - informatika
chémia - geografia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
fyzika - informatika
matematika - fyzika
matematika - chémia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
geografia - výchova k občianstvu
biológia - psychológia
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KSSFaK/SJLDm/22
Názov:
Slovenský jazyk a literatúra s didaktikou
Študijný program:
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

1. Literárnohistorické súvislosti, genologické a poetologické otázky v periodizácii svetovej literatúry: od starovekej literatúry k postmoderne.

2. Diferenciačný proces v poézii, próze dráme po roku 1989; otázky súčasnej literárnej vedy: význam komparatistiky a teórie prekladu.

3. Využitie koncepcie konštruktivizmu - inovatívnych metód a stratégií - vo vyučovaní SJaL, význam otvorených foriem a metód vzdelávania v aktuálnom edukačnom procese a rozvíjanie čitateľskej gramotnosti vo vyučovaní literatúry, mentálne mapovanie a učebné štýly.

4. Všeobecná jazykoveda - semiotické aspekty jazyka, vývinové špecifiká (kodifikačné procesy) a typológia jazyka - porovnávacia jazykoveda a dialektológia.

5. Zážitkovo-komunikačné vyučovanie jazyka a slohu: využitie aktivizujúcich metód v SJ, štýly učenia sa, problematika povrchovej a hĺbkovej roviny textu vo vyučovaní slohových postupov, žánrov a jazykových štýlov.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KSSFaK/ZPOUAP/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy