Email:
|
maria.bacikova@upjs.sk | |
Homepage:
|
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/maria.bacikova | |
Fakulta:
|
FF UPJŠ
-
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta
|
|
Pracovisko:
|
KPPaPZ
-
Katedra pedagogickej psychológie a psychológie zdravia
|
|
Miestnosť:
|
S301 | |
Telefón:
|
+421 55 234 7180 | |
ORCID iD:
|
https://orcid.org/0000-0003-2004-2622 |
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie,
rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole
v aktuálnom akademickom roku
|
Študijný program: Osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu, študijný odbor: Psychológia, bc. stupeň štúdia
|
Študijný program: Osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu, študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy, Mgr. stupeň štúdia
|
Profilové predmety
|
KPPaPZ/ZMPPV/15 - Základy metodológie pedagogicko-psychologického výskumu - Študijné programy učiteľského štúdia FF UPJŠ a PF UPJŠ, učiteľský základ, Mgr. stupeň štúdia
|
KPPaPZ/PSBc/06 Seminár k bakalárskej práci - medziodborové štúdium psychológie (podprogram), bc stupeň štúdia
|
KPPaPZ/VPMOS/16 Vývinová psychológia pre medziodbor - medziodborové štúdium psychológie (podprogram), bc stupeň štúdia
|
KPPaPZ/USMM/19 Úvod do štatistických metód pre medziodborové štúdium - medziodborové štúdium psychológie (podprogram), bc stupeň štúdia
|
Vybrané publikácie
|
Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., & Orosová, O.(2024). Perceived Parental Control, Parent-Adolescent Relationship and Adolescents’ Psychological Adjustment. Does Gender Matter?. Journal of Child and Family Studies, 33:1632–1646 (2022: 2.1 – IF, Q2 ) |
Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., Gajdoš, A. (2024). Family and School Factors Related to Internalizing and Externalizing Problems in Adolescence. International Journal of School & Educational Psychology, 12:1, 54-67. DOI: 10.1080/21683603.2023.2296049 Q2, IF 1.8 |
1. Bačíková, M., Barbierik, L., Kalina, O. (2023). Keď dieťa potrebuje nielen psychológa. Grada, ISBN: 978-80-8090-686-3 |
Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., Janovská, A., Kalina, O., & Orosová, O. (2021). Did perceived parenting in adolescence change as a result of the COVID-19 lockdown? A natural experiment. Couple and Family Psychology: Research and Practice.10(4), 271–280. https://doi.org/10.1037/cfp0000167 , Scopus, Q3 |
Bacikova-Sleskova, M., Benka, J., Orosova, O. (2021). Parental behavioural control and knowledge in early adolescence. A person-oriented approach. Current Psychology, 40:2735–2744. Q2, IF 2.05 |
Vybrané projekty
|
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-23-0500, Agentúra na podporu výskumu a vývoja Názov projektu: Hlbšie porozumenie well-beingu učiteľov: Zmiešané metódy výskumu well-beingu učiteľov, zahrňujúc vzťah učiteľ-rodič Obdobie realizácie projektu: (09/24-06/28) Postavenie v projekte: zodpovedná riešiteľka projektu Stručná charakteristika projektu: Cieľom projektu je porozumieť a podporiť well-being učiteľov v národnom a medzinárodnom kontexte prostredníctvom využitia zmiešaných metód (kvantitatívnych, kvalitatívnych a experimentálnych). Na well-being je nahliadané v kontexte kvality života, prevažujúceho pozitívneho prežívania, schopnosti optimálne fungovaťv interpersonálnych vzťahoch, ako aj vo vzťahu k sebe samému, nachádzať v živote zmysel a napĺňať ciele. Vrámci pracovného balíka WP1 sa s využitím existujúcej medzinárodnej spolupráce zameriame na výskum faktorov,ktoré prispievajú k well-beingu