Email:
|
gabriela.stefkova@upjs.sk | |
Homepage:
|
https://www.upjs.sk/LF/zamestnanec/gabriela.stefkova | |
Fakulta:
|
LF UPJŠ
-
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Lekárska fakulta
|
|
Pracovisko:
|
UO
-
Ústav ošetrovateľstva UPJŠ LF
|
|
Miestnosť:
|
MC7O09 | |
Telefón:
|
+421 55 234 3294 | |
ORCID iD:
|
https://orcid.org/0000-0002-6199-2571 |
Vybrané publikácie
|
ACB - DIMUNOVÁ, L. , MICHALKOVÁ, J., ŠTEFKOVÁ, G.Vybrané kapitoly zo základov zdravotnej starostlivosti. 1. vyd. Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2017. 80 s. ISBN 9788081525445.
|
ADM - ŠTEFKOVÁ, G., DANKULINCOVÁ VESELSKÁ, Z., VARGOVÁ, V., PAĽO, M. The association of Education, Employment and Living with a Partner with the Treatment among Patients with Head and Neck Cancer. In: AIMS Public Health [elektronický zdroj]. ISSN 2327-8994. Vol. 2, no. 1 (2015), s. 1-9, online.
|
ABC - ZAMBORIOVÁ, M., ŠTEFKOVÁ, G. Rozvíjanie kľúčových kompetencií v pregraduálnom vzdelávaní sestier. In: Pokroky v hodnocení klíčových kompetencí. - Ostrava : Ostravska univerzita, 2016. ISBN 9788074648663. S. 105 - 123.
|
ADM - ŠTEFKOVÁ, G., ČEPOVÁ, E., KOLARČIK, P., MADARASOVÁ GECKOVÁ, A. The level of health literacy of students at medical faculties. In: Kontakt : vědecký časopis Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity : časopis pro ošetřovatelství a sociální vědy ve zdraví a nemoci : Journal of Nursing and Social Sciences related to Health and Illness. - ISSN 1212-4117. Roč. 20, č. 4 (2018), s. 363-369.
|
AFD - ČEPOVÁ, E., ŠTEFKOVÁ, G., KOLARČIK, P., MADARASOVÁ GECKOVÁ, A.Úroveň zdravotnej gramotnosti u študentov lekárskych fakúlt v asociácii so stravovacími návykmi.In: Aktuálne problémy verejného zdravotníctva vo výskume a praxi III. Martin : Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave, 2017. ISBN 9788089797219. S. 35 - 40.
|
Vybrané projekty
|
Kultúrna a edukačná grantová agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. KEGA 007UPJŠ-4/2018 Aplikácia inovatívnych multimediálnych prístupov vo výučbe účinku fyzikálnych faktorov s využitím expozičného modelu pre študentov zdravotníckych odborov - spoluriešiteľ. [SK] Projekt KEGA priniesol nové formy použitia inovatívnych multimediálnych technológií v praktickej a teoretickej výučbe študentov medicínskych, lekárskych aj nelekárskych odborov, hlavne študentov všeobecného lekárstva, vereného zdravotníctva, ošetrovateľstva, fyzioterapie a zubného lekárstva. Cieľom uskutočneného projektu bolo vytvorenie, zavedenie, aplikácia a implementácia multimediálnych technológií pri výučbe študentov vysokých škôl, ktoré umožnili hodnotenie vplyvu a použitia fyzikálnych faktorov na zdravie. Fyzikálne faktory môžu pôsobiť negatívne vrátane pôsobenia hluku, ionizujúceho a neionizujúceho žiarenia, vibrácií, otrasov a ďalších fyzikálnych faktorov na zdravotný stav človeka. Fyzikálne faktory sú faktormi, ktoré sa bohato využívajú aj v lekárskej praxi, napríklad môžu pôsobiť aj pozitívne s využitím v diagnostike, rehabilitácii a fyzioterapii - ultrazvuk, elektrické prúdy, laser, teplo. Prínosy projektu zvýšili vedomosti, schopnosti a zručnosti študentov z rôznych odborov medicíny a zmodernizovali profil absolventov. Projekt aktívne implementoval tzv. sebahodnotiaci model účinkov fyzikálnych a ostatných faktorov životného štýlu u študentov lekárskej fakulty, zároveň so zhodnotením základných fyziologických zdravotných determinantov. Následne sa vytvoril on-linový model softvéru, ohodnotil sa vplyv životného štýlu, environmentálnych a fyzikálnych faktorov na stupnici sebahodnotenia študentov so zaradením aj možných reakcií fyziologických zmien v podobe meraných zdravotných parametrov. Výsledky projektu sa významne premietli aj do praktických zručností študentov v poznatkoch, ktoré sú nutné pri hodnotení vplyvov významných etiologických faktorov na vznik ochorení. Výstupné časti projektu zahŕňajú tvorbu multimediálnych a printových vedeckých a edukačných výstupov, v podobe publikácií, praktickú aplikáciu jednoduchého vyhodnocovacieho softvéru pri hodnotení expozičného modelu a jeho vyhodnotenie pri určovaní humánnej záťaže fyzikálnym faktorom. Projekt je aj v súlade so základnými požiadavkami EU o tzv. dopade rizika. Projekt priniesol významné množstvo publikačných výstupov - 61 , vrátane monografií skrípt a karentovaných článkov. |
