FF

Mgr. René Šebeňa, PhD.   EN

Email:
rene.sebena@upjs.sk
Homepage:
rene.sebena@upjs.sk
Fakulta:
FF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Filozofická fakulta
Pracovisko:
KPS - Katedra psychológie
Miestnosť:
S215
Telefón:
+421 234 7137
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0001-7192-6773

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Prešovská Univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, Katedra psychológie, 2005, Psychológia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Filozofická fakulta, Katedra psychológie, 2010, Sociálna psychológia a psychológia práce

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Profilové predmety
KPS/MPV2/08 Metodológia psychologického výskumu 2 - Psychológia, bakalársky I. stupeň stupeň štúdia
KPS/MPV1/08 Metodológia sociálneho a behaviorálneho výskumu - Psychológia, bakalársky I. stupeň stupeň štúdia
Vybrané publikácie

Janis H. Zickfeld, Niels van de Ven, Olivia Pich, Thomas W. Schubert, Jana B. Berkessel, José J. Pizarro, Braj Bhushan, Nino Jose Mateo, Sergio Barbosa, Leah Sharman, Gyöngyi Kökönyei, Elke Schrover, Igor Kardum, John Jamir Benzon Aruta, Ljiljana B. Lazarevic, María Josefina Escobar, Marie Stadel, Patrícia Arriaga, Arta Dodaj, Rebecca Shankland, Nadyanna M. Majeed, Yansong Li, Eleimonitria Lekkou, Andree Hartanto, Asil A. Özdoğru, Leigh Ann Vaughn, Maria del Carmen Espinoza, Amparo Caballero, Anouk Kolen, Julie Karsten, Harry Manley, Nao Maeura, Mustafa Eşkisu, Yaniv Shani, Phakkanun Chittham, Diogo Ferreira, Jozef Bavolar, Irina Konova, Wataru Sato, Coby Morvinski, Pilar Carrera, Sergio Villar, Agustin Ibanez, Shlomo Hareli, Adolfo M. Garcia, Inbal Kremer, Friedrich M. Götz, Andreas Schwerdtfeger, Catalina Estrada-Mejia, Masataka Nakayama, Wee Qin Ng, Kristina Sesar, Charles T. Orjiakor, Kitty Dumont, Tara Bulut Allred, Asmir Gračanin, Peter J. Rentfrow, Victoria Schönefeld, Zahir Vally, Krystian Barzykowski, Henna-Riikka Peltola, Anna Tcherkassof, Shamsul Haque, Magdalena Śmieja, Terri Tan Su-May, Hans IJzerman, Argiro Vatakis, Chew Wei Ong, Eunsoo Choi, Sebastian L. Schorch, Darío Páez, Sadia Malik, Pavol Kačmár, Magdalena Bobowik, Paul Jose, Jonna K. Vuoskoski, Nekane Basabe, Uğur Doğan, Tobias Ebert, Yukiko Uchida, Michelle Xue Zheng, Philip Mefoh, René Šebeňa, Franziska A. Stanke, Christine Joy Ballada, Agata Blaut, Yang Wu, Judith K. Daniels, Natália Kocsel, Elif Gizem Demirag Burak, Nina F. Balt, Eric Vanman, Suzanne L.K. Stewart, Bruno Verschuere, Pilleriin Sikka, Jordane Boudesseul, Diogo Martins, Ravit Nussinson, Kenichi Ito, Sari Mentser, Tuğba Seda Çolak, Gonzalo Martinez-Zelaya, Ad Vingerhoets, Tears evoke the intention to offer social support: A systematic investigation of the interpersonal effects of emotional crying across 41 countries, Journal of Experimental Social Psychology, Volume 95, 2021,104137, ISSN 0022-1031.

Šebeňa, René [Autor, 0.97%].

René Šebeňa, Stefanie Helmer, Janina Petkeviciene, Andrea Lukacs, Ferdinand Salonna, Oľga Orosová,Rafael Mikolajczyk. Psychometric Evaluation of the Short Self-Regulation Questionnaire across Three European Countries. Studia Psychologica, Vol. 60, No. 1, 2018, 5-15.

Šebeňa, René [Autor, 70%]

Gallun, F. J, Seitz, A., Eddins, D. A., Molis, M. R., Stavropoulos, T., Jakien, K. M., Kampel, S. D., Diedesch, A. C., Hoover, E. C., Bell, K., Souza, P. E., Sherman, M., Calandruccio, L., Xue, G., Taleb, N., Sebena, R., Srinivasan, N. (2018): Development and validation of Portable Automated Rapid Testing (PART) measures for auditory research. Proceedings of Meetings on Acoustics 33:1.

Šebeňa, René [Autor, 3%]

René Šebeňa. Metódy experimentálnej psychológie / Návody na cvičenia z kognitívnej psychológie. 1. vyd. - Košice : Vydavateľstvo ŠafárikPress UPJŠ, 2021. - 132 s. ISBN (elektronické) 9788057400714. [3,87 AH]

René Šebeňa. Factors Associated with Alcohol Use in University Students.1. vyd. - Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. - 84 s. - ISBN 9788024462097. [4,82 AH]

Vybrané projekty

ALT – Adaptation, learning and training for spatial hearing in complex environments (EU Horizon 2020 MSCA-RISE-2015 program).

Project Number: 691229


Obdobie realizácie projektu: 01/01/2016-31/12/2019 (extended co-funding until 12/2020)

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ

Stručná charakteristika projektu: Schopnosť porozumieť reči v zložitých hlučných prostrediach je pre človeka veľmi dôležitá. Medzinárodné konzorcium vedené doc. Norbertom Kopčom z Laboratória vnímania a kognície Ústavu informatiky UPJŠ ukončilo EU Horizon 2020 projekt ALT, ktorý študoval ako sa ľudský mozog prispôsobuje a učí pre úspešné zvládanie takýchto úloh. Výsledky výskumu zahŕňajú nové poznatky o neurálnych štruktúrach a kognitívnych procesoch učenia dôležitých pri rôznych každodenných úlohách, od určovania „kde je môj zvoniaci telefón“ po rozpoznávanie nových hlások v cudzích jazykoch. V rámci projektu boli tiež vyvinuté nástroje a mobilné hry na mozgový tréning s cieľom zlepšiť sluchové schopnosti u zdravých ľudí aj u pacientov s poruchami sluchu

Registračné číslo projektu: VEGA 1/0355/20 Vedecká grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied

Názov projektu: Mechanizmy sluchového priestorového a pozornostného spracovania: experimenty, oscilácie, výpočtové modely

a analytické metódy.

Obdobie realizácie projektu: 01/01/2020 – 31/12/2022

Postavenie v projekte: zodpovedný riešiteľ


Stručná charakteristika projektu:

Navrhovaný projekt plánuje uskutočniť sériu experimentálnych a výpočtovo-analytických štúdií s cieľom študovať, akým spôsobom používame rôzne pozornostné mechanizmy na lokalizáciu zvukov vo virtuálnom sluchovom prostredí. Projekt bude sledovať neurálnu aktivitu použitím elektroencefalografie a porovnávať ju s behaviorálnym výkonom a s predikciami výpočtových modelov pozornostného riadenia. Pri návrhu, analýze a modelovaní pozorovaných mechanizmov riadenia pozornosti na základe experimentálnych dát, bude kladený dôraz na pokročilé výpočtové nástroje. Výsledky budú použiteľné napríklad pre vývoj nových protetických pomôcok a nových technológií virtuálnej reality.

Registračné číslo projektu: DS-2016-0026, (APVV – DS 2016 – EU Danube Region Strategy & The Slovak Research and Development Agency), Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Názov projektu: SPACI: Plasticita priestorového spracovania pri normálnom počúvaní a pri počúvaní s kochleárnym implantátom

Obdobie realizácie projektu: 01/01/2017-31/12/2018

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ


Stručná charakteristika projektu:

Priestorový sluch nám umožňuje lokalizovať zdroje zvuku, rozumieť reči v hlučnom prostredí, orientovať sa v priestore a vychutnávať si hudbu. Kochleárne implantáty (CI) a sluchové displeje (AD) sú protetické zariadenia, ktoré môžu výrazne zlepšiť kvalitu života ľudí so zmyslovým postihnutím (nepočujúcich a nevidomých). Algoritmy implementované v týchto nástrojoch sa vo veľkej miere spoliehajú na naše chápanie sluchového spracovania pri elektrickom (kochleárny implantát) a normálnom (akustickom) sluchu, ktoré je obzvlášť obmedzené v oblasti priestorového sluchového spracovania. Cieľom tohto projektu je otestovať niekoľko nových hypotéz o mechanizmoch elektrického a akustického priestorového sluchu. Konkrétne súčasný projekt navrhuje vykonať sériu behaviorálnych štúdií v kombinácii s výpočtovým modelovaním na preskúmanie mechanizmov priestorového sluchu zdola nahor a zhora nadol. Konkrétne sa bude skúmať vnímanie interaurálnych časových a úrovňových rozdielov (dôležitých pre horizontálnu lokalizáciu zvuku), ako aj vizuálne vyvolaná plasticita relatívneho váženia týchto signálov lokalizácie zvuku. Tieto výsledky výrazne posunú súčasné chápanie mechanizmov priestorového sluchového vnímania. Majú potenciál výrazne zlepšiť protetické zariadenia pre nepočujúcich (CI), asistenčné zariadenia pre nevidomých (AD), ako aj ďalšie technológie auralizácie virtuálnej reality a biologicky inšpirované systémy na lokalizáciu zvuku. Nakoniec tento projekt poskytne rámec pre nadviazanie novej spolupráce medzi unikátnymi laboratóriami v Rakúsku, Českej republike a na Slovensku, pre výmenu mladých vedcov a pre prípravu veľkých návrhov spolupráce.