učiteľov a budúcich učiteľov s dôrazom na stres a zvládanie. WP2 bude zameranýna well-being učiteľov s dôrazom na ich vzťahy s rodičmi žiakov, komunikáciu učiteľ-rodič a nadmernúangažovanosť rodičov v školskej práci detí. V rámci WP3 bude vytvorený intervenčný program a prostredníctvommedziskupinového experimentálneho dizajnu bude overovaná jeho efektívnosť. Intervencia bude zameraná nazlepšovanie vzťahu rodič-učiteľ, sebaúčinnosť učiteľa v komunikácii s rodičmi ako i na zvládanie situácií sproblémovými či nadmerne angažovanými rodičmi. Pre lepšie porozumenie komplexnosti WB učiteľov bude využitý originálny štatistický prístup – sieťová analýza.Stanovené ciele bude možné dosiahnuť vďaka našej predchádzajúcej skúsenosti s prácou s rozsiahlymi medzinárodnými datasetmi; s overovaním efektívnosti prevenčných programov; so sieťovou analýzou ako aj vďaka viacerým prebiehajúcim medzinárodným spoluprácam. Odborná verejnosť bude o výsledkoch projektu informovaná vo forme vedeckých štúdií a prezentácií na národných a medzinárodných konferenciách. Praktické využitie získaných poznatkov bude možné vďaka implementácii intervenčného programu do profesijného rozvoja učiteľov; a vzdelávanie budúcich učiteľov Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/filozoficka-fakulta/pracoviska/katedra-pedagogickej-psychologie-a-psychologie-zdravia/projekt-apvv-23-0500/ |
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: VEGA 1/0523/20, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied Názov projektu: Problémové správanie dospievajúcich. Prierezová a longitudinálna analýza protektívnych a rizikových faktorov s ním súvisiacich Obdobie realizácie projektu: (01/20-12/23) Postavenie v projekte: zodpovedná riešiteľka projektu Stručná charakteristika projektu: Problémové správanie (PS) dospievajúcich môže mať rôzne externalizované a internalizované prejavy. Komplexný teoretický model problémového správania (Jessor, 2018; Lerner, Simi, 2000) vychádza z existencie širokých rizikových a protektívnych faktorov. Tie môžeme identifikovať na úrovni intrapersonálnej a na úrovni interpersonálnej. Aktuálne trendy vo výskume problémového správania adolescentov berú do úvahy procesuálne a vývinové hľadisko t.j. orientujú sa na vytváranie komplexnejších modelov a longitudinálny dizajn. Predkladaný projekt má za cieľ obohatiť poznanie faktorov súvisiacich s problémovým správaním (a) prostredníctvom využitia longitudinálneho dizajnu a viacúrovňového modelovania; (b) obohatením škály intrapersonálnych a interpersonálnych faktorov s cieľom dosiahnuť, čo najkomplexnejšie porozumenie problémovému správaniu, (c) zameraním sa bližšie na skupinu tých, u ktorých sa PS prejavilo v takej forme, že vyžaduje intervenciu psychológa, (d) využitím údajov od viacerých informátorov. Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/public/media/14487/Anotacia%20VEGA%2020%20SJ.pdf |
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: VEGA 1/0623/17, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied Názov projektu: Analýza sociálno-osobnostných charakteristík dospievajúcich a indikátorov rizikového správania v kontexte rodinných procesov. Obdobie realizácie projektu: (01/17-12/19) Postavenie v projekte: zodpovedná riešiteľka projektu Stručná charakteristika projektu: Hlavným cieľom projektu bolo analyzovať sociálno-osobnostné charakteristiky dospievajúcich a indikátory rizikového správania v kontexte rodinných procesov. V rámci projektu boli spracovávané údaje získané vo viacerých vlnách zberu, ako i údaje získané od dospievajúcich a ich rodičov. Cieľom bolo analyzovať diskrepancie v percipovaní rodinných procesov medzi dospievajúcimi a rodičmi; sledovať zmeny rodinných procesov a sociálno-osobnostných charakteristík a rizikového správania dospievajúcich a analyzovať možné moderátory uvedeného vzťahu. Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/public/media/14487/VEGA%20na%20stranku.pdf |
