Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/DPaO/14
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
SMERNICA č. 1/2011 o základných náležitostiach záverečných prác, rigoróznych prác a habilitačných prác, ich zverejnení a sprístupnení po dobu ich uchovávania a kontrole originality platnú pre UUPJŠ v Košiciach a jej súčasti Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačných listoch predmetov. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚMV/DPU/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚMV/MDM/24
Názov:
Matematika a didaktika matematiky
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
ÚMV/DDMc/22
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
I. Číselné množiny Matematický nadhľad – Číselné obory ako algebrické štruktúry (napr. pole, okruh, grupa, ...) a vzťahy medzi nimi. Didaktický nadhľad – zásady pri rozširovaní číselných množín. Konkrétna téma v školskej matematike: • Operácie s desatinnými číslami - vhodný model a algoritmus. • Operácie so zlomkami - vhodné modely. • Operácie s celými číslami - vhodné modely. Propedeutika pojmu iracionálne číslo vo vyučovaní matematiky na ZŠ. II. Množiny a výroky Matematický nadhľad – Princíp porovnávania mohutnosti nekonečných množín – vysvetliť na konkrétnych príkladoch číselných množín; definície, matematické vety a ich dôkazy, typy matematických dôkazov (vysvetliť pri dokazovaní konkrétnych matematických viet). Didaktický nadhľad – vyučovanie matematických dôkazov (konkrétny príklad dôkazu v školskej matematike – rôzne úrovne argumentácie). Konkrétna téma v školskej matematike: • Operácie s množinami - možnosti vizualizácie (uviesť konkrétne príklady množín a operácií s nimi). • Kvantifikované výroky. Zložené výroky - reprezentácia pomocou tabuľky pravdivostných hodnôt, negácia zložených a kvantifikovaných výrokov (vysvetliť na konkrétnych príkladoch) • Rôzne prístupy k dôkazu Pytagorovej vety na základnej škole. • Rôzne prístupy k dôkazom vybraných tvrdení o deliteľnosti na strednej škole (dôkaz priamo, nepriamo, sporom a matematickou indukciou). III. Teória čísel Matematický nadhľad – Rôzne číselné sústavy, rozvinutý zápis čísla v rôznych číselných sústavách; základná veta aritmetiky - formulácia tvrdenia, myšlienka dôkazu, počet deliteľov celého čísla. Didaktický nadhľad – vyučovanie kritérií deliteľnosti (logická analýza učiva na základnej a strednej škole). Konkrétna téma v školskej matematike: • Dôkazy základných kritérií deliteľnosti, využitie kritérií deliteľnosti prirodzených čísel pri riešení slovných úloh. • Porovnanie algoritmov na zisťovanie, či je číslo prvočíslo alebo zložené číslo na ZŠ a SŠ, Eratostenovo sito. • Rôzne algoritmy na hľadanie NSD a nsn (vrátane Euklidovho algoritmu), využitie NSD a nsn pri riešení slovných úloh. IV. Mocniny, mnohočleny, lomené výrazy Matematický nadhľad – Základná veta algebry; rozklad na ireducibilné činitele, korene polynómov nad R a C – porovnanie; mocniny s reálnym exponentom. Didaktický nadhľad – písmeno (neznáma, premenná) v školskej matematike (na konkrétnych príkladoch vysvetliť rôzne úrovne porozumenia písmena v školskej matematike). Konkrétna téma v školskej matematike: • Operácie s mnohočlenmi - úlohy na upevňovanie učiva. • Geometrická interpretácia komutatívneho, asociatívneho a distributívneho zákona a vzorcov (a+b)^2, (a-b)^2, a^2-b^2. • Operácie s mocninami - úlohy na upevňovanie učiva. V. Rovnice a nerovnice Matematický nadhľad – Vlastnosti absolútnej hodnoty, dôkaz trojuholníkovej nerovnosti. Gaussova eliminačná metóda. Didaktický nadhľad – na konkrétnom príklade slovnej úlohy vedúcej k riešeniu rovníc vysvetliť fázy riešenia slovnej úlohy a niektoré stratégie riešenia slovných úloh. Konkrétna téma v školskej matematike: • Ekvivalentné úpravy lineárnych rovníc, počet riešení lineárnej rovnice. • Metódy riešenia rovníc a nerovníc s absolútnou hodnotou. • Metódy riešenia kvadratických rovníc a nerovníc. • Metódy riešenia iracionálnych rovníc a nerovníc. • Metódy riešenia exponenciálnych a logaritmických rovníc a nerovníc. • Metódy riešenia sústav