FF

PhDr. Anna Janovská, PhD.   EN

Email:
anna.janovska@upjs.sk
Homepage:
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/anna.janovska
Fakulta:
FF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Filozofická fakulta
Pracovisko:
KPPaPZ - Katedra pedagogickej psychológie a psychológie zdravia
Miestnosť:
S303
Telefón:
+421 55 234 7109
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0001-8501-8936

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Univerizita P. J. Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta v Prešove, 1984, psychológia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
UPJŠ v Košiciach, 2012, Sociálna psychológia a psychológia práce

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Profilové predmety
KPPaPZ/ZMPPV/15 - Základy metodológie pedagogicko-psychologického výskumu - Študijné programy učiteľského štúdia FF UPJŠ a PF UPJŠ, Učiteľský základ, Mgr. stupeň štúdia
KPPaPZ/MMOSP/15 - Metodológia pre MOŠ psychológie - Psychológia, Medziodborové štúdium psychológie (podprogram), Bc. stupeň štúdia
KPPaPZ/PPgUdps/15 Psychológia a pedagogická psychológia pre učiteľov - Doplňujúce pedagogické štúdium, Bc. stupeň štúdia
KPPaPZ/PPgU/15 - Psychológia a pedagogická psychológia pre učiteľov - Študijné programy učiteľského štúdia FF UPJŠ a PF UPJŠ, učiteľský základ, Mgr. stupeň štúdia
Vybrané publikácie
Individual and Social Correlates of Self-Harm among Slovak Early Adolescents / Janovská, Anna; Štefaňáková, Marcela; Gajdošová, Beata, In: Psychology Applications & Developments IV. Pracana, Clara; Wang, Michael (Eds.) – 1. vyd. – Lisabon (Portugalsko) : InScience Press, 2018. – (Advances in Psychology and Psychological Trends, ISSN 2183-2854, ISSN 2184-2019). – ISBN 978-989-54312-0-5, s. 78-86
Základy metodológie pedagogicko-psychologického výskumu. Sprievodca pre študentov učiteľstva/ Bačíková, Mária; Janovská, Anna; Orosová, Oľga; 2. dopl. vyd. – Košice (Slovensko) : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2019. – 195 s.

Janovská, A., Bačíková, M., Barbierik, L. 2022. Factors associated with the decrease in depression among adolescents during the first Covid-19 lockdown, a Natural experiment. In: Človek a spoločnosť [elektronický dokument]: internetový časopis pre pôvodné, teoretické a výskumné štúdie z oblasti spoločenských vied. – Košice (Slovensko) : Slovenská akadémia vied. Centrum spoločenských a psychologických vied. Spoločenskovedný ústav. – ISSN (online) 1335-3608. – Roč. 25, č. 3 (2022), s. [1-15] [online]


Janovská, A., Štefaňáková, M., Gajdošová, B. (2018) Individual and social correlates of self-harm among slovak early adolescents. In: Psychology Applications & Developments IV. Advances in Psychology and Psychological Trends Series, Eds: Clara Pracana , Michael Wang, InScience Press, Lisboa, Portugal, pp. 78 – 86.

Janovská, A., Gajdošová, B., Kalina O. 2019. Factors associated with self- and other-directed aggression in Slovak adolescents. In: European Journal of Public Health. 29, (4), 310-311.


Vybrané projekty

JUST-2019-AG-DRUGS: SUPPORTING INITIATIVES IN THE FIELD OF DRUGS POLICY (program Európskej komisie JUSTICE PROGRAMME).

Názov projektu: IMPRESA - Implementing Methamphetamine Prevention Strategies into Action

Obdobie realizácie projektu: (01/22-12/23)

Postavenie v projekte: riešiteľ projektu / UPJŠ

Stručná charakteristika projektu: Projekt je zameraný na selekciu a implementáciu konkrétnych intervenčných opatrení zameraných na prevenciu užívania metamfetamínu vo vybraných európskych mestách. Na úrovni jednotlivých pilotných miest bude vyvinutá najvhodnejšia stratégia prevencie užívania metamfetamínu podľa konkrétnych lokálnych potrieb a zdrojov a na základe výsledkov mapovania všetkých zainteresovaných strán. Intervenčná stratégia bude následne implementovaná na lokálnej úrovni. Zloženie konzorcia: Universitaetsklinikum Hamburg-Eppendorf (Nemecko, koordinujúca inštitúcia konzorcia), Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (Slovenská republika),

Univerzita Karlova (Česká republika), Akademia pedagogiki specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (Poľsko), Pracownia badań i inicjatyw spolecznych spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Poľsko), Respublikinis priklausomybės ligų centras (Litva)

Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/filozoficka-fakulta/projekty/IMPRESA/

APVV-15-0662, Agentúra na podporu výskumu a vývoja

Názov projektu: Psychologický mechanizmus zmien rizikového správania školákov a vysokoškolákov. Rizikové správanie a emigračné, migračné zámery

Obdobie realizácie projektu: (07/16-12/20)