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: KEGA – 016UPJŠ-4/2017, Kultúrna a edukačná grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Názov projektu: Fidelita programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok „Unplugged“ v podmienkach slovenských základných škôl. Obdobie realizácie projektu: (01/17-12/19) Postavenie v projekte: riešiteľka projektu Stručná charakteristika projektu: Potreba programov prevencie založených na výskumných dátach je na Slovensku veľmi naliehavá. Projekt mal za cieľ aktualizovať a implementovať program univerzálnej prevencie užívania návykových látok „Unplugged“, ktorý je experimentálne realizovaný od r.2012 na reprezentatívnej vzorke slovenských školákov a jeho účinnosť je overovaná. Cieľom projektu bolo skúmať fidelitu uvedeného preventívneho programu v jej jednotlivých dimenziách (adherencia, expozícia, vnímavosť, kvalita realizácie intervencie, rozdielnosť v intervencii), aktualizovať ho a vytvoriť podmienky pre implementáciu tohto programu prostredníctvom uplatnenia následných metodicko-organizačných znakov efektívnych programov prevencie: odbornometodické zabezpečenie implementácie (aktualizovaná metodická príručka, vysokoškolská učebnica metodológie pre pedagógov); odborná príprava učiteľov – budúcich lektorov preventívneho programu „Unplugged“; sledovanie efektivity programu na odborno-výcvikovej úrovni. Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/public/media/14487/KEGA%20na%20stranku.pdf |
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-15-0662, Agentúra na podporu výskumu a vývoja Názov projektu: Psychologický mechanizmus zmien rizikového správania školákov a vysokoškolákov. Rizikové správanie a emigračné, migračné zámery Obdobie realizácie projektu: (07/16-12/20) Postavenie v projekte: riešiteľka projektu Stručná charakteristika projektu: Cieľom predkladaného projektu v prvej časti je rozvíjať na výskumných dátach založenú prevenciu užívania návykových látok (UNL) medzi školákmi a vysokoškolákmi (Implementácia Solomonovho modelu štyroch skupín výskumu efektívnosti programu medzi školákmi aj vysokoškolákmi). Efektívnosť programu univerzálnej prevencie UNL Unplugged bude skúmaná aj v komparácii programu s a bez podporných stretnutí (booster sessions). Cieľom je venovať osobitnú pozornosť skúmaniu rizikového správania školákov a efektívnosti Unplugged v krátkodobom aj dlhodobejšom rámci (až troch rokov) vo vzťahu k rizikovému správaniu rodičov a rodinným procesom na podklade komparatívnych dát rodič – dieťa. V prvej časti projekt nadväzuje na vzdelávacie a výskumné aktivity EU-Dap Faculty Network a SPAN/The Science for Prevention Academic Network (náš tím je členom uvedených sieti) v oblasti prevencie UNL, ďalej rozvíja výskumné aktivity projektu APVV-0253-11. Cieľom druhej časti projektu je skúmanie migračných (národná), emigračných (medzinárodná) zámerov, ich zmien vo vzťahu k rizikovému správaniu, vnútorným silám a vonkajším zdrojom vysokoškolákov SR, Ukrajiny, Maďarska a ďalších spolupracujúcich krajín EU. Projekt nadväzuje na realizovanú medzinárodnú SLiCE štúdiu. Cieľom druhej časti projektu je aj skúmanie názorov na migráciu, emigráciu školákov, ich zmien vo vzťahu k rizikovému správaniu a ich prediktory. Projekt podporuje vedeckovýskumnú činnosť mladých pracovníkov, PhD študentov; plánuje disemináciu a implementáciu poznatkov do školskej praxe. Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/filozoficka-fakulta/katedra-pedagogickej-psychologie-a-psychologie-zdravia/APVV-15-0662/ |
