Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚGE/DPOU1/21
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo fyziky a geografie
učiteľstvo geografie a informatiky
učiteľstvo biológie a geografie
učiteľstvo geografie a psychológie
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo matematiky a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo chémie a geografie
učiteľstvo geografie a výchovy k občianstvu
Predmet štátnej skúšky
Kód:
ÚGE/GEOD/21
Názov:
Geografia a didaktika geografie
Študijný program:
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo fyziky a geografie
učiteľstvo geografie a informatiky
učiteľstvo biológie a geografie
učiteľstvo geografie a psychológie
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo matematiky a geografie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo chémie a geografie
učiteľstvo geografie a výchovy k občianstvu
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Regionálna geografia kontinentov - Fyzická a Humánna geografia Európy, Regionálna geografia Ameriky, Regionálna geografia Afriky a Austrálie, Regionálna geografia Ázie. Didaktika geografie - Didaktik geografie, Seminár z didaktiky geografie a Nové trendy vo vyučovaní geografie.

Regionálna geografia sveta:

Poznámka: komplexná charakteristika štátu zahŕňa fyzicko-geografickú a humánno-geografickú charakteristiku štátu (t. j. charakteristika prírodných pomerov, historického vývoja, geopolitických pomerov, obyvateľstva a hospodárstva v regióne, a špecifiká jednotlivých krajín). Odporúčame študentom, aby vo svojej odpovedi obsiahli obe zložky v pomere primeranom danému regiónu. Aj pri územiach, ktoré pozostávajú z väčšieho počtu štátov, je potrebné v prvom rade charakterizovať všeobecné znaky celého regiónu, až následne poukázať na špecifiká jednotlivých štátov.

A1. Všeobecná fyzicko-geografická charakteristika Európy.

A2. Historicko-politický vývoj Európy a jej všeobecná humánno-geografická charakteristika.

A3. Európska únia a regionálna politika.

A4. Komplexná geografická charakteristika regiónov severná Európa a Pobaltie (Nórsko, Švédsko, Fínsko, Dánsko, Island, Litva, Lotyšsko, Estónsko).

A5. Komplexná geografická charakteristika regiónu západná Európa (Spojené kráľovstvo, Írsko, Francúzsko, Benelux).

A6. Komplexná geografická charakteristika regiónu južnej Európy (Taliansko, Španielsko, Portugalsko, Grécko, Cyprus a Malta).

A7. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy I. – nemeckojazyčné štáty Nemecko, Rakúsko, Lichtenštajnsko a Švajčiarsko.

A8. Komplexná geografická charakteristika regiónu strednej Európy II. – (Poľsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvátsko).

A9. Komplexná geografická charakteristika regiónu východnej Európy (Rusko, Ukrajina a Bielorusko).

A10. Komplexná geografická charakteristika regiónu Balkán a juhovýchodná Európa (Srbsko, Bosna a Hercegovina, Macedónsko, Čierna Hora, Albánsko, Rumunsko a Bulharsko).

A11. Komplexná geografická charakteristika regiónu Východná Ázia (územie krajín Japonsko, Kórea, Čína – vrátane Taiwanu, Mongolsko).

A12. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhovýchodná Ázia (územie krajín Malajzia, Indonézia, Východný Timor, Filipíny, Brunej, Thajsko, Laos, Mjanmarsko, Vietnam, Kambodža).

A13. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Ázia (územie krajín India, Pakistan, Bangladéš, Srí Lanka, Nepál, Bhután).

A14. Komplexná geografická charakteristika regiónu kaukazských a stredoázijských krajín (Arménsko, Azerbajdžan, Gruzínsko, Kazachstan, Uzbekistan, Turkménsko, Tadžikistan, Kirgizsko).

A15. Komplexná geografická charakteristika regiónu Juhozápadná Ázia (územie krajín Turecko, Izrael, Sýria, Libanon, Jordánsko, Saudská Arábia, Jemen, Omán, Kuvajt, Katar, SAE, Irak, Irán, Afganistan).

A16. Komplexná geografická charakteristika regiónu Severná Afrika (územie krajín Egypt, Sudán, Líbya, Tunisko, Alžírsko, Maroko, Západná Sahara).

A17. Komplexná geografická charakteristika regiónu Subsaharská Afrika.

A18. Komplexná geografická charakteristika regiónu Anglosaská Amerika (územie krajín USA a Kanada).

A19. Komplexná geografická charakteristika regiónu Stredná Amerika (územie krajín Mexiko, Guatemala, Belize, Honduras, Salvádor, Nikaragua, Kostarika, Panama + Veľké a Malé Antily).

A20. Komplexná geografická charakteristika regiónu Južná Amerika.

A21. Komplexná geografická charakteristika regiónu Austrália a Oceánia.

Didaktika geografie:

Okruhy z didaktiky geografie tvoria konzistentný celok a obsahovo sa môžu prelínať. Študent počas odpovede uvádza príklady z vyučovania geografie a zo skúseností svojej pedagogickej praxe. Otázka č. 11 predpokladá, že si študent vyberie jeden ľubovoľný tematický celok a na jeho príklade zodpovie otázku.

