Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚBEV/BDB/22
Názov:
Biológia a didaktika biológie
Študijný program:
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
matematika - biológia
biológia - informatika
biológia - psychológia
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/VEK1/03 a (ÚBEV/VMK/22 alebo ÚBEV/MKVU/15) a ÚBEV/DIB1/03
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

1. Prostredie organizmov a základné ekologické faktory a podmienky. Zákony minima a tolerancie. Stanovište, ekologická nika. Príklady.

SŠ: Stratégia problémového vyučovania biológie. Vytvorte problémovú úlohu na sledovanie a hodnotenie vzájomného pôsobenia abiotických a biotických zložiek prostredia.

2. Abiotické faktory prostredia a ich vplyvy na organizmy a ekosystémy. Biologický význam svetla a tepla. Príklady.

ZŠ: Analýza výhod a nevýhod jednotlivých foriem žiackeho záznamu (tabuľka, nákres, fotografia, videozáznam). Navrhnite žiacke pozorovanie alebo pokus a spôsob záznamu vplyvu svetla a teploty na organizmy.

3. Zloženie a vlastnosti vzdušného prostredia, vplyv na organizmy. Znečistenie atmosféry. Príklady.

ZŠ: Charakteristika projektového vyučovania biológie. Navrhnite konkrétnu tému a motiváciu pre žiacky projekt s cieľom monitorovať znečistenie ovzdušia v okolí školy/bydliska a vyvodiť dôsledky pre organizmy žijúce na danom mieste.

4. Zloženie a vlastnosti vodného prostredia, eutrofizácia a saprobita. Klasifikácia vodných organizmov a ich morfologické a fyziologické adaptácie. Príklady.

ZŠ: Modelovanie javov v biológii. Charakterizujte obsah učiva „Vodné spoločenstvo“ a navrhnite vzdelávací postup a pomôcky, aby žiaci na konci hodiny vedeli zdôvodniť potravné vzťahy organizmov žijúcich v modelovom vodnom spoločenstve.

5. Zloženie a vlastnosti pôdneho prostredia. Klasifikácia pôdnych organizmov a ich morfologické a fyziologické adaptácie. Príklady.

ZŠ: Bádateľský cyklus vo výučbe biológie. Navrhnite bádateľskú aktivitu s pozorovaním pôdnych organizmov.

6. Klasifikácia organizmov podľa výživy. Účasť organizmov na toku energie a kolobehu látok, typy potravných reťazcov. Príklady.

ZŠ: Hierarchia a rozsah a obsah biologických pojmov. Navrhnite postup sprístupnenia pojmov pojmov producent, konzument, reducent pomocou konkrétnych príkladov.

7. Vnútrodruhové a medzidruhové vzťahy a interakcie. Neutrálne, kladné a záporné vzťahy. Teritórium, „home range“. Príklady.

ZŠ: Pojmové mapy – význam pre výučbu biológie a príklady softvéru na ich tvorbu. Konkretizujte úlohu pre žiakov s cieľom vytvoriť pojmovú mapu vzájomných vzťahov organizmov.

8. Populácia. Typy populácií, ich vonkajšie a vnútorné parametre, životné stratégie, populačná dynamika (rast populácie, gradológia) a štruktúra populácie.

ZŠ: Diskusia a jej význam pre nácvik argumentácie. Navrhnite metodický postup pre navodenie diskusie k téme „Príčiny premnoženia niektorých druhov organizmov a dôsledok pre lesné a poľné spoločenstvá“.

9. Ekosystém. Potravné reťazce. Primárna a sekundárna produkcia ekosystémov a jej meranie. Sukcesný vývoj ekosystémov. Príklady.

SŠ: Chyby v pojmotvornom procese v biológii. Príklady miskoncepcií. Navrhnite úlohy na podporu porozumenia pojmov neutralizmus, symbióza, konkurencia, predácia, parazitizmus.

10. Spoločenstvá (cenózy). Kvantitatívne znaky a štruktúra spoločenstiev, metódy štúdia spoločenstiev.

ZŠ: Pracovné listy a nástroje formatívneho hodnotenia. Navrhnite aspoň dve úlohy na precvičovania učiva o spoločenstvách a jeden nástroj formatívneho hodnotenia.