lineárnych rovníc. VI. Planimetria Matematický nadhľad – Skladanie zhodných zobrazení, grupa zhodností v rovine. Skladanie podobných zobrazení, grupa podobností v rovine. Aplikácia určitého integrálu - obsah kruhu a dĺžka kružnice. Didaktický nadhľad – etapy riešenia konštrukčnej úlohy. Typy konštrukčných úloh. Konkrétna téma v školskej matematike • Súčet vnútorných uhlov v konvexnom mnohouholníku. Veľkosť vnútorného uhla v pravidelnom n-uholníku. Základné prvky niektorých mnohouholníkov (výška a ťažnica trojuholníka, uhlopriečka). • Pojmy obsah a obvod v školskej matematike. Odvodenie vzorcov pre obsah základných útvarov (obdĺžnik, trojuholník, rovnobežník, lichobežník, kruh). • Vety o zhodnosti a podobnosti trojuholníkov - využitie pri riešení úloh zo školskej matematiky. • Využitie Euklidových viet pri riešení úloh. Dôkaz Euklidových viet. • Využitie množín danej vlastnosti pri riešení konštrukčných úloh. Veta o obvodovom a stredovom uhle. Konštrukcia množiny všetkých bodov v rovine, z ktorých vidno danú úsečku AB pod daným uhlom alfa. • Využitie zhodných a podobných zobrazení pri riešení konštrukčných úloh. VII. Stereometria Matematický nadhľad – Vzájomná poloha podpriestorov afinného priestoru (analytická metóda). Odchýlka podpriestorov afinného priestoru (analytická metóda). Vzdialenosť bodu od nadroviny (analytická metóda). Aplikácie určitého integrálu - objem rotačného telesa. Didaktický nadhľad – Van Hieleho model rozvoja geometrického myslenia - vysvetlenie na konkrétnom pojme zo stereometrie. Konkrétna téma v školskej matematike: • Veta o rovnobežnosti dvoch rovín - prípravné úlohy. • Vzájomná poloha troch rovín - využitie pri zostrojovaní rezov. • Vzdialenosť dvoch priamok v priestore (synteticky) - úlohy na upevňovanie učiva. • Objem a povrch hranola – prípravné úlohy a úlohy na aplikáciu učiva. VIII. Analytická geometria Matematický nadhľad – Parametrické vyjadrenie podpriestoru afinného priestoru. Všeobecná rovnica nadroviny. Didaktický nadhľad – súradnicová a vektorová metóda pri riešení úloh. Predstavy pojmu vektor. Konkrétna téma v školskej matematike: • Stredová rovnica kružnice a elipsy - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. • Parametrické vyjadrenie priamky, polpriamky a úsečky - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. • Všeobecná rovnica priamky a roviny - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. IX. Elementárne funkcie, základné vlastnosti Matematický nadhľad – Derivácia funkcie, neurčitý integrál, určitý integrál - definície. Vyšetrovanie priebehu funkcie s využitím diferenciálneho počtu. Didaktický nadhľad – rozvíjanie funkčného myslenia. Predstavy o pojme funkcia. Definícia funkcie v školskej matematike. Konkrétna téma v školskej matematike: • Lineárna, lineárna lomená, kvadratická, mocninová funkcia – definície. Rôzne reprezentácie funkcií a vzájomné prepojenia medzi nimi. • Exponenciálna a logaritmická funkcie – definície. Inverzná funkcia k danej funkcii - prípravné úlohy. • Monotónna funkcia, prostá funkcia, ohraničená funkcia, maximum, minimum funkcie na množine, periodická funkcia – definície, prípravné úlohy. X. Goniometria Matematický nadhľad – Myšlienka aproximácie funkcií sínus a kosínus pomocou Taylorovho rozvoja. Sínusová a kosínusová veta – analytický dôkaz. Didaktický nadhľad – postup pri zavedení goniometrických funkcií. Konkrétna téma v školskej matematike: • Funkcie sínus a kosínus uhla v pravouhlom trojuholníku - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. • Riešenie trojuholníka pomocou sínusovej a kosínusovej vety - úlohy na upevňovanie učiva. • Metódy riešenia goniometrických rovníc. XI. Postupnosti a rady Matematický nadhľad – Limita postupnosti, limita funkcie, vzťah limity funkcie k spojitosti. Didaktický nadhľad – aritmetická a geometrická postupnosť a ich využitie v slovných úlohách. Konkrétna téma v školskej matematike: • Aritmetická postupnosť - úlohy na osvojenie pojmu. • Geometrická postupnosť - úlohy na aplikáciu učiva. • Nekonečný geometrický rad - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. XII. Kombinatorika