FF

doc. Mgr. Monika Hricová, PhD.   EN

Email:
monika.hricova@upjs.sk
Homepage:
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/monika.hricova
Fakulta:
FF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta
Pracovisko:
KPS - Katedra psychológie
Miestnosť:
S201
Telefón:
+421 55 234 7147
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0001-9873-5475
Doc. Mgr. Monika Hricová, PhD. je docentkou psychológie a vedúca Katedry psychológie Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach. Pôsobím na Katedre psychológie FF, UPJŠ od roku 2009. Najskôr na pozícii odborného asistenta a od roku 2020 ako docentka. V pedagogickej praxi sa zameriavam na výučbu predmetov z oblasti klinickej psychológie a psychoterapie. Vo výučbe čerpám z desať ročnej psychologickej praxe v Univerzitnej nemocnici L. Pasteura. Svoje publikácie orientujem na preskúmanie problematiky zvládania stresu a krízových situácií, sebaregulácie pre úspešne dosiahnutie zvolených cieľov a psychologické špecifiká pacientov s poruchami sluchu.

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Trnavská univerzita v Trnave, Filozofická fakulta, 2009, Psychológia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta, 2012, Sociálna psychológia a psychológia práce
Titul docent:
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta, 2020, Sociálna psychológia a psychológia práce

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
Študijný program: PSYb - Psychológia - Osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu, člen Rady študijného programu, člen komisie pre Štátne záverečné skúšky, študijný odbor: Psychológia, bakalársky I. stupeň stupeň štúdia
Študijný program: PSm - Psychológia - Osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu, člen Rady študijného programu, člen komisie pre Štátne záverečné skúšky, študijný odbor: Psychológia, magisterský II. stupeň stupeň štúdia
Študijný program: SPPPd, SPPPdex, SPPPd_en, SPPPdex_en - Sociálna psychológia a psychológia práce - Člen Odborovej komisie doktorandského štúdia, Osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu, študijný odbor: Psychológia, doktorandské III. stupeň stupeň štúdia
Profilové predmety
KPS/ZKP/06 Základy klinickej psychológie - Psychológia, bakalársky I. stupeň stupeň štúdia
KPS/PDV/07 Poruchy detského vývinu - Psychológia, bakalársky I. stupeň stupeň štúdia
KPS/KLP/08 Klinická psychológia - Psychológia, magisterský II. stupeň stupeň štúdia
KPS/PDO/08 Psychodiagnostika dospelých - Psychológia, magisterský II. stupeň stupeň štúdia
KPS/SSP/15 Súčasná sociálna psychológia - Sociálna psychológia a psychológia práce, doktorandské III. stupeň stupeň štúdia
Prehľad o zodpovednosti za rozvoj a kvalitu odboru habilitačného konania a inauguračného konania v aktuálnom akademickom roku
Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania: Člen Rady odboru pre habilitačné a inauguračné konanie (ROHIK), študijný odbor, ku ktorému je priradený: Psychológia
Vybrané publikácie

196345 | Perceived stress and burnout: The mediating role of self-care and job satisfaction as preventive factors in helping professions / Hricová, Monika [Autor, 40%] ; Nezkusilová, Jana [Autor, 40%] ; Ráczová, Beáta [Autor, 20%]. – DOI 10.5708/EJMH.15.2020.1.1. – WOS CC ; SCOPUS In: European Journal of Mental Health [textový dokument (print)] [elektronický dokument] . ISSN 1788-4934. – ISSN (online) 1788-7119. – 15,1 (2020), p. 3-22. F= 0,18; Q4

498971Optimism hidden in Pandora’s box: The role of three types of expectancies (optimism, hope and self-efficacy) in well-being and anxiety during the outbreak of COVID-19 pandemic / Pavol Kačmár, Monika Hricová, Jana Schrötter, Jozef Bavoľár.

