FF

prof. Dr. Jörg Meier   EN

Email:
jorg.meier@upjs.sk
Homepage:
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/jorg.meier
Fakulta:
FF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Filozofická fakulta
Pracovisko:
KGER - Katedra germanistiky
Miestnosť:
A310
Telefón:
+421 55 234 7119
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0002-0647-4501

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Ruhr-Universität Bochum, Nemecko, 1988, UAP: nemecký jazyk (germanistika), ev. teológia, pedagogika, filozofia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Ruhr-Universität Bochum, Nemecko, 1993, Nemecká filológia
Titul docent:
Ruhr-Universität Bochum, Nemecko, 2002, Nemecká filológia
Titul profesor:
Ruhr-Universität Bochum, Nemecko, 2002, Nemecká filológia

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
Študijný program: Nemecký jazyk a literatúra, denná forma, osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), člen komisie pre štátne záverečné skúšky (ŠZS), študijný odbor: Filológia, bakalársky stupeň štúdia
Študijný program: Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii), osoba zodpovedná za študijný program (OZŠP), osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), predseda/ člen komisie pre štátne záverečné skúšky (ŠZS), študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy, magisterský stupeň štúdia
Profilové predmety
KGER/ŠTL/12 Štylistika a textová lingvistika - Nemecký jazyk a literatúra, medziodborové štúdium, bakalársky stupeň štúdia
KGER/ALUCJ/22 Aplikovaná lingvistika pre učiteľov cudzieho jazyka - Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii), magisterský stupeň štúdia
Vybrané publikácie

Meier, Jörg (2021): Angewandte Germanistik und Sprachdidaktik. Aufgaben und Perspektiven für Forschung und Lehre. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 1). Berlin: Weidler. 147 S.

Meier, Jörg (Hrsg.) (2021): Schreiben im Unterricht. (Beiträge zur Fachdidaktik 3). Wien: Praesens. 140 S.

Jörg Meier, Jörg (Hrsg.) (2022): Sprachgeschichte und Bildung. (Jahrbuch für Germanistische Sprachgeschichte 13). De Gruyter: Berlin, Boston.

Meier, Jörg (Hrsg.) (2018): Sprache. (Jahrbuch des Bundesinstituts für Kultur und Geschichte der Deutschen im Östlichen Europa 26). München: De Gruyter Oldenbourg. 304 S.


Meier, Jörg /Georg Schuppener (2022): Populistische Wahlwerbung im Vergleich. Der Begriff „Heimat“ in Deutschland und Österreich. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 2). Berlin.

Vybrané projekty

Názov projektu: Sprachen in Tirol – Erhebung der „alten“ und „neuen“ Mehrsprachigkeit im Bundesland Tirol – Pilotstudie/Jazyky v Tirolsku – empirický výskum „starej“ a „novej“ viacjazyčnosti v spolkovej krajine Tirolsko – pilotná štúdia

Obdobie realizácie projektu: 10/2021-09/2023

Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu: V súčasnom výskume už viacjazyčnosť nie je vnímaná ako problém, ale je považovaná za vysoko efektívny a pozitívny faktor pre ďalší rozvoj jednotlivcov a spoločnosti. Je však potrebné brať do úvahy rôznorodé prejavy vnútornej a vonkajšej viacjazyčnosti, ktoré existovali odjakživa, ako aj „novú“ viacjazyčnosť, ktorá vznikla migráciou, a vzájomne ich prepojiť. Pilotná štúdia má poskytnúť presnejšie informácie o skutočných jazykových pomeroch v spolkovej krajine Tirolsko a poslúžiť ako základ pre budúce plánovanie v oblasti vzdelávania.

Najvýznamnejší výstup: Meier, Jörg (Hrsg.) (2023): Innere und äußere Mehrsprachigkeit in Europa. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 6). Berlin: Weidler [pripravuje sa].

Názov projektu: Digital Humanities und Didaktik – Die Relevanz digitaler Quellen-sammlungen für die Lehre und Forschung/Digital Humanities a didaktika – relevantnosť digitálnych zdrojov pre vyučovanie a výskum

Obdobie realizácie projektu: 01/2021-03/2023

Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu: Hlavným cieľom projektu je určiť relevantnosť digitálnych zbierok primárnych textov pre výučbu a výskum na základných, stredných a vysokých školách.

Za týmto účelom sa na rôznych školách a univerzitách (v Nemecku, Rakúsku, na Slovensku, v Českej republike a Poľsku) uskutočňujú prieskumy, v ktorých sa skúma aktuálny stav, vedomosti a záujem v tejto oblasti. Z hľadiska zmysluplného využitia digitalizovaných materiálov a trvalej udržateľnosti je dôležité brať do úvahy nielen „počet zobrazení“ domovských stránok, ale okrem iného vykonať aj „sprievodný výskum“ pomocou dotazníkov.

Odkaz (hyperlink) na projekt: -

Najvýznamnejší výstup: internetová platforma "Sprache und Schule"

Meier, Jörg (2023): Cybermobbing. Hintergründe und Studien. Informationen und Materialien für den Unterricht. (Beiträge zur Fachdidaktik 7). Wien [pripravuje sa].

