FF

doc. Mgr. Adriana Jesenková, PhD.   EN

Email:
adriana.jesenkova@upjs.sk
Homepage:
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/adriana.jesenkova
Fakulta:
FF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Filozofická fakulta
Pracovisko:
KF - Katedra filozofie
Miestnosť:
A210
Telefón:
+421 55 234 7198
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0002-1611-2627

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, 1997, filozofia a história
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Filozofická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, 2004, systematická filozofia
Titul docent:
Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2021, dejiny filozofie

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
Študijný program: filozofia (Fib) - osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), Člen Rady študijného programu (RŠP), študijný odbor: filozofia, prvý stupeň štúdia
Študijný program: medziodborové štúdium filozofie (podprogram) (Fibm) - osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), člen Rady študijného programu (RŠP), študijný odbor: filozofia, prvý stupeň štúdia
Študijný program: učiteľstvo etickej výchovy (v kombinácii) (Evm) - osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), Člen Rady študijného programu (RŠP), študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy, druhý stupeň štúdia
Študijný program: filozofia (Fim) - osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), člen Rady študijného programu (RŠP), študijný odbor: filozofia, druhý stupeň štúdia
Študijný program: učiteľstvo výchovy k občianstvu (v kombinácii) (VOm) - člen Rady študijného programu (RŠP), študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy, druhý stupeň štúdia
Študijný program: dejiny filozofie (denná a externá forma) (Fid, Fidex) - osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), člen Odborovej komisie doktorandského štúdia (OK), člen komisie pre dizertačné skúšky a obhajoby dizertačných prác, študijný odbor: filozofia, tretí stupeň štúdia
Profilové predmety
KF/DEF3J/22 Dejiny filozofie 3, KF/DEF3m/22 Dejiny filozofie 3 - filozofia (Fib) / medziodborové štúdium filozofie (podprogram) (Fibm), prvý stupeň štúdia
KF/FIVJ/22 Filozofia výchovy, KF/FIVm/22 Filozofia výchovy - filozofia (Fim) / učiteľstvo etickej výchovy (v kombinácii) (Evm), druhý stupeň štúdia
KF/DEV/22 Didaktika etickej výchovy - učiteľstvo etickej výchovy (v kombinácii) (Evm), druhý stupeň štúdia
KF/TPEVm/22 Teória a prax etickej výchovy - učiteľstvo etickej výchovy (v kombinácii) (Evm), druhý stupeň štúdia
KF/FF/15 Francúzska fenomenológia - dejiny filozofie (denná a externá forma) (Fid, Fidex), tretí stupeň štúdia
Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania: dejiny filozofie - člen Rady odboru pre habilitačné a inauguračné konanie (ROHIK), študijný odbor, ku ktorému je priradený: filozofia
Vybrané publikácie

JESENKOVÁ, Adriana: Etika starostlivosti [Ethics of Care]. - 1. vyd. - Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2016. - 131 s., online. - ISBN 9788081524721. - Spôsob prístupu: https://unibook.upjs.sk/img/cms/2016/filozoficka/etika-starostlivosti-jesenkova.pdf.

JESENKOVÁ, Adriana: Deficit of Democratic Care in the Educational System in Slovakia. [Deficit demokratickej starostlivosti v systéme vzdelávania na Slovensku]. In: Care Ethics, Democratic Citizenship and the State. - Cham : Palgrave Macmillan, 2020. - ISBN 9783030414368. - S. 259-276 .