In: Československá psychologie :- Roč. 66, č. 2 (2022), s. 78-94. - SCOPUS; WOS CC; CCC, IF = 0.20, Q3

417426 Progress in Health Goals and Treatment Recommendations of Diabetes Mellitus Patients: The Influence of Motivation, Self-Efficacy, Effort, and Challenge / Monika Hricová. In: Psihologijske Teme. - ISSN 1332-0742. - Roč. 30, č. 2 (2021), s. 297-311. 10.31820/pt.30.2.8 DOI; SCOPUS; IF = 0.18, Q4


ID: 1106077 | Dosahovanie cieľov a prekonávanie prekážok mladých ľudí v období pandémie Covid-19: kvalitatívna štúdia = Pursuing goals and overcoming obstacles of young people in the period of the COVID-19 pandemic: a qualitative study / Schrötter, Jana [Korešpondenčný autor, 40%] ; Hricová, Monika [Autor, 40%] ; Kačmár, Pavol [Autor, 15%] ; Lovaš, Ladislav [Autor, 5%]. – [recenzované]. – DOI 10.51561/cspsych.67.5.273. – WOS CC ; SCO ; CCC In: Československá psychologie [textový dokument (print)] [elektronický dokument] : časopis pro psychologickou teorii a praxi. – Praha (Česko) : Akademie věd České republiky. Psychologický ústav AV ČR. – ISSN 0009-062X. – ISSN (online) 1804-6436. – Roč. 67, č. 5 (2023), s. 273-290 [tlačená forma] [online]

253223 | Psychometrické hodnotenie a prvotná validácia slovenskej verzie škály úpravy cieľov (GAS)/ Ráczová, Beáta; Kačmár, Pavol; Hricová, Monika] – DOI 10.31577/SP.2021.01.816. – WOS CC ; SCOPUS ; CCC In: Studia Psychologica - International journal for research and theory in psychological sciences = Časopis pre základný výskum a teóriu v psychologických vedách. – Bratislava: SAP, Bratislava: SAV. Centrum spoločenských a psychologických vied. Ústav experimentálnej psychológie, Bratislava: Slovenská akadémia vied. Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. – ISSN 0039-3320. – ISSN (online) 2585-8815. – Roč. 63, č. 1 (2021), s. 94-109, IF = 0.63, Q3

Vybrané projekty

Registračné číslo projektu: VEGA 1/0145/23 Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Ak sa dosahovanie cieľa z oblasti zdravia stáva problematické - čo potom? Prekonávanie akčnej krízy ako

kritickej fázy pri dosahovaní cieľ

Obdobie realizácie projektu: 01/2023 - 12/2026

Postavenie v projekte: vedúca projektu

Stručná charakteristika projektu: Projekt má za cieľ preskúmať úlohu stratégií adaptívnej zmeny cieľa (upustenie od cieľa, úprava cieľa), copingových stratégií a individuálnych rozdielov v zámernej pozornosti (operacianalizované ako všímavosť a sebauvedomenie) pri prekonávaní akčnej krízy a ich vzťah so subjektívnou pohodou. Pridanou hodnotou projektu je, že výskum zasadzujeme do oblasti zdravia (oproti doteraz preferovanému výskumu všeobecných súvislostí dosahovania cieľa). Cieľ projektu bude dosahovaný v rámci prierezových, ako aj väčšieho longitudinálneho výskumu, ktorý umožňuje aj sledovanie časových zmien. Na predpokladané kauzálne vzťahy budú zamerané experimenty sledujúce vplyv manipulácie zámernej pozornosti na kríz

Link na vybrané publikácie:

https://diskuzevpsychologii.upol.cz/artkey/dps-202201-0002_chcu-dvadsiatnici-to-co-od-nich-ocakava-spolocnost-obsah-dosahovanych-cielov-v-oblasti-vzdelavania-prace-vzt.php

Registračné číslo projektu: APVV-19-0284 Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Názov projektu: Faktory výberu a dosahovania dlhodobých cieľov u mladých ľudí v období prechodu do dospelosti.

Obdobie realizácie projektu: 07/2020 – 06/2024

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ


Stručná charakteristika projektu: Hlavným cieľom projektu je preskúmanie cieľového zamerania a plánovania budúcnosti mladých ľudí vo veku od 20 do 30 rokov. Výsledkom by malo byť identifikovanie dlhodobých cieľov a stav plánovania v oblasti vývinových úloh. Vzhľadom na deklarovanú nestabilitu, ako charakteristiku sledovaného vývinového obdobia, plánujeme zistiť, či dochádza k zmene cieľov, variabilite cieľových charakteristík a či dochádza k odsunu dosahovania vývinových úloh na neskoršie obdobie. Tento cieľ je špecifikovaný prostredníctvom nasledovných cieľov: zistiť aktuálny stav plánovania budúcnosti formou preskúmania dlhodobých cieľov mladých ľudí v období od 20 do 30 rokov; preskúmať stabilitu cieľových predstáv a motivačných a sebaregulačných súvislosti dosahovania cieľov v danom vekovom období; zistiť význam individuálnych rozdielov v na cieľ zameranom správaní vo vývinových cieľoch v období prechodu do dospelosti, a to ako pri ich stanovovaní, tak dosahovaní. Aktuálnosť výskumu je daná využitím súčasných prístupov a metód výskumu cieľov objasniť dynamiku motivačno-sebaregulačných súvislostí na cieľ orientovaného správania v danom vekovom období.


Link na vybrané výstupy:

https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=25621


Registračné číslo projektu: VEGA 1/0853/21 Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Špecifiká prechodu do dospelosti v kontexte cieľov a vybraných osobnostných premenných a ich dopad na subjektívnu pohodu mladých dospelých.

Obdobie realizácie projektu: od 01/2021

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ

Stručná charakteristika projektu: Cieľom predkladaného projektu je preskúmať špecifické znaky obdobia prechodu do dospelosti, a to z hľadiska osobných cieľov a na cieľ orientovaného správania. Projekt nadväzuje na úspešne ukončený projekt VEGA Procesy sebaregulácie v dosahovaní distálnych cieľov a využiť získané poznatky o úlohe cieľových charakteristík (dôležitosť, dosiahnuteľnosť, cieľový pokrok a motivácia) v procese formovania osobných cieľov a to v špecifických podmienkach vynárajúcej sa dospelosti. S ohľadom na aktuálne

trendy vo výskume je zámerom projektu preskúmať súvislosti medzi osobnými cieľmi a formovaním identity a vybranými individuálnymi charakteristikami mladých ľudí (optimizmus, nádej, intolerancia neistoty) a objasniť ich dopad na subjektívnu pohodu. Tieto ciele projektu budú sledované prostredníctvom prierezových a longitudinálnych výskumov, ktoré umožňujú aj sledovanie vývinových zmien.

Link to selected publications:

https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/87

https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/222

Registračné číslo projektu: VEGA 1/0748/19 Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Charakteristiky rozhodovania a kríza v procese dosahovania cieľov.

Obdobie realizácie projektu: 01/2018 - 12/2021

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ


Stručná charakteristika projektu: Projekt bol zameraný na úlohu vybraných charakteristík rozhodovania, charakteristík cieľov a motivácie pri objavení sa prekážok ohrozujúcich dosiahnutie cieľa a následnom vzniku krízy v dosahovaní cieľov (akčná kríza). Projekt má za cieľ skúmať, ktoré spôsoby rozhodovania (operacionalizované ako rozhodovacie štýly) v interakcii s motiváciou (vnútorná/vonkajšia, priblíženie/vyhnutie) a charakteristikami cieľov (napr. záväzok dosiahnuť cieľ, vnímaná náročnosť cieľa, cieľová sebaúčinnosť, vynaložené úsilie, progres) súvisia s akčnou krízou. Tento cieľ projektu bol dosahovaný v rámci krossekčných, ako aj longitudinálnych výskumov, ktoré umožnili aj sledovanie časových zmien, prípadne kauzálnych vzťahov.


Link na vybrané výstupy:

https://hrcak.srce.hr/file/378872

https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1005516

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00221309.2021.1922346

Registračné číslo projektu: APVV 14-0921 Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Názov projektu: Starostlivosť o seba ako faktor vyrovnávania sa s negatívnymi dôsledkami vykonávania pomáhajúcich profesií

Obdobie realizácie projektu: 07/2015 – 06/2019

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ

Stručná charakteristika projektu: Základným cieľom projektu bolo overiť predpoklad, podľa ktorého je starostlivosť o seba prediktorom prežívania negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií. Na tento cieľ nadväzovalo overenie predpokladu možnosti eliminácie negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií zmenou starostlivosti o seba ľudí vykonávajúcich pomáhajúce profesie. Súčasťou overovania uvedených hypotéz bolo zisťovanie aktuálneho stavu starostlivosti o seba ľudí vykonávajúcich pomáhajúce profesie v zariadeniach sociálnej starostlivosti a súčasného výskytu negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií, ako je prežívanie stresu, vyhorenie, trauma v zastúpení, nespokojnosť s vykonávanou prácou. Výsledkom boli overené dotazníky na zisťovanie starostlivosti o seba u pomáhajúcich profesií, získanie poznatkov týkajúcich sa uvedených otázok a príprava intervenčných programov zameraných na zmenu starostlivosti o seba a následne na elimináciu negatívnych dôsledkov vykonávania pomáhajúcich profesií. Intervenčné programy boli poskytnuté zariadeniam sociálnej starostlivosti.