Postavenie v projekte: riešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu: Cieľom predkladaného projektu v prvej časti je rozvíjať na výskumných dátach založenú prevenciu užívania návykových látok (UNL) medzi školákmi a vysokoškolákmi (Implementácia Solomonovho modelu štyroch skupín výskumu efektívnosti programu medzi školákmi aj vysokoškolákmi). Efektívnosť programu univerzálnej prevencie UNL Unplugged bude skúmaná aj v komparácii programu s a bez podporných stretnutí (booster sessions). Cieľom je venovať osobitnú pozornosť skúmaniu rizikového správania školákov a efektívnosti Unplugged v krátkodobom aj dlhodobejšom rámci (až troch rokov) vo vzťahu k rizikovému správaniu rodičov a rodinným procesom na podklade komparatívnych dát rodič – dieťa. V prvej časti projekt nadväzuje na vzdelávacie a výskumné aktivity EU-Dap Faculty Network a SPAN/The Science for Prevention Academic Network (náš tím je členom uvedených sieti) v oblasti prevencie UNL, ďalej rozvíja výskumné aktivity projektu APVV-0253-11. Cieľom druhej časti projektu je skúmanie migračných (národná), emigračných (medzinárodná) zámerov, ich zmien vo vzťahu k rizikovému správaniu, vnútorným silám a vonkajším zdrojom vysokoškolákov SR, Ukrajiny, Maďarska a ďalších spolupracujúcich krajín EU. Projekt nadväzuje na realizovanú medzinárodnú SLiCE štúdiu. Cieľom druhej časti projektu je aj skúmanie názorov na migráciu, emigráciu školákov, ich zmien vo vzťahu k rizikovému správaniu a ich prediktory. Projekt podporuje vedeckovýskumnú činnosť mladých pracovníkov, PhD študentov; plánuje disemináciu a implementáciu poznatkov do školskej praxe.

Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/filozoficka-fakulta/katedra-pedagogickej-psychologie-a-psychologie-zdravia/APVV-15-0662/

VEGA 1/0523/20, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Problémové správanie dospievajúcich. Prierezová a longitudinálna analýza protektívnych a rizikových faktorov s ním súvisiacich

Obdobie realizácie projektu: (01/19-12/22)

Postavenie v projekte: riešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu:

Problémové správanie (PS) dospievajúcich môže mať rôzne externalizované a internalizované prejavy. Komplexný teoretický model problémového správania (Jessor, 2018; Lerner, Simi, 2000) vychádza z existencie širokých rizikových a protektívnych faktorov. Tie môžeme identifikovať na úrovni intrapersonálnej a na úrovni interpersonálnej. Aktuálne trendy vo výskume problémového správania adolescentov berú do úvahy procesuálne a vývinové hľadisko t.j. orientujú sa na vytváranie komplexnejších modelov a longitudinálny dizajn. Predkladaný projekt má za cieľ obohatiť poznanie faktorov súvisiacich s problémovým správaním (a) prostredníctvom využitia longitudinálneho dizajnu a viacúrovňového modelovania; (b) obohatením škály intrapersonálnych a interpersonálnych faktorov s cieľom dosiahnuť, čo najkomplexnejšie porozumenie problémovému správaniu, (c) zameraním sa bližšie na skupinu tých, u ktorých sa PS prejavilo v takej forme, že vyžaduje intervenciu psychológa, (d) využitím údajov od viacerých informátorov.

Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/public/media/14487/Anotacia%20VEGA%2020%20SJ.pdf

VEGA 1//0713/15, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Intrapersonálne a interpersonálne faktory zmien rizikového správania vysokoškolákov a emigračných zámerov vysokoškolákov.

Obdobie realizácie projektu :(01/15-12/17)

Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu: Cieľom projektu je a) pokračovať vo výskume životnej perspektívy a rizikového správania vysokoškolákov; prostredníctvom longitudinálneho dizajnu projektu sledovať zmeny životnej perspektívy a rizikového správania vysokoškolákov vo vybraných krajinách EÚ v nadväznosti na výsledky doterajšieho výskumu realizovaného s podporou VEGA 1/1092/12, b) skúmať vzťahy vybraných intrapersonálnych a interpersonálnych faktorov postojov vysokoškolákov k životu, vzdelávaniu a práci na Slovensku a iných krajinách EU a emigra čných zámerov. 

Odkaz (hyperlink) na projekt: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Fwww.upjs.sk%2Fpublic%2Fmedia%2F14487%2FVEGA%25202015%2520na%2520stranku_1.pdf&clen=261838&chunk=true

KEGA – 016UPJŠ-4/2017 Fidelita programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok "Unplugged" v podmienkach slovenských základných škôl

Obdobie realizácie projektu 01/2017- 12/2019

Zodpovedná riešiteľka projektu


Cieľom projektu bolo skúmať fidelitu uvedeného preventívneho programu, aktualizovať ho a vytvoriť možnosti pre jeho realizovanie v širšom rozsahu, vytvorením kurikula vzdelávacej aktivity, ktorá by mala slúžiť ako program kontinuálneho vzdelávania pedagógov. Predpokladáme, že projekt bude mať dosah na preventívne aktivity v školách v rámci celej republiky. 


Organizačné aktivity
členka - International School Psychology Association
členka - European Society for prevention Research
členka výkonného výboru - Asociácia školskej psychológie

Ďalšie informácie


FF