JESENKOVÁ, Adriana - MINAROVIČOVÁ, Katarína: Research and Educational Potential of Feminist Care Ethics in Sex Education . (Výskumný a vzdelávací potenciál feministickej etiky starostlivosti v sexuálnej výchove]. In: Human Affairs : a postdisciplinary journal for humanities & social sciences. - ISSN 1210-3055. - Roč. 28, č. 2 (2018), s. 196-211. - DOI 10.1515/humaff-2018-0016

2018 ERIH PLUS; 2018 Web of Science


JESENKOVÁ, Adriana: Joan Tronto’s Moral and Political Theory of Care. [Morálna a politická teória starostlivosti Joan Trontovej]. - recenzované. In: Politické vedy : časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné štúdiá=Political sciences. - ISSN 1335-2741. - Roč. 24, č. 4 (2021), s. 158-180. - DOI 10.24040/politickevedy.2021.24.4.158-180

2021 ERIH PLUS




MIŠKOLCI, Jozef - BOSÝ, Dávid - JESENKOVÁ, Adriana - BOSÁ, Monika - MINAROVIČOVÁ, Katarína: Young people’s attitudes toward sex education as their human right in Slovakia. In: Sex Education : Sexuality, society and learning. - ISSN 1472-0825. - Roč. 20, č. 3 (2020), s. 334-349. 10.1080/14681811.2019.1668760 DOI; SCOPUS; WOS CC; CCC;

2020 JIF=2,646; 2020 Q2 (Education & Educational Research); Q2 (Public, Environmental & Occupational Health) SSCI




JESENKOVÁ, Adriana: Care, the Sacred, and Sex Education in Slovakia [Starostlivosť, posvätné a sexuálna výchova na Slovensku].

In: Care Ethics, Religion, and Spiritual Tradition. - Leuven : Peeters, 2022. - ISBN 9789042946545. - S. 273-295.

JESENKOVÁ, Adriana: Občianstvo v kontexte etiky starostlivosti  [Citizenship in the Context of Care Ethics]; recenzenti Ondrej Marchevský, Katarína Minarovičová. - 1. vyd. - Košice : Vydavateľstvo ŠafárikPress UPJŠ, 2022. - 84 s. [5,2 AH]. - ISBN 9788057402152.. - ISBN (elektronické) 9788057402169. 

Vybrané projekty

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: KEGA 014UPJŠ-4/2020 - Kultúrna a edukačná grantová agentúra

Názov projektu: Inovatívny model vzdelávania vedúceho k aktívnemu občianstvu ako prevencii pred nárastom politického extrémizmu u študentov

Obdobie realizácie projektu: 01/2020 - 12/2022

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu spoluriešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu:

Zámerom projektu je vytvoriť moderné vzdelávacie moduly, ktoré by poskytli študentom stredných škôl a univerzitným študentom dôležité poznatky o potrebách aktívneho zapájania sa do verejného života, o možnostiach občianskej a politickej participácie mladých ľudí a o rizikách nedostatku vedomostí o spoločenských a politických procesoch, ich nesprávneho pochopenia alebo nezáujmu o veci verejné vo všeobecnosti. Cieľom projektu je najmä aktivizácia študentov v oblasti vyhľadávania, overovania a sprostredkovania informácií o politických procesoch. Zárukou naplnenia cieľov projektu sú skúsenosti riešiteľov projektu s riešením problematiky sekundárneho analfabetizmu vybraných sociálnych skupín respondentov a ďalších defektných javov v politickom a verejnom života slovenského obyvateľstva po roku 1989.

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: VVGS-2018-749, Vnútorný vedecký grantový systém UPJŠ v Košiciach

Názov projektu: Tvorba Plánu pre rodovú rovnosť na UPJŠ v Košiciach

Obdobie realizácie projektu: 03/2018 - 02/2019

Postavenie v projekte: zodpovedná riešiteľka

Stručná charakteristika projektu:

