Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/BDB/22
Názov:
Biológia a didaktika biológie
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/VEK1/03 a (ÚBEV/VMK/22 alebo ÚBEV/MKVU/15) a ÚBEV/DIB1/03
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
1. Prostredie organizmov a základné ekologické faktory a podmienky. Zákony minima a tolerancie. Stanovište, ekologická nika. Príklady. SŠ: Stratégia problémového vyučovania biológie. Vytvorte problémovú úlohu na sledovanie a hodnotenie vzájomného pôsobenia abiotických a biotických zložiek prostredia. 2. Abiotické faktory prostredia a ich vplyvy na organizmy a ekosystémy. Biologický význam svetla a tepla. Príklady. ZŠ: Analýza výhod a nevýhod jednotlivých foriem žiackeho záznamu (tabuľka, nákres, fotografia, videozáznam). Navrhnite žiacke pozorovanie alebo pokus a spôsob záznamu vplyvu svetla a teploty na organizmy. 3. Zloženie a vlastnosti vzdušného prostredia, vplyv na organizmy. Znečistenie atmosféry. Príklady. ZŠ: Charakteristika projektového vyučovania biológie. Navrhnite konkrétnu tému a motiváciu pre žiacky projekt s cieľom monitorovať znečistenie ovzdušia v okolí školy/bydliska a vyvodiť dôsledky pre organizmy žijúce na danom mieste. 4. Zloženie a vlastnosti vodného prostredia, eutrofizácia a saprobita. Klasifikácia vodných organizmov a ich morfologické a fyziologické adaptácie. Príklady. ZŠ: Modelovanie javov v biológii. Charakterizujte obsah učiva „Vodné spoločenstvo“ a navrhnite vzdelávací postup a pomôcky, aby žiaci na konci hodiny vedeli zdôvodniť potravné vzťahy organizmov žijúcich v modelovom vodnom spoločenstve. 5. Zloženie a vlastnosti pôdneho prostredia. Klasifikácia pôdnych organizmov a ich morfologické a fyziologické adaptácie. Príklady. ZŠ: Bádateľský cyklus vo výučbe biológie. Navrhnite bádateľskú aktivitu s pozorovaním pôdnych organizmov. 6. Klasifikácia organizmov podľa výživy. Účasť organizmov na toku energie a kolobehu látok, typy potravných reťazcov. Príklady. ZŠ: Hierarchia a rozsah a obsah biologických pojmov. Navrhnite postup sprístupnenia pojmov pojmov producent, konzument, reducent pomocou konkrétnych príkladov. 7. Vnútrodruhové a medzidruhové vzťahy a interakcie. Neutrálne, kladné a záporné vzťahy. Teritórium, „home range“. Príklady. ZŠ: Pojmové mapy – význam pre výučbu biológie a príklady softvéru na ich tvorbu. Konkretizujte úlohu pre žiakov s cieľom vytvoriť pojmovú mapu vzájomných vzťahov organizmov. 8. Populácia. Typy populácií, ich vonkajšie a vnútorné parametre, životné stratégie, populačná dynamika (rast populácie, gradológia) a štruktúra populácie. ZŠ: Diskusia a jej význam pre nácvik argumentácie. Navrhnite metodický postup pre navodenie diskusie k téme „Príčiny premnoženia niektorých druhov organizmov a dôsledok pre lesné a poľné spoločenstvá“. 9. Ekosystém. Potravné reťazce. Primárna a sekundárna produkcia ekosystémov a jej meranie. Sukcesný vývoj ekosystémov. Príklady. SŠ: Chyby v pojmotvornom procese v biológii. Príklady miskoncepcií. Navrhnite úlohy na podporu porozumenia pojmov neutralizmus, symbióza, konkurencia, predácia, parazitizmus. 10. Spoločenstvá (cenózy). Kvantitatívne znaky a štruktúra spoločenstiev, metódy štúdia spoločenstiev. ZŠ: Pracovné listy a nástroje formatívneho hodnotenia. Navrhnite aspoň dve úlohy na precvičovania učiva o spoločenstvách a jeden nástroj formatívneho hodnotenia. 11. Biocenóza, typy, charakteristiky. Zákonitosti formovania a časovo-priestorovej dynamiky biocenóz. Vlastnosti biocenóz. Príklady. SŠ: Príprava učiteľa a žiakov na exkurziu. Navrhnite obsah, vzdelávacie ciele a organizáciu exkurzie zameranej na štúdium biocenózy v blízkosti vášho bydliska. 12. Biómy sveta. Klasifikácia terestrických, morských a limnických biómov, charakteristika, rozšírenie, antropogénne vplyvy. Príklady. SŠ: Vzdelávacie funkcie botanických a zoologických záhrad, vzdelávacie aktivity ponúkané rôznymi organizáciami na poznávanie definičných druhov rôznych biómov. 