11. Biocenóza, typy, charakteristiky. Zákonitosti formovania a časovo-priestorovej dynamiky biocenóz. Vlastnosti biocenóz. Príklady.

SŠ: Príprava učiteľa a žiakov na exkurziu. Navrhnite obsah, vzdelávacie ciele a organizáciu exkurzie zameranej na štúdium biocenózy v blízkosti vášho bydliska.

12. Biómy sveta. Klasifikácia terestrických, morských a limnických biómov, charakteristika, rozšírenie, antropogénne vplyvy. Príklady.

SŠ: Vzdelávacie funkcie botanických a zoologických záhrad, vzdelávacie aktivity ponúkané rôznymi organizáciami na poznávanie definičných druhov rôznych biómov.

13. Hydrologický cyklus, obeh látok v prostredí, biogénne prvky v biosfére.

ZŠ: Porovnajte školský biologický pokus a pozorovanie. Navrhnite úlohu na porozumenie a hodnotenie obehu látok a prítomnosti biogénnych prvkov v prostredí.

14. Biodiverzita. Alfa, beta, gama a globálna diverzita. Počet druhov-veľkosť plochy a efekt vzdialenosti, kryptická diverzita. Klasifikácia druhov z pohľadu ochrany prírody.

ZŠ: Charakteristika riadeného bádania. Konkretizujte zadanie, kde žiaci majú analyzovať a porovnať umelý a prírodný ekosystém z hľadiska druhovej rozmanitosti.

15. Biosféra. Biosférické cykly. Globálne zmeny biosféry. Teória Gaia.

SŠ: Charakteristika reflexie ako záverečnej fázy rámca EUR. Navrhnite tri rôzne spôsoby navodenia diskusie na tri rôzne problémy aplikovateľné v reflexii učiva o biosfére.

16. Mikrobiológia ako biologická veda. Dejiny mikrobiológie, objav mikroskopu, vyvrátenie teórie samoplodenia, Kochove postuláty. Molekulová mikrobiológia.

SŠ: Funkcie evokácie v rámci EUR. Navrhnite dva rôzne spôsoby evokácie pred výučbou tematického celku mikroskopické organizmy a vysvetlite ako plnia všetky tieto funkcie.

17. Porovnanie organizácie prokaryotickej a eukaryotickej bunky, vonkajšie a vnútorné štruktúry bunky.

SŠ: Nácvik základných zručností pri príprave a pozorovaní natívneho preparátu. Navrhnite didakticky vhodné objekty na pozorovanie prokaryotickej a eukaryotickej bunky optickým mikroskopom.

18. Metódy štúdia mikrobiálnych buniek, mikroskopia, farbiace techniky, Gramovo farbenie, kultivačné metódy, molekulové techniky

SŠ: Zásady bezpečnosti práce s biologickým materiálom v škole. Školský laboratórny poriadok. Kultivácia a pozorovanie mikroorganizmov – príklady vhodných organizmov a cieľ, čo pozorovanie žiakom demonštruje.

19. Fyziológia, genetika a metabolizmus mikroorganizmov, trofické módy - fototrofia, chemotrofia, autotrofia, heterotrofia.

SŠ: Biologické databázy a možnosti ich využitia vo výučbe biológie.

20. Morfológia a rozmnožovanie baktérií. Ovplyvňovanie rastu mikroorganizmov, antibiotiká, rezistencia voči antibiotikám.

ZŠ: Rozvíjanie zdravotnej gramotnosti žiakov v oblasti prevencie prenosných ochorení. Predstavte postup pri navodení diskusie o účinnosti antibiotík pri liečbe infekčných ochorení a vzniku rezistencie.

21. Archeóny, ich fyziológia a metabolizmus, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Rozvoj biologických vied a implementácia nových prvkov obsahu do výučby. Vysvetlite na príklade učiva o archeónoch.

22. Gram-pozitívne baktérie s nízkym obsahom GC párov - streptokoky, stafyloky, bacily a klostrídie, sporulácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Školský vzdelávací program. Mikroorganizmy v praxi. Vymedzte obsah témy školského vzdelávacieho programu na dve vyučovacie hodiny.

23. Gram-pozitívne baktérie s vysokým obsahom GC párov, aktinobaktérie, mykobaktérie, streptomycéty, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Nástroje formatívneho hodnotenia. Navrhnite dva nástroje na hodnotenie porozumenia rozdielu medzi ekologickým, biologickým a hospodárskym významom baktérií.