Matematický nadhľad – Dirichletov princíp, princíp inklúzie a exklúzie (uviesť konkrétne úlohy a ich riešenie). Niektoré pojmy teórie grafov (graf, stromový graf, bipartitný graf, eulerovský graf). Didaktický nadhľad – rozvíjanie kombinatorického myslenia. Konkrétna téma v školskej matematike: • Štyri typovo rôzne úlohy z kombinatoriky a ich riešenia pomocou výpisu možností. • Súvis binomickej vety s Pascalovým trojuholníkom a vlastnosťami kombinačných čísel. XIII. Pravdepodobnosť a štatistika Matematický nadhľad – Podmienená pravdepodobnosť, Bayesova formula. Normálne rozdelenie pravdepodobnosti. Didaktický nadhľad – miskoncepcie pri vyučovaní pravdepodobnosti. Štatistický a klasický prístup vo vyučovaní pravdepodobnosti. Konkrétna téma v školskej matematike: • Klasická definícia pravdepodobnosti, vlastnosti pravdepodobnosti - vstupné vedomosti, prípravné úlohy. • Vizualizácia vo vyučovaní pravdepodobnosti –(konkrétna úloha riešená s využitím stromového grafu, resp. tangramu a pod.) • Modus, medián, aritmetický priemer, rozptyl, odchýlka - úlohy na upevňovanie učiva. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPPaPZ/PSYDP/22
Názov:
Psychológia a didaktika psychológie
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPPaPZ/PaSPP/09 a KPPaPZ/DPs/09
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Psychológia: 1. Pedagogická psychológia, základné funcie a oblasti, zmyslupnosť Pedagogickej psychológie pre prácu učiteľa v kontexte jej premeny v čase. 2. Poslanie Pedagogickej psychológie v kontexte možných premien osobnosti 3. História a súčasnosť školskej psychológie. 4. Ciele a štandardy v práci školského psychológa. 5. Profesionálne formy kontroly a pomoci v školskej praxi, špecifiká v práci učiteľa a psychológa. 6. Ciele psychológie výchovy. 7. Trest a odmena v práci učiteľa. 8. Psychológia vyučovania, učenie v pedagogických situáciách. 9. Psychológia vyučovania, hodnotenie školského výkonu žiakov. 10. Učiteľ (profesionálna zdatnosť, vyučovací štýl, postoje k žiakom, očakávania učiteľov, zvládanie záťaže, syndróm vyhorenia). 11. Žiaci v kontexte školskej úspešnosti. 12. Školská trieda (malá sociálna skupina), psychosociálna klíma školskej triedy, škola (kultúra a klíma). 13. Etické aspekty práce školského psychológa, morálny distres školských psychológov. 14. Úloha školských psychológov v škole (vo vzťahu k riaditeľovi, učiteľom, rodičom). Didaktika psychológie 1. Vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) z pohľadu psychoanalytického prístupu 2. Analytický prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 3. Prvky individuálna psychológie vo vyučovaní psychológie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 4. Vplyv existenciálneho prístupu na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 5. Aplikácia myšlienok humanistickej psychológie –prístup zameraný na človeka, vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 6. Kognitívny prístup a jeho vplyv na vyučovanie psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 7. Odraz behaviorálneho prístupu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 8. Kognitívno-behaviorálny prístup a jeho odraz vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 9. Prvky konštruktivizmu vo vyučovaní psychológie (ciele vyučovania psychológie, učivo - jeho tvorba a výber, metódy vyučovania psychológie, skúšanie, hodnotenie, klasifikácia v predmete, osobnosť učiteľa, organizačné formy vyučovania, didaktické prostriedky v priebehu vyučovania ) 10. Didaktické zásady vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 11. Ciele vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 12. Učivo-jeho tvorba a výber z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 13. Metódy vyučovania psychológie z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) 14. Osobnosť učiteľa z pohľadu vplyvu jednotlivých psychologických systémov (psychoanalytický, analytický, individuálny, existenciálny, humanistický –prístup zameraný na človeka, kognitívny, behaviorálny, kognitívno-behaviorálny, konštruktivistický) |