Predložený projekt cielene orientovaného výskumu (PCOV) je zameraný na vypracovanie Plánu pre rodovú rovnosť na UPJŠ v Košiciach na konkrétne obdobie a naštartovanie procesov politiky rodovej rovnosti na univerzite prostredníctvom viacerých typov aktivít. Výskumné aktivity v podobe kvalitatívneho skúmania majú umožniť identifikovať aktuálne špecifické potreby v oblasti rodovej rovnosti v akademickom prostredí jednotlivých fakúlt a univerzity ako celku , na ktoré je potrebné sústrediť pozornosť pri vypracovávaní Plánu pre rodovú rovnosť. Panelové tematicky orientované diskusie majú vytvárať priestor pre otvorený dialóg o relevantných otázkach rodovej rovnosti, a tým prispieť k odstraňovaniu predpojatostí podmieňujúcich štrukturálne podmienené vytváranie a reprodukovanie nerovností na UPJŠ ako výskumnej organizácii a inštitúcii. V synergickom efekte výskumných a komunikačných aktivít chceme identifikovať mechanizmy, ktoré je potrebné transformovať v záujme vytvárania rodovo spravodlivého akademického a výskumného prostredia

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-15-0234 - Agentúra na podporu výskumu a vývoja

Názov projektu: Sexuálna výchova v kontexte etiky starostlivosti

Obdobie realizácie projektu: 07/2016 - 06/2019

Postavenie v projekte: spoluriešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu:

Hlavným cieľom projektu je identifikovať (z hľadiska etiky starostlivosti) aktuálny stav, perspektívy a potreby v oblasti sexuálnej výchovy na Slovensku, s dôrazom na skúsenosti študentiek a študentov, vyučujúcich a rodičov. Čiastkové ciele projektu sú: 1. Identifikovať aktuálny stav sexuálnej výchovy na Slovensku; 2. Identifikovať a eticky analyzovať kľúčové aspekty mediálneho diskurzu o sexuálnej výchove na Slovensku; 3. Identifikovať skúsenosti, potreby a očakávania detí a mladých ľudí v oblasti sexuálnej výchovy na základe vnímania stredoškolskými študentkami a študentmi; 4. Identifikovať potreby detí a mladých ľudí v oblasti sexuálnej výchovy na základe vnímania vyučujúcich a rodičov; 5. Identifikovať možnosti školy v oblasti sexuálnej výchovy v kontexte aktuálneho spoločenského a politického diania s ohľadom na obsahy sexuálnej výchovy vymedzené v slovenských a medzinárodných dokumentoch relevantných v tejto oblasti a kurikulách; 6. Identifikovať a vysvetliť etické problémy v súvislosti so sexuálnou výchovou v kontexte etiky starostlivosti a medzinárodného diskurzu ľudských práv.

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: KEGA - 008UPJŠ-4/2017 - Kultúrna a edukačná grantová agentúra

Názov projektu: Veda bez bariér (Interdisciplinárne inšpirácie súčasnej literárnej vedy a jazykovedy v edukačnej praxi na VŠ)

Obdobie realizácie projektu: 01/2017 - 12/2019

Postavenie v projekte: spoluriešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu:

Projekt bol zameraný na inovatívne formy vyučovania vybraných jazykových a literárnych predmetov s interdisciplinárnym presahom (rodový aspekt v slovenskej literatúre, rodové štúdiá a kultúra jazykového prejavu.) V spoločnom prepojení sledované témy mierili do strategického posilnenia jazykovokomunikačných kompetencií, išlo o prienik vedeckého diskurzu do popularizácie vedy a každodennej komunikačnej praxe. Výstupom bolo niekoľko štúdií, vysokoškolských učebníc, monografických prác z literárnej vedy, jazykovedy, etiky a e-learningový kurz projektového vyučovania.

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-20-0583 - Agentúra na podporu výskumu a vývoja

Názov projektu: Možné svety a modality: súčasné filozofické prístupy

Obdobie realizácie projektu: 07/2021 - 06/2025

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ

Stručná charakteristika projektu:

