FF

Beatrix Susanne Lepis, PhD.   EN

Email:
beatrix.susanne.lepis@upjs.sk
Homepage:
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/beatrix.susanne.lepis
Fakulta:
FF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Filozofická fakulta
Pracovisko:
KF - Katedra filozofie
Miestnosť:
A210
Telefón:
+421 55 234 7112
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0003-4820-2261

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa:
Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2015, Filozofia
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Fachbereich Philosophie und Geisteswissenschaften, Freie Universität Berlin, 2018, Filozofia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2021, Dejiny filozofie

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Profilové predmety
KF/SUF1m/22 / KF/SUF1J/22 Súčasná filozofia 1 - filozofia (jednoodbor a medziodbor), prvý stupeň štúdia
KF/DEF3J/22 / KF/DEF3m/22 Dejiny filozofie 3 - filozofia (jednoodbor a medziodbor), prvý stupeň štúdia
KF/KMJ/22 Kritické myslenie - filozofia, prvý stupeň štúdia
KF/UVFJ/22 / KF/UVFm/22 Úvod do filozofie - filozofia (jednoodbor a medziodbor), prvý stupeň štúdia
KF/FDFJ/22 Filozofia dejín filozofie - filozofia, druhý stupeň štúdia
Vybrané publikácie

LEPIS, B. S.: Heidegger’s Worldview – Freedom, Control and Affectivity. In: Human Studies – ISSN 1572-851X – (2023). DOI: https://doi.org/10.1007/s10746-023-09686-2 WOS CC ; SCOPUS ; CCC

LEPIS, B. S.: Heidegger, zlo a zodpovednosť človeka. In: Filosofický časopis - ISSN 0015-1831. - roč. 70, č. 2 (2022), s. 267-283. DOI: 10.46854/fc.2022.2r.267 WOS CC ; SCOPUS ; CCC

LEPIS, B. S.: Nálada a svetonázor: Heidegger v kontexte súčasnosti. Košice: UPJŠ 2021. - 166 s. - ISBN 978-80-574-0005-9

LEPIS, B. S.: Úzkosť ako kolektívna základná nálada (Grundstimmung) novoveku. In: Ostium - ISSN 1339-942X - roč. 15, č.2 (2019), [nestr.] 9 s.

LEPIS, B. S.: Schellingov „Spis o slobode“ ako metafyzika zla. In: Leško, V. – Sobotka, M. a kol. (eds.): Heidegger a novoveká metafyzika. Košice: UPJŠ 2017. - ISBN 978-80-8152-580-3 - s. 631–653.

Vybrané projekty

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-14-0706 - Agentúra na podporu výskumu a vývoja

Názov projektu: Heidegger, metafyzika a dejiny filozofie

Obdobie realizácie projektu: 07/2015 - 12/2018

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu:

Grantový projekt bol venovaný skúmaniu hlavného problému Heideggerovej filozofie – otázke bytia v kontexte jeho chápania metafyziky a dejín filozofie. Projekt sa koncentroval na problém Heideggerovho chápania bytia v genéze od jeho ranej až po neskorú tvorbu. Projekt skúmania Heideggerovej filozofie s jeho hlavnou otázkou: Čo je bytie? bol postavený ako filozofický a zároveň historicko-filozofický projekt. Jednota dejín filozofie a základnej otázky metafyziky sa tak stala originálnym prístupom. Otázka, čo je bytie, bola podrobená filozofickej konfrontácii s gréckou filozofiou, novovekou metafyzikou a metafyzikou v 20. storočí.

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-17-0529 - Agentúra na podporu výskumu a vývoja

Názov projektu: Postmetafyzické myslenie v kontexte súčasných sociálnopolitických problémov

Obdobie realizácie projektu: 07/2018 - 06/2022

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu:

Grantový projekt je venovaný filozofii po dekonštrukcii metafyziky, lebo tým sa otvára nová etapa filozofických reflexií o dobe európskej a dobe poeurópskej, o silných a slabých stránkach demokracie, liberalizmu, konzervativizmu, súčasných etických problémov a pod. Predchádzajúcu (metafyzikou fundovanú) filozofickú tradíciu ovládal predpoklad, že filozofi by takúto teóriu mohli poskytnúť, vychádzajúc z predpokladu, že filozofia prichádza do bezprostredného kontaktu so základmi Pravdy a Dobra. To sa však ukazuje (obzvlášť dnes) ako nedorozumenie, ktoré má svoj pôvod vo výklade poznania ako schopnosti pravdivo reprezentovať svet. Originálnosť projektu je priamo spojená s aktuálnosťou a naliehavosťou už spomínaných sociálno-politických otázok v nadväznosti na postmetafyzický projekt J. Habermasa, dekonštruktivistický model J. Derridu, projekt antifundacionalistickej filozofie R. Rortyho a koncept slabého myslenia G. Vattima.