B1. Didaktika geografie – pojem, objekt skúmania, úlohy a výskum v didaktike geografie. Stručný vývoj geografie ako vyučovacieho predmetu v historickom vývoji Slovenska až do súčasnosti.

B2.Postavenie geografie v kurikulárnych dokumentoch na Slovensku. Rámcový učebný plán a obsah vyučovania geografie na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania.

B3. Ciele geografického vzdelávania a kľúčové kompetencie geografického vzdelávania. Taxonómie vzdelávacích cieľov s príkladmi z geografie.

B4.Prehľad metód vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie.

B5. Aktivizujúce metódy vo vyučovaní geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie.

B6. Využitie IKT vo vyučovaní geografie. Príklady práce s tabletom, internetom, webovými GISmi.

B7. Organizačné formy vyučovania geografie. Vyučovacia hodina, jej štruktúra a typy.

B8.Vychádzky, exkurzie a terénne vyučovanie geografie – charakteristika a možnosti ich uplatnenia vo vyučovaní geografie.

B9. Materiálne vyučovanie prostriedky (pomôcky) a moderná didaktická technika vo vyučovaní geografie. Moderné vybavenie učebne geografie.

B10.Učebnica geografie, pracovný zošit a atlas vo vyučovaní geografie. Doplnková literatúra, časopisy s geografickou tematikou.

B11. Didaktická analýza učiva na príklade vybraného tematického celku. Príprava učiteľa na vyučovanie.

B12.Osobnosť učiteľa geografie – odborné a osobnostné predpoklady učiteľa geografie.

B13. Hodnotenie v geografii. Didaktický test, jeho vlastnosti a špecifiká tvorby testových otázok v geografii.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
Študijný program:
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo biológie a informatiky
učiteľstvo fyziky a geografie
učiteľstvo fyziky a informatiky
učiteľstvo geografie a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo fyziky a chémie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo matematiky a psychológie
učiteľstvo biológie a geografie
učiteľstvo biológie a psychológie
učiteľstvo geografie a psychológie
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo matematiky a geografie
učiteľstvo matematiky a chémie
učiteľstvo fyziky a biológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo matematiky a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo chémie a geografie
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo matematiky a biológie
učiteľstvo geografie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo chémie a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo histórie a matematiky
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo matematiky a fyziky
učiteľstvo biológie a chémie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KSSFaK/PDPUAP/22
Názov:
Projektová diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

1. Písomná obhajoba práce: zahŕňa odborne kompetentné odpovede na otázky oponentov k odborovodidaktickej problematike slovenského jazyka a literatúry (3 + 3) s ohľadom na problematiku práce, ale tiež z otázok širšieho jazykovedného a literárnovedného zamerania (1 + 1); 2. Prezentovanie zámerov projektovej práce a dosiahnutých výsledkov.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
Študijný program:
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo biológie a informatiky
učiteľstvo fyziky a geografie
učiteľstvo fyziky a informatiky
učiteľstvo geografie a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo etickej výchovy a psychológie
učiteľstvo histórie a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo fyziky a chémie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo matematiky a psychológie
učiteľstvo biológie a geografie
učiteľstvo biológie a psychológie
učiteľstvo geografie a psychológie
učiteľstvo histórie a geografie
učiteľstvo histórie a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo matematiky a geografie
učiteľstvo matematiky a chémie
učiteľstvo fyziky a biológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo histórie a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo matematiky a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo chémie a geografie
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
učiteľstvo matematiky a biológie
učiteľstvo geografie a výchovy k občianstvu
učiteľstvo chémie a informatiky
učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo histórie a matematiky
učiteľstvo výchovy k občianstvu a psychológie
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a histórie
učiteľstvo matematiky a fyziky
učiteľstvo biológie a chémie
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KSSFaK/SJLDm/22
Názov:
Slovenský jazyk a literatúra s didaktikou
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry
Obsahová náplň štátnicového predmetu:

1. Literárnohistorické súvislosti, genologické a poetologické otázky v periodizácii svetovej literatúry: od starovekej literatúry k postmoderne.

2. Diferenciačný proces v poézii, próze dráme po roku 1989; otázky súčasnej literárnej vedy: význam komparatistiky a teórie prekladu.

3. Využitie koncepcie konštruktivizmu - inovatívnych metód a stratégií - vo vyučovaní SJaL, význam otvorených foriem a metód vzdelávania v aktuálnom edukačnom procese a rozvíjanie čitateľskej gramotnosti vo vyučovaní literatúry, mentálne mapovanie a učebné štýly.

4. Všeobecná jazykoveda - semiotické aspekty jazyka, vývinové špecifiká (kodifikačné procesy) a typológia jazyka - porovnávacia jazykoveda a dialektológia.

5. Zážitkovo-komunikačné vyučovanie jazyka a slohu: využitie aktivizujúcich metód v SJ, štýly učenia sa, problematika povrchovej a hĺbkovej roviny textu vo vyučovaní slohových postupov, žánrov a jazykových štýlov.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KSSFaK/ZPOUAP/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
učiteľstvo latinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a biológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a psychológie
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a informatiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a matematiky
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a geografie
učiteľstvo histórie a slovenského jazyka a literatúry
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry