LF

doc. PhDr. Mária Zamboriová, PhD.   EN

Email:
maria.zamboriova@upjs.sk
Homepage:
https://www.upjs.sk/LF/zamestnanec/maria.zamboriova
Fakulta:
LF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Lekárska fakulta
Pracovisko:
UO - Ústav ošetrovateľstva UPJŠ LF
Miestnosť:
MC7O08
Telefón:
+421 55 234 3295
ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0003-1631-6061
doc. PhDr. Mária Zamboriová, PhD. je vysokoškolský učiteľ vo funkcii docent v odbore ošetrovateľstvo. Je garantom špecializačného študijného programu "Anestéziológia a intenzívna starostlivosť“ na Lekárskej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Zároveň je členkou Národnej komisie vzdelávacieho programu pre sestry a pôrodné asistentky pri SKSaPA. Participovala na viacerých projektoch: NEXT study (Nurses Early Exit Study), Leonardo da Vinci, Projekt University College Cork, Írsko; IRES). Svoju vedecko výskumnú činnosť zameriava na skúmanie fyzického a duševného zdravia zdravotníckych pracovníkov, ako aj na mapovanie zdravotne rizikového správania u starnúcej populácie a chronicky chorých. Je autorkou a spoluautorkou pôvodných vedeckých a odborných prác publikovaných v zahraničných i domácich publikáciách. V roku 2008 získala ocenenie Biele srdce v kategórii "sestra - pedagóg" na národnej úrovni.

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa:
Univerzita P. J. Šafárika, Lekárska fakulta, Košice, 1996, Ošetrovateľstvo
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Trnavská univerzita, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, Trnava, 1999, Ošetrovateľstvo
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Univerzita Komenského v Bratislave, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, 2008, Ošetrovateľstvo
Titul docent:
Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce Sv. Alžbety v Bratislave, 2009, Ošetrovateľstvo

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
Študijný program: ošetrovateľstvo - člen Rady študijného programu (RŠP), študijný odbor: Ošetrovateľstvo, I. stupeň štúdia
Študijný program: ošetrovateľstvo - osoba zodpovedná za výučbu profilového predmetu (OZPP), študijný odbor: Ošetrovateľstvo, I. stupeň štúdia
Študijný program: Garant špecializačného štúdia v odbore sestra - anestéziológia a intenzívna starostlivosť, študijný odbor: Ošetrovateľstvo, Postgraduálne štúdium stupeň štúdia
Profilové predmety
Ošetrovateľstvo I., 1 - Ošetrovateľstvo, I. stupeň štúdia
Ošetrovateľská starostlivosť I., 1 - Ošetrovateľstvo, I. stupeň štúdia
Ošetrovateľská starostlivosť o mentálne zdravie v psychiatrii - Ošetrovateľstvo, I. stupeň štúdia
Vybrané publikácie
ADC - Soósová, M. S., Macejová, Ž., Zamboriová, M., Dimunová, L. Anxiety and depression in Slovak patients with rheumatoid arthritis. Journal of Mental Health, 2017, vol. 26, no. 1, p. 21-27. IF (5-roč.): 2,68, IF (2017): 1,807, Q2 Psychiatry and mental health, Q1 Medicine. Citované: 15
ADE Štefková, G., Zamboriová, M. New innovative peripheral insertion method of IV cannula / In: Clinical Nursing Studies. - ISSN 2324-7940. - Roč. 8, č. 2 (2020), p. 32-39. - DOI
ADE Dimunová, L., Zamboriová, M., Šoltésová, S. Nefarmakologické metódy tlmenia bolesti u novorodencov. In: Logos Polytechnikos. - ISSN 1804-3682. - Vol. 8, no. 1 (2017), s. 14 - 23.
ABC Zamboriová, M., Štefková, G., Rozvíjanie kľúčových kompetencií v pregraduálnom vzdelávaní sestier. In: Pokroky v hodnocení klíčových kompetencí. - Ostrava : Ostravska univerzita, 2016. - ISBN 9788074648663. - S. 105 - 123 [1,4 AH].
ACD Zamboriová, M. Desinfection and sterilization. In: Nursing Care Clinical Procedure I.. - Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2017. - ISBN 9788081525827. - S. 107 - 137
Vybrané projekty

Vnútorný vedecký grantový systém Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach. Rozvoj a skvalitňovanie e-služieb a poradenstva na univerzite, Číslo: 001UPJŠ-2-3/2016 - spoluriešiteľ. [SK] Zámerom projektu bolo zabezpečenie digitalizácie edukačného obsahu, podpora e-vzdelávania a rozvoj poradenských služieb pre študentov univerzity. V rámci projektu bolo vytvorené digitalizačné pracovisko, podporené virtuálne vzdelávacie prostredie na univerzite, integrované e-dokumenty, edukačné obsahy do online priestoru a boli podporené rôzne e-formy vzdelávania na univerzite, vytvorené a aktualizované e-learningové vzdelávacie kurzy a materiály, bol vytvorený systém ďalšieho vzdelávanie pre zamestnancov univerzity a tvorcov e-kurzov.

