Email:
|
jorg.meier@upjs.sk | |
Homepage:
|
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/jorg.meier | |
Fakulta:
|
FF UPJŠ
-
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta
|
|
Pracovisko:
|
KGER
-
Katedra germanistiky
|
|
Miestnosť:
|
A310 | |
Telefón:
|
+421 55 234 7119 | |
ORCID iD:
|
https://orcid.org/0000-0002-0647-4501 |
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie,
rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole
v aktuálnom akademickom roku
|
Študijný program: Nemecký jazyk a literatúra, denná forma, osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), člen komisie pre štátne záverečné skúšky (ŠZS), študijný odbor: Filológia, bakalársky stupeň štúdia
|
Študijný program: Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii), osoba zodpovedná za študijný program (OZŠP), osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), predseda/ člen komisie pre štátne záverečné skúšky (ŠZS), študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy, magisterský stupeň štúdia
|
Profilové predmety
|
KGER/ŠTL/12 Štylistika a textová lingvistika - Nemecký jazyk a literatúra, medziodborové štúdium, bakalársky stupeň štúdia
|
KGER/ALUCJ/22 Aplikovaná lingvistika pre učiteľov cudzieho jazyka - Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii), magisterský stupeň štúdia
|
Vybrané publikácie
|
Meier, Jörg (2024): Deutschsprachige Literatur aus dem Gebiet der heutigen Slowakei. Bd. 1: Zipser Autoren des 19. und 20. Jahrhunderts. Biographien, Texte und Materialien (nicht nur) für den Unterricht. (Studien zur deutsch-slowakischen Kulturgeschichte. Bd. 8). Berlin. 120 S. |
Jörg Meier, Jörg (Hrsg.) (2022): Sprachgeschichte und Bildung. (Jahrbuch für Germanistische Sprachgeschichte 13). De Gruyter: Berlin, Boston. |
Meier, Jörg /Georg Schuppener (2022): Populistische Wahlwerbung im Vergleich. Der Begriff „Heimat“ in Deutschland und Österreich. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 2). Berlin. |
Meier, Jörg (2021): Angewandte Germanistik und Sprachdidaktik. Aufgaben und Perspektiven für Forschung und Lehre. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 1). Berlin: Weidler. 147 S. |
Meier, Jörg (Hrsg.) (2021): Schreiben im Unterricht. (Beiträge zur Fachdidaktik 3). Wien: Praesens. 140 S. |
Vybrané projekty
|
Názov projektu: Sprachen in Tirol – Erhebung der „alten“ und „neuen“ Mehrsprachigkeit im Bundesland Tirol – Pilotstudie/Jazyky v Tirolsku – empirický výskum „starej“ a „novej“ viacjazyčnosti v spolkovej krajine Tirolsko – pilotná štúdia Obdobie realizácie projektu: 10/2021-09/2023 Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ projektu Stručná charakteristika projektu: V súčasnom výskume už viacjazyčnosť nie je vnímaná ako problém, ale je považovaná za vysoko efektívny a pozitívny faktor pre ďalší rozvoj jednotlivcov a spoločnosti. Je však potrebné brať do úvahy rôznorodé prejavy vnútornej a vonkajšej viacjazyčnosti, ktoré existovali odjakživa, ako aj „novú“ viacjazyčnosť, ktorá vznikla migráciou, a vzájomne ich prepojiť. Pilotná štúdia má poskytnúť presnejšie informácie o skutočných jazykových pomeroch v spolkovej krajine Tirolsko a poslúžiť ako základ pre budúce plánovanie v oblasti vzdelávania. Najvýznamnejší výstup: Meier, Jörg (Hrsg.) (2023): Innere und äußere Mehrsprachigkeit in Europa. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 6). Berlin: Weidler [pripravuje sa]. |
Názov projektu: Digital Humanities und Didaktik – Die Relevanz digitaler Quellen-sammlungen für die Lehre und Forschung/Digital Humanities a didaktika – relevantnosť digitálnych zdrojov pre vyučovanie a výskum Obdobie realizácie projektu: 01/2021-03/2023 Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ projektu Stručná charakteristika projektu: Hlavným cieľom projektu je určiť relevantnosť digitálnych zbierok primárnych textov pre výučbu a výskum na základných, stredných a vysokých školách. Za týmto účelom sa na rôznych školách a univerzitách (v Nemecku, Rakúsku, na Slovensku, v Českej republike a Poľsku) uskutočňujú prieskumy, v ktorých sa skúma aktuálny stav, vedomosti a záujem v tejto oblasti. Z hľadiska zmysluplného využitia digitalizovaných materiálov a trvalej udržateľnosti je dôležité brať do úvahy nielen „počet zobrazení“ domovských stránok, ale okrem iného vykonať aj „sprievodný výskum“ pomocou dotazníkov. Odkaz (hyperlink) na projekt: - Najvýznamnejší výstup: internetová platforma "Sprache und Schule" Meier, Jörg (2023): Cybermobbing. Hintergründe und Studien. Informationen und Materialien für den Unterricht. (Beiträge zur Fachdidaktik 7). Wien [pripravuje sa]. |