Zámerom projektu je aktualizovať a revidovať teoretické jadro rôznych prístupov k možným, nemožným, fikčným, naratívnym a diskurzívnym svetom. Projekt plánuje nájsť obsahovú, logickú a štrukturálnu prepojenosť pojmov modalita, fikcionalita, diskurz, virtualita, svetovosť a bližšie ich vymedziť a pojmovo rozlíšiť. Medzi ciele projektu patrí kritická analýza vývoja názorov na povahu možných svetov, možných indivíduí a ďalších modálnych pojmov od začiatku 70. rokov 20. storočia až po súčasnosť, detailné rozpracovanie vzťahu možných a fikčných svetov, prehĺbenie konceptu naratívnosti v nadväznosti na možné a fikčné svety, identifikácia rôznych podôb fikcionality v rôznych oblastiach umenia, bližšie vymedzenie základných atribútov tzv. svetovosti, posilnenie dôrazu na konštruktívnu úlohu ľudskej mysle, určenie vzťahov medzi modálnym diskurzom na jednej strane a pojmami interpretácie a intencionality na strane druhej. Projekt má ambíciu byť základom metafilozofického skúmania. Jeho originálnosť spočíva predovšetkým v tom, že prepája rôzne perspektívy (analytickú, hermeneutickú, fenomenologickú) pri riešení problémov modalít vo filozofickom kontexte.

Medzinárodné mobility a pracovné cesty
Sliezska Univerzita v Katowiciach/ Poľsko Prednáška: „Feminist ethics and Care ethics “, Katowice, Poľsko, apríl 2016, Erasmus
Organizačné aktivity
členka štátnicovej komisie pre študijný program aplikovaná etika, odbor filozofia, bakalársky stupeň štúdia- členka štátnicovej komisie pre študijný program etická výchova, študijný odbor učiteľstvo, magisterský stupeň štúdia - Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach, 2008 - 2021
členka - výkonný výbor Slovenského filozofického združenia pri SAV, 2014 - 2021
predsedníčka - výkonný výbor Slovenského filozofického združenia pri SAV, 2021 - súčasnosť
členka - Etická komisia FF UPJŠ v Košiciach, 2021 - súčasnosť
vedúca Katedry aplikovanej etiky - Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach, 2019 - 2021

Doplňujúce informácie o osobe

Projekty
• 2020 - 2022 spoluriešiteľka projektu KEGA (014UPJŠ-4/2020)- Inovatívny model vzdelávania vedúceho k aktívnemu občianstvu ako prevencii pred nárastom politického extrémizmu u študentov – vedúca riešiteľka: prof. PhDr. Marcela Gbúrová, CSc. • 2017 – 2018 hlavná riešiteľka projektu VVGS – 2018 – 749 Tvorba Plánu pre rodovú rovnosť na UPJŠ v Košiciach • 2016 – 2019 spoluriešiteľka projektu č. APVV-15-0234 Sexuálna výchova v kontexte etiky starostlivosti – vedúca riešiteľka: doc. Mgr. Monika Bosá, PhD. • 2017 – 2019 spoluriešiteľka projektu KEGA – Veda bez bariér (Interdisciplinárne inšpirácie súčasnej literárnej vedy a jazykovedy v edukačnej praxi na VŠ) 008UPJŠ-4/2017 - vedúci riešiteľ: prof. PhDr. Ján Gbúr, CSc. • 2011 – 2013 – spoluriešiteľka projektu MŠ SR VEGA Femininity a maskulinity vo feminizovaných profesiách (hlav. riešiteľka M. Bosá). • 2010 – 2011 – spoluriešiteľka projektu KEGA 141-005 UPJŠ – 4/2010 Lekárska etika – kontext a perspektívy (hlav. riešiteľka Ľ. Vladyková) • 2008 – 2010 – výskumníčka v projekte MŠ SR – APVV 0726-07 CREdu: Rodová rovnosť v prostredí stredných odborných škôl, ktorý realizovalo OZ EsFem (hlav. riešiteľka J. Filadelfiová)
Iné
Odborné zameranie: - skúmanie vzťahov starostlivosti, spravodlivosti a moci v historických a sociokultúrnych súvislostiach - feministická etika starostlivosti s dôrazom na kontext výchovy a vzdelávania - vzťahy morálky a politiky v historickom a sociokultúrnom kontexte

Ďalšie informácie


FF