PF

doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.   EN

Email:
maria.ganajova@upjs.sk
Homepage:
turing.science.upjs.sk/~ganajova
Fakulta:
PF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Prírodovedecká fakulta
Pracovisko:
ÚCHV - Ústav chemických vied
Miestnosť:
RC1O219
Telefón:
+421 55 234 2337
Fakulta:
PF UPJŠ - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Prírodovedecká fakulta
Pracovisko:
ÚCHV - Ústav chemických vied
Miestnosť:
RC1O219
Telefón:
+421 55 234 2337
ORCID iD:
0000-0002-9060-0987

Vysokoškolské vzdelanie a ďalší kvalifikačný rast
Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
Prírodovedecká fakulta UPJŠ v Košiciach, 1984, učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov matematika – chémia
Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa:
Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave, 1991, Teória vyučovania všobecnovzdelávacích predmetov
Titul docent:
Fakulta prírodných vied UMB v Banskej Bystrici, 1999, Teória vyučovania predmetov všeobecnovzdelávacej a odbornej povahy, špecializácia: chémia

Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika

Zobraziť všetko  
Prehľad o zodpovednosti za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo jeho časti na vysokej škole v aktuálnom akademickom roku
Študijný program: učiteľstvo chémie (v kombinácii), študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy, II. stupeň štúdia
Profilové predmety
ÚCHV/DCH1/22 Didaktika chémie I - učiteľstvo chémie (v kombinácii), II. stupeň štúdia
ÚCHV/DCH2/22 Didaktika chémie II - učiteľstvo chémie (v kombinácii), II. stupeň štúdia
ÚCHV/SPC1a/22 Špeciálne praktikum školských pokusov I - učiteľstvo chémie (v kombinácii), II. stupeň štúdia
ÚCHV/AMCU/22 Aktivizujúce metódy výučby chémie - učiteľstvo chémie (v kombinácii), II. stupeň štúdia
ÚCHV/MPPb/15 Výstupová priebežná prax - učiteľstvo chémie (v kombinácii), II. stupeň štúdia
ÚCHV/MPPc/15 Výstupová súvislá prax I - učiteľstvo chémie (v kombinácii), II. stupeň štúdia
ÚCHV/MPPd/15 Výstupová súvislá prax II - učiteľstvo chémie (v kombinácii), II. stupeň štúdia
Vybrané publikácie

GANAJOVÁ, Mária - SOTÁKOVÁ, Ivana. Ako napĺňať požiadavky pre výučbu chémie v 21. storočí. In: Chemické listy. - ISSN 0009-2770. - Roč. 112, č. 1 (2018), s. 43-51. rok 2018 Chemické listy, IF= 0,311, Q4 (CHEMISTRY, MULTIDISCIPLINARY)- WoS, Q4 (Chemistry (miscellaneous))- Scimago.

SCOPUS (ID: 2-s2.0-85043759806); Web of Science Core Collection (ID: WOS: 000427968600008).

OROSOVÁ, Renáta - GANAJOVÁ, Mária - SZARKA, Katarína - BABINČÁKOVÁ, Mária. Hodnotenie v prírodovedných predmetoch v podmienkach slovenského školstva. - In: Scientia in educatione: the Scientific Journal for Science and Mathematics Educational Research: vědecký recenzovaný časopis pro oborové didaktiky přírodovědných předmětů a matematiky. - ISSN 1804-7106. - Roč. 10, č. 1 (2019), s. 17-32. - DOI 10.14712/18047106.1320.

BABINČÁKOVÁ, Mária - GANAJOVÁ, Mária - SOTÁKOVÁ, Ivana - BERNARD, Pawel. Influence of Formative Assessment Classroom Techniques (FACTs) on student’s outcomes in chemistry at secondary school. In: Journal of Baltic Science Education. - ISSN 1648-3898. - Roč. 19, č. 1 (2020), s. 36-49. - DOI 10.33225/jbse/20.19.36. rok 2020 Journal of Baltic Science Education, IF= 1,182, Q2 (EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH)- WoS, Q2 (EDucation)- Scimago.

SCOPUS (ID: 2-s2.0-85079537791); Web of Science Core Collection (ID: WOS: 000513806100004).

SOTÁKOVÁ, Ivana - GANAJOVÁ, Mária - BABINČÁKOVÁ, Mária. Inquiry-Based Science Education as a revision strategy. In: Journal of Baltic Science Education. - ISSN 1648-3898. - Roč. 19, č. 3 (2020), s. 499-513. - DOI 10.33225/jbse/20.19.499. rok 2020 Journal of Baltic Science Education, IF= 1,182, Q2 (EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH)- WoS, Q2 (EDucation)- Scimago.

SCOPUS (ID: 2-s2.0-85085949672); Web of Science Core Collection (ID: WOS:000538162000012).

GANAJOVÁ, Mária - SOTÁKOVÁ, Ivana - LUKÁČ, Stanislav - JEŠKOVÁ, Zuzana - JURKOVÁ, Veronika - OROSOVÁ, Renáta. Formative assessment as a tool to enhance the development of inquiry skills in science education. In: Journal of Baltic Science Education. - ISSN 1648-3898. - Roč. 20, č. 2 (2021), s. 204-222. - DOI 10.33225/jbse/21.20.204. rok 2021 Journal of Baltic Science Education, IF= 1,182, Q2 (EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH)- WoS, Q2 (EDucation)- Scimago.

SCOPUS (ID: 2-s2.0-85103939195); Web of Science Core Collection (ID: WOS:000637528500004). 

GANAJOVÁ, Mária - BRESTENSKÁ, Beáta - GUNIŠ, Ján - JEŠKOVÁ, Zuzana - KIREŠ, Marián - LEŠKOVÁ, Andrea - LUKÁČ, Stanislav - OROSOVÁ, Renáta - SOTÁKOVÁ, Ivana - SZARKA, Katarína - ŠNAJDER, Ľubomír. Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky; recenzenti Hana Čtrnáctová, Kinga Horváth, Veronika Laufková. - 1. vyd. - Košice : Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2021. - 449 s. [20 AH]. - recenzované. - ISBN 9788081529733.

OROSOVÁ, Renáta - GANAJOVÁ, Mária - SOTÁKOVÁ, Ivana. The effect of formative assessment on the development of conceptual understanding in students. In: AD ALTA : journal of interdisciplinary research. - ISSN 1804-7890. - Roč. 12, č. 1 (2022), s. 122-129. WOS CC.

GANAJOVÁ, Mária - SOTÁKOVÁ, Ivana - DZURIŠINOVÁ, Zuzana - ČTRNÁCTOVÁ, Hana. Systémové úlohy vo výučbe anorganickej chémie [Systemic Tasks in the Teaching of Inorganic Chemistry]. - recenzované. In: Chemické listy : časopis Asociace českých chemických společností. - ISSN 0009-2770. - Roč. 116, č. 9 (2022), s. 552-560. https://doi.org/10.54779/chl20220552, SCOPUS; WOS CC; CCC.

GANAJOVÁ, Mária - SOTÁKOVÁ, Ivana - ČTRNÁCTOVÁ, Hana. (2023). Systémové úlohy vo výučbe organickej chémie [Systemic Tasks in the Teaching of Organic Chemistry]. - recenzované. In: Chemické listy : časopis Asociace českých chemických společností. - ISSN 0009-2770. - Roč. 117, č. 8 (2023), s. 522-533, https://doi.org/10.54779/chl20230522, SCOPUS; WOS CC; CCC.


SOTÁKOVÁ, Ivana - GANAJOVÁ, Mária. (2023). The effect of the 5E instructional model on students’ cognitive processes and their attitudes towards chemistry as a subject. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(9), em2317.

https://doi.org/10.29333/ejmste/13469, SCOPUS.

Vybrané projekty

Národný projekt IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie (1. 9. 2016 – 31. 08. 2022)/ Kód ITMS2014+: 312011F057 / OP Ľudské zdroje / Európsky sociálny fond – spoluriešiteľ, https://itakademia.sk/



VEGA 1/0265/17 Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky (2017 - 2020) – vedúca projektu

KEGA 008UPJŠ-4/2018 Inovácia obsahu, metód a foriem výučby praktických cvičení chemických odborov s priamou účasťou potenciálnych zamestnávateľov z praxe (2018 - 2020) – spoluriešiteľ

KEGA 004UPJŠ-4/2020 Tvorba, implementácia a overovanie efektívnosti digitálnej knižnice s nástrojmi formatívneho hodnotenia pre prírodovedné predmety, matematiku a informatiku na základnej škole (2020 - 2022) – zástupkyňa vedúcej projektu

Inovácia pedagogických praxí na UPJŠ vrámci projektu č. NFP312010AFP1 (2020 - 2023) / OP Ľudské zdroje / Európsky sociálny fond – spoluriešiteľ

KEGA 006UPJŠ-4/2021 Tvorba obsahu, metód a foriem výučby pre nový profesijne orientovaný študijný program Chemický laborant - špecialista na UCHV PF UPJŠ (2021 - 2023) – spoluriešiteľ

KEGA 001UPJŠ-4/2023 Implementácia formatívneho hodnotenia do výučby na základnej škole so zameraním na digitálnu formu (2023 - 2025) – zástupkyňa vedúcej projektu

VVGS-2023-2521 Vnútorný vedecký grantový systém IPEL Rozvoj digitálnych kompetencií budúcich učiteľov chémie v rámci predmetu Aktivizujúce metódy výučby chémie (01.03.2023 - 29.02.2024) - vedúca projektu

