FF

doc. Mgr. Mária Bačíková, PhD.   EN

Email:
maria.bacikova@upjs.sk
Homepage:
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/maria.bacikova
Fakulta:
FF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta
Pracovisko:
KPPaPZ - Katedra pedagogickej psychológie a psychológie zdravia
Miestnosť:
S301
Telefón:
+421 55 234 7180
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0003-2004-2622
Vedúca Katedry pedagogickej psychológie a psychológie zdravia. Vyštudovala psychológiu na Filozofickej fakulte Trnavskej Univerzity. Doktorandské štúdium absolvovala na Lekárskej fakulte, Rijksuniversiteit Groningen, Holandsko a habilitovala sa na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne. V rámci výskumnej činnosti sa primárne zameriava na obdobie dospievania, zdravie a rizikové správanie dospievajúcich, rodinné procesy, ale i problematiku well-beingu učiteľov a ich vzťah s rodičmi žiakov. Je autorkou mnohých štúdií v medzinárodných indexovaných časopisoch. Je zodpovednou riešiteľkou grantov APVV a VEGA a participovala na riešení mnohých ďalších domácich a medzinárodných grantových úloh. Pôsobí ako recenzentka pre viaceré zahraničné indexované časopisy. V roku 2017 získala dve ocenenia Literárneho fondu: Prémia Literárneho fondu za výnimočný vedecký ohlas na jedno dielo a Prémia Literárneho fondu za trojročný citačný ohlas. V rámci pedagogickej činnosti sa primárne venuje vývinovej psychológii a metodológii výskum so zameraním na študentov učiteľstva. https://www.researchgate.net/profile/Maria_Bacikova-Sleskova

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Trnavská Univerzita, Filozofická fakulta, 2002, psychológia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Rijksuniversiteit Groningen, Holandsko, 2006, medical sciences
Titul docent:
Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Česká republika, 2021, psychológia

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
Študijný program: Osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu, študijný odbor: Psychológia, bc. stupeň štúdia
Študijný program: Osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu, študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy, Mgr. stupeň štúdia
Profilové predmety
KPPaPZ/ZMPPV/15 - Základy metodológie pedagogicko-psychologického výskumu - Študijné programy učiteľského štúdia FF UPJŠ a PF UPJŠ, učiteľský základ, Mgr. stupeň štúdia
KPPaPZ/ZMPPVdps/15 - Základy metodológie pedagogicko-psychologického výskumu - Doplňujúce pedagogické štúdium
KPPaPZ/VPMOS/16 Vývinová psychológia pre medziodbor - medziodborové štúdium psychológie (podprogram), bc stupeň štúdia
KPPaPZ/USMM/19 Úvod do štatistických metód pre medziodborové štúdium - medziodborové štúdium psychológie (podprogram), bc stupeň štúdia
Vybrané publikácie

Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., & Orosová, O.(2024). Perceived Parental Control, Parent-Adolescent Relationship and Adolescents’ Psychological Adjustment. Does Gender Matter?. Journal of Child and Family Studies, 33:1632–1646 (2022: 2.1 – IF, Q3 – JCR, Q2 – SJR)

Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., Gajdoš, A. (2024). Family and School Factors Related to Internalizing and Externalizing Problems in Adolescence. International Journal of School & Educational Psychology, 12:1, 54-67. DOI: 10.1080/21683603.2023.2296049 (indexed in Scopus)

1.     Bačíková, M., Barbierik, L., Kalina, O. (2023). Keď dieťa potrebuje nielen psychológa. Grada, ISBN: 978-80-8090-686-3

Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., Janovská, A., Kalina, O., & Orosová, O. (2021). Did perceived parenting in adolescence change as a result of the COVID-19 lockdown? A natural experiment. Couple and Family Psychology: Research and Practice.10(4), 271–280. https://doi.org/10.1037/cfp0000167 (indexed in Scopus)


Bacikova-Sleskova, M., Benka, J., Orosova, O. (2021). Parental behavioural control and knowledge in early adolescence. A person-oriented approach. Current Psychology, 40:2735–2744. Q2, IF 2.05

Vybrané projekty

Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: VEGA 1/0523/20, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Problémové správanie dospievajúcich. Prierezová a longitudinálna analýza protektívnych a rizikových faktorov s ním súvisiacich

Obdobie realizácie projektu: (01/20-12/23)

Postavenie v projekte: zodpovedná riešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu:

Problémové správanie (PS) dospievajúcich môže mať rôzne externalizované a internalizované prejavy. Komplexný teoretický model problémového správania (Jessor, 2018; Lerner, Simi, 2000) vychádza z existencie širokých rizikových a protektívnych faktorov. Tie môžeme identifikovať na úrovni intrapersonálnej a na úrovni interpersonálnej. Aktuálne trendy vo výskume problémového správania adolescentov berú do úvahy procesuálne a vývinové hľadisko t.j. orientujú sa na vytváranie komplexnejších modelov a longitudinálny dizajn. Predkladaný projekt má za cieľ obohatiť poznanie faktorov súvisiacich s problémovým správaním (a) prostredníctvom využitia longitudinálneho dizajnu a viacúrovňového modelovania; (b) obohatením škály intrapersonálnych a interpersonálnych faktorov s cieľom dosiahnuť, čo najkomplexnejšie porozumenie problémovému správaniu, (c) zameraním sa bližšie na skupinu tých, u ktorých sa PS prejavilo v takej forme, že vyžaduje intervenciu psychológa, (d) využitím údajov od viacerých informátorov.

Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/public/media/14487/Anotacia%20VEGA%2020%20SJ.pdf

Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: VEGA 1/0623/17, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Analýza sociálno-osobnostných charakteristík dospievajúcich a indikátorov rizikového správania v kontexte rodinných procesov.

Obdobie realizácie projektu: (01/17-12/19)

Postavenie v projekte: zodpovedná riešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu:

Hlavným cieľom projektu bolo analyzovať sociálno-osobnostné charakteristiky dospievajúcich a indikátory rizikového správania v kontexte rodinných procesov. V rámci projektu boli spracovávané údaje získané vo viacerých vlnách zberu, ako i údaje získané od dospievajúcich a ich rodičov. Cieľom bolo analyzovať diskrepancie v percipovaní rodinných procesov medzi dospievajúcimi a rodičmi; sledovať zmeny rodinných procesov a sociálno-osobnostných charakteristík a rizikového správania dospievajúcich a analyzovať možné moderátory uvedeného vzťahu.

Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/public/media/14487/VEGA%20na%20stranku.pdf

Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: KEGA – 016UPJŠ-4/2017, Kultúrna a edukačná grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Názov projektu: Fidelita programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok „Unplugged“ v podmienkach slovenských základných škôl.

Obdobie realizácie projektu: (01/17-12/19)

Postavenie v projekte: riešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu:

Potreba programov prevencie založených na výskumných dátach je na Slovensku veľmi naliehavá. Projekt mal za cieľ aktualizovať a implementovať program univerzálnej prevencie užívania návykových látok „Unplugged“, ktorý je experimentálne realizovaný od r.2012 na reprezentatívnej vzorke slovenských školákov a jeho účinnosť je overovaná. Cieľom projektu bolo skúmať fidelitu uvedeného preventívneho programu v jej jednotlivých dimenziách (adherencia, expozícia, vnímavosť, kvalita realizácie intervencie, rozdielnosť v intervencii), aktualizovať ho a vytvoriť podmienky pre implementáciu tohto programu prostredníctvom uplatnenia následných metodicko-organizačných znakov efektívnych programov prevencie: odbornometodické zabezpečenie implementácie (aktualizovaná metodická príručka, vysokoškolská učebnica metodológie pre pedagógov); odborná príprava učiteľov – budúcich lektorov preventívneho programu „Unplugged“; sledovanie efektivity programu na odborno-výcvikovej úrovni.

Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/public/media/14487/KEGA%20na%20stranku.pdf

Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: APVV-15-0662, Agentúra na podporu výskumu a vývoja

Názov projektu: Psychologický mechanizmus zmien rizikového správania školákov a vysokoškolákov. Rizikové správanie a emigračné, migračné zámery

Obdobie realizácie projektu: (07/16-12/20)

Postavenie v projekte: riešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu: Cieľom predkladaného projektu v prvej časti je rozvíjať na výskumných dátach založenú prevenciu užívania návykových látok (UNL) medzi školákmi a vysokoškolákmi (Implementácia Solomonovho modelu štyroch skupín výskumu efektívnosti programu medzi školákmi aj vysokoškolákmi). Efektívnosť programu univerzálnej prevencie UNL Unplugged bude skúmaná aj v komparácii programu s a bez podporných stretnutí (booster sessions). Cieľom je venovať osobitnú pozornosť skúmaniu rizikového správania školákov a efektívnosti Unplugged v krátkodobom aj dlhodobejšom rámci (až troch rokov) vo vzťahu k rizikovému správaniu rodičov a rodinným procesom na podklade komparatívnych dát rodič – dieťa. V prvej časti projekt nadväzuje na vzdelávacie a výskumné aktivity EU-Dap Faculty Network a SPAN/The Science for Prevention Academic Network (náš tím je členom uvedených sieti) v oblasti prevencie UNL, ďalej rozvíja výskumné aktivity projektu APVV-0253-11. Cieľom druhej časti projektu je skúmanie migračných (národná), emigračných (medzinárodná) zámerov, ich zmien vo vzťahu k rizikovému správaniu, vnútorným silám a vonkajším zdrojom vysokoškolákov SR, Ukrajiny, Maďarska a ďalších spolupracujúcich krajín EU. Projekt nadväzuje na realizovanú medzinárodnú SLiCE štúdiu. Cieľom druhej časti projektu je aj skúmanie názorov na migráciu, emigráciu školákov, ich zmien vo vzťahu k rizikovému správaniu a ich prediktory. Projekt podporuje vedeckovýskumnú činnosť mladých pracovníkov, PhD študentov; plánuje disemináciu a implementáciu poznatkov do školskej praxe.