24. Proteobaktérie, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam.

SŠ: Typy pojmových máp. Navrhnite dve pojmové mapy, ktoré triedia proteobaktérie podľa odlišných kritérií a zdôvodnite výber ich formy.

25. Eukaryotické mikroorganizmy, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický význam, mikromycéty.

SŠ: Formy žiackej dokumentácie praktického pozorovania eukaryotických organizmov (vrátane makroskopických). Navrhnite vhodné objekty pre didaktické pozorovanie jednobunkových eukaryotických mikroorganizmov vrátane prípravy materiálu.

26. Mikroorganizmy v životnom prostredí, mikrobiológia vody, vzduchu, pôdy.

ZŠ: Práca v teréne, zásady a bezpečnosť. Odber vzoriek organizmov z vody a pôdy. Zisťovanie kvality vody – príklad postupu.

27. Symbiotické vzťahy medzi mikro- a makroorganizmami, biofilmy, lichenizmus, symbióza s rastlinami, nitrifikačné baktérie, mykoríza, symbióza so živočíchmi, interakcie v tráviacom trakte.

ZŠ: Materiálne prostriedky výučby biológie – rozdelenie. Prírodniny ako objekt pozorovania demonštrujte na príklade lišajníkov. Navrnite dve rôzne úlohy pre žiakov.

28. Mikrobiológia ľudského tela, normálna mikroflóra, významní pôvodcovia mikrobiálnych ochorení, mechanizmy virulencie a patogenity, probiotiká.

ZŠ: Nasmerované bádanie - charakteristika. Navrhnite námet a postup nasmerovaného bádania zameraného na uvedomenie si významu probiotík.

29. Aplikovaná mikrobiológia, využitie mikroorganizmov v biotechnologických procesoch, etanolové kvasenie, baktérie mliečneho kvasenia, biopalivá, bioremediácia.

SŠ: Vplyv rozvoja technológií na výučbu biológie. Ilustrujte na príkladoch, ako prenikajú biotechnológie a digitálne technológie do obsahu a metód výučby biológie v súčasnosti.

30. Základy virológie, vlastnosti, klasifikácia, nomenklatúra a architektúra vírusov. Interakcie vírusov a hostiteľskej bunky. Metódy štúdia vírusov. Životný cyklus vírusov. Bakteriofágy. Subvírusové agensy: viroidy, prióny.

SŠ: Simulácie a modelovanie. Predstavte model SIR na príklade šírenia vírusovej infekcie.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚINF/MSSUI/22
Názov:
Informatika a didaktika informatiky
Študijný program:
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
geografia - informatika
chémia - informatika
matematika - informatika
biológia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - informatika
Podmieňujúce predmety:
ÚINF/DIN1b/15 a ÚINF/TIK1/22 a (ÚINF/UGR1/15 alebo ÚINF/KKV1/21 alebo ÚINF/UNS1/15 alebo ÚINF/FO1/15)
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

SK

Prerekvizity (sú len nutnou podmienkou k prihláseniu sa na štátnice, ale nemusia určovať obsah požadovaných vedomostí, tieto sú určené sylabom štátnice):

Štátnica pozostáva z písomnej a ústnej časti. Písomná časť je orientovaná na dve odborné oblasti informatiky, ústná časť obsahuje výstup z didaktiky informatiky.

Ústná časť - Didaktika informatiky

V oblasti didaktiky informatiky študent predloží prípravu na vyučovaciu hodinu z vybraných tématických celkov stredoškolskej informatiky, vystúpi s výkladom vybraného celku a zodpovie na otázky z didaktiky informatiky.

<b>Písomná časť</b> pozostáva z otázok, jedna/dve z každej skupiny vybraných predmetov. Pretože pojem "algoritmus" je základným pojmom informatiky, konštrukcia algoritmov a programov môže byť súčasťou každej otázky a môže sa vyskytnúť aj samostatne.