Názov projektu: Populistische Wahlwerbung im Vergleich: Tschechien – Österreich – Deutschland/Komparácia populistických volebných kampaní: Česká republika – Rakúsko – Nemecko Obdobie realizácie projektu: 01/2020-03/2022 Postavenie v projekte: riešiteľ Stručná charakteristika projektu: Projekt sa venuje fenoménu populizmu, ktorý od nedávnej minulosti zohráva v politike čoraz významnejšiu úlohu. Výskum je realizovaný na predvolebnej kampani, konkrétne v porovnaní v Rakúsku, Českej republike a Nemecku. Cieľom je identifikovať podobnosti a rozdiely v používaní jazyka za účelom politickej reklamy. Výsledky majú byť didakticky spracované a prezentované v učebnici jazyka populistickej kampane. Najvýznamnejší výstup: workshop „Spezifika rechtspopulistischer Sprache“ Meier, Jörg/Schuppener, Georg (2022): Populistische Wahlwerbung im Vergleich. Der Begriff „Heimat“ in Deutschland, Österreich, Tschechien und der Slowakei. (Europäische Beiträge zur Angewandten Germanistik 2). Berlin: Weidler [v tlači]. |
Názov projektu: Professionell Schreiben – Beraten und Begleiten bei Schreibprozessen – Aufbau von Schreibwerkstätten/Profesionálne písať - poradenstvo a podpora pri procesoch písania - príprava workshopov Obdobie realizácie projektu: 10/2016-09/2021 Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ projektu Stručná charakteristika projektu: Cieľom projektu je podpora a odborná pomoc študentom a vysokoškolským pracovníkom v individuálnych alebo skupinových procesoch pri písaní vedeckých, odborných a osobných projektoch. Za týmto účelom boli realizované workshopy a semináre s rôznym didaktickým a vedeckým zameraním. V ďalšom kroku bolo na Pädagogische Hochschule Tirol zriadené centrum písania. Najvýznamnejší výstup: Meier, Jörg (Hrsg.) (2021): Schreiben im Unterricht. (Beiträge zur Fachdidaktik 3). Wien. |
Registračné číslo projektu: APVV-21-0485, Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Názov projektu: Verba volant scripta manent. Slová uletia, zapísané zostáva. Karpathen-Post ako zdroj regionálnych dejín, jazyka a kultúry na Spiši na prelome 19. a 20. storočia Obdobie realizácie projektu: 07/2022-12/2025 Postavenie v projekte: riešiteľ Stručná charakteristika projektu: Cieľom projektu je na pozadí sociolingvistickej a sociokultúrnej analýzy periodika Karpathen Post zachytiť plurietnický kontext regiónu Spiš a jeho obyvateľov na prelome 19. a 20. storočia s hlavným dôrazom na nemecký jazyk a kultúru, pričom sa budeme opierať aj o najnovšie teoretické a metodologické východiská – tak, ako ich ponúka veda o masmediálnej komunikácii. Na základe takto získaných poznatkov sleduje predkladaný projekt dve základné paralelné línie – sociokultúrnu a sociolingvistickú, ktoré sa navzájom budú dopĺňať a vyústia do komplexnej analýzy novín Karpathen Post na pozadí masmediálnych štúdií so zreteľom na dôslednú analýzu mediálneho prostredia, v ktorom periodikum na prelome 19. a 20. storočia vychádzalo. |
Medzinárodné mobility a pracovné cesty
|
Prizrenská univerzita, Prizren, Kosovo, máj, november 2017, november 2019, ERASMUS
|
Varšavská Univerzita, Varšava, Poľsko, november 2018, ERASMUS
|
Slobodná univerzita v Bolzane, Bolzano/Bozen, Taliansko, 1999, 2016
|
Jihočeská univezita v Českých Budějovicích, České Budějovice, Česko, 2001
|
Slobodná univerzita v Bruseli, Brusel, Belgicko, 1998
|
Bieloruská štátna univerzita, Minsk, Bielorusko, 1997, lektor DAAD
|
Univerzita v Regensburgu, Regensburg, Nemecko, 20-22.7.2023, ERASMUS
|
ELTE Budapest, Budapešť, Maďarsko, 17.-23.9.2023, ERASMUS
|
Organizačné aktivity
|
riaditeľ programu a vedúci študijného odboru Stredo- a východoeurópske štúdiá - Univerzita v Leidene, Nemecký jazyk a kultúra, Fakulta humanitných vied, 2011-
|
člen - Südostdeutsche Historische Kommission bzw. Kommission für Geschichte und Kultur der
Deutschen in Süd- Osteuropa (od 2007), Tübingen/Juhonemecká historická komisia resp.
Komisia pre dejiny a kultúru Nemcov v juhovýchodnej Európe, 1998-
|
predseda výboru - Karpatendeutsches Kulturwerk, Karlsruhe/Kultúrne centrum Karpatských Nemcov, Karlsruhe, 2002-
|
výkonný predseda - Internationaler Arbeitskreis Kanzleisprachenforschung (IAK)/ Medzinárodné prac. združenie
pre výskum kancelárskej nemčiny, 1999-
|
člen výberovej komisie pre udeľovanie štipendií Immanuela Kanta, od 2016 predseda - Komisia pre udeľovanie štipendií Immanuela Kanta, 2015-
|