Odkaz (hyperlink) na projekt: https://www.upjs.sk/filozoficka-fakulta/katedra-pedagogickej-psychologie-a-psychologie-zdravia/APVV-15-0662/

Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: VEGA 1//0713/15, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Intrapersonálne a interpersonálne faktory zmien rizikového správania vysokoškolákov a emigračných zámerov vysokoškolákov.

Obdobie realizácie projektu :(01/15-12/17)

Postavenie v projekte: riešiteľka projektu

Stručná charakteristika projektu: Cieľom projektu je a) pokračovať vo výskume životnej perspektívy a rizikového správania vysokoškolákov; prostredníctvom longitudinálneho dizajnu projektu sledovať zmeny životnej perspektívy a rizikového správania vysokoškolákov vo vybraných krajinách EÚ v nadväznosti na výsledky doterajšieho výskumu realizovaného s podporou VEGA 1/1092/12, b) skúmať vzťahy vybraných intrapersonálnych a interpersonálnych faktorov postojov vysokoškolákov k životu, vzdelávaniu a práci na Slovensku a iných krajinách EU a emigračných zámerov. 

Odkaz (hyperlink) na projekt: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Fwww.upjs.sk%2Fpublic%2Fmedia%2F14487%2FVEGA%25202015%2520na%2520stranku_1.pdf&clen=261838&chunk=true

Medzinárodné mobility a pracovné cesty
Universtiy West, Trollhattan, Sweden, 8.5.2023-12.5.2023, Erazmus
Department of Social Medicine, University of Groningen, Medical Center,, Groningen, The Netherlands, 15.2. – 14.5. 2004, Erazmus +
Organizačné aktivity
členka akademického senátu FF UPJŠ - Akademický senát FF UPJŠ, 2023-trvá
členka spoločnej výberovej komisie - Národný Štipendijný program, 2023-2025
národná reprezentantka - EARA - European Association for Research in Adolescence, 2012 - súčasnosť
členka - European Health Psychology Association EHPS, 2004-2009
katedrový koordinátor programu Erazmus+ - Filozofická fakulta UPJŠ, 2008- 2023
ústavný koordinátor programu Socrates-Erazmus - Prírodovedecká fakulta UPJŠ, 2004-2006
členka štátnicových komisií - bc., Mgr. - Filozofická fakulta UPJŠ

Doplňujúce informácie o osobe

Ocenenia
2017 Prémia Literárneho fondu za výnimočný vedecký ohlas na jedno dielo; 2017 Prémia Literárneho fondu za trojročný citačný ohlas
Projekty
Zodpovedná riešiteľka: 2024 - 2028 APVV-23-0500 Hlbšie porozumenie well-beingu učiteľov: Zmiešané metódy výskumu well-beingu učiteľov, zahrňujúc vzťah učiteľ-rodič 2020-2023 VEGA 1/0523/20 Problémové správanie dospievajúcich. Prierezová a longitudinálna analýza protektívnych a rizikových faktorov s ním súvisiacich. 2017-2019 VEGA 1/0623/17 Analýza sociálno-osobnostných charakteristík dospievajúcich a indikátorov rizikového správania v kontexte rodinných procesov. Riešiteľka projektov: 2016-2020 APVV 15-0662 Psychologický mechanizmus zmien rizikového správania školákov a vysokoškolákov. Rizikové správanie a emigračné, migračné zámery. 2017 - 2019 KEGA 016UPJŠ-4/2017 Fidelita programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok „Unplugged“ v podmienkach slovenských základných škôl. VEGA 1/1408/04 Sociálno-psychologická analýza rizikového správania sa vysokoškolákov. Efektívnosť prevencie drogových závislostí a AIDS. OKPS 2011/160/68 Program prevencie drogových závislostí a AIDS pre vysokoškolákov XI s dôrazom na tvorbu a implementáciu alkoholových politík v univerzitnom prostredí. Iniciatíva oCAP (on Campus Alcohol Policy) APVV-0253-11 Užívanie drog medzi dospievajúcimi a vysokoškolákmi. Na výskumných dátach založená prevencia užívania drog. VEGA 1/1408/04 Sociálno-psychologická analýza rizikového správania sa vysokoškolákov. Efektívnosť prevencie drogových závislostí a AIDS. APVT –20–028802 (zastupujúca zodpovedná riešiteľka pre rok 2006) Centrum pre vzdelávanie a výskum spoločenských aspektov zdravia KISH APVT –20-003602 Socio-ekonomické nerovnosti v zdraví.
Medzinárodná spolupráca
University West, Trolhattan Švédsko University of Bruxelles, Belgicko
Iné
- členka European Association of Research on Adolescence EARA - členka European Health Psychology Association EHPS - členka sekcie Child and Adolescent Public Health of the EUPHA (European Public Health association) - recenzentka článkov v karentovaných časopisoch (napr. Journal of Child and Family, Current Psychology, Applied Research in Quality of Life, Journal of Social and Personal Relationships,...)
Zaujímavé linky
https://www.researchgate.net/profile/Maria_Bacikova-Sleskova

Ďalšie informácie


FF