13. Hydrologický cyklus, obeh látok v prostredí, biogénne prvky v biosfére. ZŠ: Porovnajte školský biologický pokus a pozorovanie. Navrhnite úlohu na porozumenie a hodnotenie obehu látok a prítomnosti biogénnych prvkov v prostredí. 14. Biodiverzita. Alfa, beta, gama a globálna diverzita. Počet druhov-veľkosť plochy a efekt vzdialenosti, kryptická diverzita. Klasifikácia druhov z pohľadu ochrany prírody. ZŠ: Charakteristika riadeného bádania. Konkretizujte zadanie, kde žiaci majú analyzovať a porovnať umelý a prírodný ekosystém z hľadiska druhovej rozmanitosti. 15. Biosféra. Biosférické cykly. Globálne zmeny biosféry. Teória Gaia. SŠ: Charakteristika reflexie ako záverečnej fázy rámca EUR. Navrhnite tri rôzne spôsoby navodenia diskusie na tri rôzne problémy aplikovateľné v reflexii učiva o biosfére. 16. Mikrobiológia ako biologická veda. Dejiny mikrobiológie, objav mikroskopu, vyvrátenie teórie samoplodenia, Kochove postuláty. Molekulová mikrobiológia. SŠ: Funkcie evokácie v rámci EUR. Navrhnite dva rôzne spôsoby evokácie pred výučbou tematického celku mikroskopické organizmy a vysvetlite ako plnia všetky tieto funkcie. 17. Porovnanie organizácie prokaryotickej a eukaryotickej bunky, vonkajšie a vnútorné štruktúry bunky. SŠ: Nácvik základných zručností pri príprave a pozorovaní natívneho preparátu. Navrhnite didakticky vhodné objekty na pozorovanie prokaryotickej a eukaryotickej bunky optickým mikroskopom. 18. Metódy štúdia mikrobiálnych buniek, mikroskopia, farbiace techniky, Gramovo farbenie, kultivačné metódy, molekulové techniky SŠ: Zásady bezpečnosti práce s biologickým materiálom v škole. Školský laboratórny poriadok. Kultivácia a pozorovanie mikroorganizmov – príklady vhodných organizmov a cieľ, čo pozorovanie žiakom demonštruje.
19. Fyziológia, genetika a metabolizmus mikroorganizmov, trofické módy - fototrofia, chemotrofia, autotrofia, heterotrofia.
SŠ: Biologické databázy a možnosti ich využitia vo výučbe biológie. 20. Morfológia a rozmnožovanie baktérií. Ovplyvňovanie rastu mikroorganizmov, antibiotiká, rezistencia voči antibiotikám. ZŠ: Rozvíjanie zdravotnej gramotnosti žiakov v oblasti prevencie prenosných ochorení. Predstavte postup pri navodení diskusie o účinnosti antibiotík pri liečbe infekčných ochorení a vzniku rezistencie. 21. Archeóny, ich fyziológia a metabolizmus, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. SŠ: Rozvoj biologických vied a implementácia nových prvkov obsahu do výučby. Vysvetlite na príklade učiva o archeónoch. 22. Gram-pozitívne baktérie s nízkym obsahom GC párov - streptokoky, stafyloky, bacily a klostrídie, sporulácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. SŠ: Školský vzdelávací program. Mikroorganizmy v praxi. Vymedzte obsah témy školského vzdelávacieho programu na dve vyučovacie hodiny. 23. Gram-pozitívne baktérie s vysokým obsahom GC párov, aktinobaktérie, mykobaktérie, streptomycéty, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. SŠ: Nástroje formatívneho hodnotenia. Navrhnite dva nástroje na hodnotenie porozumenia rozdielu medzi ekologickým, biologickým a hospodárskym významom baktérií. 24. Proteobaktérie, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický, biologický a hospodársky význam. SŠ: Typy pojmových máp. Navrhnite dve pojmové mapy, ktoré triedia proteobaktérie podľa odlišných kritérií a zdôvodnite výber ich formy. 25. Eukaryotické mikroorganizmy, klasifikácia, najdôležitejší predstavitelia, ekologický význam, mikromycéty. SŠ: Formy žiackej dokumentácie praktického pozorovania eukaryotických organizmov (vrátane makroskopických). Navrhnite vhodné objekty pre didaktické pozorovanie jednobunkových eukaryotických mikroorganizmov vrátane prípravy materiálu. 26. Mikroorganizmy v životnom prostredí, mikrobiológia vody, vzduchu, pôdy.