<li>Prvá skupina:

<b>Algoritmy počítačovej grafiky<b>

<li>Druhá skupina:

<b>Automaty a formálne jazyky </b> alebo

<b>Úvod do neurónových sietí</b> alebo

<b>Klasické a kvantové výpočty</b> alebo

<b>Úvod do kryptológie</b>

<b>Podrobnejší sylabus:</b>

<li>><b> Automaty a formálne jazyky</b>alebo alebo <b>Úvod do neurónových sietí</b> alebo <b>Úvod do kryptológie</b> alebo <b>Klasické a kvantové výpočty </b>

<b>Automaty a formálne jazyky</b>

Chomského hierarchia gramatík. Regulárne a bezkontextové gramatiky, konečnostavové a zásobníkové automaty. Normálne tvary bezkontextových gramatík, pumping lema.

<b>Úvod do neurónových sietí </b>

1. Základná koncepcia vyplývajúca z biológie. Lineárne prahové jednotky, polynomiálne prahové jednotky, funkcie vypočítateľné perceptrónmi.

2. Perceptróny. Lineárne separovateľné objekty, adaptačný proces (učenie), konvergencia perceptrónu.

3. Dopredné neurónové siete, skryté neuróny, adaptačný proces, univerzálny aproximátor.

4. Hopfieldove neurónové siete, vlastnosti, model asociatívnej pamäti, optimalizačné úlohy.

6. Neurónová sieť ART a jej použitie.

7. Evolúcia a evolučné algoritmy.

8. Genetický algoritmus, Hammingova bariéra, .

9. Genetické programovanie, koreňové stromy, Readov lineárny kód, algoritmus.

<b>Úvod do kryptológie</b>

Kryptografické modely, konvenčná symetrická kryptografia, metódy a možnosti kryptoanalýzy. Asymetrické kryptografické systémy, elementy teórie čísel, autentizácia, hašovacie funkcie a systémy elektronického podpisu. Generovanie a distribúcia kľúčov, autentizačné protokoly a ich zraniteľnosť. Certifikácia, bezpečné elektronické platobné systémy.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚBEV/ODP/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
matematika - biológia
biológia - informatika
biológia - psychológia
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/DPP3/22
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Prezentácia výsledkov práce a odpovede na otázky oponentov.

Kvalifikovaná diskusia o téme s komisiou pre magisteské štátne záverečné skúšky.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚINF/ODPU/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
geografia - informatika
chémia - informatika
matematika - informatika
biológia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - informatika
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

<b>Diplomová práca (DP) z učiteľstva informatiky sa odovzdáva v písomnej forme, na CD nosiči a vystaví sa na katedrou určenej www-stránke.</b>

<li>Písomná forma DP obsahuje zadanie práce, anotácie v slovenskom a anglickom jazyku, didaktický zámer, prehľad súčasného stavu vo svete, popis vybraných metód, výučbové texty, zbierku príkladov a testov, príručku pre učiteľa, popis pedagogického experimentu a dosiahnuté výsledky. Je potrebné zdôrazniť prínos študenta k danej problematike a citácie zdrojov a odkazy na hlavné informačné zdroje v problematike. V prílohe je potrebné popísať štruktúru priloženého CD nosiča a www-stránky.

<li> CD nosič obsahuje celú DP, kompletné texty hlavných časopiseckých zdrojov.

<li> www-stránka obsahuje všetky materiály z CD nosiča vhodne štruktúrované.

<b> Obhajoba DP</b> pozostáva z:

<li> Didaktického zámeru

<li> Prehľadu súčasného stavu problematiky

<li> Prehľadu vytvoreného didaktického materiálu

<li> Zhrnutia hlavných výsledkov

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - geografia
matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
fyzika - chémia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
chémia - informatika
matematika - biológia
matematika - informatika
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
biológia - informatika
chémia - geografia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
fyzika - informatika
matematika - fyzika
matematika - chémia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
geografia - výchova k občianstvu
biológia - psychológia
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
fyzika - geografia
matematika - geografia
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
biológia - chémia
biológia - geografia
fyzika - biológia
fyzika - chémia
geografia - informatika
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a psychológie
chémia - informatika
matematika - biológia
matematika - informatika
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
biológia - informatika
chémia - geografia
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo etickej výchovy a histórie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
fyzika - informatika
matematika - fyzika
matematika - chémia
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
geografia - psychológia
matematika - psychológia
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo etickej výchovy a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
geografia - výchova k občianstvu
biológia - psychológia
učiteľstvo etickej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu.