Email:
|
peter.duboczi@upjs.sk | |
Homepage:
|
https://www.upjs.sk/FF/zamestnanec/peter.duboczi | |
Fakulta:
|
FF UPJŠ
-
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta
|
|
Pracovisko:
|
KPO
-
Katedra politológie
|
|
Miestnosť:
|
P232 | |
Telefón:
|
+421 55 234 7175 | |
ORCID iD:
|
0009-0000-4261-5386 |
Profilové predmety
|
KPO/ZAKVP/10-Základy vedeckej práce - politológia (denná a externá forma), I. stupeň stupeň štúdia
|
KPO/MORGA/22-Medzinárodné organizácie - politológia (denná a externá forma), I. stupeň stupeň štúdia
|
KPO/MBBAS/21-Medzinárodná bezpečnosť a bezpečnostná architektúra sveta - politológia (denná a externá forma), II. stupeň stupeň štúdia
|
KPO/MPOL2/10-Medzinárodná politika II. - politológia (denná a externá forma), II. stupeň stupeň štúdia
|
KPO/TEDE1/10-Teória demokracie I. - politológia (denná a externá forma), II. stupeň stupeň štúdia
|
KPO/TEDE2/15-Teória demokracie II. - politológia (denná a externá forma), II. stupeň stupeň štúdia
|
Vybrané publikácie
|
Kríza „-izmov“ po 30 rokoch liberálnej demokracie / Peter Dubóczi. - recenzované. In: 1989 – 2019: 30 rokov zmien. Kam kráčaš demokracia : Košické politologické dialógy. - Košice : Vydavateľstvo ŠafárikPress UPJŠ, 2021. - ISBN 9788081529900. - S. 107-121. [DUBÓCZI, Peter DOK-15-I (100%) ] |
Pravdivostný relativizmus na pozadí volieb prezidenta USA v roku 2020 / Peter Dubóczi. - recenzované. - Projekt: Inovatívny model vzdelávania vedúceho k aktívnemu občianstvu ako prevencii pred nárastom politického extrémizmu u študentov 014UPJŠ-4/2020. In: Voľby 2019/2020: Kam kráčaš demokracia : Košické politologické dialógy. - Košice : Vydavateľstvo ŠafárikPress UPJŠ, 2021. - ISBN 9788057400509. - S. 373-392. [DUBÓCZI, Peter DOK-15-I (100%) ] |
Slovakia [elektronický zdroj] / Matúš Jevčák, Peter Dubóczi. In: Disinformation Resilience Index in Central and Eastern Europe in 2021. - Varšava : Eurasian States in Transition Research Center, 2021. - ISBN 9788396261403. - S. 198-224, online. - Spôsob prístupu: https://www.academia.edu/53284841/Disinformation_Resilience_Index_in_Central_and_Eastern_Europe_in_2021. [JEVČÁK, Matúš (50%) - DUBÓCZI, Peter DOK-15-I (50%) ] |
National Populism - NATO Security Threat / Peter Dubóczi. - recenzované. In: Security forum 2020 : conference proceedings. - Banská Bystrica : Interpolis, 2020. - ISBN 9788097339432. - S. 28-41. [DUBÓCZI, Peter DOK-15-I (100%) ] |
Objective Truth and Infodemics in 2020 [elektronický zdroj] / Peter Dubóczi. In: Security forum 2021 : conference proceedings from the 14th annual international scientific conference, February 10th, 2021. - Banská Bystrica : Interpolis, 2021. - ISBN 9788097339456. - S. 86-98, online. [DUBÓCZI, Peter DOK-15-I (100%) ] |
Vybrané projekty
|
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: KEGA č. 014UPJŠ-4/2020, Kultúrna a edukačná grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Názov projektu: Inovatívny model vzdelávania vedúceho k aktívnemu občianstvu ako prevencii pred nárastom politického extrémizmu u študentov Obdobie realizácie projektu: 01/20-12/22 Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu Stručná charakteristika projektu: Zámerom projektu je vytvoriť moderné vzdelávacie moduly, ktoré by poskytli študentom stredných škôl a univerzitným študentom dôležité poznatky o potrebách aktívneho zapájania sa do verejného života, o možnostiach občianskej a politickej participácie mladých ľudí a o rizikách nedostatku vedomostí o spoločenských a politických procesoch, ich nesprávneho pochopenia alebo nezáujmu o veci verejné vo všeobecnosti. Cieľom projektu je najmä aktivizácia študentov v oblasti vyhľadávania, overovania a sprostredkovania informácií o politických procesoch. Zárukou naplnenia cieľov projektu sú skúsenosti riešiteľov projektu s riešením problematiky sekundárneho analfabetizmu vybraných sociálnych skupín respondentov a ďalších defektných javov v politickom a verejnom života slovenského obyvateľstva po roku 1989. |
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: VEGA č. 1/0321/2, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied Názov projektu: Výskum korelácií medzi deformáciami politického vedomia a nárastom politického extrémizmu u študentov stredných škôl Košického a Prešovského samosprávneho kraja Obdobie realizácie projektu: 01/21-12/23 Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu Stručná charakteristika projektu: Projekt ponúka skúmanie korelácií medzi deformáciami politického vedomia a nárastom politického extrémizmu u mladých ľudí v Košickom a Prešovskom kraji spojené s návrhmi opatrení na ich elimináciu. Metodologickým základom výskumu uvedenej problematiky budú stupne politického vedomia, ktoré teoreticky rozpracovala profesorka Marcela Gbúrová v niektorých svojich štúdiách. Projekt by mal nadväzovať na výskum sekundárneho analfabetizmu v Slovenskej republike realizovaný v rokoch 2016 až 2018 (VEGA č. 1/0658/16), v rámci ktorého bol bližšie predstavený aj koncept jednotlivých stupňov politického vedomia (insitné, poučené, profesionálne, teoretické). |
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: KEGA č. 014UPJŠ-4/2025, Kultúrna a edukačná grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Názov projektu: Internacionalizácia, inovácia a modernizácia modulového vzdelávania v politických vedách Obdobie realizácie projektu: 01/25-12/27 Postavenie v projekte: spoluriešiteľ projektu Stručná charakteristika projektu: Zámerom projektu je internacionalizovať, inovovať a modernizovať vzdelávanie v politických vedách na Filozofickej fakulte UPJŠ a v záujme adaptácie sa na nové formy vyučovania doplniť klasické formy vyučovania o nové edukačné prístupy. Cieľom projektu je reforma výučby (obsahu aj spôsobu výučby) študijného programu politológia, ktorý prostredníctvom modulu teória politiky a novovytvoreného modulu medzinárodné vzťahy v rámci bakalárskeho a magisterského študijného programu, umožňuje študentom sústrediť sa cez výber predmetov v rámci modulu na užšie vymedzenú oblasť politologického skúmania. Cieľom je tak modernizovať výučbu politológie za použitia interaktívnych a e-learningových nástrojov, ale aj príprava nových elektronických edukačných nástrojov - učebných textov pre vybrané predmety, ktoré sú študentom ponúkané v rámci novovytvoreného modulu medzinárodné vzťahy. Cieľom projektu je aj internacionalizácia vzdelávania prostredníctvom prednášok zahraničných a domácich odborníkov, ktoré prinesú študentom nové poznatky a zručnosti. Cieľom projektu je tiež modernizovať výučbu Erasmus študentov/zahraničných študentov za použitia interaktívnych a e-learningových nástrojov, ale aj príprava elektronického edukačného nástroja - učebného textu pre Erasmus študentov/zahraničných študentov. Zárukou naplnenia cieľov projektu sú skúsenosti riešiteľov projektu s riešením problematiky a s prípravou učebných textov v rámci projektov KEGA, RIFIV, IRES. |
Registračné číslo projektu a plný názov organizácie, ktorá udelila grant: VEGA č. 1/0645/25, Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied Názov projektu: Inštrumentalizácia historických udalostí ako predmet rekodifikačných schém v politickej a propagandistickej praxi na Slovensku po roku 1989 (vybrané aspekty etnických vzťahov) Obdobie realizácie projektu: 01/25-12/27 Postavenie v projekte: Spoluriešiteľ projektu Stručná charakteristika projektu: Cieľom projektu je uskutočniť politologicko-historický výskum inštrumentalizácie vybraných historických udalostí so zameraním na niektoré aspekty etnických vzťahov na Slovensku. Budeme skúmať ich využívanie ako nástroja politiky (vládnej, straníckej, regionálnej) v politickej a propagandistickej praxi na Slovensku po roku 1989. Osobitne riešitelia budú skúmať interpretáciu historických udalostí v súvislosti s významnými udalosťami domácej (voľby, zmeny vlád, etnické politické strany) a zahraničnej politiky (vstup Slovenska do EÚ a NATO, vojna na Ukrajine). Riešiteľský kolektív bude skúmať spôsob, akým sú tieto historické udalosti inštrumentalizované, pripomínané a využívané v politike (vládnej, straníckej, regionálnej) a akú úlohu zohráva interpretácia historických udalostí a ich komemorácia (pomníky a pamätníky, verejné zhromaždenia, politické konflikty). |