ZŠ: Práca v teréne, zásady a bezpečnosť. Odber vzoriek organizmov z vody a pôdy. Zisťovanie kvality vody – príklad postupu. 27. Symbiotické vzťahy medzi mikro- a makroorganizmami, biofilmy, lichenizmus, symbióza s rastlinami, nitrifikačné baktérie, mykoríza, symbióza so živočíchmi, interakcie v tráviacom trakte. ZŠ: Materiálne prostriedky výučby biológie – rozdelenie. Prírodniny ako objekt pozorovania demonštrujte na príklade lišajníkov. Navrnite dve rôzne úlohy pre žiakov. 28. Mikrobiológia ľudského tela, normálna mikroflóra, významní pôvodcovia mikrobiálnych ochorení, mechanizmy virulencie a patogenity, probiotiká. ZŠ: Nasmerované bádanie - charakteristika. Navrhnite námet a postup nasmerovaného bádania zameraného na uvedomenie si významu probiotík. 29. Aplikovaná mikrobiológia, využitie mikroorganizmov v biotechnologických procesoch, etanolové kvasenie, baktérie mliečneho kvasenia, biopalivá, bioremediácia. SŠ: Vplyv rozvoja technológií na výučbu biológie. Ilustrujte na príkladoch, ako prenikajú biotechnológie a digitálne technológie do obsahu a metód výučby biológie v súčasnosti. 30. Základy virológie, vlastnosti, klasifikácia, nomenklatúra a architektúra vírusov. Interakcie vírusov a hostiteľskej bunky. Metódy štúdia vírusov. Životný cyklus vírusov. Bakteriofágy. Subvírusové agensy: viroidy, prióny. SŠ: Simulácie a modelovanie. Predstavte model SIR na príklade šírenia vírusovej infekcie. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚMV/DPU/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚMV/MDM/24
Názov:
Matematika a didaktika matematiky
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
ÚMV/DDMc/22
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
I. Číselné množiny Matematický nadhľad – Číselné obory ako algebrické štruktúry (napr. pole, okruh, grupa, ...) a vzťahy medzi nimi. Didaktický nadhľad – zásady pri rozširovaní číselných množín. Konkrétna téma v školskej matematike: • Operácie s desatinnými číslami - vhodný model a algoritmus. • Operácie so zlomkami - vhodné modely. • Operácie s celými číslami - vhodné modely. Propedeutika pojmu iracionálne číslo vo vyučovaní matematiky na ZŠ. II. Množiny a výroky Matematický nadhľad – Princíp porovnávania mohutnosti nekonečných množín – vysvetliť na konkrétnych príkladoch číselných množín; definície, matematické vety a ich dôkazy, typy matematických dôkazov (vysvetliť pri dokazovaní konkrétnych matematických viet). Didaktický nadhľad – vyučovanie matematických dôkazov (konkrétny príklad dôkazu v školskej matematike – rôzne úrovne argumentácie). Konkrétna téma v školskej matematike: • Operácie s množinami - možnosti vizualizácie (uviesť konkrétne príklady množín a operácií s nimi). • Kvantifikované výroky. Zložené výroky - reprezentácia pomocou tabuľky pravdivostných hodnôt, negácia zložených a kvantifikovaných výrokov (vysvetliť na konkrétnych príkladoch) • Rôzne prístupy k dôkazu Pytagorovej vety na základnej škole. • Rôzne prístupy k dôkazom vybraných tvrdení o deliteľnosti na strednej škole (dôkaz priamo, nepriamo, sporom a matematickou indukciou). III. Teória čísel Matematický nadhľad – Rôzne číselné sústavy, rozvinutý zápis čísla v rôznych číselných sústavách; základná veta aritmetiky - formulácia tvrdenia, myšlienka dôkazu, počet deliteľov celého čísla. Didaktický nadhľad – vyučovanie kritérií deliteľnosti (logická analýza učiva na základnej a strednej škole). Konkrétna téma v školskej matematike: • Dôkazy základných kritérií deliteľnosti, využitie kritérií deliteľnosti prirodzených čísel pri riešení slovných úloh. • Porovnanie algoritmov na zisťovanie, či je číslo prvočíslo alebo zložené číslo na ZŠ a SŠ, Eratostenovo sito. • Rôzne algoritmy