Medzinárodné mobility a pracovné cesty
|
Universtiy West, Trollhattan, Sweden, 8.5.2023-12.5.2023, Erazmus
|
Department of Social Medicine, University of Groningen, Medical Center,, Groningen, The Netherlands, 15.2. – 14.5. 2004, Erazmus +
|
Organizačné aktivity
|
členka akademického senátu FF UPJŠ - Akademický senát FF UPJŠ, 2023-trvá
|
členka spoločnej výberovej komisie - Národný Štipendijný program, 2023-trvá
|
národná reprezentantka - EARA - European Association for Research in Adolescence, 2012 - trvá
|
členka - European Health Psychology Association EHPS, 2004-2009
|
katedrový koordinátor programu Erazmus+ - Filozofická fakulta UPJŠ, 2008- 2023
|
ústavný koordinátor programu Socrates-Erazmus - Prírodovedecká fakulta UPJŠ, 2004-2006
|
členka štátnicových komisií - bc., Mgr. - Filozofická fakulta UPJŠ
|
Ocenenia
|
2017 Prémia Literárneho fondu za výnimočný vedecký ohlas na jedno dielo; 2017 Prémia Literárneho fondu za trojročný citačný ohlas
|
Projekty
|
Zodpovedná riešiteľka: 2024 - 2028 APVV-23-0500 Hlbšie porozumenie well-beingu učiteľov: Zmiešané metódy výskumu well-beingu učiteľov, zahrňujúc vzťah učiteľ-rodič 2020-2023 VEGA 1/0523/20 Problémové správanie dospievajúcich. Prierezová a longitudinálna analýza protektívnych a rizikových faktorov s ním súvisiacich. 2017-2019 VEGA 1/0623/17 Analýza sociálno-osobnostných charakteristík dospievajúcich a indikátorov rizikového správania v kontexte rodinných procesov. Riešiteľka projektov: 2016-2020 APVV 15-0662 Psychologický mechanizmus zmien rizikového správania školákov a vysokoškolákov. Rizikové správanie a emigračné, migračné zámery. 2017 - 2019 KEGA 016UPJŠ-4/2017 Fidelita programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok „Unplugged“ v podmienkach slovenských základných škôl. VEGA 1/1408/04 Sociálno-psychologická analýza rizikového správania sa vysokoškolákov. Efektívnosť prevencie drogových závislostí a AIDS. OKPS 2011/160/68 Program prevencie drogových závislostí a AIDS pre vysokoškolákov XI s dôrazom na tvorbu a implementáciu alkoholových politík v univerzitnom prostredí. Iniciatíva oCAP (on Campus Alcohol Policy) APVV-0253-11 Užívanie drog medzi dospievajúcimi a vysokoškolákmi. Na výskumných dátach založená prevencia užívania drog. VEGA 1/1408/04 Sociálno-psychologická analýza rizikového správania sa vysokoškolákov. Efektívnosť prevencie drogových závislostí a AIDS. APVT –20–028802 (zastupujúca zodpovedná riešiteľka pre rok 2006) Centrum pre vzdelávanie a výskum spoločenských aspektov zdravia KISH APVT –20-003602 Socio-ekonomické nerovnosti v zdraví.
|
Medzinárodná spolupráca
|
University West, Trolhattan Švédsko University of Bruxelles, Belgicko
|
Iné
|
- členka European Association of Research on Adolescence EARA - členka European Health Psychology Association EHPS - členka sekcie Child and Adolescent Public Health of the EUPHA (European Public Health association) - recenzentka článkov v karentovaných časopisoch (napr. Journal of Child and Family, Current Psychology, Applied Research in Quality of Life, Journal of Social and Personal Relationships,...)
|
Zaujímavé linky
|
https://www.researchgate.net/profile/Maria_Bacikova-Sleskova
|