APPV LORICCOM (APVV-15-0719): Longitudinálny výskum psychosociálnych inovácií v manažmente chronických chorôb, 2016-2020. [SK] V časoch finančnej krízy, starnúcej populácie a nárastu chronických chorôb sa systémy zdravotnej starostlivosti nachádzajú pod veľkým tlakom. Populácia jedincov jednou alebo viacerými chronickými ochoreniami je rozsiahla a rýchlo sa rozrastá, zatiaľ čo schopnosť fragmentovaných zdravotníckych systémov pokryť komplexné potreby chronicky chorých pacientov je limitovaná. Z tohto dôvodu je nevyhnutná praktická implementácia na pacienta orientovaných, integrovaných systémov zdravotnej starostlivosti, koordinovaných a kontinuálnych modelov, využívajúcich holistický prístup a zapojenosť viacerých zúčastnených strán. Hlavným cieľom tohto multidisciplinárneho výskumného projektu je prehĺbenie poznatkov z oblasti efektívneho manažmentu chronických chorôb a možností zlepšenia kvality života pacientov. Projekt predpokladá získanie nových poznatkov ohľadom zručností self-manažmentu, ako aj faktorov súvisiacich s dodržiavaním liečebného režimu (adherencia, kompliancia) a potrebou využívania zdravotníckych služieb. Projekt taktiež predpokladá zvýšenie povedomia o integrovaných modeloch zdravotnej starostlivosti a o manažmente chronických chorôb. Prezentované budú produkty a nástroje pre vytváranie psychosociálnych inovácií, ktorých cieľom je reagovať na narastajúci problém chronických ochorení. Identifikované a experimentálne testované budú kulturálne adekvátne programy podpory self-manažmentu pacienta. Tieto poznatky budú využité pri facilitácii rozhodnutí ohľadom inovatívnych modelov poskytovania zdravotnej starostlivosti.

VVGS-2021-1862: Rozvoj kritického myslenia vo výučbe prostredníctvom elektronickej myšlienkovej mapy. V súčasnosti stále dominuje orientácia školského vzdelávania na množstvo zapamätaných informácií. Vyššie kognitívne procesy ako súčasť kritického myslenia nie sú cielene rozvíjané a ani náležite oceňované. Kurikulárna reforma v SR oficiálne vytvorila priestor pre rozvoj jednej z najpožadovanejších kvalít budúcnosti, a to rozvoj kritického myslenia. Študentom ako aj učiteľom sa takto vytvárajú príležitostí prijímať a hodnotiť vedomosti, objasňovať pojmy a nápady, hľadať rôzne perspektívy a alternatívne prístupy k riešeniu úloh. Pojem kritické myslenie v akademickom prostredí nie je novinkou avšak absentujú stratégie a činnosti zamerané na rozvoj kritického myslenia medzi študentmi (Derňárová Mikel, 2018, Duchovičová, 2017, Turek, 2003). Vhodnou vyučovacou stratégiou je myšlienková mapa, ktorá vyvíja a zlepšuje kognitívne funkcie, podporuje kritické myslenie, uľahčuje prechod od teórie k praxi a v konečnom dôsledku posilňuje sebavedomie študentov. Prínos a význam tvorby elektronickej myšlienkovej mapy ako metódy výučby predmetov v e-learningovom vzdelávaní vidíme v hodnotení komplexného prehľadu vedomostí študentov s vytváraním vlastného kritického úsudku. Online aktívna interakcia medzi učiteľom a študentom vizualizuje obsah učiva a identifikuje medzery vo vedomostiach študentov. Cieľom projektu je rozvoj a podpora kritického myslenia u študentov vo výchovno- vzdelávacom procese formou spoluvytvárania komplexného obsahu učiva prostredníctvom elektronickej myšlienkovej mapy vo vybraných predmetoch. Kľúčové slová v slovenskom jazyku: elektronická myšlienková mapa, kritické myslenie, e-learning, študenti.

Medzinárodné mobility a pracovné cesty
Panstwowa Wysza Szkola Zavodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok, Poľsko (PL), 6.5.2015-10.5.2015, Erasmus+
The Department of Nursing, The University College Cork, Cork, Írsko, 3. 2001 - 5. 2001, Leonardo da Vinci
Nursing Resource Center Directors Workshop - organizované The American International Health Alliance (AIHA), Jerevan, Arménsko, 1 týždeň 2000, Erasmus+
Organizačné aktivity
členka stálej pracovnej skupiny pre nelekárske zdravotnícke vedy v rámci pracovnej skupiny Akreditačnej komisie - Akreditačná komisia, poradný orgán vlády, 2003 - 2020
členka redakčnej rady odborného časopisu Sestra - Univerzita P. J. Šafárika, Lekárska fakulta, Košice, 2002 - trvá
členka Pedagogickej komisie, Univerzita P. J. Šafárika, Lekárska fakulta, Košice - Univerzita P. J. Šafárika, Lekárska fakulta, Košice, 2007 - 2011
členka Etickej komisie Vedeckej rady, Univerzita P. J. Šafárika, Lekárska fakulta, Košice - SKSaPA, 2004 - 2007
členka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek - Bratislava, 2000 - trvá
členka Národnej komisie pre program vzdelávania sestier a pôrodných asistentiek pri SKSaPA - Slovenská komora setier a pôrodných aistentiek, 2003-2017

Doplňujúce informácie o osobe

Ďalšie informácie


LF