Registračné číslo projektu: APVV-0253-11 Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Názov projektu: Užívanie drog medzi dospievajúcimi a vysokoškolákmi. Na výskumných dátach založená prevencia užívania drog.

Obdobie realizácie projektu: 07/2012 - 12/2015

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ


Stručná charakteristika projektu:

Projekt má za cieľ nadviazať na medzinárodnú longitudinálnu štúdiu SLiCE(www.slice-study.eu), ktorá je koordinovaná našim tímom, je doposiaľ finančne grantovo nepodporená, napriek tomu bola započatá prvá vlna online zberu dát v 13 krajinách EU. Štúdia sa zaoberá rôznymi aspektmi zdravia a so zdravým súvisiaceho správania vysokoškolákov v 13 krajinách EU. Cieľom predkladaného projektu je longitudinálny výskum zmien užívania drog, faktorov rizikového správania vysokoškolákov (konzumácia alkoholu, fajčenie cigariet, rizikové sexuálne správanie, patologické užívanie internetu; ako aj kumulatívny index rizikového správania) SR a vybraných krajín EU. V druhej časti projekt nadväzuje na vzdelávacie a výskumné activity EU-Dap Faculty Network (náš tím je členom uvedenej siete) v oblasti prevencie užívania drog. Cieľom predkladaného projektu je skúmať bezprostredný vplyv a vplyv Unplugged programu (využíva stratégiu sociálneho vplyvu) po 3 mesiacoch, 12 mesiacoch a 15 mesiacoch. Projekt podporuje na výskumných dátach založenú prevenciu, vedeckovýskumnú činnosť mladých pracovníkov, PhD študentov; plánuje disemináciu a implementáciu poznatkov do školskej praxe.


Registračné číslo projektu: APVV-0452-12 Agentúra na podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Názov projektu: Priestorová pozornosť a počúvanie v zložitých prostrediach

Obdobie realizácie projektu: 10/2013-9/2017

Postavenie v projekte: spoluriešiteľ


Stručná charakteristika projektu:

Cieľom tohto projektu bolo zlepšiť naše porozumenie faktorom a procesom ovplyvňujúcim schopnosť človeka používať priestorovú sluchovú pozornosť v každodenných situáciách pri počúvaní v zložitých prostrediach. Pozornosť pri tomto type úloh predstavuje mechanizmus, ktorý adaptuje alebo mení spracovanie sluchovej informácie tak, aby sa dôležité podnety spracovali s čo najvyššou presnosťou zatiaľčo nežiadúce podnety by mali byť z vedomého spracovania potlačené. Preto je v kontexte štúdia pozornosti dôležité sledovať aj adaptáciu na iné aspekty stimulov, napr. na zmenu akustického prostredia alebo adaptíciu v rámci perceptuálnej organizácie, kedy sa stimuli môžu spracovávať v oddelených prúdoch (streaming) alebo zoskupene (grouping). Tento projekt zahŕňal štyri pracovné balíky. Ciele definované v každom z nich boli naplnené následovne: WP1. Bolo vykonaných niekoľko štúdií zameraných na riadenie pozornosti pri porozumení reči v zložitých prostrediach, na adaptáciu na sluchové prostredie pri porozumení reči, a na implicitné učenie fonetických kategórií. Výsledky sú v podanom článku Vlahou et al. (2017). WP2. Séria štúdií skúmala lokalizáciu stimulov a vply perceptuálnej organizácie a iných faktorov ako inhibition-of-return analýzu sluchovej scény (viď Kopčo et al., 2017). WP3. Vykonané boli štúdie mechanizmov lokalizácie a identifikácie stimulov, ako aj vplyv kontextu, top-down a nesluchových faktorov na spracovanie (Kopčo, et al., 2015) WP4. Bol publikovaný model (Josupeit et al., 2016), ktorý popisuje ako extrakcia sluchových kľúčov (hlavne interaurálnych časových rodzielov ITD) je kombinovaná s harmonickou analýzou reči s cieľom lokalizovať jedného hovoriaceho v zmesi hovoriacich

Medzinárodné mobility a pracovné cesty
Psychologický ústav Filozofickej fakulty Masarikovej Univerzity v Brne, 2011 - 7 dni, Rizikové a protektívne faktory rizikového správania sa vysokoškolákov a stredoškolákov. Informácie ohľadom SLiCE a SNIPE projektu.
University of Bremen, Bremen Institute for Prevention Research and Social Medicine, 2012 - 7 dni, Rizikové a protektívne faktory rizikového správania sa vysokoškolákov a stredoškolákov.

Ďalšie informácie


FF