Registračné číslo projektu a agentúra, ktorá udelila grant: VEGA- 1/0232/21; Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Vzťah filozofie a vedy v súčasnosti

Obdobie realizácie projektu: 01/2021 – 12/2023

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu:

Cieľom projektu je (1.) historicko-filozofická interpretácia Husserlovej, Heideggerovej a Patočkovej koncepcie vzťahu filozofie a vedy. Spoločným menovateľom uvedených filozofov je presvedčenie, že napriek prudkému rozvoju vedy a techniky je veda paradoxne v kríze. (2.) Pozície neanalytický filozofov budeme konfrontovať s koncepciami analytických filozofov, ktorí ťažisko predmetného vzťahu posunuli do oblasti filozofie vedy (problém vedeckého realizmu a vzťahu vedeckých teórií ku skutočnosti), resp. metodológie vedy. (3) Za nóvum predkladaného projektu považujeme pokus o hĺbkovú interpretáciu Nietzscheho koncepcie perspektivizmu, pretože práve táto otázka môže poodkryť na Slovensku málo prebádané pohľady na vzťah filozofie a vedy. Hlavným cieľom projektu je preskúmať otázku vzťahu filozofie a vedy ako otázku filozofickú, lebo predmetný vzťah je viazaný na problém zmyslu existencie človeka. Otázka, ktorá pred nami stojí je, ako to všetko spolu súvisí.

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-20-0583 - Agentúra na podporu výskumu a vývoja

Názov projektu: Možné svety a modality: súčasné filozofické prístupy

Obdobie realizácie projektu: 07/2021 - 06/2025

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu:

Zámerom projektu je aktualizovať a revidovať teoretické jadro rôznych prístupov k možným, nemožným, fikčným, naratívnym a diskurzívnym svetom. Projekt plánuje nájsť obsahovú, logickú a štrukturálnu prepojenosť pojmov modalita, fikcionalita, diskurz, virtualita, svetovosť a bližšie ich vymedziť a pojmovo rozlíšiť. Medzi ciele projektu patrí kritická analýza vývoja názorov na povahu možných svetov, možných indivíduí a ďalších modálnych pojmov od začiatku 70. rokov 20. storočia až po súčasnosť, detailné rozpracovanie vzťahu možných a fikčných svetov, prehĺbenie konceptu naratívnosti v nadväznosti na možné a fikčné svety, identifikácia rôznych podôb fikcionality v rôznych oblastiach umenia, bližšie vymedzenie základných atribútov tzv. svetovosti, posilnenie dôrazu na konštruktívnu úlohu ľudskej mysle, určenie vzťahov medzi modálnym diskurzom na jednej strane a pojmami interpretácie a intencionality na strane druhej. Projekt má ambíciu byť základom metafilozofického skúmania. Jeho originálnosť spočíva predovšetkým v tom, že prepája rôzne perspektívy (analytickú, hermeneutickú, fenomenologickú) pri riešení problémov modalít vo filozofickom kontexte.

Registračné číslo projektu a názov organizácie, ktorá udelila grant: VVGS-2022-2512 - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika

Názov projektu: Aplikácia argumentačného mapovania pre podporu kritického myslenia vo výučbe

Obdobie realizácie projektu: 03/2023 - 02/2024

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu:

Zámerom projektu je vytvorenie a implementácia učebnej pomôcky v podobe interaktívnej cvičebnice, ktorej účel spočíva v umožnení študentom nadobudnúť a kultivovať kritické porozumenie komplexných filozofických textov prostredníctvom vytvárania prehľadných argumentačných máp. S ohľadom na stále rastúcu význačnosť schopnosti kriticky analyzovať prijímané informácie, predstavujú argumentačné mapy jeden z kľúčových nástrojov podpory logického myslenia, čítania s porozumením a vedeckej racionality. V slovenskom prostredí absentuje práve takáto pomôcka, ktorá by vďaka tematicky prispôsobeným úlohám a rozhraniu bola využiteľná na aktuálne realizovaných predmetoch Katedry filozofie, predovšetkým na predmete „Kritické myslenie“. Vďaka inštrumentálnej povahe a modifikovateľnému obsahu ju bude navyše možné aplikovať v odborovo rôznorodom prostredí študijných programov fakulty/univerzity.

Ďalšie informácie


FF