Link na záverečnú správu s výstupmi:

http://www.psychiatria-casopis.sk/psychiatria/archiv-cisel/archiv/obsah-cisla-2-2014/povodna-praca/starostlivost-seba-psychologov.html

https://pdfs.semanticscholar.org/1102/3c0e55ad7df0e92d57c2bdeaa7421df9ece1.pdf

Medzinárodné mobility a pracovné cesty
Atlantic Language School, Galway, Ireland, 17.7-21.7.2023, Erasmus, školenie Mindfulness for educators
Primera, Ljubljana, Slovenia, 3.7-10.7.2022, Erasmus +, školenie Coaching skill for educator
Organizačné aktivity
člen Výkonného výboru Slovenskej psychologickej spoločnosti - Slovenská psychologická spoločnosť, 2013-trvá
expert na tvorbu predmetu Klinická psychológia pre odbor Hipoterapia a canisterapia - Univerzita veterinárneho lekárstva a farmácie v Košiciach, odbor Hipoterapia a canisterapia, 2014, 2015
členstvo v medzinárodnej organizácii podporujúcej rozvoj aktuálneho výskumu v psychológii Psychological Science Accelerator: A Distributed Laboratory Network - Psychological Science Accelerator a Distributed Laboratory Network, 2019-trvá
členstvo v medzinárodnej organizácii podporujúcej rozvoj výskumu v psychológii zdravia EHPS – European Health Psychology Society - EHPS – European Health Psychology Society, 2019-trvá
Tajomník - Katedra psychológie, Filozofická fakulta, Univerzita P.J. Šafárika, 2013 - 2021
Vedúci katedry - Katedra psychológie, Filozofická fakulta, Univerzita P.J. Šafárika, 09/2023-trvá

Doplňujúce informácie o osobe

Projekty
2020-trvá- spoluriešiteľ APVV-19-0284 Faktory výveru a dosahovania dlhodobých cieľov u mladých ľudí v období prechodu do dospelosti 2019 - trvá - spoluriešiteľ VEGA 1/0758/19 Charakteristiky rozhodovania a kríza v procese dosahovania cieľov 2015 – 2018 – spoluriešiteľ APVV č. 1/1258/12 s názvom: Starostlivosť o seba ako faktor vyrovnávania sa s negatívnymi dôsledkami pomáhajúcich profesií. 2015 – 2017 – spoluriešiteľ VEGA č. 1/0924/15 s názvom: Procesy sebaregulácie v dosahovaní distálnych cieľov. Téma čiastkovej úlohy: Distálne ciele a ohrozenie zdravia. ​2011 – 2014 – spoluriešiteľ VEGA č. 1/1258/12 s názvom: Psychologické kontexty starostlivosti o seba. Téma čiastkovej úlohy: Starostlivosť o seba a zdravie. 2009 – 2011 - spoluriešiteľ VEGA č.1/0785/09 s názvom: Osobné a situačné faktory sebakontroly. Téma čiastkovej úlohy: Vývinové aspekty sebakontroly
Medzinárodná spolupráca
Výskumné zameranie: procesy sebaregulácie pri zdraví a chorobe, dosahovanie distálnych cieľov v oblasti zdravia, dodržiavanie zdravotných odporúčaní, zvládanie stresu pri zdravotných problémoch, psychologické osobitosti ľudí s poruchou sluchu. Odborné zameranie: klinická psychológia, patopsychológia nepočujúcich, psychoterapia, špecifické techniky vedenia psychologického rozhovoru. Vysokoškolská učebnica: Psychologický rozhovor
Iné
- recenzná činnosť pre karentované a indexované časopisy: Psychiatry Research; European journal for psychology students - vedecky redaktor viacerých knižných publikácií - recenzná činnosť pre grantovú agentúru VEGA - tajomník na Katedra psychológie Filozofickej fakulty, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika od roku 2013
Zaujímavé linky
https://www.researchgate.net/profile/Monika_Hricova/publications?pubType=article

Ďalšie informácie


FF