Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/DPaO/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
SMERNICA č. 1/2011 o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, ich zverejnení a sprístupnení po dobu ich uchovávania a kontrole originality platnú pre UUPJŠ v Košiciach a jej súčasti Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačných listoch predmetov. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚGE/DPOU1/21
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚGE/GEOD/21
Názov:
Geografia a didaktika geografie
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Regionálna geografia kontinentov - Fyzická a Humánna geografia Európy, Regionálna geografia Ameriky, Regionálna geografia Afriky a Austrálie, Regionálna geografia Ázie. Didaktika geografie - Didaktik geografie, Seminár z didaktiky geografie a Nové trendy vo vyučovaní geografie. Regionálna geografia sveta: Poznámka: komplexná charakteristika štátu zahŕňa fyzicko-geografickú a humánno-geografickú charakteristiku štátu (t. j. charakteristika prírodných pomerov, historického vývoja, geopolitických pomerov, obyvateľstva a hospodárstva v regióne, a špecifiká jednotlivých krajín). Odporúčame študentom, aby vo svojej odpovedi obsiahli obe zložky v pomere primeranom danému regiónu. Aj pri územiach, ktoré pozostávajú z väčšieho počtu štátov, je potrebné v prvom rade charakterizovať všeobecné znaky celého regiónu, až následne poukázať na špecifiká jednotlivých štátov. A1. Všeobecná fyzicko-geografická charakteristika Európy. A2. Historicko-politický vývoj Európy a jej všeobecná humánno-geografická charakteristika. A3. Európska únia a regionálna politika. A4. Komplexná geografická charakteristika regiónov severná Európa a Pobaltie (Nórsko, Švédsko, Fínsko, Dánsko, Island, Litva, Lotyšsko, Estónsko). A5. Komplexná geografická charakteristika regiónu západná Európa (Spojené kráľovstvo, Írsko, Francúzsko, Benelux). A6. Komplexná geografická charakteristika regiónu južnej Európy (Taliansko, Španielsko, Portugalsko, Grécko, Cyprus a Malta). A7. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy I. – nemeckojazyčné štáty Nemecko, Rakúsko, Lichtenštajnsko a Švajčiarsko. A8. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy II. – (Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvátsko). A9. Komplexná geografická charakteristika regiónu východnej Európy (Rusko, Ukrajina a Bielorusko). A10. Komplexná geografická charakteristika regiónu Balkán a juhovýchodná Európa (Srbsko, Bosna a Hercegovina, Macedónsko, Čierna Hora, Albánsko, Rumunsko a Bulharsko). A11. Komplexná geografická charakteristika regiónu Východná Ázia (územie krajín Japonsko, Kórea, Čína – vrátane Taiwanu, Mongolsko). A12. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhovýchodná Ázia (územie krajín Malajzia, Indonézia, Východný Timor, Filipíny, Brunej, Thajsko, Laos, Mjanmarsko, Vietnam, Kambodža). A13. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Ázia (územie krajín India, Pakistan, Bangladéš, Srí Lanka, Nepál, Bhután). A14. Komplexná geografická charakteristika regiónu kaukazských a stredoázijských krajín (Arménsko, Azerbajdžan, Gruzínsko, Kazachstan, Uzbekistan, Turkménsko, Tadžikistan, Kirgizsko). A15. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhozápadná Ázia (územie krajín Turecko, Izrael, Sýria, Libanon, Jordánsko, Saudská Arábia, Jemen, Omán, Kuvajt, Katar, SAE, Irak, Irán, Afganistan). A16. Komplexná geografická charakteristika regiónu Severná Afrika (územie krajín Egypt, Sudán, Líbya, Tunisko, Alžírsko, Maroko, Západná Sahara). A17. Komplexná geografická charakteristika regiónu Subsaharská Afrika. A18. Komplexná geografická charakteristika regiónu Anglosaská Amerika (územie krajín USA a Kanada). A19. Komplexná geografická charakteristika regiónu Stredná Amerika (územie krajín Mexiko, Guatemala, Belize, Honduras, Salvádor, Nikaragua, Kostarika, Panama + Veľké a Malé Antily). A20. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Amerika. A21. Komplexná geografická charakteristika regiónu Austrália a Oceánia. Didaktika geografie: Okruhy z didaktiky geografie tvoria konzistentný celok a obsahovo sa môžu prelínať. Študent počas odpovede uvádza príklady z vyučovania geografie a zo skúseností svojej pedagogickej praxe. Otázka č. 11 predpokladá, že si študent vyberie jeden ľubovoľný tematický celok a na jeho príklade zodpovie otázku. B1. Didaktika geografie – pojem, objekt skúmania, úlohy a výskum v didaktike geografie. Stručný vývoj geografie ako vyučovacieho predmetu v historickom vývoji Slovenska až do súčasnosti. B2.Postavenie geografie v kurikulárnych dokumentoch na Slovensku. Rámcový učebný plán a obsah vyučovania geografie na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania. B3. Ciele geografického vzdelávania a kľúčové kompetencie geografického vzdelávania. Taxonómie vzdelávacích cieľov s príkladmi z geografie. B4.Prehľad metód vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie. B5. Aktivizujúce metódy vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie. B6. Využitie IKT vo vyučovaní geografie. Príklady práce s tabletom, internetom, webovými GISmi. B7. Organizačné formy vyučovania geografie. Vyučovacia hodina, jej štruktúra a typy. B8.Vychádzky, exkurzie a terénne vyučovanie geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie. B9. Materiálne vyučovanie prostriedky (pomôcky) a moderná didaktická technika vo vyučovaní geografie. Moderné vybavenie učebne geografie. B10.Učebnica geografie, pracovný zošit a atlas vo vyučovaní geografie. Doplnková literatúra, časopisy s geografickou tematikou. B11. Didaktická analýza učiva na príklade vybraného tematického celku. Príprava učiteľa na vyučovanie. B12.Osobnosť učiteľa geografie – odborné a osobnostné predpoklady učiteľa geografie. B13. Hodnotenie v geografii. Didaktický test, jeho vlastnosti a špecifiká tvorby testových otázok v geografii. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/PSYDP/22
Názov:
Psychológia a didaktika psychológie
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPPaPZ/PaSPP/09 a KPPaPZ/DPs/09
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Psychológia: 1. Pedagogická psychológia, základné funcie a oblasti, zmyslupnosť Pedagogickej psychológie pre prácu učiteľa v kontexte jej premeny v čase. 2. Poslanie Pedagogickej psychológie v kontexte možných premien osobnosti 3. História a súčasnosť školskej psychológie. 4. Ciele a štandardy v práci školského psychológa. 5. Profesionálne formy kontroly a pomoci v školskej praxi, špecifiká v práci učiteľa a psychológa. 6. Ciele psychológie výchovy. 7. Trest a odmena v práci učiteľa. 8. Psychológia vyučovania, učenie v pedagogických situáciách. 9. Psychológia vyučovania, hodnotenie školského výkonu žiakov. 10. Učiteľ (profesionálna zdatnosť, vyučovací štýl, postoje k žiakom, očakávania učiteľov, zvládanie záťaže, syndróm vyhorenia). 11. Žiaci v kontexte školskej úspešnosti. 12. Školská trieda (malá sociálna skupina), psychosociálna klíma školskej triedy, škola (kultúra a klíma). 13. Etické aspekty práce školského psychológa, morálny distres školských psychológov. 14. Úloha školských psychológov v škole (vo vzťahu k riaditeľovi, učiteľom, rodičom). Didaktika psychológie 1. Vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) z pohľadu psychoanalytického prístupu 2. Analytický prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 3. Prvky individuálna psychológie vo vyučovaní psychológie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 4. Vplyv existenciálneho prístupu na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 5. Aplikácia myšlienok humanistickej psychológie –prístup zameraný na človeka, vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 6. Kognitívny prístup a jeho vplyv na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 7. Odraz behaviorálneho prístupu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 8. Kognitívno-behaviorálny prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 9. Prvky konštruktivizmu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 10. Didaktické zásady vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 11. Ciele vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 12. Učivo-jeho tvorba a výber z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 13. Metódy vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 14. Osobnosť učiteľa z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) |