Názov projektu: Populistische Wahlwerbung im Vergleich: Tschechien – Österreich – Deutschland/Komparácia populistických volebných kampaní: Česká republika – Rakúsko – Nemecko

Obdobie realizácie projektu: 01/2020-03/2022

Postavenie v projekte: riešiteľ

Stručná charakteristika projektu: Projekt sa venuje fenoménu populizmu, ktorý od nedávnej minulosti zohráva v politike čoraz významnejšiu úlohu. Výskum je realizovaný na predvolebnej kampani, konkrétne v porovnaní v Rakúsku, Českej republike a Nemecku. Cieľom je identifikovať podobnosti a rozdiely v používaní jazyka za účelom politickej reklamy. Výsledky majú byť didakticky spracované a prezentované v učebnici jazyka populistickej kampane.

Najvýznamnejší výstup: workshop „Spezifika rechtspopulistischer Sprache“

Meier, Jörg/Schuppener, Georg (2022): Populistische Wahlwerbung im Vergleich. Der Begriff „Heimat“ in Deutschland, Österreich, Tschechien und der Slowakei. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 2). Berlin: Weidler [v tlači].

Názov projektu: Professionell Schreiben – Beraten und Begleiten bei Schreibprozessen – Aufbau von Schreibwerkstätten/Profesionálne písať - poradenstvo a podpora pri procesoch písania - príprava workshopov

Obdobie realizácie projektu: 10/2016-09/2021

Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ projektu

Stručná charakteristika projektu: Cieľom projektu je podpora a odborná pomoc študentom a vysokoškolským pracovníkom v individuálnych alebo skupinových procesoch pri písaní vedeckých, odborných a osobných projektoch. Za týmto účelom boli realizované workshopy a semináre s rôznym didaktickým a vedeckým zameraním. V ďalšom kroku bolo na Pädagogische Hochschule Tirol zriadené centrum písania.

Najvýznamnejší výstup: Meier, Jörg (Hrsg.) (2021): Schreiben im Unterricht. (Beiträge zur Fachdidaktik 3). Wien.

Registračné číslo projektu: APVV-21-0485, Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Názov projektu: Verba volant scripta manent. Slová uletia, zapísané zostáva. Karpathen Post - ako zdroj regionálnych dejín, jazyka a kultúry na Spiši na prelome 19. a 20. storočia

Obdobie realizácie projektu:

Postavenie v projekte: riešiteľ

Stručná charakteristika projektu:  Cieľom projektu je na pozadí sociolingvistickej a sociokultúrnej analýzy periodika Karpathen Post zachytiť plurietnický kontext regiónu Spiš a jeho obyvateľov na prelome 19. a 20. storočia s hlavným dôrazom na nemecký jazyk a kultúru, pričom sa budeme opierať aj o najnovšie teoretické a metodologické východiská – tak, ako ich ponúka veda o masmediálnej komunikácii. Na základe takto získaných poznatkov sleduje predkladaný projekt dve základné paralelné línie – sociokultúrnu a sociolingvistickú, ktoré sa navzájom budú dopĺňať a vyústia do komplexnej analýzy novín Karpathen Post na pozadí masmediálnych štúdií so zreteľom na dôslednú analýzu mediálneho prostredia, v ktorom periodikum na prelome 19. a 20. storočia vychádzalo.

Medzinárodné mobility a pracovné cesty
Prizrenská univerzita, Prizren, Kosovo, máj, november 2017, november 2019, ERASMUS
Varšavská Univerzita, Varšava, Poľsko, november 2018, ERASMUS
Slobodná univerzita v Bolzane, Bolzano/Bozen, Taliansko, 1999, 2016
Jihočeská univezita v Českých Budějovicích, České Budějovice, Česko, 2001
Slobodná univerzita v Bruseli, Brusel, Belgicko, 1998
Bieloruská štátna univerzita, Minsk, Bielorusko, 1997, lektor DAAD
Univerzita v Regensburgu, Regensburg, Nemecko, 20-22.7.2023, ERASMUS
ELTE Budapest, Budapešť, Maďarsko, 17.-23.9.2023, ERASMUS
Organizačné aktivity
riaditeľ programu a vedúci študijného odboru Stredo- a východoeurópske štúdiá - Univerzita v Leidene, Nemecký jazyk a kultúra, Fakulta humanitných vied, 2011-
člen - Südostdeutsche Historische Kommission bzw. Kommission für Geschichte und Kultur der Deutschen in Süd- Osteuropa (od 2007), Tübingen/Juhonemecká historická komisia resp. Komisia pre dejiny a kultúru Nemcov v juhovýchodnej Európe, 1998-
predseda výboru - Karpatendeutsches Kulturwerk, Karlsruhe/Kultúrne centrum Karpatských Nemcov, Karlsruhe, 2002-
výkonný predseda - Internationaler Arbeitskreis Kanzleisprachenforschung (IAK)/ Medzinárodné prac. združenie pre výskum kancelárskej nemčiny, 1999-
člen výberovej komisie pre udeľovanie štipendií Immanuela Kanta, od 2016 predseda - Komisia pre udeľovanie štipendií Immanuela Kanta, 2015-

Ďalšie informácie


FF