Projekt KEGA č. 010UPJŠ-4/2021 Implementácia multimediálncyh technológií vo výučbe preventívnych intervencií v lekárskych a nelekárskych odboroch je zameraný na vytvorenie, zavedenie, aplikáciu a implementáciu multimediálnych technológií pri výučbe študentov (medicíny, ošetrovateľstva, verejného zdravotníctva, fyzioterapie a zubného lekárstva) vysokých škôl, ktoré umožnia vytvorenie intervenčných postupov pri výskyte a prevencii chronických ochorení so zameraním na kardiovaskulárne ochorenia. Návody na intervenčné postupy budú zahŕňať aj intervencie pre elimináciu rizikových faktorov. Dôležitosť znalosti intervenčných postupov je základným prvkom v prevencii a terapii ochorení. Projekt by mal prispieť k zvýšeniu kvality pregraduálneho, ale aj postgraduálneho vzdelávania a vylepšia profil všetkých absolventov v lekárskych aj nelekárskych odboroch LF UPJŠ, vytvorenie nových multimediálnych technológií pri objasňovaní pôsobiacich kardiovaskulárnych faktorov zdravotného stavu populácie pre edukáciu špeciálnej skupiny zdravotníkov, prispieť k uplateniu evidence-based medicine v praxi, z dlhodobého hľadiska by mal prispieť k zníženiu prevalencie ochorení, a tým prispieť k šetreniu či úsporám prostriedkov na vynakladania následnej zdravotníckej starostlivosti pri vzniku daných ochorení. |
VVGS, IPEL č. 2021-1862: Rozvoj kritického myslenia vo výučbe prostredníctvom elektronickej myšlienkovej mapy. V súčasnosti stále dominuje orientácia školského vzdelávania na množstvo zapamätaných informácií. Vyššie kognitívne procesy ako súčasť kritického myslenia nie sú cielene rozvíjané a ani náležite oceňované. Kurikulárna reforma v SR oficiálne vytvorila priestor pre rozvoj jednej z najpožadovanejších kvalít budúcnosti, a to rozvoj kritického myslenia. Študentom ako aj učiteľom sa takto vytvárajú príležitostí prijímať a hodnotiť vedomosti, objasňovať pojmy a nápady, hľadať rôzne perspektívy a alternatívne prístupy k riešeniu úloh. Pojem kritické myslenie v akademickom prostredí nie je novinkou avšak absentujú stratégie a činnosti zamerané na rozvoj kritického myslenia medzi študentmi (Derňárová Mikel, 2018, Duchovičová, 2017, Turek, 2003). Vhodnou vyučovacou stratégiou je myšlienková mapa, ktorá vyvíja a zlepšuje kognitívne funkcie, podporuje kritické myslenie, uľahčuje prechod od teórie k praxi a v konečnom dôsledku posilňuje sebavedomie študentov. Prínos a význam tvorby elektronickej myšlienkovej mapy ako metódy výučby predmetov v e-learningovom vzdelávaní vidíme v hodnotení komplexného prehľadu vedomostí študentov s vytváraním vlastného kritického úsudku. Online aktívna interakcia medzi učiteľom a študentom vizualizuje obsah učiva a identifikuje medzery vo vedomostiach študentov. Cieľom projektu je rozvoj a podpora kritického myslenia u študentov vo výchovno- vzdelávacom procese formou spoluvytvárania komplexného obsahu učiva prostredníctvom elektronickej myšlienkovej mapy vo vybraných predmetoch. Kľúčové slová v slovenskom jazyku: elektronická myšlienková mapa, kritické myslenie, e-learning, študenti. |
Medzinárodné mobility a pracovné cesty
|
Erasmus+, Royal College of Surgeonsin Ireland Department of Public health, 30/04/2019-04/05/2019, Irsko/Dublin príprava projektu COST
|
Erasmus+, LITVA/Kaunas Lithuanian University of Health Science, 06/05/2017-12/07/2017, LITVA/Kaunas Lithuanian University of Health Science
|
LLP programme, National Agency in Romania, 21/11/2017 - 25/11/2017, RUMUNSKO/ Bukurešť č. 2017 – TCA – 021 ,,Strategic Partnerships Plus - Inovation in
Education“. Study visit.
|
LLP programme, Academy of Health Education and Social Science, 22/05/2012 - 25/05/2012, "POĽSKO/Lódž č.11521 1932. ,,Health Education and promotion". Study visit.
|
Leonardo da Vinci, "Professional stay for students of nursing aimed to comparation of nursing theory
and practice in EU country“, II/2006, TALIANSKO/Matera SK:/ 05/A/F/PL-5032124, riešiteľla. Prokejt zameraný na odborné vzdelávanie
|
Erasmus+, TURECKO/ Istanbul Medical faculty, 9.5.-17.5.2012, TURECKO/ Istanbul Medical faculty, Department of Public health, Teachers' mobility.
|
Organizačné aktivity
|
členka - Slovenaká komora sestier a pôrodných asistentiek, 2012 - trvá
|
členstvo - European Centre of Studies and Initiatives in Palermo, Sicily (CESIE), 2016 - trvá
|
Science Publishing Group, Recenzent - American Journal of Nursing Science, 2021 - trvá
|
Projekty
|
Granty a projekty:
2003-2004: Leonardo da Vinci II Action programme for implementation of a European vocational training policy, 03/A/F/PL – 301148 2005-2006: Leonardo da Vinci II Action programme for implementation of a European vocational training policy SK/O5/A/F/PL - 5032124 |