Medzinárodné mobility a pracovné cesty
Georg August Universität Göttingen, Nemecko, august 1994, stáž
Universität Bayreuth, Nemecko, júl 2000, stáž
Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften der Christian Albrechts Universität, Kiel, Nemecko, marec 2001 (2 týždne), stáž
Technische Universität Wien, Rakúsko, júl 2004, stáž
Katedra učiteľstva a didaktiky chémie, Prírodovedecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha, 12.03.-16.03.2018, mobilita učiteľov – výučba v rámci Erasmus +
Katedra učiteľstva a didaktiky chémie, Prírodovedecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha, 09.09.-13.09.2019, mobilita učiteľov – výučba v rámci Erasmus +
Katedra chemie, Prírodovedecká fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava, 30.01 - 03.02.2023, mobilita učiteľov – výučba v rámci Erasmus +
Organizačné aktivity
vedúca oddelenia - Oddelenie didaktiky chémie, Ústav chemických vied, Prírodovedecká fakulta UPJŠ v Košiciach, od roku 2002
školiteľka PhD. v študijnom programe Didaktika chémie - Prírodovedecká fakulta, Univerzita Karlova, od roku 2008
predsedkyňa pre Výučbu chémie pre Východoslovenský kraj - Slovenská chemická spoločnosť, od roku 2002
členka predmetovej komisie pre chémiu - Štátny pedagogický ústav, od roku 2000
členka vedeckých výborov zahraničných konferencií - DidSci – Research in Didactics of Science, od roku 2004
členka vedeckých výborov domácich konferencií - Zjazd chemických spoločností, od roku 2001
predsedníčka organizačného výboru DidSci+2022 - DidSci Plus – Research in Didactics of Science PLUS, 2022
pozvané prednášky - Štátny pedagogický ústav, 1995

Doplňujúce informácie o osobe

Ocenenia
Projekt KEGA č. 3/6301/08 „Vzdelávanie učiteľov chémie a prírodovedných predmetov k vybraným témam trvalo udržateľného rozvoja formou blended learning“ - ocenenie udelené MŠ SR jún 2011 splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov) Projekt KEGA 027UPJŠ-4/2011 Tvorba a implementácia digitálnej knižnice pre výučbu prierezových tém Štátneho vzdelávacieho programu - ocenenie udelené MŠ SR jún 2014 splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov)
Projekty
    Najvýznamnejšie projekty:
    1. Projekt Tempus Phare: „Model ďalšieho vzdelávania učiteľov prírodovedných predmetov“ AC_JEP 14327-1999 (1999-2002)
    2. Projekt Akcia Rakúsko-Slovensko 34s14 „Chemie und Umwelt“ (2001)
    3. Projekt v rámci Ősterreichisches Ost-und Südeuropa Institut „Neue Unterrichtsformen und Verfahren im Chemieunterricht“ (2001-2002)
    4. Projekt VEGA 95/5153/658 „Enviromentálne vzdelávanie v chémii všeobecno - vzdelávacích škôl (1995 )
    5. Project KEGA 03- 106403 „Ďalšie vzdelávanie učiteľov chémie dištančnou formou".
Medzinárodná spolupráca
    1. Georg August Univerzita Göttingen,
    2. Pedagogická akadémia Graz,
    3. Inštitút pre pedagogiku prírodných vied, Christian Albrecht Univerzita, Kiel,
    4. Univerzita Bayreut,
    5. Technická univerzita Viedeň,
    6. Pedagogický Inštitút Linz.
7. Prírodovedecká fakulta UK Praha – prof. RNDr. Hana Ctrnáctová, CSc., doc. RNDr. Petr Šmejkal, PhD., RNDr. Milada Teplá, PhD. 8. Prírodovedecká fakulta Ostravskej Univerzity – doc. RNDr. Dana Kričfaluši, CSc., RNDr. Katarína Trčková, PhD.
Iné
  • Organizátorka medzinárodných konferencií, workshopov, seminárov, konferencií pre ďalšie vzdelávanie učiteľov,
  • Organizátorka a odborný garant medzinárodnej konferencie: „Model ďalšieho vzdelávania učiteľov prírodovedných predmetov“ v rámci projektu Tempus PhareAC_JEP 14327-1999, 19. –21. september 2001.

    Prednášková činnosť:
  • 19 odborných prednášok pre učiteľov chémie v rámci Ďalšieho vzdelávania učiteľov chémie.

    Organizačná činnosť:
  • Zorganizovanie 8 kurzov Ďalšieho vzdelávania učiteľov chémie v rámci projektu Tempus Phare a Klubu učiteľov chémie.
Zaujímavé linky
    https://kekule.science.upjs.sk/
Záľuby
cestovanie a turistika

Ďalšie informácie


PF