na hľadanie NSD a nsn (vrátane Euklidovho algoritmu), využitie NSD a nsn pri riešení slovných úloh. IV. Mocniny, mnohočleny, lomené výrazy Matematický nadhľad – Základná veta algebry; rozklad na ireducibilné činitele, korene polynómov nad R a C – porovnanie; mocniny s reálnym exponentom. Didaktický nadhľad – písmeno (neznáma, premenná) v školskej matematike (na konkrétnych príkladoch vysvetliť rôzne úrovne porozumenia písmena v školskej matematike). Konkrétna téma v školskej matematike: • Operácie s mnohočlenmi - úlohy na upevňovanie učiva. • Geometrická interpretácia komutatívneho, asociatívneho a distributívneho zákona a vzorcov (a+b)^2, (a-b)^2, a^2-b^2. • Operácie s mocninami - úlohy na upevňovanie učiva. V. Rovnice a nerovnice Matematický nadhľad – Vlastnosti absolútnej hodnoty, dôkaz trojuholníkovej nerovnosti. Gaussova eliminačná metóda. Didaktický nadhľad – na konkrétnom príklade slovnej úlohy vedúcej k riešeniu rovníc vysvetliť fázy riešenia slovnej úlohy a niektoré stratégie riešenia slovných úloh. Konkrétna téma v školskej matematike: • Ekvivalentné úpravy lineárnych rovníc, počet riešení lineárnej rovnice. • Metódy riešenia rovníc a nerovníc s absolútnou hodnotou. • Metódy riešenia kvadratických rovníc a nerovníc. • Metódy riešenia iracionálnych rovníc a nerovníc. • Metódy riešenia exponenciálnych a logaritmických rovníc a nerovníc. • Metódy riešenia sústav lineárnych rovníc. VI. Planimetria Matematický nadhľad – Skladanie zhodných zobrazení, grupa zhodností v rovine. Skladanie podobných zobrazení, grupa podobností v rovine. Aplikácia určitého integrálu - obsah kruhu a dĺžka kružnice. Didaktický nadhľad – etapy riešenia konštrukčnej úlohy. Typy konštrukčných úloh. Konkrétna téma v školskej matematike • Súčet vnútorných uhlov v konvexnom mnohouholníku. Veľkosť vnútorného uhla v pravidelnom n-uholníku. Základné prvky niektorých mnohouholníkov (výška a ťažnica trojuholníka, uhlopriečka). • Pojmy obsah a obvod v školskej matematike. Odvodenie vzorcov pre obsah základných útvarov (obdĺžnik, trojuholník, rovnobežník, lichobežník, kruh). • Vety o zhodnosti a podobnosti trojuholníkov - využitie pri riešení úloh zo školskej matematiky. • Využitie Euklidových viet pri riešení úloh. Dôkaz Euklidových viet. • Využitie množín danej vlastnosti pri riešení konštrukčných úloh. Veta o obvodovom a stredovom uhle. Konštrukcia množiny všetkých bodov v rovine, z ktorých vidno danú úsečku AB pod daným uhlom alfa. • Využitie zhodných a podobných zobrazení pri riešení konštrukčných úloh. VII. Stereometria Matematický nadhľad – Vzájomná poloha podpriestorov afinného priestoru (analytická metóda). Odchýlka podpriestorov afinného priestoru (analytická metóda). Vzdialenosť bodu od nadroviny (analytická metóda). Aplikácie určitého integrálu - objem rotačného telesa. Didaktický nadhľad – Van Hieleho model rozvoja geometrického myslenia - vysvetlenie na konkrétnom pojme zo stereometrie. Konkrétna téma v školskej matematike: • Veta o rovnobežnosti dvoch rovín - prípravné úlohy. • Vzájomná poloha troch rovín - využitie pri zostrojovaní rezov. • Vzdialenosť dvoch priamok v priestore (synteticky) - úlohy na upevňovanie učiva. • Objem a povrch hranola – prípravné úlohy a úlohy na aplikáciu učiva. VIII. Analytická geometria Matematický nadhľad – Parametrické vyjadrenie podpriestoru afinného priestoru. Všeobecná rovnica nadroviny. Didaktický nadhľad – súradnicová a vektorová metóda pri riešení úloh. Predstavy pojmu vektor. Konkrétna téma v školskej matematike: • Stredová rovnica kružnice a elipsy - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. • Parametrické vyjadrenie priamky, polpriamky a úsečky - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. • Všeobecná rovnica priamky a roviny - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. IX. Elementárne funkcie, základné vlastnosti Matematický nadhľad – Derivácia funkcie, neurčitý integrál, určitý integrál - definície. Vyšetrovanie priebehu funkcie s využitím diferenciálneho počtu. Didaktický nadhľad – rozvíjanie funkčného myslenia. Predstavy o pojme funkcia. Definícia funkcie v školskej matematike. Konkrétna téma v školskej matematike: • Lineárna, lineárna lomená, kvadratická, mocninová funkcia – definície. Rôzne reprezentácie funkcií a vzájomné prepojenia medzi nimi. • Exponenciálna a logaritmická funkcie – definície. Inverzná funkcia k danej funkcii - prípravné úlohy. • Monotónna funkcia, prostá funkcia, ohraničená funkcia, maximum, minimum funkcie na množine, periodická funkcia – definície, prípravné úlohy. X. Goniometria Matematický nadhľad – Myšlienka aproximácie funkcií sínus a kosínus pomocou Taylorovho rozvoja. Sínusová a kosínusová veta – analytický dôkaz. Didaktický nadhľad – postup pri zavedení goniometrických funkcií. Konkrétna téma v školskej matematike: • Funkcie sínus a kosínus uhla v pravouhlom trojuholníku - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. • Riešenie trojuholníka pomocou sínusovej a kosínusovej vety - úlohy na upevňovanie učiva. • Metódy riešenia goniometrických rovníc. XI. Postupnosti a rady Matematický nadhľad – Limita postupnosti, limita funkcie, vzťah limity funkcie k spojitosti. Didaktický nadhľad – aritmetická a geometrická postupnosť a ich využitie v slovných úlohách. Konkrétna téma v školskej matematike: • Aritmetická postupnosť - úlohy na osvojenie pojmu. • Geometrická postupnosť - úlohy na aplikáciu učiva. • Nekonečný geometrický rad - vstupné vedomosti a prípravné úlohy. XII. Kombinatorika Matematický nadhľad – Dirichletov princíp, princíp inklúzie a exklúzie (uviesť konkrétne úlohy a ich riešenie). Niektoré pojmy teórie grafov (graf, stromový graf, bipartitný graf, eulerovský graf). Didaktický nadhľad – rozvíjanie kombinatorického myslenia. Konkrétna téma v školskej matematike: • Štyri typovo rôzne úlohy z kombinatoriky a ich riešenia pomocou výpisu možností. • Súvis binomickej vety s Pascalovým trojuholníkom a vlastnosťami kombinačných čísel. XIII. Pravdepodobnosť a štatistika Matematický nadhľad – Podmienená pravdepodobnosť, Bayesova formula. Normálne rozdelenie pravdepodobnosti. Didaktický nadhľad – miskoncepcie pri vyučovaní pravdepodobnosti. Štatistický a klasický prístup vo vyučovaní pravdepodobnosti. Konkrétna téma v školskej matematike: • Klasická definícia pravdepodobnosti, vlastnosti pravdepodobnosti - vstupné vedomosti, prípravné úlohy. • Vizualizácia vo vyučovaní pravdepodobnosti –(konkrétna úloha riešená s využitím stromového grafu, resp. tangramu a pod.) • Modus, medián, aritmetický priemer, rozptyl, odchýlka - úlohy na upevňovanie učiva. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
ÚBEV/ODP/22
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
ÚBEV/DPP3/22
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Prezentácia výsledkov práce a odpovede na otázky oponentov. Kvalifikovaná diskusia o téme s komisiou pre magisteské štátne záverečné skúšky. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PD/22
Názov:
Pedagogika
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu v časti stručná osnova predmetu. |
Predmet štátnej skúšky |
Kód:
KPE/PPD/22
Názov:
Pedagogika a psychológia
|
Študijný program:
|
Podmieňujúce predmety:
KPE/PDU/15 a KPPaPZ/PPgU/15
|
Obsahová náplň štátnicového predmetu:
Obsahová náplň štátnicového predmetu
Okruhy štátnej záverečnej skúšky sú uvedené v informačnom liste predmetu. |